منافذ باز پوست – علت بزرگ شدن منافذ پوست و راه کارهای درمانی !

منافذ باز پوست

منافذ باز پوست

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ زیادی روی پوست صورت وجود دارد که به تنفس آن کمک می کند. وقتی این منافذ بزرگ می شوند ، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. این منافذ بزرگ روی پوست معمولاً در پوستهای چرب و مختلط دیده می شود زیرا این نوع پوستها مقادیر بیشتری چربی طبیعی (سبوم) تولید می کنند.

منافذ پوست مانند چاله های کوچکی هستند که ظاهراً مانند پوست پرتقال است ! این منافذ باعث می شود صورت مات و پیر شود. افرادی که پوست چرب دارند به دلیل تولید بیش از حد سبوم مستعد این مشکل هستند. منافذ پوست همچنین می تواند منجر به عوارضی مانند جوش های سرسیاه و آکنه شوند ، که ظاهر پوست شما را خراب می کند. عواملی مانند استرس ، ژنتیک و عدم مراقبت از پوست نیز منافذ باز پوست را ایجاد می کند. پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و وضعیت را بدتر می کند.

پوست هر فرد دو نوع منافذ دارد: 

یکی چربی طبیعی بدن (سبوم) را آزاد می کند و دیگری برای ترشح عرق می باشد. بعضی اوقات ممکن است منافذ آزاد کننده چربی بزرگ به نظر برسند.

انواع منافذ باز پوست :

  1. منافذ O شکل

این منافذ به احتمال زیاد در منطقه T شکل صورت شما دیده می شوند. آنها به شکل گرد هستند. اگر مستعد آکنه هستید یا پوستی چرب دارید ، این نوع منافذ بزرگ روی پوست شما ظاهر می شوند.

  1. منافذ U شکل

خشکی پوست دلیل این نوع منافذ پوست است.

  1. منافذ Y شکل

با افزایش سن ، تولید کلاژن در پوست کاهش می یابد. این عامل می تواند باعث گردد که منافذ پوستی شما شکل قطره های آب بگیرند که به آن منافذ Y شکل نیز گفته می شود. این نوع منافذ اکثراً روی گونه ها ظاهر شوند.

چه عواملی باعث بزرگ شدن منافذ پوست می شوند؟

چندین عامل برای بزرگ شدن منافذ وجود دارند :

۱ ژنتیک سطح پایین تولید کلاژن ، که معمولاً در اثر افزایش سن ایجاد می شود
۲ تولید بیش از حد سبوم آسیب خورشید
۳ فولیکول های موی ضخیم قابلیت ارتجاعی اطراف منافذ را کاهش می دهد

خلاص شدن از شر منافذ بزرگ به طور کامل امکان پذیر نیست، اما روش هایی وجود دارد که اندازه آنها را کاهش و ظاهر آنها را بهبود بخشد، مانند:

  • استفاده از محصولاتی بر پایه آب
  • استفاده از ماسک های خاک رس
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی

بزرگ شدن منافذ باز پوست 

چگونه می توان اندازه منافذ پوست را کاهش داد؟

روش هایی برای به حداقل رساندن اندازه منافذ باز پوست:

روش هایی برای کوچک جلوه دادن منافذ پوست وجود دارد.

  • انتخاب محصولاتی بر پایه آب

محصولات مرطوب کننده حاوی مواد مختلف فعال از جمله روغن هستند. توصیه می شود از محصولات بدون چربی (oil free) و بر پایه آب استفاده کنید.

افرادی که پوست چرب دارند از محصولاتی که دارای مواد مرطوب کننده و آبرسان زیادی هستند استفاده کنند. عسل و اوره نمونه هایی از مواد مرطوب کننده در محصولات مراقبت از پوست هستند.

محصولاتی که حاوی روغن نارگیل و انواع دیگر روغن هستند، به طور موثری پوست را مرطوب می کنند اما ممکن است برای افرادی با پوست چرب و منافذ بزرگ پوست مناسب نباشد. چربی اضافی این محصولات، روی پوست جمع می شود و می تواند منافذ را بزرگتر نشان دهد.

  • شستن صورت هنگام صبح و شب

شستن صورت تا دو بار در روز یا بیشتر (تنها در صورت تعریق زیاد یا انجام ورزش) مراقبت اساسی از پوست است. برای این منظور:

از یک پاک کننده مخصوص پوست صورت و با توجه به نوع پوست خود استفاده کنید. با استفاده از آب ولرم و به آرامی پاک کننده را با انگشتان تمیز بر روی پوست ماساژ دهید.

محصولات اسکراب و ساینده برای افرادی که منافذ پوست باز دارند توصیه نمی شود. انتخاب یک پاک کننده ملایم که ساینده (اسکراب) نباشد و حاوی الکل نباشد، گزینه مناسبی است.

توصیه می شود از دستمال های مرطوب پاک کننده آرایش به طور مکرر استفاده نکنید. این محصولات نمی توانند جایگزین شست و شوی صورت باشند. و به مرور زمان سبب باز تر شدن منافذ پوست می شوند.

شستن صورت هر روز صبح و عصر به پاک کردن چربی و آلودگی منافذ پوست کمک می کند. این کار می تواند به کمتر دیده شدن منافذ کمک کند.

شستشوی صورت

 

  • ضرورت پاک کردن آرایش قبل از خواب

خوابیدن با آرایش، باعث انسداد و بسته شدن منافذ پوست به دلیل تجمع مواد آرایشی ، چربی و باکتری و آلودگی ها می شود.

  • استفاده از پاک کننده های ژلی و نه کرمی

یک پاک کننده بر پایه ژل برای افرادی که پوستی چرب دارند و می خواهند منافذ پوست خود را کمتر نمایان کنند مناسب است.

محصولات پاک کننده حاوی مرطوب کننده ممکن است در منافذ پوست باقی مانده و چربی پوست را افزایش دهد. یک پاک کننده بر پایه ژل به پاکسازی چربی از منافذ پوست کمک می کند و باعث کاهش اندازه آنها می شود.

  • لایه برداری

افرادی که پوست چرب دارند باید همیشه از محصولات لایه بردار استفاده کنند تا ماده ای را که منافذ پوست را مسدود می کند ، از بین برود:

آلودگی ها، سلولهای مرده پوست و چربی اضافی پوست موادی هستند که می توانند منافذ پوست را مسدود کنند.

رتینوئیدهای موضعی!

رتینوئیدهای موضعی با از بین بردن لایه های بالایی پوست شما کار می کنند. تحقیقات نشان می دهد که رتینوئیدها می توانند منافذ بزرگ پوست را کاهش دهند.

üترمیم و بازسازی سلول های پوست

üجلوگیری از گشاد شدن منافذ پوست و جمع کردن منافذ

üدر صورتی که منافذ گرفتگی نداشته باشند، احتمال بروز جوش یا آکنه کمتر می شود.

ü همچنین عارضه های دیگر ناشی از باز بودن روزنه های پوست بهبود می یابند و پوست حالت صاف و یکنواختی پیدا می کند.

üبا این حال ، رتینوئیدهای موضعی می توانند منجر به حساسیت به آفتاب ، قرمزی و خشکی پوست شوند. از مصرف بیش از حد خودداری کنید!

محصولات لایه بردار مناسب ممکن است حاوی موارد زیر باشند:

  • اسیدهای هیدروکسی بتا ، مانند اسید سالیسیلیک
  • اسیدهای پلی هیدروکسی ، مانند اسید لاکتوبیونیک و گلوکونولاکتون ، که به تقویت عملکرد سد پوست کمک می کند.
  • ماندلیک اسید ، برای پوست های حساس

محصولات بدون نسخه (OTC) معمولاً حاوی ۷-۱۰٪ ماده موثره هستند. درصد بسیار زیاد ممکن است باعث بدتر شدن پوست شود ، اگرچه یک متخصص پوست ممکن است فرمولاسیون قوی تری نسبت به گزینه های OTC تجویز کند.

استفاده بیش از حد لایه بردارها نیز جایز نیست، زیرا این امر باعث خشکی پوست می شود. اگرچه لایه برداری به بسته نشدن منافذ کمک می کند ، اما اگر پوست خیلی خشک شود، منافذ ممکن است بزرگتر به نظر برسند. پس اعتدال را رعایت کنید.

لایه برداری پوست

  • استفاده از ماسک های حاوی خاک رس          منافذ باز پوست

استفاده از ماسک خاک رس یک یا دو بار در هفته می تواند به حذف چربی اضافی از منافذ پوست کمک کند. خاک رس سبوم را جذب می کند.

از بین بردن چربی و آلودگی جمع شده در منافذ پوست می تواند از بزرگ شدن منافذ جلوگیری کرده و باعث کمتر دیده شدن آنها شود.

توصیه می شود استفاده ا زماسک خاک رس را در روزهای متفاوت از لایه برداری انجام دهید، زیرا استفاده از چند محصول به طور همزمان ممکن است موجب تحریک پوست شود. تحریک بیش از حد می تواند باعث بزرگ شدن منافذ و ایجاد لکه شود!

  • ماسک خاک رس

 

  • استفاده از ضد آفتاب متناسب با نوع پوست:

مراقبت از پوست هنگام قرارگرفتن در معرض آفتاب بسیار مهم است. قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند به مرور زمان باعث بزرگتر شدن منافذ شود. بسیاری از مرطوب کننده ها نیز حاوی ضد آفتاب هستند. بنا به نیاز خود از محصولات ضدآفتاب استفاده نمایید.

جالب است بدانید که نور آفتاب از پشت پنجره و یا ابرها نیز می تواند به پوست آسیب برساند. همچنین در صورت کار با کامپیوتر و تبلت و گوشی های هوشمند نیز توصیه می شود از ضد آفتاب به طور مرتب استفاده نمایید!

چرا باید در محیط های داخلی نیز از ضد آفتاب استفاده کرد؟!

طبق نظر متخصصان پوست ، شما باید در محیط های بسته نیز از ضد آفتاب استفاده کنید. چرا؟ اگر نزدیک پنجره ها نشسته اید – یا مقابل صفحه کامپیوتر، یعنی خود را در معرض نور بالقوه آسیب رسان به پوست قرار داده اید. سه دلیل اصلی وجود دارد که کارشناسان می گویند شما باید در محیط های بسته نیز از SPF استفاده کنید:

  • اشعه ماورا بنفش A (UVA)
  • اشعه ماورا بنفش B (UVB)
  • نور آبی دستگاه های هوشمند ، رایانه ها و تلویزیون ها

استفاده از ضد آفتاب در خانه

ضد آفتاب در مقابل نور آبی:  

نور آبی ساطع شده از صفحه های دیجیتال ، از جمله رایانه ، تلفن همراه و تلویزیون می تواند از دو طریق روی پوست تأثیر بگذارد:

  • نور آبی می تواند تولید ملانین یا رنگدانه را در پوست افزایش دهد ، که می تواند منجر به ملاسما و لکه های پیری شود.
  • نور آبی همچنین می تواند رادیکال های آزاد ایجاد کند ، که ممکن است باعث التهاب شود و منجر به تجزیه کلاژن و بافت الاستیک پوست می گردد.

 

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط :

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

 

هرآنچه که باید درباره مراقبت از پوست دور چشم بدانید!  

مکمل های موثر بر سلامت پوست و مو – با مکمل کلاژن آشنا شوید!

کدام پاک کننده پوست برای پوست شما مناسب تر است؟

 

 

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

زیباییسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیازبین بردن منافذ باز پوستاستخدام پرستار خصوصیاسید لاکتوبیونیکبزرگ شدن منافذ پوستپرستار سالمندپرستارکودکپرستاریتجهیزات پزشکیحفاظت از پوستداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکدرماندستمال های مرطوب پاک کننده آرایشرتینوئیدهای موضعیسبومسلامتیضد آفتابعلت بزرگ شدن منافذ پوستکاهش اندازه منافذ پوستکاهش اندازه منافذ صورتگلوکونولاکتونلایه بردار پوستلایه برداریلوازم آرایشی بهداشتیماسک های حاوی خاک رسمکمل های غذایی و ورزشیمنافذ بازمنافذ باز پوستمنافذ بزرگ صورتنور آبیهیدروکسی بتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram