بیماری فشار خون بالا چیست؟

بیماری فشارخون

آنچه که باید درباره بیماری فشار خون بالا بدانید!   

Hypertension اصطلاحی به معنی فشار خون بالا است. این بیماری می تواند عوارض جبران ناپذیری بر سلامتی داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و گاهی مرگ را افزایش دهد. 

فشار خون نیرویی است که جریان خون هر فرد بر روی دیواره رگ های خونی وارد می کند. این فشار بستگی به مقاومت رگ های خونی و میزان عمکرد قلب دارد. تقریبا نیمی از بزرگسالان فشار خون بالا دارند ، اما بسیاری از آنها از این واقعیت آگاهی ندارند.

فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی- عروقی از جمله سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی قلبی و آنوریسم است. کنترل فشار خون برای حفظ سلامتی و کاهش خطر ابتلا به این بیماری های خطرناک بسیار مهم است.

در این مقاله، ما به بررسی اینکه چرا فشار خون افزایش می یابد، چگونگی نظارت بر آن، و راه هایی برای نگه داشتن فشارخون در حد طبیعی می پردازیم.

فشار خون بالامدیریت و درمان: 

اصلاح سبک زندگی یک روش استاندارد در درمان فشار خون بالا است.

توصیه هایی برای کنترل فشار خون بالا:

تمرینات ورزش منظم

ما به شما توصیه می کنیم، که هر فرد از جمله افراد مبتلا به فشار خون بالا، باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته (با شدت متوسط) ​​، یا ۷۵ دقیقه در هفته (با شدت زیاد) ورزش هوازی (ایروبیک)  انجام دهند.

هر فرد باید حداقل ۵ روز در هفته ورزش کند. نمونه هایی از فعالیت های مناسب پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری ، یا شنا می باشد.

کاهش استرس

اجتناب یا یادگیری برای مدیریت استرس می تواند به فرد در کنترل فشار خون کمک نماید. مراقبه (مدیتیشن)، حمام گرم، یوگا و پیاده روی های طولانی تکنیک های آرام سازی هستند که می توانند به کاهش استرس کمک کنند.

برای مقابله با استرس باید از مصرف الکل ، داروهای روان گردان ، تنباکو و … پرهیز کنند ، زیرا اینها می تواند در افزایش فشار خون و عوارض فشار خون بالا نقش داشته باشد.

سیگار کشیدن می تواند فشار خون را افزایش دهد. ترک سیگار خطر ابتلا به فشار خون بالا، مشکلات قلب و نیز دیگر بیماری ها را کاهش می دهد.

نمک کمتری استفاده کنید

مصرف بيش از حد نمک مي تواند باعث افزایش فشار خون شود. افرادی که به تدریج میزان نمک مصرفی خود را زیاد می کنند و افرادی که به طور معمول بیش از حد نمک می خورند، هر دو با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا روبرو هستند.

مصرف دارو:

بیماران می توانند از داروهای خاص نیز برای درمان فشار خون بالا استفاده کنند. پزشکان در ابتدا این نوع داروها را اغلب با دوز پایین تجویز می کنند. داروهای ضد فشار خون معمولاً عوارض جانبی جزئی دارند.

افراد مبتلا به فشار خون بالا برای کنترل فشار خون خود نیاز به مصرف دو یا چند دارو دارند.

 

داروهای کنترل کننده فشار خون بالا شامل موارد زیر است:

  • دیورتیکها (ادرارآورها) سبب دفع سدیم (نمک) و آب اضافی بدن می شوند و به کنترل فشار خون کمک می کنند .
  • مهار کننده های بتا، ضربان قلب و برون ده قلب را کاهش می دهند که خود سبب کاهش فشار خون می شود.
  • متسع کننده های عروقی، مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACEI)، مهار کننده های گیرنده آنژیوتانسین دو (ARBs) و مهار کننده های کانال کلسیم داروهایی هستند که سبب شل شدن و باز شدن عروق خونی تنگ و در نتیجه کاهش فشار خون می شوند. انتخاب هر دارو برای درمان فشار خون به شرایط فرد بستگی دارد.

عوارض جانبی داروهای کنترل فشار خون ؟

در بسیاری از افراد داروهای ضد پر فشاری خون یک موهبت می باشند . این داروها به شکل موثری فشار خون شما را کاهش می دهند، اما ممکن است برخی از انواع آنها سبب بروز عوارض جانبی شوند .

  • سردرد ، سرگیجه یا تورم دور چشم
  • سرد شدن دست ها و پا ها
  • ضربان سریع یا آهسته قلب
  • سرفه مداوم و خشک، بینی خشک یا علایم آسم
  • ضعف ، احساس خستگی و سرگیجه
  • احساس افسردگی و کسلی
  • تب
  • کم خونی
  • راش پوستی
  • یبوست یا اسهال
  • ناتوانی جنسی
  • مشکل در خوابیدن یا کابوس شبانه
  • خشک شدن دهان یا از دست دادن حس درک مزه غذاها
  • تورم مچ پا ، گرفتگی پا یا درد در مفصل ها

رژیم غذایی:

هر فرد می تواند با پیروی از رژیم غذایی سالم قلب از فشار خون بالا جلوگیری کنند.

کاهش مصرف نمک:

متوسط مصرف نمک مردم در بیشتر کشورهای جهان بین ۹ (گرم) و ۱۲ (گرم) در روز است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کاهش خطرات ناشی از فشار خون و مشکلات سلامتی مرتبط با آن، کاهش مصرف نمک را به کمتر از ۵ گرم در روز توصیه می کند. کاهش  مصرف نمک می تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا و بدون آن مفید باشد.

تعدیل مصرف الکل:

مصرف متوسط تا زیاد الکل باعث افزایش فشار خون می شود.

انجمن قلب آمریکا (AHA) حداکثر دو نوشیدنی مشروبات الکلی در روز را برای آقایان و یک نوشیدنی را برای خانم ها توصیه می کند.

خوردن میوه و سبزیجات بیشتر و چربی کمتر:

افرادی که فشار خون بالا دارند و یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند، باید تا حد ممکن از خوردن چربی اشباع و در کل، چربی احتیاط کنند.

در عوض به توصیه کارشناسان تغذیه از غلات، غذاهای پر فیبر، انواع میوه و سبزیجات، لوبیا، آجیل و ماهی سرشار از امگا ۳ می باشد (۲ بار در هفته) در وعده های غذایی خود استفاده کنند.

مصرف روغن زیتون، مرغ و ماهی بدون پوست، محصولات لبنیات کم چربی توصیه می شود. همچنین از مصرف چربی های ترانس، روغنهای گیاهی هیدروژنه و چربیهای حیوانی به مقدار زیاد باید جداً خودداری گردد.

برخی از چربی ها، مانند روغن ماهی و روغن زیتون، اثرات محافظتی بر روی قلب دارند. با این حال، افراد با فشار خون بالا  هم باید آنها را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

 

مدیریت وزن بدن:

وزن بیش از حد بدن می تواند در فشار خون بالا نقش داشته باشد. افت فشار خون معمولاً به دنبال کاهش وزن است، زیرا قلب برای پمپ کردن خون در بدن لازم نیست که خیلی کار کند.

یک رژیم غذایی متعادل با کالری دریافتی که با اندازه، جنسیت و میزان فعالیت افراد مطابقت دارد به کنترل وزن هر فرد کمک می کند.

رژیم غذایی DASH:

موسسه ملی قلب، ریه و خون ایالات متحده (NHLBI) رژیم غذایی DASH را برای افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می کند. DASH مخفف (Dietary Approaches to Stop Hypertension) به معنی روش های رژیم غذایی برای متوقف کردن فشار خون بالا است.

DASH یک برنامه غذایی انعطاف پذیر و متعادل با یک پایه محکم در تحقیقات NHLBI است که توصیه می کند رژیم غذایی:

فشار خون بالا را پایین می آورد

سطح چربی ها را در جریان خون بهبود می بخشد

خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

NHLBI یک کتاب آشپزی به نام Keep the Beat Recipes تولید می کند که ایده های غذایی را برای کمک به کاهش فشار خون ارائه می دهد!

تحقیقات سال ۲۰۱۴ نشان می دهد استفاده از مکمل های پروبیوتیک به مدت ۸ هفته یا بیشتر به کنترل فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می کند.

عواملی که می تواند به فشار خون بالا منجر شود عبارتند از:

کنترل فشار خوندیابت، به دلیل مشکلات کلیوی و آسیب عصبی

بیماری های کلیوی

فئوکروموسیتوم ، که نوعی سرطان نادر در غده فوق کلیوی است

سندرم کوشینگ و مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی می تواند موجب آن شود

هایپرپلازی مادرزادی آدرنال، اختلال در غدد فوق کلیه ترشح کننده کورتیزول

پرکاری تیروئید

هایپرپاراتیروئیدیسم ، که بر کلسیم و فسفر تأثیر می گذارد

بارداری

آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب)

چاقی

 

انتخاب و خرید یک فشار سنج مناسب برای هر خانواده ای ضروری است!

چگونه می توانیم یک فشارسنج خوب بخریم؟

 

بررسی عدد فشار خون در آزمایش خون:

تنها راهی که می توان فهمید که یک فرد مبتلا به فشار خون بالا است انجام آزمایش فشار خون یا (HBP یا فشار خون بالا) است. بررسی نتایج آزمایش برای کنترل فشار خون مهم است.

عکس

توجه: تشخیص فشار خون بالا باید با متخصص پزشکی تأیید شود. پزشک همچنین باید هرگونه قرائت فشار خون غیر معمول را ارزیابی کند.

 

دسته بندی انواع فشار خون:blood pressure

  • فشار خون پایین

فشار سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه (یا ۲۵ میلی متر جیوه پایین تر از فشار معمول).

  • فشار خون معمولی:

فشار خون کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه در محدوده طبیعی در نظر گرفته می شود. اگر نتایج شما در این گروه قرار می گیرید ، با عادت های سالم مانند پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم آن را کنترل نمایید.

  • فشارخون پیش از رسیدن به حد بالا

فشار خون سیستولیک ۱۲۰تا ۱۲۹میلی متر یا فشار خون دیاسیستولیک ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه.

  • فشار خون بالا (مرحله ۱)

فشارخون سیستولیک ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه (به طور دایمی) یا فشارخون دیاستولیک ۹۰ تا ۹۹ میلی متر جیوه (به طور دایمی).

این مرحله از فشار خون بالا زمانی است که فشار خون به طور مداوم بین ۱۳۰-۱۳۹ سیستولیک یا فشارخون دیاستولیک ۸۰-۸۹ میلی متر جیوه دیاستولیک باشد. در این مرحله از فشار خون بالا ، احتمالاً پزشكان تغییر شیوه زندگی را تجویز كرده و ممكن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی آترواسكلروتیك (ASCVD)  مانند حمله قلبی یا سكته مغزی، را افزایش دهد.

  • فشار خون بالا (مرحله ۲)

فشار خون مرحله ۲ وقتی است که فشار خون به طور مداوم در ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بالاتر باشد. در این مرحله از فشار خون بالا، پزشکان به احتمال زیاد ترکیبی از داروهای فشار خون و تغییرات شیوه زندگی را تجویز می کنند.

  • فشار خون بحرانی:

این مرحله از فشار خون بالا نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اگر عدد فشار خون شما به طور ناگهانی از ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه فراتر رفت، پنج دقیقه صبر کنید و دوباره فشار خون خود را آزمایش کنید. اگر عدد فشار خون شما هنوز به طور غیرمعمول زیاد است، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

اگر فشار خون شما بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه است و علائم آسیب های احتمالی اندام مانند درد قفسه سینه ، تنگی نفس ، کمردرد ، بی حسی / ضعف ، تغییر دید یا مشکل در صحبت را تجربه می کنید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شماره های فشار خون و معنی آنها!

فشار خون سیستولیک (شماره اول) – نشان دهنده این است که زمانی که قلب می تپد ضربان قلب چه فشاری بر دیواره شریان وارد می کند.

فشار خون دیاستولیک (شماره دوم) – نشان دهنده این است که در هنگام استراحت قلب بین ضربان ها چه فشاری بر دیواره شریان وارد می شود.

 

کدام یک از اعداد در اندازه گیری فشار خون مهمتر است؟

به طور معمول ، توجه بیشتر به فشار خون سیستولیک (شماره اول) به عنوان عامل اصلی خطر در بیماری قلبی عروقی برای افراد بالای ۵۰ سال مورد توجه است. در بیشتر افراد، فشار خون سیستولیک با افزایش سن به دلیل افزایش سختی شریان های بزرگ، تجمع طولانی مدت پلاک ها و شیوع بیماری های قلبی و عروقی به طور مداوم افزایش می یابد.

با این وجود ، ممکن است از فشار خون دیاستولیک بالا یا فشار خون دیاستولیک بالا برای تشخیص فشار خون بالا استفاده شود. طبق مطالعات اخیر، خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی با افزایش هر ۲۰ میلی متر جیوه فشار سیستولیک و یا هر ۱۰ میلی متر جیوه فشار دیاستولیک در بین افراد ۴۰ تا ۸۹ سال دوبرابر می شود.

سلامتیمقالاتمقالات ویژه

Aspirin24aspirin24appآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآمبولانس icuاپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیانواع فشارسنجبهترین برند فشارسنجبهترین پرستار خصوصیبهترین مانیتور فشار خونپرستاریتنظیم فشار خونچگونه می توانیم یک فشارسنج خوب بخریم؟درخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24 اندازه گیری فشار خوندرخواست پزشکدرمانرژیم غذایی DASHسلامتیعوارض داروهافشار خونفشار خون بالافشارسنج خوبقرص فشار خون بالانکاتمهم در خرید فشارسنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram