نوشیدن بیش از حد آب چه عوارضی دارد؟

نوشیدن بیش از حد اب

چه مقدار آب باید در روز بنوشیم؟

چه اتفاقی می افتد وقتی بیش از حد آب بنوشیم؟

علائمی که نشان دهنده نوشیدن بیش از حد آب است، چیست؟  

تمام سلول های بدن برای عملکرد خوب به آب نیاز دارند. اما زمانی که بیش از حد نیاز آب می نوشید بدن دچار مشکل می شود که به آن هیدراتاسیون بیش از حد گفته می شود.  

هیچ فرمول واحدی برای تعیین میزان آب مصرفی روزانه وجود ندارد. توصیه رایج هشت لیوان در روز نقطه شروع خوبی است. شما باید بسته به محیط، رژیم ورزشی، سلامت کلی و شرایطی مانند بارداری یا شیردهی، میزان مصرف خود را در حدود این مقدار تنظیم کنید.

با نوشیدن بیش از حد آب چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

وقتی بیش از حد نیاز آب می نوشید، ممکن است دچار مسمومیت با آب، یا اختلال در عملکرد مغز شوید. این زمانی اتفاق می‌افتد که آب بیش از حد در سلول‌ها (از جمله سلول‌های مغزی) وجود داشته باشد و باعث متورم شدن آنها شود. هنگامی که سلول های مغز متورم می شوند باعث ایجاد فشار در مغز می شوند. ممکن است علائمی مانند گیجی، خواب آلودگی و سردرد را تجربه کنید. اگر این فشار افزایش یابد، می تواند باعث بیماری هایی مانند فشار خون بالا و برادی کاردی (کُندتَپشی یا ضربان قلب پایین) شود.

سدیم، الکترولیتی است که بیش از همه تحت تأثیر هیدراتاسیون بیش از حد قرار می گیرد و منجر به وضعیتی به نام هیپوناترمی یا کمبود سدیم در خون می شود. سدیم یک عنصر حیاتی است که به حفظ تعادل مایعات در داخل و خارج سلول ها کمک می کند. هنگامی که سطح آن به دلیل مقدار زیاد آب در بدن کاهش می یابد، مایعات وارد سلول ها می شوند. سپس سلول ها متورم می شوند و شما را در معرض خطر تشنج، کما رفتن یا حتی مرگ قرار می دهد.

علائم نشان دهنده نوشیدن بیش از حد آب:

رنگ ادرار: یکی از بهترین راه‌ها برای تعیین اینکه آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید یا نه، نظارت بر رنگ ادرار است. به دلیل ترکیب رنگدانه اوروکروم (Urochrome) و سطح آب در بدن، معمولا از زرد کم رنگ تا پر رنگ متغیر است. اگر رنگ ادرار شما اغلب خیلی شفاف است، این نشانه مطمئنی است که در مدت کوتاهی بیش از حد نیاز آب می نوشید.

بیش از حد ادرار کردن: نشانه دیگر این است که بیش از حد معمول نیاز به تخلیه مثانه خود دارید. به طور متوسط ​​باید شش تا هشت بار در روز ادرار کنید. نیاز به دفع ادرار بیش از ۱۰ بار در روز برای افرادی که زیاد آب می نوشند و یا افرادی که به طور منظم کافئین یا الکل مصرف می کنند اتفاق می افتد.

نوشیدن آب حتی زمانی که تشنه نیستید: راه سوم برای جلوگیری از نوشیدن بیش از حد نیاز آب این است که از زمان نیاز بدن به آب آگاه باشید. بدن می تواند با اطلاع دادن زمان نیاز به نوشیدن مقداری آب با کم آبی مبارزه کند. تشنگی پاسخ بدن به کم آبی است و باید نشانه راهنمای شما باشد.

 

مطالب بیشتر:

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

سبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآبآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآمبولانس خصوصیپرستار سالمنددرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست خدمات پزشکی آنلایندرمانرنگ ادرارکمبود آب بدننوشیدن آبنوشیدن آب زیادنوشیدن بیش از حد آبنوشیدن بیش از حد آب چه عوارضی دارد؟هیپوناترمیهیدراتاسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram