ترک های پوستی یا استرچ مارک

ترک های پوستی

ترک پوستی یا استرچ مارک چیست؟! 

 

ترک های پوستی یا استرچ مارک یا استریا معمولاً به صورت نوارهایی از خطوط موازی روی پوست بدن ظاهر می شوند. این خطوط رنگ و بافتی متفاوت از پوست طبیعی دارند و به رنگ بنفش، صورتی روشن، خاکستری روشن و سفید ظاهر می شوند. وقتی با انگشتان خود ترک های پوستی را لمس می کنید ، ممکن است کمی برجستگی یا تورفتگی روی پوست خود احساس کنید. گاهی اوقات، ترک های پوستی احساس خارش یا زخم می کنند.

این خطوط معمولاً در حین بارداری یا پس از آن یا به علت تغییرات ناگهانی وزن ظاهر می شوند. ترک های پوستی همچنین در نوجوانانی که به سرعت در حال رشد هستند رخ می دهد. استرچ مارک ها خطرناک نیستند و اغلب با گذشت زمان از بین نمی روند.  

این ترک های پوستی ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اما این علائم بیشتر روی شکم ، سینه ، بازو ، ران و باسن وجود ایجاد می شوند.

علت ایجاد ترک های پوستی یا استرچ مارک چیست؟  

ترک های پوستی در نتیجه کشش پوست و افزایش کورتیزون (cortisone) در بدن ایجاد می شود. کورتیزون هورمونی است که به طور طبیعی توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود. با این حال ، ترشح بیش از حد این هورمون باعث می شود پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

ترک های پوستی در زنان به طور معمول شایع تر است:

بسیاری از زنان در طول بارداری دچار این ترک ها می شوند، زیرا پوست به روش های مختلفی کشیده می شود تا جایی برای کودک در حال رشد ایجاد شود. این کشش مداوم می تواند باعث ایجاد ترک های پوستی شود.

استرچ مارک ها گاهی اوقات در زمان افزایش و یا کاهش وزن ظاهر می شوند. نوجوانان همچنین ممکن است پس از جهش ناگهانی رشد ، دچار این ترک ها شوند.

کرم ها ، لوسیون ها و قرص های حاوی کورتیکواستروئید (Corticosteroid) با کاهش توانایی کشش پوست باعث ایجاد ترک های پوستی می شوند.

سندرم کوشینگ (Cushing’s syndrome) ، سندرم مارفان (Marfan’s syndrome)، سندرم اهلر دانلوس (Ehlers-Danlos) و سایر اختلالات غده فوق کلیه می توانند با افزایش مقدار کورتیزون در بدن باعث ایجاد ترک های پوستی شوند.

ترک پوستی در بارداری

چه کسانی در معرض خطر ترک پوستی یا استرچ مارک هستند؟

موارد زیر شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد:

  • مونث بودن
  • سفیدپوست بودن (داشتن پوست رنگ پریده)
  • داشتن سابقه خانوادگی
  • باردار بودن
  • داشتن سابقه زایمان نوزادان دو یا چند قلو
  • اضافه وزن داشتن
  • کاهش یا افزایش  چشمگیر وزن
  • استفاده از داروهای حاوی کورتیکواستروئید

چه درمان های پزشکی برای ترک های پوستی در دسترس است؟

ترک های پوستی اغلب با گذشت زمان کمرنگ می شوند ولی به طور کامل از بین نمی روند. اگر نمی خواهید صبر کنید، روش های درمانی وجود دارد که می تواند ظاهر آنها را بهبود بخشد. با این حال ، هیچ درمانی نمی تواند باعث از بین رفتن کامل استرچ مارک ها شود.

روش های مختلفی برای بهبود ظاهر ترک های پوستی وجود دارد:

  • کرم ترتینوئین (Retin-A، Renova):

برای بازیابی کلاژن (یک پروتئین فیبری که به ایجاد قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند) استفاده می شود. بهتر است از این کرم در درمان ترک های قرمز یا صورتی رنگ استفاده کنید. این کرم ممکن است باعث تحریک پوست شود. اگر باردار هستید، نباید از کرم ترتینوئین استفاده کنید.

  • اسید گلیکولیک (Glycolic acid):

کرم های اسید گلیکولیک و لایه برداری شیمیایی از دیگر روش های درمان ترک های پوستی است.

  • لیزر درمانی:

لیزر درمانی گزینه دیگری برای کاهش علائم کشیدگی است. لیزرها می توانند به تحریک رشد کلاژن یا الاستین در پوست کمک کنند. لیزر درمانی انواع مختلفی دارد و پزشک می تواند به شما در انتخاب نوع مناسب شما کمک کند.

  1. لیزر تراپی پالس-دای (Pulsed dye laser therapy): که رشد کلاژن و الاستین را تقویت می کند. بهتر است از این روش درمانی در مراحل اولیه ایجاد ترک های پوستی استفاده کنید. افراد با پوست تیره ممکن است تغییر رنگ پوست را در این درمان تجربه کنند.
  2. فوتوترمولیز فرکشنال (Fractional photothermolysis): از نظر استفاده از لیزر مشابه درمان با لیزر پالس-دای است. با این حال، با هدف قرار دادن مناطق کوچکتری از پوست، باعث آسیب کمتر به پوست می شود.
  3. میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion):  شامل صیقل دادن پوست با کریستال های ریز است. در این روش با استفاده از ذرات کریستالی کوچک یک لایه بسیار نازک از روی پوست فرد برداشته می شود تا هم خاصیت ارتجاعی پوست افزایش یافته و هم پوست جدید رشد کند. میکرودرم ابریژن می تواند باعث بهبود ترک های پوستی قدیمی شود.
  4. لیزر اکسایمر یا اکزایمر: تولید رنگدانه های پوست (ملانین) را تحریک می کند به طوری که ترک های پوستی با پوست اطراف تطابق بیشتری داشته باشند.

درمان ترک پوستی با لیزر

بسیاری از این روش های درمانی گران هستند و ممکن است تحت پوشش بیمه شما نباشند. آنها برای کاهش علائم کشش فعلی کار می کنند ، اما مانع از ایجاد علائم جدید نمی شوند.

اما باید این را بپذیرید که روش های پزشکی و داروهای تجویز شده از بین رفتن کامل ترک های پوستی را تضمین نمی کنند و پرهزینه هستند.

برای درمان ترک های پوستی چه کاری می توانم انجام دهم؟

محصولات و رویه های زیادی وجود دارد که نویدبخشی برای بهبود ترک های پوستی است، اما تاکنون هیچ کدام درمان قطعی را اثبات نکرده اند.

مرطوب سازی پوست ممکن است به رفع خارش علائم کشش کمک کند.

استفاده از لوسیون برنزه کننده روی ترک های پوستی روشی موقت برای به حداقل رساندن تفاوت رنگ بین پوست طبیعی و ترک ها است.

 

چگونه می توانم از ایجاد ترک های پوستی جلوگیری کنم؟

هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد ترک های پوستی به طور کامل وجود ندارد، حتی اگر به طور منظم از لوسیون و کرم استفاده کنید. با این حال ، نگه داشتن وزن در یک محدوده ثابت و سلامت، تغذیه مناسب و ورزش منظم می تواند به جلوگیری از ایجاد استرچ مارک های ناشی از افزایش یا کاهش وزن ناگهانی کمک کند.

ترک های پوستی، استرچ مارک ها یا استریا ( Striae distensae یا Striae gravidarum) اغلب در چه جاهایی از بدن ظاهر می شوند:

  • شکم
  • سینه
  • باسن
  • ران
  • بازو
     

مواردی وجود دارد که می توان خطر ایجاد ترک های پوستی را کاهش داد:

۱. وزن خود را کنترل کنید!
یکی از مفیدترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از ایجاد ترک های پوستی انجام دهید، خواه باردار باشید یا نه، حفظ وزن مناسب است. علائم کشش می تواند هنگامی رخ دهد که پوست شما به دلیل افزایش یا کاهش وزن سریع به سرعت تغییر می کند. برخی از افراد در دوران بلوغ، دچار این ترک ها می شوند. افرادی مانند بدنسازان، پس از ورزش های سنگین یا استفاده از استروئیدها ، دچار استرچ مارک می شوند. تلاش برای کنترل تغییرات سریع بدن در صورت بروز، ممکن است بهترین گزینه باشد. رژیم غذایی سالم همراه با ورزش داشته باشید تا بتوانید وزن خود را کنترل کنید. اگر متوجه افزایش سریع وزن یا کاهش وزن شدید، بهتر است به دکتر خود مراجعه کنید تا دلیل آن را بفهمید.

۲. هیدراته بمانید!
نوشیدن آب به میزان کافی می تواند پوست شما را مرطوب و نرم نگه دارد. پوست نرم به اندازه پوست خشک تمایل به ایجاد علائم کشیدگی ندارد. توصیه های فعلی پزشکان برای مصرف روزانه آب ۳ لیتر برای مردان و ۲ لیتر برای زنان است. نوشیدن نوشیدنی های حاوی کافئین ، مانند قهوه ، در واقع ممکن است خطر ابتلا به ترک های پوستی را افزایش دهد. اگر قهوه می نوشید ، اطمینان حاصل کنید که میزان مصرف مایعات خود را با مقدار زیادی آب ، چای گیاهی و سایر مایعات فاقد کافئین متعادل می کنید.

۳. یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید!
در صورت کمبود تغذیه ممکن است ترک پوستی ایجاد شود. خوردن غذاهایی که سلامت پوست را تقویت می کنند ممکن است کمک کنده باشد. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما شامل غذاهای غنی از:
ویتامین سی (C)
ویتامین دی (D)
ویتامین ای (E)
روی (Zinc)
پروتئین
یکی از راه های اطمینان از دریافت انواع مواد مغذی، انتخاب غذاهای فرآوری نشده و در رنگ های مختلف است. به عنوان مثال، صبحانه تخم مرغ ، نان تست گندم سبوس دار، و میوه ها و … رنگهای زیادی را به بشقاب غذایی می افزاید.

ویتامین ها

 

۴- ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید!
کلاژن در استحکام و ارتجاع پوست شما نقش دارد و به کاهش چین و چروک کمک می کند. اما ممکن است برای جلوگیری از ایجاد استرچ مارک ها نیز مهم باشد. ویتامین C یک ماده مغذی مهم برای تولید کلاژن است. ویتامین C در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مرکباتی مانند پرتقال و لیمو منابع خوبی از ویتامین C هستند.

۵- جذب ویتامین D از طریق نور خورشید!
طبق مطالعات بین سطح پایین ویتامین D و بروز ترک پوستی همبستگی وجود دارد. تحقیقات بیشتری برای این مورد لازم است، اما نتایج نشان می دهد که حفظ سطح ویتامین D بدن ممکن است خطر ابتلا به علائم کشیدگی را کاهش دهد. آسانترین راه دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض آفتاب است. این ویتامین همچنین معمولاً به نان ، غلات و محصولات لبنی مانند شیر یا ماست اضافه می شود.

 

۶. غذاهای غنی از روی (زینک) بخورید!
روی ماده مغذی مهمی برای سلامت پوست است. به کاهش التهاب کمک می کند و در روند ترمیم زخم نقش دارد. تاکنون شواهد بسیار کمی در مورد ارتباط بین روی و استرچ مارک ها بدست آمده است، اما مصرف غذاهای حاوی روی در رژیم غذایی ، مانند آجیل و ماهی، به سلامت پوست کمک می کند.

۷- در صورت ایجاد ترک های پوستی،هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید!
اگر نمی توانید به طور کامل از ایجاد ترک های پوستی روی پوست خود جلوگیری کنید، می توانید ظاهر آنها را به حداقل برسانید تا در طولانی مدت به این اندازه قابل توجه نباشند. یک قرار ملاقات با متخصص پوست برای بحث در مورد گزینه های درمانی در صورتی که ترک های پوستی تازه باشند تعیین کنید. پزشک می تواند به شما در مشخص کردن علت ایجاد ترک ها کمک کند و ممکن است بتواند گزینه های درمانی را که روی ترک هی جدید بهتر جوابدهی دارند، پیشنهاد دهد.

 

مکمل های موثر بر سلامت پوست و مو – با مکمل کلاژن آشنا شوید!

 

“با نصب اپلیکیشن آسپرین۲۴، میتوانید موجودی و قیمت محصولات مربوط به ترک های پوستی را به راحتی و در سریع ترین زمان از نزدیک ترین داروخانه ها  استعلام بگیرید.”

 

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

زیباییسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآمبولانساپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاختلالات غده فوق کلیهاستخدام پرستار خصوصیاسترچ مارکاسترچ مارک چیستاسترچ مارک چیست؟استرچ مارک هااسترچ مارک یا ترک پوستی چیست؟استریااستریا چیستاسید گلیکولیکبارداریبهترین پرستار خصوصیپرستارکودکپرستاریتجهیزات پزشکیترک پوستیترک پوستی چیست؟ترک پوستی یا استرچ مارکترک های پوستیچه درمان های پزشکی برای ترک های پوستی در دسترس است؟خطر ترک پوستیداروخانهداروخانه آنلایندرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستار ICUدرمان ترک پوستیسندرم اهلر دانلوسسندرم کوشینگسندرم مارفانفوتوترمولیز فرکشنالکرم ترتینوئینکورتیزونکورتیکواستروئیدلیزر اکزایمر:لیزر اکسایمرلیزر اکسایمر یا اکزایمرلیزر تراپی پالس-دایلیزر درمانیمیکرودرم ابریژن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram