توصیه هایی برای افراد مبتلا به تالاسمی مینور

تالاسمی مینور

تالاسمی مینور

تالاسمی مینور چیست؟

بیماری تالاسمی درواقع تشخیص مادام العمر کم خونی است. این بدان معنا است که فردی که با تشخیص کم خونی مادام العمر متولد شده است نمی تواند مانند سایر انواع کم خونی های «غیر تالاسمی» به عنوان مثال کم خونی فقر آهن ، با مکمل های آهن درمان شود.

تالاسمی مینور به این معنی است که گلبول های قرمز خون به خوبی شکل نگرفته اند و بنابراین از نظر منطقی فرد کمبود گلبول قرمز سالم دارد. وظیفه سلول های قرمز خون سالم انتقال مواد مغذی در بدن است.  

اگر گلبول های قرمز خون کوچک و تغییر شکل یافته باشد ، قادر نیستید مانند یک فرد سالم به همان روش یا به همان میزان مواد مغذی را جذب کنند. همچنین برای سلول های قرمز خون دشوارتر است که اکسیژن کافی را به اندام های شما منتقل کنند ، که باعث احساس خستگی مزمن می شود.

همچنین نوع بسیار شدیدتری از تالاسمی وجود دارد و آن تالاسمی ماژور است ، که در این مقاله به آن نمیپردازیم.

علت تالاسمی چیست؟

“هموگلوبین” از چهار زنجیره پروتئینی تشکیل شده است: دو زنجیره “آلفا گلوبین” و دو زنجیره “بتا گلوبین”. هر زنجیره (آلفا و بتا) – حاوی اطلاعات ژنتیکی یا ژن هایی است که از والدین منتقل شده است. به این ژن ها مانند «کد» عمل می کنند که هر زنجیره و در نتیجه هموگلوبین شما را کنترل می کند. اگر هر یک از این ژن ها معیوب یا از بین رفته باشد، فرد به “تالاسمی” مبتلا خواهد شد.

زنجیره های پروتئین آلفا گلوبین از چهار ژن تشکیل شده است که از هر والدین دو ژن می باشد.
زنجیره های پروتئینی بتا گلوبین از دو ژن تشکیل شده است که از هر والدین یک ژن می باشد.
تالاسمی هر فرد بستگی به نقص ژنتیکی زنجیره آلفا یا بتا دارد. میزان نقص تعیین می کند که وضعیت تالاسمی هر فرد چقدر شدید است!

کم خونی مادام العمر !

تالاسمی یک بیماری خونی ارثی است که باعث می شود هموگلوبین خون ناکافی و غیرطبیعی تولید کند. در عمل این بدان معنی است که مبتلایان به تالاسمی مینور همیشه کمی خسته تر و رنگ پریده تر از افراد​​ هم سن خودم هستند، با چشمانی گود افتاده و بی حال.

هموگلوبین حامل اکسیژن در گلبول های قرمز خون است. از دو پروتئین مختلف آلفا و بتا تشکیل شده است. اگر بدن یکی از این دو پروتئین را به اندازه کافی تولید نکند ، گلبول های قرمز سالم تشکیل نمی شوند و بنابراین نمی توانند اکسیژن کافی را در بدن حمل کنند زیرا هموگلوبین یک پروتئین غنی از آهن است که به طور معمول اکسیژن را به تمام قسمت های بدن منتقل می کند.

بیماران تالاسمی با این بیماری متولد می شوند و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. تالاسمی مانند اچ آی وی مسری نیست ، اما می تواند به فرزند منتقل شود. میلیون ها نفر در سراسر جهان از تالاسمی رنج می برند.

تشخیص بیماری تالاسمی مینور

این بیماری اکثراً در سنین کودکی تشخیص داده می شود. کودکانی که همیشه رنگ پریده و خسته هستند، پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون نوع کم خونی آن ها مشخص می شود. این مورد را همیشه به خاطر بسپارید که مکمل آهن برای مبتلایات به تالاسمی هرگز نباید تجویز و مصرف گردد. مکمل های آهن عوارض تالاسمی را بیشتر می کند. او واقعاً هیچ گاه علائمی نداشته است ، اما من یک بار خوانده ام که زنان به دلیل قاعدگی بیشتر از تالاسمی رنج می برند.

علائم بیماری تالاسمی مینور

علائم تالاسمی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. در دوره های مختلف زندگی ، برخی علائم بیشتر یا کمتر می شوند.

بعضی از افراد علائم خفیفی را تجربه می کنند ، برخی دیگر خیلی بیشتر و شدید تر. تحقیات نشان داده است که برخی افراد مبتلا به تالاسمی بعضی اوقات علائمی مانند خستگی و ضعف کلی دارند. بعضی اوقات احساس خوبی دارند و بعضی اوقات خیلی رنگ پریده اند ، گرچه خسته نیستند. در برخی دیگر از افراد هر چقدر هم که احساس خوبی داشته باشند و غذا و خواب کافی ، همیشه سیاهی در زیر چشم هایشان وجود خواهد داشت. اما با این وجود در زندگی روزمره افراد مبتلا به تالاسمی مینور محدودیتی وجود ندارد. فقط باید از خودشان مراقبت بیشتری کنند تا کمتر احساس خستگی ، تنگی نفس ، ضعیف ، درد عضلانی ، گرفتگی عضلات و تشنگی داشته باشند.

علائم دیگری که همه افراد آن را تجربه نمی کنند شامل ، احساس تنگی نفس ، کسل شدن ، گزگز اندام ها ، ریزش مو ، تیره شدن ادرار ، مشکلات تیروئیدی ، ضعف سیستم ایمنی بدن ، احساس سرما و سرگیجه ، احساس هراس و عصبی بودن و حتی افسردگی نیز می تواند یک علامت و نتیجه تالاسمی باشد.

  • مکمل های آهن

افراد مبتلا به تالاسمی در زندگی خود  معمولاً کمبود آهن (و یا حتی چیزی به عنوان فقر آهن) را تجربه نخواهند کرد. هنگام انجام آزمایش های خون معمول ، لازم است یادآوری شود که به تالاسمی مبتلا هستند.

خطر مصرف مکمل های آهن در صورتی که کمبود آهن نداشته باشید ، سبب تجمع آهن در خون می شود و عوارض بیماری را بیشتر می کند. در مبتلایانی که تزریق خون انجام میدهند ، تجمع آهن ممکن است رخ دهد. بدن نمی تواند آهن اضافی را دفع کند و آهن به سرعت در سلول های قرمز خون کوچک / تغییر شکل یافته تجمع می یابد که می تواند منجر به عوارض جدی شود.

این نکته را فراموش نکنید که تالاسمی ماژور کاملاً متفاوت است. اما همچنین در تالاسمی مینور نیز، اگر کم خونی ناشی از تالاسمی باشد و کمبود آهن وجود نداشته باشد ، مکمل های آهن کمکی نخواهند کرد.

در هر صورت مهم است که بدانید چه چیزی باعث کم خونی شما می شود. آزمایشات لازم خون را انجام دهید. آیا کمبود آهن دارید؟ فقر آهن در تالاسمی به ندرت مشاهده خواهد شد ، پزشکان گاهی اوقات گلبول های قرمز کوچک را به عنوان نشانه کم خونی ناشی از کمبود آهن اشتباه گرفته و به اشتباه مکمل های آهن تجویز می کنند!

تصمیم به مصرف مکمل های آهن به دلیل کم خونی ناشی از تالاسمی موضوعی است که باید با پزشک در میان بگذارید و نه تصمیم گیری خود شما.

زندگی با تالاسمی مینور

تالاسمی قابل درمان نیست ، اما باید به دنبال چیزی باشید تا کمی انرژی بیشتری به شما بدهد. برخی کودکان بیشتر از بزرگسالان از عوارض کم خونی ناشی از تالاسمی رنج می برند.

به طور معمول ، از زمان تشخیص تالاسمی  لازم است که دوزهای مختلفی از مکمل های اسید فولیک مصرف شود (فقط با نسخه  و تشخیص پزشک).

  • مصرف گوشت

افراد مبتلا به تالاسمی باید در مصرف گوشت و غذاهایی که آهن زیادی دارند احتیاط نمایند. و همیشه مراقب میزان آهن خون خود باشند.

  • آب

مصرف آب کافی کمک فوق العاده ای به تامین انرژی این افراد می نماید حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشند. آب حاوی اکسیژن است و به گلبول های قرمز خون در انتقال مواد مغذی کمک می کند. به دنبال مصرف آب بیشتر احساس انرژی بیشتری خواهید کرد و تنگی نفس نخواهید داشت.

بارداری و تالاسمی مینور

هیچ محدودیتی برای بارداری بیماران تالاسمی مینور وجود ندارد ( این مورد در مورد تالاسمی ماژور متفاوت است).

اما مطمئناً لازم است که متخصص زنان و هماتولوژی خود را در جریان بگذارید تا آنها بتوانند با آزمایش خون مراقب شما باشند تا بتوانند در صورت کم خونی شدید مداخله کنند.

امروزه پیش از ازدواج ، لازم است که همه زوج ها از لحاظ ابتلا به تالاسمی بررسی شود. تا مطمئن شوید که شخص دیگر نیز به تالاسمی (ماژور یا مینور) مبتلا نباشد. با این وجود ، آزمایش تنها راه تشخیص و قطعیت آن است.

اگرچه تالاسمی یک بیماری مسری نیست ، اما اگر تصمیم به داشتن فرزند از همسرتان دارید ، واقعاً باید بدانید که همسر شما نیز به تالاسمی مبتلا است یا خیر.

اگر فقط یکی از زوجین به تالاسمی مبتلا باشد ، بارداری مشکلی ندارد. اما اگر هر دو شریک زندگی به تالاسمی مبتلا باشند ، احتمال تولد کودک با تالاسمی ماژور بسیار زیاد است.

احساس خستگی

این یک مسئله پیچیده است. پزشکان می گویند که این علائم طبیعی است و شما باید آن را بپذیرید.

خستگی یک خستگی ناشی از کم خوابی یا استراحت نیست ، بلکه یک خستگی کلی است. خستگی هر روز وجود خواهد داشت ، بنابراین شما باید خود را تحت فشار قرار دهید تا انرژی لازم برای کارهای روزمره را پیدا کنید. سعی کنید آن را بپذیرید و اگر نتوانستید زیاد نگران نباشید.

به بدن خود گوش دهید. استراحت و پذیرش تنها چیزی است که کمک می کند. برای یک نفر این ممکن است شامل خواب بیشتر باشد و برای دیگری این به معنای استراحت بیشتر است. به عنوان مثال اگر می دانید که خستگی شما در صبح بیشتر است و برای ادامه کار با مشکل روبرو هستید ، سعی کنید صبح خود را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید وقت خود را برای روز آماده کنید. بدانید نقطه ضعف شما کجاست و سعی کنید زندگی خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

استرس

درست مانند بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی ، تالاسمی نیز تحت تأثیر استرس قرار دارد.

ورزش

تمرین یا انجام هر نوع حرکت ورزشی احتمالاً آخرین چیزی است که در هنگام احساس خستگی در ذهن شما نقش می بندد ، اما مهم است. به بدن خود گوش فرا دهید و در صورت لزوم خود را از نظر بدنی تحت فشار قرار ندهید . یک روز آسان را برنامه ریزی کنید. به جای آهسته دویدن راه بروید. چرت زدن در طول روزواقعاً پایان دنیا نیست و معمولاً پس از آن احساس خیلی بهتری خواهید داشت!

از انجام کارهایی که خیلی شما را خسته کند بپرهیزید. اما تمرینات سبک میتواند برای شما مفید باشد. برخی متخصص بر این باورند گفت که مبتلایان به تالاسمی کاندید مناسبی برای ورزش های استقامتی نیستند ، اما برخی افراد مشکلی با انجام آن ندارند. بنابراین  روش زندگی برای همه متفاوت است و شما باید امتحان کنید کدام فعالیت باعث خوشحالی شما می شود و دوست دارید چه کاری انجام دهید.

خیلی به خودت سخت نگیر

خستگی برای همه اتفاق می افتد ، پس خیلی به خودتان سخت نگیرید. بسیاری از افراد در صورت بروز علائم ، احساس افسردگی و ناتوانی می کنند. اگر غالباً احساس خستگی می کنید ، کاملاً طبیعی است که نسبت به خود احساس خوبی ندارید. احساس می کنید شکست می خورید یا نمی توانید با همان سرعت دیگران به جامعه بپیوندید. شما احساس تنبلی می کنید و مثمر ثمر نیستید و برای برخی از افراد این حتی منجر به افسردگی می شود. پس با خودتان مبارزه نکنید یا انتظار بیش از حد از خود نداشته باشید.

مثلا بهتر است که خیلی زود بپذیرید که نمی توانید هر شب مهمانی بگیرید ، بدون اینکه اثرات آن را تا چند روز بعد احساس نکنید. به جای فشار آوردن به خود ، آن را بپذیرید. از بدنتان و آنچه می تواند انجام دهد خوشحال و سپاسگزار باشید. هیچ کس (و هیچ جسمی) کامل نیست و همه از نظر جسمی متفاوت هستند.

همچنین تأمل در این واقعیت کمک می کند که بیماری های بسیار بدتری هم وجود دارد. تنها در صورت مقایسه خود با افراد “عادی”  ناامید می شوید.

  • اسید فولیک

طبق گفته پزشکان ، اسید فولیک به ساخت سلولهای قرمز خون سالم کمک می کند.

  • ویتامین دی

میزان مصرف ویتامین دی باید توسط پزشک و با بررسی آزمایش خون شما تجویز گردد. بدن قادر به دفع ویتامین D اضافی نیست بنابراین مفید است که بدانید دوز مصرفی برای شما چقدر است که از طریق آزمایش خون و توسط پزشک تعیین می گردد.

مصرف مکمل B12 برای افراد مبتلا به تالاسمی مینور مفید است، همچنین سایر ویتامین های گروه B نیز می توانند به تشکیل گلبول های قرمز خون مطلوب و جذب انرژی بیشتر از مواد غذایی کمک کند.

  •  ویتامین E

این ویتامین تا حدی برای تشکیل گلبول های قرمز مهم است ، اما این ویتامین به ویژه برای نگهداری و محافظت از گلبول های قرمز نیز مهم است. این ویتامین را از رژیم غذایی نیز می توان به اندازه کافی دریافت کرد ، درست مثل ویتامین D. مصرف مکمل های ویتامین E با دوزهای بالا بدون دانستن اینکه میزان ویتامین E خون شما چقدر است ، فکر خوبی نیست. چون ویتامین E اضافی در بدن جمع می شود.

  • منیزیم     

مصرف منیزیم برای ضعف و گرفتگی عضلات بسیار مفید است. گاهی اوقات بدن بسیار سخت کار می کند تا با آن سلولهای قرمز عجیب و غریب نیازهای بدن را برطرف کند و ممکن است احساس بی قراری کنید. منیزیم می تواند به این مسئله کمک کند.

  • آنتی اکسیدان ها

تأکید بر مصرف آنتی اکسیدان ها بسیار زیاد است. انتی اکسیدان ها را می توان از  رژیم غذایی دریافت کرد. یک رژیم غذایی کامل گیاهی حاوی میوه های تازه و سبزیجات یک روش خوب برای دریافت آنتی اکسیدان های فراوان  و مختلف است.

 بعد از مطالعه در مورد تمام مکمل های ذکر شده در بالا ، نمی توان گفت که آیا شما واقعاً به همه این موارد احتیاج دارید یا نه. اما بهترین راه کار این است که بیشتر از طریق رژیم غذایی ویتامین ها را دریافت کنید. تمرکز شما همیشه بر روی غذای سالم با انواع مواد مغذی به علاوه چند مکمل مانند اسید فولیک ، ویتامین B12 و D (با مشورت پزشک و در صورت نیاز) باشد. بقیه موارد شخصی است و به نتایج آزمایش خون شما بستگی دارد.

 



 

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط :

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

تشخیص کم خونی فقر آهن (آنمی) و درمان آن

عوارض کمبود منیزیم در بدن !

موارد مصرف آمپول ب کمپلکس و اثرات آن



دکتر محسن فدایی

دکتر محسن فدایی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک ، عضو “انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران“  


 

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

داروسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاینتالاسمیتالاسمی ماژورتالاسمی مینورتجهیزات پزشکیدارودرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرمانسلامتیعلائم بیماری تالاسمیکم خونیکم خونی فقر آهنکم خونی مینورگلبول های قرمز خونلوازم آرایشی بهداشتیمکمل غذاییمکمل های آهنمکمل های غذایی و ورزشیمینور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram