بتامتازون (موارد مصرف و اطلاعات دارویی)

بتامتازون (موارد مصرف و اطلاعات دارویی)

بتامتازون چیست ؟!  

به هر آنچه که سیستم ایمنی بدن را تحریک کند، حساسیت می‌گویند. حساسیت عارضه ای رایج میان افراد است و انواع متفاوتی دارد. حساسیت به سن مربوط نیست و از کودکان تا افراد مسن به آن دچار هستند. اما گاهی افراد با گذشت زمان نسبت به آن مقاوم شده و بهبود می‌یابند. در برخی مواقع اگر حساسیت داشته باشید، به‌ خودی‌ خود از بین نمی‌رود و باید از داروی ضد حساسیت استفاده کنید. داروی بتامتازون در درمان بسیاری از بیماری های التهابی پوست و حساسیت ها مورد توجه و استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف :    

  • مشکلات حساسیتی یا آلرژیک مانند آسم، مشکلات غده‌ی آدرنال( تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، ضعف، خستگی مفرط، تنگی نفس، درد مفاصل)
  • مشکلات خونیبتامتازون حساسیت
  •  آسم و آلرژی شدید
  • جوش‌ها و التهاب‌های پوستی
  • آلرژی های چشمی
  • رفع خارش و پوسته ریزی
  • کاهش التهاب و بهبود وضعیت تنفسی در سرماخوردگی هایی با عوارض تنفسی حاد
  •  درمان اختلالات پوستی مانند کهیر، خارش، قرمزی، اگزما
  • التهابات ناشی از آرتریت روماتوئید

اشکال دارویی

اشکال این دارو عبارت اند از آمپول, قرص, قطره و پماد بتامتازون. هر یک از این اشکال دارویی جهت درمان برخی از بیماری ها به کار برده می شود. 

پماد بتامتازونپماد بتامتازون

استعمال پماد ، کرم یا لوسیون بتامتازون موضعی برای رفع خارش و پوسته ریزی تجویز می‌شود.در مواردی از پماد بتامتازون برای جوش استفاده میشود تا التهابات و قرمزی ناشی از جوش صورت کاهش یابد . یکی از بیماری هایی که استفاده از پماد بتامتازون در آن بسیار دیده شده است ، بیماری پسوریازیس می باشد . البته برای درمان اگزمای پوستی نیز پمادبتامتازون یکی از داروهای رایج است . اما باید توجه داشت که  از بتامتازون موضعی مانند پماد یا کرم موضعی فقط روی نواحی مبتلا باید استفاده کرد و نباید در نواحی سالم استعمال گردد.

داروی بتامتازون به شکل کف نیز موجود است و با عنوان کف بتامتازون والریت (Betamethasone Valerate Foam) در بازار وجود دارد و برای بیماری های پوست سر مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص بتامتازون

قرص بتامتازون برای کاهش نشانه‌های گوارشی استفاده می‌گردد که به صورت خوراکی و محلول در آب نیز در بازار موجود است. زمان مصرف قرص بتامتازون جهت بهبود التهابات بهتر است صبح پس از صبحانه باشد و  بهترین زمان برای استفاده‌ی قرص بتامتازون جهت نقص غده‌ی فوق کلیوی و کمبود استروئید در بدن شب ها است.

آمپول بتامتازون ال آآمپول بتامتازون

آمپول بتامتازون ال آ داروی که باعث کاهش پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به محرک ها می شود و سبب کاهش درد، تورم و واکنش های آلرژیک می گردد.

بتامتازون به صورت تزریقی یا آمپول هم در مواقعی که موجب تشدید التهاب شده تجویز می‌گردد . آمپول بتامتازون (Betamethasone) از دسته داروهای کورتونی است که جهت درمان التهابات شدید ناشی از مشکلاتی مثل آسم و آلرژی شدید، آرتریت روماتوئید، برخی مشکلات پوستی مثل قرمزی و خارش پوست و همچنین درمان برخی از سرطان‌ها مثل سرطان خون توسط پزشک تجویز می‌شود.همچنین در برخی از سرطان ها یا شیمی درمانی ها که باعث تهوع و استفراغ می شوند، برای کاهش این عوارض ازاین دارو استفاده می شود.  از بتامتازون ال آ برای درمان کهیر، اسم، مشکلات تنفسی شدید، التهاب چشم نیز استفاده می شود.

مصرف طولانی مدت کورتون ها از قبیل داروی بتامتازون ال آ افراد را مستعد پوکی استخوان و استئوپروز می نماید بنابراین مصرف کلسیم و ویتامین D همراه این دارو توصیه می شود. اگر سابقه بیماری پوکی استخوان، بیماری های قلبی، سکته قلبی و مغزی، مشکلات انعقاد خون، فشار خون بالا، دیابت، سابقه زخم معده و مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی و کلیوی دارید باید پزشک خود را مطلع سازید.

قطره بتامتازونبتامتازون چیست

برخی قطره های چشم بتامتازون حاوی داروی ضد عفونی به نام نئومایسین است. این قطره ها گاهی اوقات برای جلوگیری از ایجاد عفونت به دنبال آسیب دیدگی چشم یا جراحی استفاده می شود. این قطره چشمی  حاوی کورتیکواستروئید (گاهی اوقات به عنوان “استروئید” خوانده می شود) که به تسکین التهاب ، قرمزی و سوزش کمک می کند.

قطره گوش بتامتازون برای تسکین التهاب، سوزش و درد به کار می‌روند. همچنین این قطره برای وقتی که کانال گوش دچار التهاب و عفونت شده است تجویز می‌گردد.

عوارض جانبی

این دارو دارای عوارض جانبی جزئی میباشد و اکثرا هم بدون عارضه هست. ولی خب برخی افراد با مصرف ان دچار عوارض زیر می شوند که باید سریعا به پزشک مراجعه کنند :

  • تورم و یا قرمزی در محل تزریق
  • بی خوابی
  • ناراحتی های معده
  • آکنه
  • سرگیجه
  • گرگرفتگی صورت
  • ناراحتی عمومی بدن
  • سردرد
  • اختلال در خواب
  • افزایش اشتها
  • افزایش وزن

تداخل دارویی

برخی از داروها که ممکن است با بتامتازون تداخل داشته باشند شامل:

  • آسپرین
  •  کلوپیدوگرل
  •  ایبوپروفن
  • سلکوکسیب
  • سالسیلات ها
  • ریفامپین
  • فنی توئین
  • فنوباربیتال

تزریق آمپول بتامتازون در بارداری

پزشکان توصیه می کنند برای مادرانی که در معرض خطر زایمان زودرس هستند، تزریق این آمپول در بارداری حتما انجام شود. زیرا این تزریق به تولید سورفکتانت در آلوئول های ریه های جنین و تنفس در محیط خارج از رحم کمک خواهد کرد و به این ترتیب درصورت وقوع زایمان زودرس، خطر مشکلات احتمالی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

البته باید بخاطر داشت بارداری دوران بسیار حساسی است و مصرف داروها می‌تواند اثرات سویی بر جنین داشته باشد و خطر ابتلا به انواع بیماریهای مادرزادی را افزایش دهد. پزشک بهترین کسی است که در این مورد می‌تواند به شما مشاوره دهد.  در این دوران بدون مشورت با پزشک مصرف دارویی را شروع و یا قطع نکنید.

اگر بتامتازون به صورت مکرر و بدون تجویز پزشک استفاده شود، ممکن است خطرآفرین باشد؛ زیرا استروئیدها سرکوبگر سیستم ایمنی بدن هستند و عوارضی از جمله پوکی استخوان، بالا رفتن فشار خون، بروز آکنه و جوش و طیف گسترده‌ای از دیگر عوارض جانبی را به همراه دارند.

 

 

“با نصب اپلیکیشن آسپرین۲۴، میتوانید موجودی و قیمت محصولات مورد نظر خود را به راحتی و در سریع ترین زمان از نزدیک ترین داروخانه ها  استعلام بگیرید.”

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهزیباییسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آسم و آلرژی شدیدآلرژی های چشمیآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیآمپول بتامتازون ال آآمپول بتامتازون ال آ برای چیستاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاز بتامتازون برای چه استفاده میشوداسپرین 24اگزماالتهابات ناشی از آرتریت روماتوئیدبتامتازون چیستبتامتازون و آسم و آلرژی شدیدبهبود سرماخوردگیبهتر شدن سرماخوردگیبهترین پرستار خصوصیبهترین زمان برای استفاده‌ی قرص بتامتازونبیماری پسوریازیسبیماری های التهابیپرستارکودکپرستاریپماد بتامتازونتداخل دارویی بتامتازونتداخل دارویی قرص بتامتازونتزریق آمپول بتامتازون در بارداریتزریق بتامتازونجوش‌ها و التهاب‌های پوستیحساسیتحساسیت چوستیخارشداروخانه آنلاینداروخانه مجازیداروی اگزماداروی التهاب پوستداروی خارش و خشکی پوستداروی قرمزی پوستداروی کاهش عوارض شیمی درمانیداروی کهیردرخواست پرستاردرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشکدرخواست و پزشکدرماندرمان  آسم و آلرژی شدیددرمان آلرژی های چشمیدرمان اختلالات پوستی مانند کهیردرمان اگزمادرمان بیماری پسوریازیسدرمان بیماری های التهابیدرمان جوشدرمان جوش‌ها و التهاب‌های پوستیدرمان حساسیتدرمان خارش و خشکی پوستدرمان قرمزی پوستدرمان کهیررفع خارش پوسترفع خارش و پوسته ریزیرفع قرمزی ناشی از جوشزایمان زودرسسلامتیعلائم بیماری های التهابیعوارض بتامتازونفایده آمپول بتامتازون ال آقرص بتامتازونقرص بتامتازون برای چیستقرمزیقطره بتامتازونقطره گوش بتامتازونقطره های چشم بتامتازونکرم بتامتازونکف بتامتازونکف بتامتازون برای مولوسیون بتامتازونمزایای آمپول بتامتازون ال آمزایای قرص بتامتازونمشکلات حساسیتیمشکلات خونیمکمل غذاییموارد مصرف بتامتازون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram