انواع مکمل های روی (زینک) و علائم کمبود زینک در بدن

روی زینک

روی (زینک) چیست؟

روی (زینک) یک ریز مغذی ضروری است که تقریباً برای همه جنبه های سلامتی بسیار مهم است. بعد از آهن ، روی به عنوان مهم ترین ماده معدنی کمیاب در بدن شناخته می شود. از مکمل های روی که به اشکال مختلف موجود است ، اغلب برای درمان مجموعه ای از بیماری ها استفاده می شود. 

تحقیقات نشان می دهد که این ماده معدنی عملکرد ایمنی بدن را تقویت میکند ، سطح قند خون را تثبیت کرده و به سلامت پوست ، چشم و قلب شما کمک کند.

در این مقاله انواع ، مزایا ، توصیه های دوز و عوارض جانبی احتمالی مکمل های روی را مرور می کنیم.

انواع مختلف مکمل های روی (زینک) :  

 

  • گلوکونات روی: به عنوان یکی از رایج ترین نوع زینک شناخته می شود که بدون نسخه نیز می توان آن را تهیه کرد . گلوکونات روی اغلب در درمان سرماخوردگی ، به شکل قرص و اسپری های بینی استفاده می شود.
  • استات روی: مانند گلوکونات روی ، استات روی نیز اغلب در درمان سرماخوردگی استفاده شده تا علائم را کاهش داده و سرعت بهبودی را افزایش دهد.
  • سولفات روی: طبق تحقیقات ثابت شده است که سولفات روی علاوه بر جلوگیری از کمبود روی ، از شدت آکنه نیز می کاهد.
  • اوروتات روی: این نوع یکی از رایج ترین انواع مکمل های روی در بازار است.
  • پیکولینات روی : برخی تحقیقات نشان می دهد که بدن شما ممکن است این فرم را بهتر از انواع دیگر روی، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی، جذب کند.

صرف نظر از نوع روی یا زینکی که انتخاب میکنید ، مکمل های زینک به صورت کپسول و قرص و شربت موجود است . برای آشنایی با انواع مکمل زینک اینجا کلیک کنید.

موارد استفاده از مکمل زینک

۱ – کمبود روی بدن

۲ – سرماخوردگی : شواهد نشان می دهد اگر در مدت ۲۴ ساعت پس از شروع علائم سرماخوردگی ، قرص روی یا شربت آن مصرف شود ، این مکمل می تواند به کوتاه شدن دوره سرماخوردگی کمک کند.

۳ – التیام زخم : افراد مبتلا به زخم های پوستی اگر دارای سطح پایین روی باشند باید از مکمل های خوراکی روی (زینک) استفاده کنند.

۴ – اسهال : مکمل های خوراکی روی می توانند علائم اسهال را در کودکان دارای تغذیه نامناسب کاهش دهند. اما شواهد کافی برای توصیه استفاده از مکمل روی خوراکی برای کودکان مبتلا به اسهال که از رژیم غذایی متنوع و سالم برخوردارند ، وجود ندارد.

۵ – بیماری های چشم : پیشگیری از بیماری های چشمی و کم بینایی مرتبط با سن. تحقیقات نشان می دهد مکمل های خوراکی روی ممکن است روند پیشرفت بیماری چشم را کندتر نمایند.

۶ – افزایش ایمنی بدن : بسیاری از داروهای بدون نسخه تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهاب ، حاوی مقادیر قابل توجهی از روی هستند.

۷ آنتی اکسیدان : روی همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های مزمن ، مانند بیماری های قلبی ، سرطان و دیابت کمک می کند.

۸ کاهش التهابات و عفونت : یک مطالعه در ۵۰ فرد مسن نشان داد که مصرف ۴۵ میلی گرم گلوکونات روی به مدت یک سال باعث کاهش چشمگیر التهابات و کاهش عفونت می شود.

۹ – کنترل قند خون : روی به دلیل نقش خود در کنترل قند خون و ترشح انسولین بسیار مشهور است. برخی تحقیقات نشان می دهد که روی می تواند به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک کرده و حساسیت بدن شما به انسولین را بهبود بخشد.

۱۰ – سلامت پوست: مکمل های روی اغلب برای افزایش سلامت پوست و درمان بیماری های شایع پوستی استفاده می شوند. سولفات روی (زینک سولفات ) برای کاهش آکنه شدید بسیار مفید است. 

۱۱ – پیشگیری از بیماری های قلبی : بیماری قلبی یک مشکل جدی است و تقریباً ۳۳٪ از مرگ و میر در سراسر جهان را تشکیل می دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف روی ممکن است خطرات بیماری قلبی را بهبود بخشد و حتی ممکن است سطح تری گلیسیرید و کلسترول را نیز کاهش دهد.

روی (زینک) و کرونا ویروس (COVID-19)

 اگرچه روی ممکن است برای سرماخوردگی و سایر عفونت های مجاری هوایی فایده داشته باشد ، اما شواهد خوبی برای استفاده از آن برای مقابله یا درمان COVID-19 وجود ندارد. در عوض بهتر است گزینه های سبک زندگی سالم و روش های پیشگیری ثابت شده را دنبال کنید.

روی (زینک) و تیروئید

میزان روی به عملکرد تیروئید ارتباط مستقیم دارد. وقتی سطح  روی در بدن کم است ، TSH ایجاد نمی شود ، که منجر به کم شدن سطح هورمونهای تیروئید T4 و T3 می شود. سطح پایین روی با افزایش سطح خود ایمنی همراه است – همانطور که مقدار زیادی آنتی بادی ضد تیروئید (TPO و Tg) در بیماران تیروئیدی دیده می شود.  بنابراین روی و سایر عناصر کمیاب مانند مس و سلنیوم برای هورمون های تیروئید مورد نیاز است و کمبود آنها می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. برعکس ، هورمونهای تیروئید برای جذب روی ضروری هستند و از این رو کم کاری تیروئید می تواند منجر به کمبود روی (زینک) بدن شود.

روی (زینک) و ریزش مو

روی زینک

روی سلامت فولیکول های مو را حفظ می کند و سطح پایین روی به ریزش مو منجر میشود.  اما مواد معدنی و ویتامین های دیگری نیز وجود دارند که برای حفظ سلامت مو مهم هستند. بنابراین مصرف روی به همراه مواد معدنی زیر برای سلامت و رشد مو ضروری هستند :

علائم کمبود زینک در بدن

  • ایمنی ضعیف
  • اختلال خواب
  •  ریزش مو
  • اختلال در توجه
  • وضعیت بد پوست
  • ناباروری یا نتایج بارداری ضعیف
  • ضعف در حس بویایی
  • احساس خستگی

 عوارض جانبی
مکمل روی (زینک) خوراکی می تواند در مواردی باعث:

سو هاضمه
اسهال
سردرد
حالت تهوع و استفراغ
هنگامی که روی خوراکی به مدت طولانی مصرف می شود و در دوزهای بالا می تواند باعث کمبود مس شود. افرادی که سطح مس آنها پایین است ممکن است مسائل عصبی مانند بی حسی و ضعف در بازوها و پاها را تجربه کنند. 

مرکز ملی بهداشت مصرف ۴۰ میلی گرم روی در روز را برای بزرگسالان  و در نوزادان زیر ۶ ماه ۴ میلی گرم روی در روز را مناسب می داند. 

تداخل دارویی

آنتی بیوتیک ها _ استفاده از مکمل روی هنگام استفاده از آنتی بیوتیک های کینولون یا تتراسایکلین می تواند توانایی آنها در مبارزه با باکتری ها را مختل کند. به این منظور بهتر است  آنتی بیوتیک را دو ساعت قبل یا چهار تا شش ساعت پس از مکمل روی ، مصرف کنید.

پنی سیلامین _ استفاده از مکمل روی با داروی آرتریت روماتوئید پنی سیلامین (کوپریمین ، دپن) می تواند توانایی دارو را در کاهش علائم آرتروز کاهش دهد. مصرف روی حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف دارو ممکن است این اثر را به حداقل برساند.

داروهای ادرار آور تیازید _ این داروهای فشار خون میزان از دست رفتن روی از طریق ادرار را افزایش می دهند.

پماد زینک اکسید : 

زینک اکسید برای درمان یا جلوگیری از تحریکات پوستی جزئی مانند سوختگی ، بریدگی و بثورات و آفتاب سوختگی استفاده می شود. اکسید روی موضعی دارای خاصیت ضد عفونی کننده ضعیف است و نوعی محافظ پوست است که برای درمان و پیشگیری از بیماری های مختلف پوستی از جمله خراشیدگی جزئی ، سوختگی ، جوش ، عرق سوز شدن ، گزش حشرات و … استفاده می شود.

روی زینک

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهزیباییسلامتیمقالاتمکمل های غذایی

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appCOVID-19آسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآمبولانسآمبولانس icuآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناسپرین 24استات رویاستخدام پرستار خصوصیافزایش ایمنی بدنافزایش ایمنی بدن با زینکانواع رویانواع مکمل رویانواع مکمل زینکاوروتات رویایا مکمل زینک در درمان کرونا موثر استبهترین مکمل زینکپرستاریپماد زینکپیشگیری از بیماری های قلبیپیکولینات رویتاثیر زینک بر کروناتجهیزات پزشکیتقویت موداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست پزشکدرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرماندرمان ریزش مودرمان سرماخوردگیرویروی زینکروی و سرماخوردگیزینکزینک اکسایدزینک اکسیدزینک و تقویت موزینک و تیروئیدزینک و درمان تیروئیدزینک و سرماخوردگیزینک و کروناسلامتیعلائم کمبود رویعلائم کمبود زینکعلائم کمبود زینک در بدنعوارض جانبی زینکعوارض مکمل زینکفوائد زینکقرص زینککپسول زینککروناکرونا ویروسکرونا ویروس (COVID-19)کمبود رویکمبود روی در بدنکمبود زینکگلوکونات رویلوازم آرایشی بهداشتیمکمل روزانهمکمل رویمکمل روی (زینک) و بارداریمکمل زینکمکمل غذاییمکمل های غذایی و ورزشیموارد استفاده از مکمل زینکویتامین دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram