شوره سر خشک یا پوسته ریزی کف سر – علت و راه کارهای درمانی

شوره سر خشک

شوره سر خشک

چند توصیه و راه کار آسان برای درمان، مقابله و یا کمتر شدن عوارض شوره سر خشک یا پوسته ریزی کف سر

علامت آشکار خشکی پوست کف سر خارش مداوم آن است ، اما ممکن است با شوره سر یا پوسته ریزی، درد و ریزش مو نیز همراه باشد. خشکی پوست سر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، اگرچه شایع ترین آن واکنش به تغییر آب و هوا یا یک ماده ناسازگار در محصولات مراقبت از مو است.

بعضی اوقات ، موارد ساده ای مانند عدم نوشیدن آب کافی یا شست و شوی بیش از حد مو می تواند عامل خشکی پوست سر باشد ، اگرچه مشکلات و بیماری هایی مانند اگزما یا پسوریازیس نیز می تواند دلیل این امر باشد.    

خشکی پوست می تواند آزار دهنده باشد ، و به تنهایی می تواند اثرات قابل توجهی بر روی مو و پوست سر ایجاد کند. با این حال ، همچنین می تواند منجر به شوره سر و ریزش موی قابل مشاهده شود. ریزش مو ممکن است به دلیل خارش مداوم باشد.

خشکی پوست سر در بعضی از افراد باعث ایجاد زخم یا حتی زخم های باز می شود. در صورت عدم مراقبت ، ممکن است این زخم ها ملتهب شوند. در موارد شدید ، زخم ها (چه ناشی از خارش باشند و چه عفونت) می تواند منجر به زخم شود. اگر فکر می کنید زخمی روی کف سرتان دارید ، باید قبل از استفاده از هرگونه روغن یا داروهای خانگی به پزشک مراجعه کنید تا باعث تحریک زخم  نشود.

در مواردی که خشکی پوست سر به دلیل عفونت – یا به خصوص یک عفونت قارچی – ایجاد شود، برای جلوگیری از گسترش آن درمان های پزشکی ضروری است. شما باید حتماً به پزشک مراجعه کنید!

چند توصیه و راه کار آسان برای درمان، مقابله و یا کمتر شدن عوارض خشکی پوست سر که می توانید انجام دهید:

۱. روغن نارگیل:

مدت هاست که روغن نارگیل به دلیل فواید سلامت پوست مورد استفاده قرار می گیرد. خشکی پوست سر نیز از این قاعده مستثنی نیست. روغن نارگیل می تواند پوست سر را مرطوب نگه دارد. همچنین خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی آن می تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند. این روغن پر خاصیت حتی می تواند به درمان درماتیت آتوپیک (اگزما) نیز کمک کند.

شوره سر خشک - روغن نارگیلروش استفاده:

مقدار کمی روغن نارگیل مرغوب و ذوب شده را مستقیماً به پوست سر خود بمالید و آن را روی پوست ماساژ دهید.

قبل از شستن موها حداقل ۱۰ دقیقه بگذارید بماند.

این کار نه تنها به خشکی پوست سر کمک می کند ، بلکه موهای شما را ابریشمی و درخشان و نرم می کند.

۲. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضدعفونی کننده ، ضد قارچ و آنتی بیوتیکی قوی است که می تواند خشکی پوست سر، شوره سر خشک و علائم آن را تسکین دهد. به همین دلیل می توان یافت که بسیاری از شامپوهای شوره سر روغن درخت چای دارند.

روغن درخت چای را می توان از بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه ها خریداری کرد.

همچنین شامپوهایی که حاوی روغن درخت چای هستند نیز برای افرادی که پوست سر خشک دارند در بازار به  فروش می رسد.

 

شوره سر خشک - روغن درخت چایروش استفاده:

می توانید از یکی از این محصولات استفاده کنید یا چند قطره روغن درخت چای را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کرده و روی پوست سر خود ماساژ دهید. قبل از شستن آن را به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا بماند.

۳. آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص مختلفی است که می تواند به خشکی پوست سر و شوره سر خشک کمک کند. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد، که می تواند به کاهش تحریک پوست کمک کند و همچنین یک ماده مرطوب کننده موثر است.

شوره سر خشک - آلوئه وراروش استفاده:

آن را به صورت موضعی به پوست سر خود بمالید ، و بگذارید ۱۰ دقیقه قبل از شستشو بماند. شما می توانید مکمل های خوراکی آلوئه ورا مصرف کنید، توجه داشته باشید که این نوشیدنی ها می توانند مانند یک ملین عمل کنند.

۴. سرکه سیب:
سرکه سیب فواید زیدی برای سلامتی دارد که می تواند علائم خشکی پوست سر را کاهش دهد. این ماده ضد میکروب است ، به این معنی که می تواند باکتری ها یا قارچ هایی را که باعث خارش می شوند از بین ببرد. همچنین ضد التهاب است و می تواند به لایه برداری پوست سر کمک کند. این خواص می توانند به درمان خشکی پوست خود کمک کنند.

شوره سر خشک - سرکه سیبروش استفاده:

یک واحد سرکه سیب را با دو واحد آب مخلوط کرده و مستقیماً به پوست سر بمالید. قبل از شستن سر بگذارید پنج دقیقه بماند. سپس از یک شامپوی ملایم و ترجیحاً بدون سولفات استفاده نمایید.

۵. هاماملیس یا نارون کوهی (witch Hazel) 

نارون کوهی اغلب در محصولات ضد خارش استفاده می شود. این گیاه در محصولاتی که برای پوست های خشک و حساس به بازار عرضه می شود اغلب به کار رفته است و از آن در طول تاریخی به عنوان داروی گیاهی استفاده شده است. این گیاه می تواند برای کاهش التهاب که باعث خشکی و شوره سر خشک در شرایط خاص می شود ، استفاده شود. این گیاه دارای خواص قدرتمندی است که ممکن است علائم خشکی پوست سر را تسکین دهد.

این گیاه را می توان به صورت مایع یا به صورت صابون و لوسیون خریداری کرد .

شوره سر خشک - نارون کوهیروش استفاده:

اگر مایع این گیاه را خریداری کرده اید، یک واحد نارون کوهی را با دو واحد آب یا روغن حامل مخلوط کنید. قبل از شستن موها ، آن را کاملاً روی سر ماساژ دهید و بگذارید پنج دقیقه بماند.

۶. جوش شیرین و روغن زیتون

روغن زیتون خاصیت مرطوب کنندگی دارد و جوش شیرین دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. این دو ماده با هم می توانند پوست سر شما را لایه برداری کنند. ترکیب جوش شیرین و روغن زیتون در صورت داشتن شوره در کنار پوست خشک ، انتخاب خوبی است زیرا رطوبت ، لایه برداری و خواص ضد قارچی به همراه هم می توانند پوسته های سفید خارش دار را درمان کنند.

شوره سر خشک - جوش شیرین و روغن زیتونروش استفاده:

به مقدار مساوی جوش شیرین و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و پوست سرتان را با آن کاملاً ماساژ دهید. قبل از اینکه موهایتان را با یک شامپوی ملایم و نرم کننده به خوبی بشویید، بگذارید پنج دقیقه بماند.

۷. موز له شده
موز مغذی و مرطوب کننده است و از به همین دلیل یک درمان عالی برای خشکی پوست سر و حتی شوره سر است. این میوه علاوه بر مرطوب کنندگی ، یک منبع ضد میکروبی طبیعی و مورد اعتماد است و این دو مزیت در کنار هم می تواند به پاک سازی پوست ریزی خشک سر کمک کنند.

روش استفاده:

یک موز را با چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون له یا مخلوط کنید. مخلوط کردن آن باعث می شود آبکشی موهای شما راحت تر شود. آن را در پوست سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند.

۸. ماست و تخم مرغ

ماست و تخم مرغ فواید بی نظیری دارند که می توانند خشکی پوست سر را تسکین دهند. ماست بر روی پوست تسکین دهنده است و همچنین می تواند لایه بردار باشد ، در حالی که محتوای چربی و پروتئین موجود در تخم مرغ می تواند منبع مطمئن برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد در سطح سلول ، پوست سر را تغذیه کرده و از آن محافظت کند.

روش استفاده:

چند قاشق غذاخوری ماست ساده و بدون افزودنی و یک تخم مرغ هم زده شده را مخلوط کنید. این ماده را روی مو و پوست سر خود ماساژ دهید ، و قبل از شستن آن، ۱۰ دقیقه صبر کنید. مخلوط را با آب ولرم یا سرد بشویید ، در غیر این صورت تخم مرغ سفت می شود و از بین بردن آن از موهایتان بسیار دشوارتر است.

۹. روغن جوجوبا
مانند روغن نارگیل ، روغن جوجوبا نیز می تواند یک منبع مرطوب کننده و مطمئن باشد که می تواند به سرعت خشکی پوست سر را تسکین دهد. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است مشکلات پوستی موثر بر پوست سر را درمان کند.

روش استفاده:

برای استفاده از آن در صورت خشکی پوست سر می توانید چند قطره روغن جوجوبا را به شامپوی خود اضافه کنید. این باعث می شود تا به طور مرتب آبرسانی شود و از خشک شدن بیشتر شامپو در پوست سر شما جلوگیری کند.

۱۰. آووکادو

آووکادو حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است که هم می تواند پوست شما را مرطوب نگدارد و هم محافظت کند. می توانید آووکادو را به صورت خوراکی مصرف کنید و یا از روغن آووکادو به صورت موضعی استفاده کنید تا خشکی پوست سر را تسکین دهد.

روش استفاده:

برای کاهش خشکی پوست سر و علائم آن می توانید از روغن آووکادو و یا میوه آووکادو له شده استفاده کنید. اگر از آووکادو له شده استفاده می کنید ، قبل از ماساژ دادن آن در پوست سر ، آن را با چند قطره روغن حامل مانند روغن زیتون مخلوط کنید. قبل از شستن بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه روی سر بماند.

همچنین می توانید آووکادو و موز را با هم مخلوط کنید و با کمی روغن نارگیل یا زیتون به عنوان راه کار درمانی موثرتر استفاده کنید.

 

شوره سر خشک*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

زیباییسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appwitch Hazelآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس خصوصیآووکادواپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیاگزماپرستاریپسوریازیسپوستپوست سر خشکپوسته ریزی کف سرتجهیزات پزشکیخشکی پوستدارودرخواست پرستاردرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرماتیت آتوپیکدرماندرمان خشکی پوستدرمان شوره سر خشکروغن جوجوباروغن درخت چایروغن نارگیلسلامتیشوره سرشوره سر خشکشوره سر خشک یا پوسته ریزی کف سرعلت پوسته ریزی کف سرعلت خشکی پوستعلت شوره سرعلت شوره سر خشکلوازم آرایشی بهداشتیمکمل غذاییمکمل های غذایی و ورزشینارون کوهیهاماملیسهاماملیس یا نارون کوهیهاماملیس یا نارون کوهی (witch Hazel)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram