آیا شکستن قولنج ضرر دارد؟

شکستن قولنج

شکستن قولنج به معنای دستکاری مفاصل فرد برای تولید نوعی صدای شکستگی است . شکستن قولنج گاهی اوقات توسط متخصصان فیزیوتراپی ، متخصصان عمل جراحی ، یا ماساژورهای حرفه ای انجام می شود. قولنج اصطلاحی است که در مورد دردهای مبهم در نواحی مختلف بدن به کار می‌رود. بسیاری از افراد از صدای پاره شدن یا ترک خوردن مفاصل بدشان می آید ، اما حتی مفاصل سالم می توانند صدا ایجاد کنند.

در این مقاله قصد داریم تا علت ، مضرات یا معایب احتمالی و راه های درمانی را شرح دهیم.

شکستن قولنج

برخی از پزشکان براین باورند که صدای ترک خوردن یا شکستن قولنج مفاصل ما در واقع ترکیدن حباب های موجود در مایع بین مفصلی میباشد. مایع بین مفصلی اصطکاک بین مفصل ها را کاهش می دهد و غضروف ها را حفظ می کند. حباب های نیتروژن درون این مایع معمولاً ۲۰ دقیقه طول می کشد تا دوباره در مفاصل شما تشکیل شود تا دوباره بتوان آنها را با فشار شکست. بخش جذاب و لذت بخش شکستن قولنج می تواند کمبود ۲۰ دقیقه ای هنگام تشکیل مجدد حباب های گاز در مایع سینوویال باشد. در آن دوره ممکن است حس کنید عضلاتتان شل شده ، گویی فشار بر روی مفاصل برداشته شده است.

از سوی دیگر حرکت مفاصل ، تاندون ها و رباط ها نیز می تواند باعث ایجاد صدا شود. این اتفاق زمانی می افتد که مفصل حرکت می کند و باعث تغییر موقعیت تاندون می شود. هنگامی که مفصل دوباره به محل خود بازگردد ممکن است صدای ناگهانی ایجاد کند. هنگام حرکت دادن سر خود نیز ممکن است صدای شکستن قولنج را بشنوید یا احساس کنید.اما در واقع این امر کاملاً طبیعی است و در دنیای پزشکی از آن به عنوان کرپیتوس یاد می شود. این اتفاق می تواند ناشی از بیرون آمدن حباب هوا ، یا حرکت بافت ها و استخوان ها بر روی یکدیگر ، در مفصل گردن شما باشد ، دقیقاً مانند سایر مفاصل. اما دلیل اینکه شما این را واضح تر می شنوید این است که این اتفاق نزدیکتر به گوش شما رخ می دهد.

آیا شکستن قولنج دست و انگشتان ضرر دارد؟

جذابیت شکستن بند انگشتان اغلب از سنین پایین آغاز می شود. بچه ها فکر می کنند شنیدن صدای  ترق و شکننده ای که هنگام خم شدن انگشتان آنها از مفاصلشان خارج می شود جالب است. اما آیا شکستن قولنج انگشتان بی خطر است؟

در جواب این سوال میتوان گفت ، شکستن قولنج بند انگشتان گرچه احتمالاً به ضرری منجر نخواهد شد ، اما لزوماً فایده ای نیز ندارد. با وجود ایجاد صدا ، مطالعات نشان داده است که شکستن بند انگشتان شما منجر به پیشرفت بیماری آرتروز و فرسودگی مفاصل نمیشود. بر طبق مطالعات، به نظر نمی رسد که مفاصلی که قولنج آنها شکسته شده نسبت به مفاصل دیگر ضعیف تر یا مستعد آرتروز باشند. اگرچه برخی تحقیقات نشان داده است که ترک خوردگی بند انگشت ممکن است در مواردی منجر به تورم دست و کاهش قدرت گرفتن اشیا شود ، اما این شواهد قوی نیست و مطالعات دیگر این نتایج را تکرار نکرده اند.

شکستن قولنج

آیا شکستن قولنج منجر به آرتروز میشود؟

آرتروز یک مشکل فوق العاده شایع برای افراد مسن است و در اکثر افراد بالای ۶۵ سال علائم این بیماری وجود دارد. آرتروز دو شکل عمده دارد. آرتریت روماتوئید که ناشی از التهاب مفاصل است و می تواند باعث درد ، تورم و در نهایت تغییر شکل و از دست دادن عملکرد مفصل شود. و نوع دیگر آرتروز، در اثر ساییدگی و پارگی مفاصل در طول زمان است ، به همین دلیل اکثرا در افراد مسن دیده میشود.

بعید است ترک خوردگی مفصل دلیل مهمی در بروز بیماری آرتروز باشد. شکستن قولنج مفصل معمولاً بدون درد است و تا زمانی که درد ایجاد نکند مشکلی ایجاد نمیکند. اگرچه هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم شکستن قولنج مخصوصا در بند انگشتان منجر به آرتریت روماتوئید می شود ، اما منطقی است که فشار متداول به یک مفصل ممکن است در نهایت باعث تجزیه بافت ها و فرسایش منجر به آرتروز شود. در حقیقت ، برخی از محققان مواردی از افراد را گزارش کرده اند که به طور مداوم انگشتان خود را شکسته و به آرتروز یا سایر مشکلات مفصلی مبتلا شده اند. اما در نهایت اگر عادت دارید که انگشتان خود را بشکنید ، شواهد موجود امروز نشان می دهد که این عمل اگر به صورت افراطی نباشد باعث ایجاد آرتروز در شما نخواهد شد. در حالی که برخی از قولنج شکستن های مداوم و پرتکرار ممکن است برای مفصل ها مشکل ایجاد کنند .

قولنج کمر و گردن

به لطف سبک زندگی بی تحرک و نشستن ما در تمام طول روز پشت میز و تمایل به خیره شدن به گوشی یا کامپیوتر ، ممکن است دچار درد گردن یا کمر شویم. در این مواقع به نوعی احساس رهایی و سبکی در مفاصل نیاز پیدا میکنیم. اگرچه احتمالاً اشکالی ندارد که گاهاً قولنج گردن یا کمر خود را به طور سطحی بشکنید ، اما سعی کنید از افراد حرفه ای و متخصص برای شکستن قولنج کمر و گردن خود کمک بخواهید زیرا شکستن غیر اصولی آن می توانند فشار زیادی وارد کند و موجب آسیب شود. برای شکستن قولنج ستون فقرات خود باید بسیار مراقب باشید – بنابراین فقط از یک متخصص یا فیزیوتراپیست آن را درخواست کنید.

شکستن قولنج

تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد دستکاری گردن و وارد کردن فشار به آن در موارد نادر می تواند منجر به سکته شود ، بنابراین اگر در معرض خطر سکته مغزی هستید ، حتماً با پزشک درمیان بگذارید.

اگر میخواهید از شکستن قولنج اجتناب کنید ، سایر درمان های خانگی ممکن است برای درد گردن و کمر نیز موثر باشند. ماساژ یا مالش پشت را امتحان کنید یا از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که هر از چندگاهی باید از جای خود بلند شده و کشش داشته باشید ، تا از دردهای ناشی از نشستن طولانی مدت جلوگیری کنید. ورزش همچنین می تواند به نفع هر کسی باشد که مشکلات مفصلی دارد ، بنابراین فعالیت ورزشی را فراموش نکنید.

مطالب مرتبط :

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

سبک زندگیسلامتیمقالات

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین۲۴آمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیبیماری قولنجتجهیزات پزشکیچگونه قولنج بشکنیمچگونه قولنج خود را بشکنیمدارودرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرمانسلامتیشکستن قلنجشکستن قولنجشکستن قولنج انگشتانشکستن قولنج دستشکستن قولنج کمرشکستن قولنج مفاصلعوارض شکستن قولنجعوارض شکستن قولنج انگشتان دستقلنجقولنجقولنج پاقولنج پشتقولنج شکستنقولنج کمرقولنج کمر چیستقولنج گردنگرفتگی عضلاتلوازم آرایشی بهداشتیمکمل های غذایی و ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram