خمیردندان

نکاتی برای انتخاب خمیردندان مناسب! 

اطلاعاتی که روی جعبه خمیردندان ‌ها نوشته می‌شود باید به‌دقت بررسی شود!

بعضی از خمیر دندان‌ها مخصوص استفادۀ بزرگ‌سالان و کودکان بالای شِش سال هستند. بعضی از خمیر دندان‌ها را هم نباید به‌طور مداوم مصرف کرد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر خمیردندان، ترکیبات آن مورد بررسی قرار گیرد.

مواد تشکیل دهنده هر خمیر دندان را به‌دقت بررسی کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان و توجه به سلامت آن از مهم‌ترین چیزهایی است که باید در طول عمر مورد توجه قرار گیرد. پس اهمیت این موضوع را دست‌کم نگیرید. بیشتر خمیردندان‌ها حاوی مواد طعم‌دهنده و مواد شیمیایی مختلفی هستند.

ترکیبات اصلی خمیردندان:    

  • مواد لایه بردار: شامل کربنات کلسیم و سیلیکات ها که به پاک کردن باقیمانده مواد غذایی، باکتری ها و رنگ ها از دندان ها کمک می کنند.
  • فلوراید: میزان فلوراید در خمیر دندان باید بیشتر از ۱۰۰۰ (ppm)  باشد.
  • دترجنت ها: کفی که هنگام مسواک زدن ایجاد می شود.
  • مواد قوام دهنده: موادی مانند صمغ ها و مولکولهای چسبنده ای که به خمیر دندان قوام می دهند.
  • هومکتانت ها: اغلب خمیردندان ها حاوی گلیسرول هستند تا از خشکی دهان بعد از مسواک زدن جلوگیری شود.
  • طمع دهنده های مصنوعی: برای ایجاد حس و طمع خوب هنگام مسواک زدن

خمیردندان

عملکرد فلوراید در خمیرداندان: 

  1. فلوراید موجب استحکام مینای دندان می شود
  2.  از دندان ها در برابر اسیدی که درنتیجه فعالیت باکتری ها در دهان تولید می شود محافظت می کند.
  3. فلوراید می تواند پوسیدگی های دندانی ناشی از اسید باکتری ها را در مراحل اولیه با رسوب دادن دوباره مواد معدنی ترمیم نماید.

خمیردندان های مخصوص دندان های حساس:

اگر با مصرف نوشیدنی های و مواد غذایی داغ یا سرد دچار حساسیت دندانی می شوید، بهتر است از خمیر دندان مناسب دندان های حساس استفاده کنید. این نوع خمیردندان ها در ترکیبات خود نیترات پتاسیم یا کلرید استرونسیم دارند. حدوداً ۴ هفته زمان لازم است تا این مواد شیمیایی بر روی دندان تاثیر بگذارند و حساسیت دندان را کاهش دهند. افرادی که دندان های حساس دارند باید به شاخص سایش (Relative Dentin Abrasivity) یا  RDA خمیردندان دقت نمایند و خمیر دندانی را انتخاب کنندکه شاخص سایش یا RDA آن بین ۴۰ تا ۶۰ باشد. به این گونه افراد توصیه می شود که حتماً از مسواک های نرم استفاده نمایند. برای کم کردن خطر حساس شدن دندان‌ها از خمیر دندان‌هایی استفاده کنید که مواد سازندۀ کمتری دارند.

دندان های حساس

خمیردندان های ضد جرم (Anti tartar): 

در ترکیبات خود پیروفسفات و سیترات روی دارند. این ترکیبات در جلوگیری از تشکیل جرم موثر هستند. برخی خمیردندان های ضد جرم حاوی تریکلوسان هستند که برخی باکتری ها را از بین می برد.

خمیردندان های سفیدکننده: 

این نوع خمیردندان ها دارای ذرات شیمیایی ساینده ای هستند که که دندان ها را پولیش می کنند و مواد رنگی رسوب کرده روی دندان ها را جدا می کنند.

خمیردندان های ضد پوسیدگی (Cavity Protection):

این نوع خمیردندان ها داری ترکیبات فلوراید هستند. ترکیباتی مانند: سدیم فلوراید (NaF)،  فلوراید قلع (SnF2)، مونوفلوئوروفسفات (MFP2) . در این نوع خمیردندان ها غلظت فلوراید حداقل ۱۰۰۰ppm می باشد که موجب جلوگیری از پوسیدگی می شود.

خمیردندان های زغالی:

این خمیر دندان ها حاوی کربن هستند و به علت خاصیت سایندگی که دارند می توانند موجب آسیب به مینای دندان شوند. آسیب به مینای دندان در نتیجه استفاده زیاد از این نوع خمیردندان ها با مواد سایند، پوسیدگی دندان ها سریعتر اتفاق می افتد. این خمیر دندان ها قابلیت زدودن بدرنگی دندان ها را دارند ولی اغلب حاوی فلوراید کمی هستند.

خمیردندان کودکان:

در انتخاب خمیر دندان کودکان توجه به رنگ و طعم و بسته بندی به علت جلب توجه کودک موثر است. اگر طعم تند و ناخوشایندی داشته باشد طبیعتاً آن را تحمل نخواهد کرد.

انتخاب خمیردندان مناسب برای کسانی که ونیر کامپوزیت یا لمینیت انجام داده اند:

 خمیردندان هایی که حاوی موادی نظیر هیدروژن پراکسید یا جوش شیرین هستند به ونیر دندان ها آسیب می رسانند. به این گونه افراد توصیه می شود از خمیردندان های حاوی مواد ساینده استفاده نکنند و ترجیحاً از خمیردندان های حاوی فلوراید و یا خمیردندان های مخصوص دندان های حساس استفاده نمایند.

ونیر کامپوزیت

کلام آخر:

هنگام خرید خمیر دندان، فقط به تبلیغات توجه نکنید. یادتان باشد که پیشگیری بهتر از درمان است. بهتر است برای خرید مسواک، خمیر دندان و … با دندانپزشک مشورت کنید، تا بهترین گزینه‌ای که برای سلامت دهان و دندان شما مناسب است انتخاب شود.

 

واترجت جایگزینی برای نخ دندان !

بوی بد دهان را چگونه ازبین ببریم؟

علائم و درمان آبسه دندان!

“با نصب اپلیکیشن آسپرین۲۴، میتوانید موجودی و قیمت هر کدام از این تجهیزات را به راحتی و در سریع ترین زمان از نزدیک ترین داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی  استعلام بگیرید.”

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

سبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuاپلیکیشن آسپرین 24اپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیانتخاب خمیر دندان مناسببهترین خمیردندانپرستارکودکترکیبات اصلی خمیردندانترکیبات خمیردندانخرید خمیردندانخمیر دندانخمیردندانخمیردندان کودکانخمیردندان مناسبخمیردندان های سفیدکننده:خمیردندان های ضد پوسیدگیخمیردندان های ضد جرمخمیردندان های مخصوص دندان های حساسداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدترجنتدترجنت هادرخواست پرستاردرمانسلامتیعملکرد فلوراید در خمیرداندان:فلورایدنکاتی برای انتخاب خمیردندان مناسبهومکتانتهومکتانت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram