هنگام وقوع حمله قلبی چه کنیم؟انواع حمله قلبی وعلائم آن

هنگام سکته قلبی چه کنیم؟ انواع سکته قلبی و علائم آن

حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد هنگامی اتفاق می افتد که جریان خون به قلب مسدود شود. این حملات در اثر انسداد عروق کرونر ، رگهای خونی که خون غنی از اکسیژن را به قلب منتقل می کنند ایجاد می شود. حمله قلبی یک موقعیت اورژانسی است. مسدود شدن یا کاهش جریان خون به قلب  به عضله ها و بافت قلب آسیب می رساند. اگر  خون به سرعت جریان نیابد ، عضله قلب کم کم از کار می افتد. هنگامی که یک لخته خون که توسط پلاک ها ایجاد میشود در شریان وجود داشته باشد، جریان خون به قلب می تواند کاملاً قطع یا به شدت کاهش یابد. پلاک ترکیبی از چربی ، کلسترول و سایر مواد است که می تواند در پوشش داخلی دیواره های شریان ایجاد شود.

نشانه های حمله قلبی    

شایع ترین علائم  شامل درد قفسه سینه ، ناراحتی در قسمت فوقانی بدن و تنگی نفس است. علائم هشدار دهنده دیگر می تواند شامل سرگیجه ناگهانی ، عرق سرد ، حالت تهوع و استفراغ ، تپش قلب ، سوزش قلب و خستگی شدید باشد.اغلب افراد به آن بی توجهند. اگر نشانه ها و علائم زیر را در طی چند هفته مشاهده کردید ، توصیه میشود تا به پزشک مراجعه کنید :

  • سوءهاضمه یا حالت تهوع ، سوزش سر دل یا معده درد
  • درد فک، گوش، گردن و شانه
  • خستگی مفرط
  • کمبود نفس و سرگیجه
  • ورم و درد پا
  • خواب آلودگی، بی خوابی و اضطراب
  • علایم مشابه آنفلوآنزا
  • ضربان تند و نامنظم قلب
  • خر‌وپف
  • عرق سرد

میتوان گفت که علائم حمله قلبی در زنان و مردان متفاوت است .  عموماً مردان در این وضعیت درد قفسه سینه ، عرق سرد ، حالت تهوع ، سرگیجه یا تنگی نفس را تجربه می کنند در حالی که زنان اغلب درد در سینه ، تنگی نفس یا درد در بازوها ، کمر ، گردن ، فک یا معده را تجربه میکنند.

هنگام وقوع حمله قلبی چه کنیم ؟

حمله قلبی یک موقعیت اورژانس پزشکی است. اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی شدید، سریعا با اورژانس تماس گرفته یا با آمبولانس خود را به بیمارستان و مراکز درمانی برسانید.

هرچه فرد سریعتر مراقبت های پزشکی را دریافت کند ، احتمال زنده ماندن وب بیشتر است. ( در اپلیکیشن آسپرین ۲۴ میتوانید از قبل مشخصات و توضیحات از قبیل نام بیمار ، آدرس و شماره تلفن و … را ثبت کرده و در مواقع اورژانسی تنها با ورود به اپلیکیشن و درخواست اورژانسی آمبولانس ، سریعا آمبولانس اعزام شده و از طرف آمبولانس نیز با شما تماس گرفته میشود)

توجه داشته باشید که قبل از رسیدن آمبولانس این موارد را رعایت کنید :

۱- بطور مکرر سرفه نکنید.

۲- به قفسه سینه فشار وارد نکنید زیرا این عمل هنگام ایست قلبی کارایی داشته و احیای قلبی توسط پزشک و یا یک فرد آموزش دیده میبایست انجام شود.

۳- بیمار را بی­‌حرکت کنید و در وضعیت نیمه نشسته قرار دهید بطوری که پاها آویزان باشند

۴-چیزی به بیمار نخورانید، برای مصدوم هوشیار قرص آسپرین بچه با دوز ۱۰۰ میلی­گرم تا دوبار در صورتی که سابقه حساسیت به این دارو یا موارد منع مصرف  را نداشته باشد استفاده کنید.

۵- در صورت لزوم عملیات احیاء را شروع کنید.

آیا مصرف آسپیرین باعث توقف حمله قلبی میشود ؟

آسپرین ممکن است لخته شدن و انسداد پلاک خونی در شریان را کاهش دهد ، که این خود می تواند آسیب به قلب را محدود کرده و به نجات جان فرد کمک کند. اما آسپیرین حمله قلبی را درمان نمی کند ، بنابراین هرگز گرفتن آمبولانس و تماس با اورژانس را برای خوردن قرص آسپرین به تعویق نیندازید.

همچنین توجه داشته باشید که قرص آسپرین میتواند با سایر دارو ها تداخل داشته باشد.

 انواع حمله قلبی 

۱- حمله قلبی STEMI

این سکته کشنده ترین نوع حمله قلبی است و زمانی اتفاق می افتد که یک شریان کرونر به طور کامل مسدود شود. حمله قلبی STEMI که بعضاً حمله قلبی وسیع نامیده می شود باعث کاهش چشمگیر جریان خون به قلب می شود و در نهایت منجر به ایست قلبی میشود.

۲- حمله قلبی NSTEMI 

این نوع  زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به قلب شما از طریق شریان کرونر به شدت محدود شود اما کاملاً مسدود نشده باشد. حمله NSTEMI ، گاهی اوقات به آن حمله قلبی کوچک یا  خفیف گفته میشود که باعث آسیب کمتری به قلب می شود.

۳- حمله قلبی خاموش

برخی از افراد ممکن است علائم خفیف یا حتی اصلاً هیچ یک از علائم را ندشته باشند که به آن سکته قلبی خاموش گفته میشود. اگرچه این حملات علائم شدیدی ندارند ، اما حملات خاموش قلبی به دور از ضرر نیستند. آنها می توانند باعث آسیب دائمی در عضله قلب شوند. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد ، حمله های قلبی خاموش حدود ۴۵ درصد از کل حملات قلبی را تشکیل می دهد و بیشتر در زنان رخ میدهند.

تفاوت حمله قلبی با سکته قلبی

علامت‌هایی که این دو عارضه نشان می‌دهند کاملاً از هم متفاوت هستند؛ وقتی کسی دچار حمله قلبی می‌شود از درد قفسه سینه شکایت می‌کند, قسمت بالای بدنش درد می‌کند و تنگی نفس و عرق سرد دارد. استفراغ نیز از علائم این عارضه به‌حساب می‌آید. این علائم گاهی سریعاً خود را نشان می‌دهد و یا اینکه از یک هفته قبل به‌تدریج خودش را نشان می‌دهد. در ایست قلبی شرایط کمی متفاوت‌تر است؛ قلب می‌تواند به‌یک‌باره از حرکت بازبماند؛ فرد ظاهرش در این موارد کاملاً طبیعی است اما به‌یک‌باره روی زمین می‌افتد، نفس نمی‌کشد و به زمین می‌افتد، رنگ پوستش سریع آبی می‌شود و هیچ حرکتی نمی‌کند.

مطالب مرتبط :

سکته مغزی – علائم نشانه ها و اقدامات اولیه

What Is Heart Attack? Symptoms, Causes, Diagnosis, Treatment, and Prevention

درخواست آمبولانسدرخواست پزشکسلامتیمقالات

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آسپرینچآمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیآیا مصرف آسپیرین باعث توقف حمله قلبی میشود ؟اپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپرین 24استخدام پرستار خصوصیانواع حمله قلبیبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتفاوت حمله قلبی با سکته قلبیحمله قلبیداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست و پزشکسکته قلبیعلائم حمله قلبیعلایم حمله قلبیهنگام وقوع حمله قلبی چه کنیم ؟

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram