دندان درد ! راه های درمان، مسکن های خانگی و دارویی

درمان دندان درد

راه های درمان دندان درد ، مسکن های خانگی و دارویی 

دندان درد به طور آزاردهنده ای دردناک است ، به خصوص در شب. شب درد گرفتن دندان می تواند خوابیدن و استراحت کردن را بسیار دشوار کند. اگر دندان درد دارید ، مهم است که بفهمید ریشه ایین درد چیست. از آنجا می توانید نحوه تسکین هر چه بهتر درد ، تورم یا علائم دیگر را تعیین کنید. عوامل مختلفی می توانند درد دندان را به وجود آورند. اگر امکان رفتن فوری به دندان پزشکی را ندارید، بعضی از درمانهای خانگی می توانند باعث تسکین درد دندان شوند.

دلایل دندان درد چیست؟  


علت دندان درد

دندان درد ممکن است توسط عوامل زیر ایجاد می شود:

  • پوسیدگی دندان.
  •  آبسه دهان (عفونت باکتریایی در داخل دندان).
  • شکستگی دندان
  • عفونت سینوسی
  • رشد دندان عقل
  • اختلالات در مفاصل فک
  • درد دندان پر شده
  • زیاده روی در حرکات تکراری ، مانند آدامس یا دندان قروچه
  • لثه های آلوده

تسکین دندان درد با درمان های خانگی


  • آب نمک : تا زمانی که نتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید ، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که آب گرم و شور را در دهان خود بچرخانید . همچنین می توانید دور دندان دردناک را به آرامی با نخ دندان بکشید تا تکه های غذایی که گیر کرده است را از بین ببرید. برای استفاده از این روش ، ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را درون یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.
  • کمپرس سرد : استفاده از کمپرس سرد ممکن است به کاهش درد دندان کمک کند. استفاده از کیسه یخ پیچیده شده در حوله به انقباض رگ های خونی در ناحیه درد کمک می کند و می تواند درد را کاهش دهد.  میتوانید از کمپرس سرد  به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه هر چند ساعت یک بار در شب استفاده کنید تا درد دندان آرام شود.
  • بالا نگه داشتن سر : جمع شدن خون در سر ممکن است باعث درد و التهاب بیشتری شود. برای برخی از افراد ، بالا بردن سر با یک یا دو بالش اضافی ممکن است درد را برای خوابیدن تسکین دهد.دندان درد
  • هیدروژن پراکسید : پریودنتال (بیماری لثه) یک عفونت جدی در لثه است که به طور کلی در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود و می تواند باعث مشکلاتی مانند درد ، خونریزی لثه و دندان های اطراف شود. بر طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۶  شستشو با دهانشویه پراکسید هیدروژن به کاهش پلاک دندان و علائم پریودنتال کمک می کند. برای استفاده از هیدروژن پراکسید ابتدا آن را با مقداری آب رقیق کنید. محلول را در دهان بچرخانید ، اما آن را قورت ندهید. این دارو برای کودکان مناسب نیست ، زیرا این خطر وجود دارد که آنها به طور تصادفی مخلوط را ببلعد.
  •  کیسه های چای نعناع : از کیسه های چای نعناع می توان برای بی حس کردن و تسکین لثه های حساس استفاده کرد . برای این کار ، یک کیسه چای استفاده شده را بگذارید کمی سرد شود البته هنوز هم باید کمی گرم باشد و روی دندان خود بمالید. یا اینکه یک کیسه چای استفاده شده را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید تا خنک شودو سپس کیسه را روی دندان خود بمالید.دندان درد- میخک
  • میخک : اوژنول ، که یکی از ترکیبات اصلی در میخک است که می تواند درد دندان را کاهش دهد. نتایج یک آزمایش بالینی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که افرادی که بعد از کشیدن دندان ، اوژنول را به لثه و دندان خود می زدند ، درد و التهاب کمتری در حین بهبودی داشتند. بنابراین ، جویدن یا مکیدن آرام میخک و یا قرار دادن آن  در کنار دندان می تواند به تسکین درد کمک کند.
  • سیر :سیر یک درمان رایج خانگی است که برخی از افراد برای تسکین درد دندان از آن استفاده می کنند. آلیسین ، که ترکیب اصلی سیر است ، دارای یک اثر ضد باکتری قوی است که ممکن است به از بین بردن باکتری های موجود در حفره های دهان و دندان شود. به راحتی می توانید یک حبه سیر را بجوید و اجازه دهید تا به دندان برخورد کند و یا میتوانید یک سیر را خرد کنید تا خمیری ایجاد شود و آن را در ناحیه آسیب دیده بمالید.

درمان و تسکین دارویی دندان درد


  • استامینوفن : پس از کشیدن دندان و به ویژه دندان های عقل که در فک پائین قرار دارند بهترین دارو برای کنترل درد استفاده از استامینوفن است. به طور کلی پزشکان این مسکن را برای سردردهای جزئی ، دردهای عضلانی ، کمردرد ، تب ها و دندان درد تجویز می کنند. این مسکن به جای کاهش التهاب ، با مسدود کردن سیگنال های عصبی به مغز ، مانع انتقال درد می شوند.دندان درد - تسکین دارویی
  • ایبوبروفن و کتوپروفن : بسیاری این دارو را بهترین مسکن برای درد دندان می دانند. تنها عارضه جانبی احتمالی این دارو ایجاد ناراحتی گوارشی است. همچنین ، از ایبوپروفن اغلب  برای تسکین درد شدیدتر و داروی ضد التهاب استفاده می شود. با این حال ، اگر مبتلا به آسم هستید ، از ایبوپروفن استفاده نکنید. کتوپروفن دارویی هم خانواده با ایبوپروفن است که اثر قوی ای بر تسکین دندان درد دارد ولی در حال حاضر در بازار ایران به طور عمومی وجود ندارد.
  • ژلوفن : ژلوفن (Gelofen) از مسکن های غیرکورتونی و از خانواده ایبوپروفن می باشد. از این تسکین دهنده درد در موارد بسیار استفاده می شود. دندان درد معمولا با مصرف این دارو رفع می شود. علاوه بر این از داروی ژلوفن در تسکین دردهایی مثل آرتریت یا درد مفاصل، درد استخوان، تب، نقرس و دردهای دوران قاعدگی استفاده می شود.این دارو معمولا به صورت کپسول یا قرص ژلوفن ۴۰۰ یا ۲۰۰ گرمی در داروخانه ها موجود است.
  • ناپروکسن : ناپروکسن مسکن دیگری است که تورم را کاهش می دهد و تا حدی به تسکین درد کمک می کند. این دارو هورمون هایی که باعث التهاب در بدن می شوند را کاهش می دهد. این دارو تا حدی می تواند روی درد دندان نیز موثر باشد. توجه داشته باشید ، اگر سابقه واکنش آلرژیک به آسپرین یا سایر NSAID ها را دارید ، نباید از ناپروکسن استفاده کنید. و نباید دوزهای بالاتر یا بیشتر از زمان تجویز شده مصرف کنید ، زیرا می تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.
  • دیکلوفناک : پزشکان اغلب از دیکلوفناک برای درمان دردهای خفیف تا متوسط استفاده می کنند. این یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) دیگر است که باعث کاهش درد و التهاب در بدن می شود و از ایبوپروفن نیز قویتر است. در صورت داشتن فشار خون بالا ، بیماری قلبی ، سابقه زخم معده یا خونریزی ، آسم و بیماری کبد یا کلیه از خوردن این دارو اجتناب کنید.
  • آسپرین : این دارو یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین مسکن های درد در جهان است. آسپرین تب را کاهش می دهد و به عنوان ضد التهاب عمل می کند. همچنین لخته شدن را کاهش می دهد ، به همین دلیل بسیاری از پزشکان آن را برای جلوگیری از سکته های مغزی و قلبی تجویز می کنند. به همین دلیل ، اگر خونریزی دندان دارید و یا دندان خود را کشیده اید، آسپرین مسکن خوبی برای استفاده نیست. آسپرین برای بیمارانی که به هر نوع داروی ضد التهابی غیراستروئیدی آلرژی دارند  و یا آسم یا فشار خون بالا  دارند ، توصیه نمی شود. برخی از عوارض جانبی می تواند شامل تحریک معده ، سوi هاضمه یا حالت تهوع باشد.
  • داروهای مسکن ترکیبی : داروهای ترکیبی ضددرد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان درد موثر شناخته می شوند. این داروها اغلب به شکل کپسول و با نام های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و… عرضه می شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند. ترکیب استامینوفن و کدیین هم در بازار ایران وجود دارد که بدون نسخه در حال حاضر از داروخانه ها قابل تهیه است.
  • ژل های دندانی یا قطره های حاوی بی حس کننده موضعی نیز در تسکین دندان درد موثرند زیرا  به طور مستقیم بر روی دندان قرار می گیرند.

چرا دندان درد شب ها بدتر است؟


دندان درد ممکن است در روز آزاردهنده باشد ، اما ممکن است هنگام شب بدتر شود.

یکی از دلایل این است که وقتی فرد دراز کشیده است ، خون به سمت سر جریان بیشتری دارد. این جریان خون اضافی ممکن است درد و فشاری را که افراد احساس می کنند افزایش دهد. بنابراین سعی کنید تا آنجا که ممکن است ارتفاع زیر سر خود را بیشتر کنید.

چه موقع به دندان پزشک مراجعه کنیم؟


درددندان خود را طی ۲۴ ساعت آینده کنترل کنید. اگر فروکش کند ، ممکن است فقط تحریک شده باشد. در غیر اینصورت درصورت وجود علائم زیر حتما به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید
  • اگر دندان درد بیش از دو روز طول بکشد
  • هنگام باز کردن دهان خود تب یا سردرد دارید
  • در تنفس یا بلع مشکل دارید

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط:

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

 

با کاربردهای هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) آشنا شوید!

سینوزیت چیست؟(علائم، دلایل ابتلا و پیشگیری و درمان)

How to Get Rid of a Toothache at Night

داروسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24آب نمکآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانسآمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیتجهیزات پزشکیتسکین دارویی دندان دردتسکین درد دندانتسکین دندان دردخلاص شدن از درد دندانخلاص شدن از دندان دردداروداروی دندان درددرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرد دنداندرمان خانگی دندان درددرمان دندان درددرمان دندان درد آسپرین24درمان دندان درد عصبیدرمان سه سوته درد دنداندرمان فوری دنداندلایل دندان درد چیست؟دلیل درد دنداندلیل دندان درددنداندندان درددندان درد آسپرین24دندان درد در کودکاندندانپزشکدندوندهانشویهراه درمان دندان دردژل دندان دردژل دندان درد دنتولسیر برای دندان دردشستشو با دهانشویهعوامل دندان دردقطره دندان دردکاهش درد دندانکمپرس سردلوازم آرایشی بهداشتیمسکن دندان دردمسکن قوی برای دندان دردمکمل های غذایی و ورزشیمیخکمیخک برای درمان درد دندانمیخک برای دندان دردهیدروژن پراکسیدهیدروژن پراکسید برای درمان دندان درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram