بیماری آرتروز چیست؟

آرتروز

آرتروز چیست؟     

آرتروز (Arthrose) یا اُستئوآرتریت (Osteoarthritis) بیماری بسیار شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی دیده می‌شود. به این بیماری، ساییدگی مفصل، ورم مفاصل و استخوان‌ها و آماس مفصلی‌استخوانی هم گفته می‌شود. آرتروز یک بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است ولی علی‌رغم نام‌گذاری آن، یک بیماری التهابی نیست (بر خلاف روماتیسم مفصلی) چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه می‌باشد.

بیماری های آرتریت و آرتروز شبیه به هم هستند. هر دوی آنها بر استخوانها، رباط ها و مفاصل شما تأثیر می گذارند و همچنین بسیاری از علائم مشابه، از جمله سفتی و درد مفاصل را سبب می شوند. اما تفاوت بین این دو مهم است!

آرتریت یا التهاب مفصل (arthritis)  اصطلاحی جامع برای توصیف انواع التهاب‌ مفصلی است و به برافروختگی مفصل که با ورم و درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود.

آرتریت یک اصطلاح کلی برای توصیف ایجاد التهاب در مفاصل استفاده می شود. در بعضی موارد ، التهاب نیز می تواند روی پوست ، ماهیچه ها و اندام های بیمار اثر بگذارد. آتریت شامل استئوآرتریت (OA)، آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی (RA) و نقرس است.

آرتروز نوعی از آرتریت می باشد. طبق اعلام موسسه ملی آرتریت و بیماریهای عضلانی و اسکلتی و پوستی، این شایعترین نوع آرتریت است. این بیماری ناشی از ساییدگی طبیعی مفاصل و غضروف ها است. غضروف بافتی لغزنده است که انتهای استخوانهای شما را می پوشاند و به حرکت مفاصل شما کمک می کند. با گذشت زمان، غضروف ها آسیب می بینند و یا ممکن است به طور کامل از بین بروند. در نتیجه منجر به تماس استخوان با استخوان در مفاصل می شود و باعث ایجاد درد ، سفتی و گاهی تورم می گردد.

آرتروز می تواند بر روی هر مفصلی در بدن شما تأثیر بگذارد. احتمال تاثیرش بر روی مفاصل دست ، گردن ، زانوها و باسن بسیار زیاد است. احتمال ابتلا به این بیماری با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

علائم آرتریت از جمله آرتروز چیست؟  

علائم آرتریت از یک نوع به دیگری متفاوت است. درد و سفتی در مفاصل از جمله علائم شایع هستند. سایر علائم شایع آرتریت عبارتند از:

  • تورم در مفاصل شما
  • قرمزی پوست در اطراف مفاصل آسیب دیده
  • کاهش بازه حرکتی در مفاصل آسیب دیده

شایع ترین علائم آرتروز به ویژه شامل موارد زیر است:

  • درد مفاصل
  • سفتی مفصل
  • حساسیت در اطراف مفاصل آسیب دیده
  • کاهش انعطاف پذیری در مفاصل آسیب دیده
  • سایش استخوان به استخوان
  • خار استخوانی یا رشد بخش های کوچک و اضافی استخوان که ممکن است در اطراف مفاصل آسیب دیده ایجاد شود.

عوامل موثر در ابتلا به آرتریت از جمله آرتروز چیست؟

احتمال ابتلا به آرتروز و نیز انواع دیگر آرتریت می تواند تحت تأثیر عواملی از جمله موارد زیر باشد:

سن: ابتلا به آرتروز و انواع دیگر آرتریت در افراد مسن شایع تر است.

جنسیت: زنان با احتمال بیشتری مستعد آرتریت و از جمله بیماری آرتریت روماتوئید (RA) هستند. مردان نیز با احتمال بیشتری  مستعد نقرس هستند.

وزن: وزن اضافی فشار بیشتری به مفاصل شما وارد می کند. این خطر آسیب دیدگی مفاصل و آرتروز را افزایش می دهد. اضافه وزن نیز خطر ابتلا به برخی انواع دیگر آرتریت را نیز افزایش می دهد.

جراحات: حوادث و عفونت ها می توانند به مفاصل شما آسیب رسانند و خطر آرتروز را افزایش می دهد. همچنین می تواند شانس ابتلا به برخی از انواع دیگر آرتریت را افزایش دهد.

ناهنجاری های مفصل: وجود نواقص مادرزادی در غضروف و مفاصل باعث افزایش خطر ابتلا به آرتروز می شوند.

شغل: فعالیت هایی که فشار زیاد به  مفاصل  وارد می کند می تواند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.

ژنتیک : در صورت داشتن سابقه خانوادگی ، احتمالاً به آرتروز و  یا انواع دیگری از بیماری های آتریت مبتلا خواهید شد!

آرتروزآرتروز و انواع دیگر آرتریت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک در مورد علائم و سابقه خانوادگی از شما سؤال خواهد کرد. این امر کمک می کند تا نوع آرتریت شما راحت تر تشخیص داده شود. همچنین معاینات بدنی نیز انجام می شود. پزشک معالج همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش را برای تشخیص دقیق تر تجویز نماید، مانند:

  • آزمایش خون برای بررسی علائم التهاب و عفونت
  • بررسی آزمایشگاهی مایع مفصل
  • آرتروسکوپی یا سایر آزمایش های تصویربرداری ، از جمله اشعه X یا اسکن MRI ، برای بررسی بصری اتصالات آسیب دیده

آرتروز و انواع دیگر آرتریت چگونه درمان می شود؟

پزشک شما یک برنامه درمانی برای آرتروز یا انواع دیگر آرتریت را توصیه می کند. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروها: این راه کار شامل استامینوفن بدون نسخه (OTC)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)  است. تزریق کورتون به داخل مفاصل شدیداً درگیر ممکن است به‌طور موقت باعث تخفیف درد و ناراحتی گردد.

فیزیوتراپی: یک درمانگر با آموزش حرکات و تمرینات ورزشی به تقویت و تثبیت مفاصل و تقویت مجدد یا حفظ دامنه حرکات مفاصل کمک می کند.

کاردرمانی: یک متخصص درمانگر به شما کمک می کند استراتژی هایی را برای تنظیم محیط کار یا عادات خود تهیه کنید تا بتوانید وضعیت خود را مدیریت کنید.

ارتوتیک ها: این شامل بریس ها ، اسپلینت ها یا کفی های طبی به تسکین فشار بر روی مفاصل آسیب دیده کمک می کند.اسپلینت

جراحی مفصل: تعویض مفصل یا فیوژن مفصل باعث تمیز کردن، تعویض یا ترمیم مفاصل آسیب دیده می شود.

در بیشتر موارد ، پزشکان بیماران را تشویق می کند تا درمان های کم تهاجمی را امتحان کنید، قبل از اینکه جراحی را توصیه کنند.

زندگی با آرتروز یا انواع دیگر آرتریت!

در صورت تشخیص بیماری آرتروز یا آرتریت ، با پزشک خود همکاری کنید تا یک برنامه درمانی تهیه کنید. درباره شرایط ، نحوه درمان آن و نحوه جلوگیری از بدتر شدن آن بیشتر بدانید.

در مورد داروها ، فیزیوتراپی و سایر روش های درمانی با پزشک خود صحبت کنید. معمولاً می توانید با آرتروز یک زندگی عادی و سالم را داشته باشید، به خصوص اگر بدانید که چگونه آن را مدیریت کنید!

سلامتیمقالاتمقالات ویژه

24 اپلیکیشن درخواست پرستارASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآرتروزآرتریتآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آسپیرین 24 اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیآماس مفصلی‌استخوانیآمبولانس icuاپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین پزشکیارتوتیکاُستئوآرتریتبهترین پرستار خصوصیبیماری آرتروزبیماری آرتریتتجهیزات درمانیتشخیص بیماری آرتروزتورم مفاصلتورم مفصلجراحی مفصلخار استخوانیداروخانهداروخانه آنلایندرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشکدرخواست فیزیوتراپ در منزلدرد مفاصلدرمان آرتروزروماتیسم مفصلیسلامتیعوارض آرتروزعوارض آرتریتعوارض بیماری آرتروزعوارض بیماری آرتریتفیزیوتراپیورم مفاصل

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram