ال-کارنیتین چیست؟ درباره کاربرد و فواید آن بیشتر بدانید.

ال کارنیتین چیست

ال-کارنیتین چیست؟   

ال-کارنیتین یک اسید آمینه است که در بدن تولید می شود. ال-کارنیتین به بدن کمک می کند تا چربی را به انرژی تبدیل کند. ال-کارنیتین به صورت خوراکی مصرف می شود تا میزان ال کارنیتین را در افرادی که سطح طبیعی ال کارنیتین آنها بسیار پایین است افزایش دهد. اکثر ال کارنیتین بدن در سلولهای عضلانی ذخیره می شود. مقادیر کمیاب در کبد و خون نیز یافت می شود.  

برخی از افراد همچنین از ال-کارنیتین برای بیماری های قلب و عروق خونی ، تیروئید پرکار ، عدم توانایی در باردار شدن در طی یک سال تلاش برای بارداری (ناباروری) ، بیماری جدی کلیه و بسیاری از موارد دیگر استفاده می کنند ، اما شواهد علمی زیادی در این باره وجود ندارد. برخی از افراد همچنین دارای شرایط ژنتیکی هستند که تولید ال کارنیتین را برای آنها دشوار می کند و می توانند از مکمل های ال کارنیتین بهره مند شوند. ال کارنیتین به بدن در تولید انرژی کمک می کند. این برای عملکرد قلب و مغز ، حرکت عضلات و بسیاری از فرایندهای بدن مهم است.  

ال-کارنتین و کاهش وزن: ال-کارنیتین چیست و چه کاربرد و فوایدی دارد؟

ال کارنیتین با انتقال اسیدهای چرب از غذا به میتوکندری سلول کار می کند. در آنجا ، این اسیدهای چرب به انرژی تبدیل می شوند. این به شما امکان می دهد در طی تمرینات چربی بسوزانید ، و در عین حال ، از نارسایی عضلانی ، خستگی و احساس ضعف که بسیاری از افراد به خصوص در مرحله رژیم گرفتن تجربه می کنند ، جلوگیری می کند.

ال – کارنیتین اثر خوبی دربازسازی و ترمیم عضلات دارد. افرادی که بدنسازی انجام می دهند و یا ال-کارنیتین چیست و چه کاربرد و فوایدی دارد؟برای کاهش وزن تمرینات سنگین ورزشی انجام می دهند، افرادی که به دلایلی مانند بیماری دچار آسیب عضلانی و یا تحلیل رفتن عضلات گردیده اند و افراد مسن که هم تحلیل عضلانی دارند و هم به علت رژیم های خاص ال – کارنیتین کافی دریافت نمی کنند، بیشترین استفاده را از ال-کارنیتین می برند. مصرف ال – کارنیتین در ورزشکاران و کسانی که تمرینات سنگین ورزشی و بدنسازی انجام می دهند، آسیب های وارده به عضلات را نیز محدود می سازد.

فواید ال-کارنیتین:

انرژی که از اسیدهای چرب تولید می شود می تواند توسط قلب ، مغز و عضله استفاده شود و باعث تأثیر مثبت بر روی هر سه قسمت از بدن شود. این مکمل برای شرایط پزشکی زیر نیز مصرف میشود :

  • چاقی :  اسید آمینه L-carnitine به دلیل نقش آن در متابولیسم چربی ، به طور بالقوه برای کاهش وزن مفید است.
  • درد قفسه سینه و بهبود کارکرد قلب :  مصرف ال کارنیتین خوراکی یا به صورت تزریقی ، تحمل ورزش را در افراد مبتلا به درد قفسه سینه افزایش میدهد. بنابر تحقیقات مصرف ال کارنیتین همراه با درمان دارویی باعث کاهش درد قفسه سینه و بهبود توانایی انجام ورزش در افراد مبتلا به بیماری های قلبی میشود.
  • نارسایی قلب و سکته قلبی : مصرف مکمل ال کارنیتین می تواند عملکرد قلب و توانایی در ورزش را بهبود بخشد و آسیب به عضلات قلب را به دلیل اکسیژن ناکافی کاهش دهد. همچنین مصرف این مکمل  ممکن است به کاهش آسیب و عوارض ناشی از سکته قلبی کمک کند.
  • بیماری های کلیوی : افرادی که  بیماری کلیوی پیشرفته دارند ، باید تحت همودیالیز قرار بگیرند ، که این خود می تواند سطح ال کارنیتین بدن را کاهش دهد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تزریق ال-كارنیتین به صورت داخل وریدی (توسط IV) را به منظور درمان و جلوگیری از كمبود ال-كارنیتین در این بیماران تأیید كرده است.
  • پرکاری تیروئید :  مصرف ال کارنیتین علائمی مانند ضربان قلب سریع یا تند ، عصبی بودن و ضعف ناشی از پرکاری تیروئید در افراد را بهبود میبخشد.
  • ناباروری : تحقیقات نشان می دهند که مصرف ال-کارنیتین ، به تنهایی یا در ترکیب با استیل-ال-کارنیتین ، باعث افزایش تعداد اسپرم و افزایش حرکت اسپرم در مردان دارای مشکلات باروری می شود.
  • تاکنون تاثیرات مثبت مصرف استیل ال – کارنیتین در افزایش قوای شناختی (cognitive ability) و تقویت حافظه در سالمندان، در بهبود کلی خلق در بیماران با اختلالات خلقی مانند افسردگی، در کاهش علائم و مشکلات آلزایمر و کاهش علائم نوروپاتی دیابتی مورد بررسی قرار گرفته که بعضی از آنها مورد تایید قرار گرفته است، ولی تحقیقات در تمامی این موارد ادامه دارد.

منابع طبیعی ال-کارنیتین در غذاها:ال-کارنیتین چیست و چه کاربرد و فوایدی دارد؟

  • گوشت گاو: ۸۱ میلی‌گرم در هر ۸۵ گرم
  • ماهی: ۵ میلی‌گرم در هر ۸۵ گرم
  • مرغ: ۳ میلی‌گرم در هر ۸۵ گرم
  • شیر: ۸ میلی‌گرم در هر ۲۲۷ میلی‌لیتر

مکمل ال-کارنتین :

ال-کارنیتین چیست و چه کاربرد و فوایدی دارد؟
مکمل ال کارنیتین در حال حاضر به صورت کپسول ، قرص، پودر و مایع به بازار عرضه می‌شود.
روشن است که ال-کارنیتین در بدن ساخته و ذخیره می شود. تولید این اسیدآمینه غیرضروری در بدن با افزایش وزن و چاقی به ویژه چاقی های پایین تنه کاهش می یابد. بنابراین، معمولاً برای کاهش وزن افراد چاق توصیه می شود. با وجود این، اثر بخشی این مکمل برای کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز چربی در افرادی که ورزش نمیکنند هنوز روشن نیست، ولی مسلم است که این ماده حتی اگر در کاهش وزن مؤثر باشد، در کنار فعالیت ورزشی تأثیر دارد.

اگر ذخایر ال کارنیتین موجود در بدن کم باشد، بدن شما می‌تواند ال کارنیتین را به‌طور طبیعی و از اسیدهای آمینه‌ی متیونین و لیزین بسازد. بنابراین مصرف مکمل‌های ال کارنیتین فقط در موارد خاصی لازم است، مثلا زمانی‌ که از آن برای درمان بیماری یا مشکل سلامتی استفاده می‌کنید.

میزان ال کارنیتین موجود در بدن به‌میزان دریافت آن از طریق رژیم‌ غذایی و میزان تولید آن در بدن بستگی دارد. به‌ همین دلیل، معمولا میزان ال کارنیتین در افراد گیاهخوار بسیار پایین تر است. بنابراین بهتر است که گیاهخواران از مکمل‌های ال کارنیتین استفاده کنند.

مکمل‌های ال کارنیتین برای سالمندان نیز مفید هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میزان ال کارنیتین موجود در بدن با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. در مطالعه‌ای، مصرف ۲ گرم ال-کارنیتین موجب کاهش خستگی و افزایش عملکرد ماهیچه‌ها در افراد مسن شد. پژوهش دیگری نیز نشان داد که مصرف استیل ال کارنیتین در افزایش سلامت و عملکرد مغزی (که درنتیجه‌ی بالا رفتن سن کاهش می‌یابد) مفید است. به‌علاوه، احتمال کمبود ال کارنیتین در افرادی که به بیماری‌هایی مانند سیروز کبد و بیماری های کلیوی مبتلا هستند، بالاتر است. بنابراین مصرف مکمل می‌تواند برای این افراد نیز مفید باشد.

عوارض ال-کارنتین :

به طور معمول استفاده از مکمل خوراکی ال-کارنتین عوارض چندانی ندارد.

اما  مصرف مقادیر زیاد ال-کارنیتین می تواند باعث عوارضی مانند حالت تهوع ،  ناراحتی معده ، سوزش معده ، اسهال و تشنج شود. همچنین می تواند موجب بوی بد ادرار ، نفس و عرق شود. از مصرف D- کارنیتین و DL- کارنیتین خودداری کنید. این اشکال کارنیتین ممکن است اثرات ال کارنیتین را مسدود کرده و علائمی شبیه کمبود ال کارنیتین ایجاد کند.

لازم به ذکر است مصرف ال-کارنتین بصورت تزریقی اگر با دستور و مشورت پزشک باشد بلامانع است.

تداخلات دارویی :

اگر داروهای زیر را مصرف میکنید از مصرف مکمل ال-کارنتین صرف نظر کنید :

  • قرص وارفادین یا کمادین : رص جلوگیری از لخته شدن خون
  • هورمون تیروئیدی :  ال کارنیتین میزان عملکرد هورمون تیروئید در بدن را کاهش می دهد. مصرف ال کارنیتین با هورمون تیروئید ممکن است باعث کاهش اثر هورمون تیروئید شود.
  • اسنوکومارول (Acenocoumarol )

مکمل های غذایی ممکن است در فروشگاه های نا معتبر و عموما غیر قانونی نیز عرضه شود اما همیشه به یاد داشته باشید تنها مکان مناسب جهت خرید مکمل غذایی داروخانه و زیر نظر دکتر داروساز می باشد. اکثر مکمل های غذایی موجود در بازار به صورت OTC در داروخانه ها عرضه می شود. یعنی بدون نیاز به نسخه پزشک می توانید آن را تهیه نمایید. البته داروخانه و مسئول فنی بر روش مصرف و هشدارهای لازم در حین مصرف تاکید خواهند کرد.

برای اطلاع از مشخصات ، موجودی و قیمت انواع مکمل ها ، میتوانید اپلیکیشن آسپرین ۲۴ را نصب کرده و مکمل مورد نظر خود را از معتبرترین و نزدیک ترین داروخانه های اطراف خود استعلام بگیرید.

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژهمکمل های غذاییمکمل های ورزشی

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآبجو غیرالکلیآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانسآمبولانس خصوصیآیا باید از مکمل ال کارنیتین استفاده کنیم؟ابزار پزشکیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاثر مصرف مکمل ال کارنیتیناثرات ال کارنیتین بر بدناثرات ال کارنیتین بر عملکرد مغزاسید آمینه ال کارنیتینال کارتینین 1000ال کارتینین مایعال کارنتینال کارنیتین آسپرینال کارنیتین خارجیال کارنیتین مایعال کارنیتین و کاهش وزنال کارنیتین و لاغریال-کارنیتینانواع مختلف کارنیتینبدنسازی با ال کارنیتینبهترین منابع غذایی ال کارنیتینبهترین نوع ال کارنیتینپرستارکودکپرکاری تیروئید ال کارنیتینپودر ال کارنیتینتأثیر ال کارنیتین بر عملکرد ورزشیتاثیر ال کارنیتین در لاغریتجهیزات پزشکیتجهیزات درمانیچاقیداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانسدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست و پزشکدرد قفسه سینه و بهبود کارکرد قلبدرماندرمان بیماری های کلیوی با ال کارنیتینسلامتیعوارض ال کارنیتینعوارض ال کارنیتین چیست؟عوارض ال کارنیتین و تاثیر آن بر لاغریغذاهای حاوی ال کارنیتینفوایدفواید ال کارنیتینفواید ال کارنیتین برای سلامتیفواید مکمل ال کارنیتینقرص ال کارنیتینقیمت و خرید قرص ال کارنیتینقیمت و خرید مکمل ال کارنیتینکاهش وزنکروناکمبود ال کارنیتینلاغریمضرات ال کارنتینمقدار مصرف توصیه‌شده برای ال کارنیتینمکملمکمل ال کارنیتینمکمل ال کارنیتین چیستمکمل چربی سوزمکمل خوراکی ال کارنیتینمکمل غذاییمکمل کاهش وزنمکمل لاغریمکمل های غذاییمکمل ورزشی ال کارنیتینمنابع طبیعی ال کارنیتیننارسایی قلب و سکته قلبی و ال کارنیتیننقش ال کارنیتین در بدننقش ال کارنیتین در سوزاندن چربی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram