ضرورت استفاده از ضد آفتاب در محیط های بسته !


ضد آفتاب

در این مقاله به بررسی ضرورت استفاده از ضد آفتاب در محیط های بسته ، مانند محل کار ، خانه ، هنگام کار با کامپیوتر و…پرداخته می شود.

تحقیقات بارها و بارها ثابت کرده اند که خورشید برای روح انسان مفید است ، اما برای پوست مفید نیست! 

متخصصان پوست در سراسر جهان بر اهمیت محافظت روزانه در برابر اشعه ماورابنفش (UV) تأکید می کنند. عینک آفتابی ، کلاه های لبه دار و ضد آفتاب هایی با فاکتور حفاظتی بالا  برای فعالیت در فضای باز معمول است ، اما دانش اخیر نشان می دهد که در خانه و محیط های بسته نیز به همین ترتیب باید احتیاط کنیم.

ایده استفاده از محصولات دارای SPF هنگام نشستن در خانه در یک روز بارانی ممکن است کمی عجیب به نظر برسد!!

اما آفتاب تنها منبع آسیب رسان به پوست نیست…

این نکته را فراموش نکنید که علاوه بر خورشید، نمایشگرهایی مانند تلویزیون، کامپیوتر، گوشی های هوشمند نیز می توانند تهدیدی برای سلامت پوست باشند.

ضرورت استفاده از ضد آفتاب در محیط های بستI

اشعه های مختلف و تأثیر آنها بر پوست:

طیف نوری خورشید فقط مربوط به آفتاب سوختگی نیست، بلکه  از دیگر اشکال مختلف آسیب رساننده نور که هر روز با آن روبرو هستیم نباید غافل شد. 

امواج الکترو مغناطیسی کـه منبـع اصـلی آن بـراي زمین، خورشید اسـت ، برحـسب افـزایش فرکـانس بـا نام هاي مختلفی تقسیم بندی مـی شـوند : امـواج رادیـویی، مایکروویو، مادون قرمز، نور مریی، فرابنفش، پرتو ایکس و پرتو گاما.

اشعه آفتاب را می توان به سه بخش مادون قرمز ، نور مرئی و فرابنفش تقسیم نموند.

  • UVA-اشعه فرابنفش A (عامل پیری):

اشعه ای که به معنای واقعی کلمه نمی توان از آن دور ماند… وقتی در محیط بیرون هستید، وقتی هوا ابری است و یا در محیط های بسته از طریق پنجره ها به داخل نفوذ می کنند. ابرها یا باران می تواند برخی از اشعه های UVA را مسدود کند ، اما تا ۸۰ درصد این اشعه ها هنوز هم عبور می کنند. UVA همچنین حدود ۹۵٪ از اشعه ماورا بنفش را که به ما در زمین می رسد تشکیل می دهد و در پوست فرو رفته و باعث بروز علائم پیری (چین و چروک ، لکه های تیره و …) می شوند. این اشعه همچنین می تواند باعث سرطان پوست شود.

اشعه UVA (که از شیشه پنجره عبور می کند) به درم ، ضخیم ترین لایه پوست نفوذ می کند. اشعه UVA می تواند باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن شود ، که در توانایی سیستم ایمنی بدن برای محافظت از شما در برابر توسعه و گسترش سرطان پوست اختلال ایجاد می کند. قرار گرفتن در معرض UVA همچنین منجر به علائم پیری زودرس پوست مانند چین و چروک و لکه های تیره می شود.

اشعه UVA به لایه های عمیق تری از پوست حمله می کند. دلیل اینکه این اشعه را عامل پیری می داند این است که ۹۰٪ از علائم پیری (خطوط ریز ، چین و چروک ، لکه های تیره) از این اشعه ماورا بنفش ناشی می شود. به همین دلیل است که استفاده از SPF در ۳۶۵ روز سال، در محیط های باز و نیز محیط های داخلی و بسته ضروری است.

  • UVB-اشعه فرابنفش B ( عامل سوزاننده و آفتاب سوختگی): 

همان اشعه ای که همه را به فکر استفاده از SPF می اندازد … UVB اشعه هایی هستند که با آفتاب سوختگی همراه اند. این اشعه ها علاوه بر آفتاب سوختگی می توانند عامل سرطان پوست نیز باشند.

اشعه UVB اشعه های سوزاننده خورشید است (که توسط شیشه پنجره مسدود می شود) و علت اصلی آفتاب سوختگی است. یک روش خوب برای به خاطر سپردن آن این است که اشعه UVA اشعه های پیری هستند و اشعه UVB اشعه سوزان است. قرار گرفتن بیش از حد در معرض هر دو شکل اشعه ماورا بنفش می تواند منجر به ایجاد سرطان پوست شود.

اشعه های UVA و UVB

  • HEVL (نور مرئی با انرژی زیاد، ملقب به نور آبی):

امروزه فقط ۴۰ درصد از نور آبی که در معرض آن قرار داریم ناشی از خورشید است. ۶۰ درصد دیگر آن از ابزارهای الکترونیکی که هر روزه از آن ها استفاده می کنیم، ساطع می شود.

این طیف نور از دستگاه های الکترونیکی مانند رایانه ها ، تلویزیون ها و تلفن ها ساطع می شود. به عمق پوست نفوذ می کند و می تواند آسیب هایی مانند هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما را به همراه داشته باشد.

  • IR (اشعه مادون قرمز):

این اشعه ای است که می توانید به صورت گرما احساس کنید اما نمی توانید آن را ببینید. مادون قرمز از آفتاب و سایر دستگاه هایی است که روزانه مانند سشوارها، محفظـه هـا ي برنزه کننده، دوربـین هـا ي مـادون قرمز)، LEDها، کولـه هـا ي گرما یـشی (بـرا ي اسـکی و کمپینگ)، سوناهاي مادون قرمـز و … با آن روبرو می شویم و می تواند باعث آسیب رادیکال های آزاد شود که منجر به کم آبی پوست و آسیب به بافت می شود.

اشعه مادون قرمز به سه ناحیه تقسیم می شود:

  • IRA : از ۷۵۰ تا ۱۴۰۰ نانومتر (nm)
  • IRB : از ۱۴۰۰ تا ۳۰۰۰ نانومتر (nm)
  • IRC : از ۳۰۰۰ نانومتر تا ۱ میلی متر (mm)

اشعه های IRA و IRB بیـشترین دخالـت را در ایجـاد آسیب هاي پوست ی دارند . اشعه هاي مـادون قرمـز بـه ویـژه IRA همانند اشـعه ي آبـی، اثـرات منفی بر روي پوست دارد.

جالب است بدانید که:

  • بـیش از نیمـی از اشعه خورشید (۵۴ درصد) مربوط به اشعه مادون قرمز می باشـد، و تنها ۳۹ درصد آن از نـور مرئـی حاصـل مـی شـود و درنهایت ۷ درصد باقیمانده مربوط به اشعه فـر ابنفش می باشد.
  • نور خورشید به طـور معمـول از ۱۰ صبح تا ۴ بعد ظهر بالاترین قدرت را دارد.
  • تابش اشعه فرابنفش در فـصل تابـستان قوي تر است.
  • شدت نور فـرابنفش در ارتفاعـات بـالاتر بیشتر است بنابراین اسکی بازان و کوهنـوردان نیـاز بـه محافظت بالاتري دارند!
  • ۹۰٪ از علائم پیری (خطوط ریز ، چین و چروک ، لکه های تیره) از اشعه UV حاصل می شود. و راه کار آن استفاده از ضد آفتاب با طیف گسترده است.
  • فرآورده هاي محافظت کننده در برابر اشعه ي مـادون قرمز به دلیل حفاظت مکانیکی رنگدانه هـا اغلـب رنگـی هستند.
  • هیچ ارتبـاطی بـین عـدد (Factor Protection Sun (SPF و حفاظـت از اشعه ي مادون قرمز وجود ندارد.

صفحه های رایانه ، تلفن های هوشمند ، تلویزیون ، کنسول بازی های ویدیویی ، لامپ های LED و حتی علائم فلورسنت همگی ما را در معرض نور آبی قرار می دهند. در فضای باز هم از آن در امام نیستیم . در واقع ، نور خورشید منبع اصلی نور آبی است. این نور پرانرژی که توسط خورشید ساطع می شود در جو زمین پراکنده می شود و آسمان های آبی زیبا را به ما هدیه می دهد.

نور مرئی - ضدآفتاب

و اما سوال این است که اشعه در محیط های داخلی چقدر خطرناک است؟

نور آبی مصنوعی که از صفحه نمایش ها و LED ها حاصل می شود ، پوست را تحریک می کند تا از طریق فرآیندی به نام ملانوژنز ، رنگدانه بیشتری تولید کند. ملانوژنز می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن ملاسما شود ، این وضعیت با لکه های تغییر رنگ قهوه ای در صورت ، معمولاً در امتداد گونه ها ، پیشانی و استخوان فک مشخص می شود. این بیماری بیشتر در خانم ها و در افرادی که رنگ پوست طبیعی تیره ای دارند دیده می شود.

مصرف ضد آفتاب در منزل

نور آبی همچنین می تواند آسیب رادیکال های آزاد را در پوست ایجاد کند. رادیکال های آزاد ذرات شیمیایی مزاحم درون بدن هستند که باعث تغییر رنگ ، ایجاد خطوط و افتادگی پوست می شوند. شواهد نشان می دهد که نور مرئی باعث ایجاد آنزیم هایی می شود که پروتئین ضد چروک پوست (کلاژن ) را تجزیه می کنند.

نور آبی منجر به بیماری چشم نمی شود، اما ساعت طولانی جلوی صفحه می تواند باعث خشکی یا آبریزش چشم، تاری دید و سردرد شود.

تاکنون هیچ ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی آبی و پیشرفت سرطان پوست کشف نشده است.

راه کار چیست ؟!

  • یکی از راه کارهای کمک به حفظ سلامت پوست کاهش زمان قرارگیری در معرض رایانه ، تلفن های همراه و بازی های ویدیویی است. دقیقاً مانند زمانی که ترجیح می دهیم برای حفاظت در برابر نور آفتاب به سایه پناه ببریم.
  • همچنین می توانید از فیلترهای صفحه نمایش که میزان HEV را کاهش می دهند کمک بگیرید.
  • می توانید حالت شب (night shift) را روی دستگاه های هوشمند خود فعال کنید تا صفحه نمایش نور آبی کمتری داشته باشد.
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب پایه معدنی با دی اکسید تیتانیوم ، اکسید روی و اکسیدهای آهن محافظت بیشتری حتی از LED های بالای سر و نورهای فلورسنت ایجاد می کند. این مواد معدنی در منحرف کردن برخی از اشعه ها از سطح پوست موثر هستند. برای نتیجه مطلوب ، هر روز از محصولاتی با فاکتور حفاظتی بالا (SPF 30+) استفاده کنید.

پیش از خرید ضد آفتاب باید اطمینان حاصل کنید که SPF مورد استفاده شما دارای برچسب ضد آفتاب “طیف گسترده” یا “broad spectrum” است. این نشان می دهد که از هر دو اشعه UVB و UVA محافظت می کند. برخی محصولات، فقط  در برابر اشعه UVB از پوست محافظت می کند. استفاده از SPF 15 کافی نیست. برای محافظت کافی از پوست در برابر اشعه UVA و UVB ، حداقل از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده شود؟

کرم ضد آفتاب باید هر روز روی پوست قرار گیرد ، نه فقط اگر قرار است در معرض آفتاب باشید. اشعه UVB نمی تواند به پنجره های شیشه ای نفوذ کند ، اما اشعه UVA می تواند در صورت محافظت نشدن ، مستعد این اثرات مخرب باشد. برای روزهایی که می خواهید داخل خانه باشید ، در مناطقی که لباس پوشیده نشده ، مانند صورت و دست ها ، ضد آفتاب بزنید. کرم های ضد آفتاب را می توان در زیر آرایش استفاده کرد. محصولات آرایشی زیادی در دسترس هستند که حاوی ضد آفتاب برای استفاده روزانه هستند. محافظت از پوست در برابر آفتاب به جلوگیری از پیری زودرس و سرطان پوست کمک می کند. برای محافظت از خود در برابر نور خورشید و به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان پوست هرگز دیر نیست.

ضد آفتاب را فقط برای روزهای آفتابی که از منزل خارج می شوید استفاده نکنید.

جالب است بدانید که:

  • در یک روز ابری ، تا ۸۰ درصد از اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند از ابرها عبور کند!
  • شن و ماسه ۲۵ درصد از اشعه خورشید را منعکس می کند!
  • برف تا ۸۰ درصد از اشعه خورشید را منعکس می کند!

چه مقدار ضد آفتاب باید استفاده شود و هر چند ساعت یک بار باید استفاده شود؟

کرم های ضد آفتاب را باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن روی پوست خشک استفاده شود. هنگام استفاده از ضد آفتاب ، حتماً آن را روی تمام نقاط در معرض آفتاب (صورت ، گوش ها ، دست ها و …) بمالید. پوست را تا حد امکان با ضد آفتاب بپوشانید و آن را با دست ماساژ دهید تا کاملاً جذب پوست گردد.

فراموش نکنید که لب ها نیز در معرض آفتاب قرار دارند، بنابراین بهتر است از محصولات ضد آفتاب لب نیز استفاده نمایید.

ضدآفتاب ها باید تقریباً هر دو ساعت یا بعد از شنا یا تعریق شدید مجدداً استفاده شود. حتی کرم های ضد آفتاب به اصطلاح “مقاوم در برابر آب” نیز ممکن است بعد از ۴۰ دقیقه در آب اثر خود را از دست بدهند.

همچنین ، تعدادی از محصولات آرایشی ترکیبی وجود دارد ، مانند مرطوب کننده هایی که حاوی ضد آفتاب هستند ، اما لازم به یادآوری است که برای دستیابی به محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش ، مقاومت این محصولات نیز تا دو ساعت خواهد بود و نیاز به تمدید ضد آفتاب دارد.

منظور از SPF (Factor Protection Sun)  چیست؟

SPF مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. ضد آفتاب ها با توجه به قدرت SPF خود درجه بندی یا طبقه بندی می شوند. اعداد SPF روی بسته بندی می تواند از ۲ تا بیشتر از ۵۰ باشد. این اعداد به توانایی محصول در منحرف کردن پرتوهای آفتاب (UVB) اشاره دارد.

درجه SPF ضد آفتاب با مقایسه مقدار زمان لازم برای ایجاد آفتاب سوختگی روی پوست محافظت شده با ضد آفتاب، و مدت زمان لازم برای ایجاد آفتاب سوختگی روی پوست محافظت نشده محاسبه می شود.

به عنوان مثال ، اگر یک ضد آفتاب دارای درجه SPF 2 باشد و فردی که پس از ۱۰ دقیقه در معرض آفتاب قرار گرفتن پوستش قرمز می شود ، پس از استفاده از این ضدآفتاب ، ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا پوست او قرمز شود. کرم ضد آفتاب با SPF 15 به آن فرد اجازه می دهد تا آن زمان سوختن اولیه را در ۱۵ ضرب کند. به این معنی که سوختن آن ۱۵ برابر بیشتر یا ۱۵۰ دقیقه طول می کشد. فقط باید این نکته درنظر گرفته شود که تاثیر ضد آفتاب با گذشت زمان و یا با سایش طبیعی از بین می رود ، بنابراین تقریباً هر دو ساعت یکبار باید مجدداً استفاده شود.

متخصصان پوست و مو اکیداً توصیه می کنند برای انواع پوست از ضد آفتاب ضد آب با طیف گسترده (محافظت در برابر اشعه UVA و UVB) با حداقل SPF 30 یا بیشتر در طول سال استفاده شود. این به شما در برابر آفتاب سوختگی ، پیری زودرس (به عنوان مثال لکه های پیری و چین و چروک) و سرطان پوست کمک می کند.

آیا SPF مشخص کنده این است که کرم ضد آفتاب چقدر در برابر اشعه UVA یا UVB مقاومت دارد؟

شماره SPF موجود در ضد آفتاب ها فقط نشان دهنده توانایی غربالگری محصول برای اشعه UVB است. در حال حاضر ، هیچ سیستم رتبه بندی مورد تایید FDA وجود ندارد که حفاظت از UVA را مشخص کند. دانشمندان در حال تلاش برای ایجاد یک سیستم تست استاندارد برای اندازه گیری محافظت در برابر UVA هستند.

آیا SPF 30 دو برابر SPF 15 ضد آفتاب دارد؟

حفاظت از UVB در واقع با تعداد SPF تعیین شده به طور متناسب افزایش نمی یابد.

به عنوان مثال ، SPF 30 ، به اندازه ۹۷ درصد از اشعه UVB را غربال می کند، در حالی که  SPF 15به اندازه ۹۳ درصد از اشعه UVB و یک SPF 2 به اندازه ۵۰ درصد از اشعه UVB را غربال می کند. با این حال ، استفاده نامناسب از ضد آفتاب (عدم تمدید دو ساعته و یا استفاده از مقدار کم و عدم پوشش دهی مناسب پوست) ممکن است منجر به SPF پایین تری نسبت به عدد درج شده روی محصول شود.

هر کدام از SPF ها را که انتخاب می کنید ، استفاده از ضد آفتاب نباید احساس امنیت کاذب در مورد محافظت در برابر اشعه UVB را ایجاد کند. هیچ ضد آفتابی نمی تواند ۱۰۰ درصد از UVB محافظت کند. استفاده از SPF بالاتر در مقایسه با SPF پایین ، محافظت در برابر UVB بیشتری را به همراه دارد ، اما به این معنی نیست که می تواند زمان بیشتری از پوست در برابر آفتاب محافظت کند.

از چه نوع ضد آفتابی استفاده کنیم و به دنبال چه موادی در محصولات باشیم؟

انواع بسیار زیادی ضد آفتاب وجود دارد که انتخاب یک ماده مناسب می تواند کاملاً گیج کننده باشد.

ضد آفتاب ها به اشکال مختلفی از جمله پماد ، کرم ، ژل ، لوسیون ، اسپری و استیک در دسترس هستند. نوع ضد آفتابی که انتخاب می کنید به انتخاب شخصی شما بستگی دارد.

  • کرم ها برای افرادی که پوست خشک دارند بهترین است.
  • لوسیون ها برای افرادی که پوست چرب دارند.
  • ژل و اسپری برای بدن ترجیح داده می شود.
  • استیک های ضد آفتاب برای دور چشم و لب انتخاب خوبی هستند.
  • استفاده از ضدآفتاب هاي رنگـی حافظـت بیشتری در برابر اشعه هاي فـرابنفش و نـور مرئـی نـشان داده انـد.

کرم ها معمولاً لایه ضخیم تری نسبت به لوسیون ها ایجاد می کنند و برای صورت بهترین هستند. کرم های ضد آفتابی نیز وجود دارد که برای اهداف خاص مانند پوست حساس، دوران بارداری و استفاده برای کودکان ساخته شده اند.

در حالت ایده آل ، ضد آفتاب ها باید در برابر آب مقاوم باشند ، بنابراین با تعریق یا شنا به راحتی از بین نمی روند و باید دارای SPF 30 یا بالاتر باشند که پوشش طیف گسترده ای را در برابر نور UVA و UVB فراهم کند.

نور مرئی در مـدت چنـد هفتـه منجـر بـه افـزایش رنگدانه در پوسـت هـاي انـواع تیـره شـده و پوسـت را تیــره تــر مــیکنــد. فیلترهــاي فــرابنفش موجــود در فرآورده هاي ضدآفتاب از اثرات نور مرئی و مادون قرمـز محافظـــت نمـــی کننـــد. تنهـــا فـــرآورده موضـــعی محافظـت کننـده از نـور مرئـی ضـدآفتاب هـاي رنگـی می باشند که اغلب پذیرش خوبی براي مصرف کننـدگان ندارند. ولی آنتی اکسیدان هاي خوراکی و موضعی منجـر به حفاظت در برابر نور مرئی می شوند.

ضدآفتاب هـاي حـاوي آنتـی اکـسیدان هـاي مفیـد، پتانسیل حفاظتی خوبی در برابر آسیب ناشـی از اشـعه مـادون قرمـز، نـور آبـی و اشـعه ي فـرابنفش دارند. مطالعات نشان داده است که در صورت عـدم اسـتفاده از ضدآفتاب در برابر نور خورشید منجر به آسـیب بیـشتر به DNA می شود. هـم چنـین فـرآورده هـاي ضـدآفتاب حـــاوي آنتـــی اکـــسیدان و مخلـــوطی از عـــصاره ي اکسترموفیل توانسته اند آسیب هاي DNA را تا سـطوح بسیار زیادي کاهش دهند.

 

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهزیباییسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

HEVLSPFSPF چیستUVAUVBآمبولانس خصوصیآنتی اکسیداناشعهاشعه آفتاباشعه فرابنفش Aاشعه فرابنفش Bاشعه کامپیوتراشعه گوشی های هوشمنداشعه مادون قرمزتجهیزات پزشکیدارودرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلاینسرطان پوستضد آفتابضد آفتاب در منزلضد آفتاب هنگام کار با کامپیوترضدآفتابضدآفتاب در خانهضرورت استفاده از ضد آفتاب در محیط های بستهفرابنفشلوازم آرایشی بهداشتیمراقبت از پوستمراقبت از پوست در مقابل آفتابمراقبت از پوست در مقابل اشعه های مضرر محیطمکمل های غذایی و ورزشینور آبینور مرئی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram