هرآنچه باید قبل از مصرف قرص آسپرین بدانید!


هرآنچه درباره قرص آسپرین باید بدانید!       

قرص آسپرین چیست ؟ شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد. به خصوص که نام این قرص را قطعا حداقل یک بار در زندگی خود شنیده اید. آیا می دانید از این دارو کجا باید استفاده کنید و یا کجا نباید آن را مصرف کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع دارو با ما همراه باشید در آسپرین ۲۴. 

قرص آسپرین: 

آسپرین (Aspirin) که نام علمی آن استیل‌سالیسیلیک اسید acetylsalicylic acid) ASA) است از جمله داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی محسوب می شود. از جمله خواص این نوع از داروها می توان کاهش التهاب، ضددرد و تب‌بُر را نام برد؛ همچنین این نوع از داروها اعتیاد آور نیستند، آسپرین، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن از جمله داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی  هستند.

علاوه بر مسکن و تب بر، آسپرین برای جلوگیری از لخته شدن خون، پیشگیری از بیماری های قلبی، سر درد و زخم های گوارشی تجویز می شود.

در سال ۱۸۹۷ توسط دانشمندان آلمانی اختراع شد، اما از آنجایی که آسپرین به طور طبیعی در پوست درخت بید وجود دارد خواص دارویی آن دیر زمانی است که مورد استفاده انسان قرار گرفته است. به عنوان مثال، یونانی های باستان از برخی از مواد تشکیل دهنده فعال آسپرین حدود ۴۰۰ قبل از میلاد بهره می بردند. 

آسپرین،  به اشکال مختلفی قابل مصرف است که عبارتند از:  قرص روکشدار (۸۰ و ۳۲۵ میلی گرمی)، قرص جویدنی( ۱۰۰ میلی گرمی)، قرص جوشان(۲۰۰-۳۲۵ و ۴۰۰ میلی گرمی)، قرص همراه با کدئین ( ۵۰۰ میلی گرم آسپرین + ۱۰ ملی گرم کدئین ) ۱۰ و شیاف ۳۲۵ میلی گرمی.

میزان مصرف آسپرین در بیماران متفاوت است،  بسته به اینکه به چه دلیل آسپرین را مصرف می‌کنید، شکل و میزان مصرف آسپرین متفاوت است.

موارد مصرف آسپرین

آسپرین یکی از رایج‌ترین داروها برای درمان درد خفیف تا متوسط، میگرن و تب می‌باشد. استفاده‌های متداول و معمول آن شامل سردرد، درد قاعدگی، سرماخوردگی و آنفلولانزا و بیماری‌های آرتروز است. برای درد خفیف تا متوسط، به تنهایی استفاده شده و  برای درد متوسط تا شدید، اغلب همراه با سایر داروهای ضد درد استفاده می‌شود.

همچنین گاهی اوقات برای درمان یا جلوگیری از حملات قلبی ، سکته مغزی و درد قفسه سینه (آنژین) نیز استفاده می شود. در واقع افرادی که در معرض خطر زیادی برای لخته شدن خون ، سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارند می توانند در دوزهای کم از آسپرین استفاده کنند. اما حتما باید زمانی که پزشک تجویز کرد از آن استفاده کنید. به طور کلی مصرف خودسرانه این دارو به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

چگونه قرص آسپرین می تواند از حمله قلبی جلوگیری کند؟

قرص آسپرین مانع از لخته شدن خون می شود . وقتی در قستی از بدن شما خونریزی اتفاق می افتد ، سلول های لخته خون به نام پلاکت ها در محل زخم شما ایجاد می شوند. پلاکت ها کمک می کنند تا خونریزی متوقف شوند.

اما این لخته شدن می تواند داخل عروق نیز اتفاق بیفتد. اگر رگ های خونی توسط رسوب های چربی و کلسترول باریک شده باشن ایجاد یک لخته خون در رگ ها به سرعت می تواند رگ را  مسدود کند. این کاراز ورود جریان خون به قلب جلوگیری می کند و باعث حمله قلبی می شود. قرص آسپرین باعث کاهش فعالیت پلاکت ها و مانع از لخته شدن خون و در نتیجه از حمله قلبی جلوگیری می کند.

قرص آسپرین و قلب

موارد منع مصرف آسپرین

در شرایطی که افراد بسیاری آسپرین را به عنوان یک داروی معجزه‌گر می شناسند، اما این محصول توانایی درمان همه بیماری ها را ندارد.

  • اگرچه این قرص ابزاری موثر برای مبارزه و پیشگیری از شایع‌ترین نوع سکته مغزی یعنی سکته مغزی ایسکمیک است اما می تواند به طور چشمگیری آثار سکته مغزی هموراژیک را وخیم‌تر سازد. سکته مغزی هموراژیک به دلیل خونریزی در مغز شکل می گیرد و از این رو، ویژگی رقیق کنندگی خون آسپرین می تواند آن را وخیم سازد.
  • در برخی موارد قرص آسپرین می توان به خونریزی در دستگاه گوارش نیز منجر شود. بیماران پیش از مصرف آسپرین باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • در صورت مشکلات خونریزی و بیماری هایی مانند هموفیلی ، سابقه خونریزی معده یا روده ، یا اگر به NSAID (داروی ضد التهابی غیر استروئیدی) حساسیت دارید ، نباید از آسپیرین استفاده کنید.
  • این دارو را به کودک یا نوجوان مبتلا به تب ، علائم آنفولانزا یا آبله مرغان ندهید. سالیسیلات ها می توانند باعث سندرم ریه شوند ، یک بیماری جدی و گاه کشنده در کودکان است.
  • کسی که زیر ۱۶ سال است به طور معمول نباید آسپرین مصرف کند ، مگر در موارد نادر و تحت نظارت پزشک.
  • همچنین بر اثر مصرف طولانی مدت این دارو در مواردی مانند آرتریت روماتوئید (بیماری روماتیسم مفصلی) و پروفیلاکسی (پیشگیری از بیماری ها به کمک دارو) احتمال افزایش خونریزی شدید ناشی از مهار تجمع پلاکتی آسپرین، حداقل یک هفته قبل از هر گونه عمل جراحی، مصرف آسپرین باید قطع شود.

تداخل دارویی 

  • این قرص را نباید با داروی متوترکسات مصرف کرد، زیرا عوارض کلیوی آن را بالا می‌برد.
  • این قرص فعالیت داروهای خوراکی ضد دیابت همچون گلی بنگلامید را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث افت بیش از حد مورد نظر در قند خون گردد.
  • همچنین مصرف همزمان این قرص باداروهای ضد درد دیگر نه تنها،  اثرش را افزایش نمی دهد بلکه عوارض جانبی بیشتری را ایجاد می‌کند
  • مصرف همزمان این دارو باالکل،  احتمال زخم و خونریزی های گوارشی را به شدت بالا می برد.
  • در صورت مصرف همزمان داروهایی همچون وارفارین و اسید والپروئیک خطر بروز خونریزی وجود دارد
  • ایبوپروفن (پروفن ) می‌تواند اثرات محافظتی آسپرین بر قلب را که با میزان دوز کم آسپرین ایجاد می‌شود، خنثی کند .
  • مصرف همزمان با ایبوپروفن وپیروکسیکام می‌تواند آسیب‌ها و عوارض گوارشی را افزایش دهد.
  • داروهای ضدافسردگی مهارکننده بازدارنده سروتونین (SSRI)، مانند سیتالوپرام،فلوکستین، پاروکستین، ونلافاکسین و سرترالین با مصرف آسپرین، خطر خون‌ریزی را افزایش دهد.

آسپرینشایع ترین عوارض جانبی قرص آسپرین

از شایع تر عوارض این  قرص می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سوزش معده یا روده
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع

در بعضی موراد عوارض جانبی زیر نیز ممکن است اتفاق بیوفتد:

  • وخیم تر شدن علائم آسم
  • استفراغ
  • التهاب معده
  • خونریزی معده
  • کبودی

یک عارضه جانبی نادر از آسپرین با دوز کم ، سکته مغزی است.

سخن آخر:

آسپرین می تواند به پیشگیری و درمان طیف وسیعی از شرایط کمک کند, اما  بسته به اینکه به چه دلیل این قرص را مصرف می‌کنید، شکل و میزان مصرف آن متفاوت است. لذا قبل از مصرف ابتدا باید حتما با پزشک صحبت کنید.  کسی که زیر ۱۶ سال است به طور معمول نباید آسپرین مصرف کند ، مگر در موارد نادر و تحت نظارت پزشک.

 

مطالب مرتبط:

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

دارومقالاتمقالات ویژه

ASAآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آسپیرینآسپیرین 24آسپیرین 24 اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیآمبولانسآمبولانس icuآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیآنفلولانزاابزار پزشکیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاپلیکیشن درخواست دارواستخدام پرستار خصوصیبهترین پرستار خصوصیبیماری‌های آرتروزپرستار متخصص خصوصیتب برتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتداخل داروییجلوگیری از حمله قلبیچگونه آسپرین می تواند از حمله قلبی جلوگیری کند؟حملات قلبیداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیداروهای ضد التهابداروهای مسکندرخواست آمبولانسدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکدرد قاعدگیدرد قفسه سینهدرماندرمان درد خفیف تا متوسطدوزهای کم از آسپرینسالیسیلات‌هاستیل‌سالیسیلیک اسیدسردردسرماخوردگیسلامتیعوارض جانبی آسپرینعوارض داروهافواید آسپرینقرص آ اس آقرص آسپرینقرص جوشان آسپرینقرص جویدنی آسپرینقرص روکشدار آسپرینقرص همراه با کدئینلوازم آرایشی بهداشتیمسکنمکمل غذاییمکمل های غذایی و ورزشیموارد مصرف آسپرینمیزان مصرف آسپرینمیگرنآسپرین 24

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram