عوارض کمبود منیزیم در بدن !

عوارض کمبود منیزیم در بدن

کمبود منیزیم (Magnesium deficiency)

هرآنچه که باید درباره کمبود منیزیم بدانید !  

منیزیم، ماده مغذی اصلی در بیش از ۳۲۵ واکنش آنزیمی در بدن است، از تولید انرژی گرفته تا کنترل کلسترول.

این ماده معدنی در پیشگیری و کنترل و گاهاً معالجه دیابت ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، میگرن ، بیماری های قلبی ، پوکی استخوان ، اضطراب ، بی خوابی و ده ها بیماری جدی دیگر مؤثر است.

آیا دکتر شما تا به حال به شما گفته است که منیزیم مصرف کنید؟ احتمالا نه… 

در اینجا ۲۲ مورد از مشکلات بدن ، ذکر شده است که ممکن است در اثر کمبود منیزیم ایجاد شوند. این مشکلات را اگر ریشه یابی شوند و علت آنها کمبود منیزیم باشد، می توان با مکمل های منیزیم درمان کرد.

  • اضطراب و حملات پانیک
  • آسم
  • لخته شدن خون
  • بیماری روده ناشی از یبوست
  • اسپاسم مثانه
  • افسردگی
  • دیابت
  • خستگی
  • بیماری قلبی
  • فشار خون
  • افت قند خون
  • بیخوابی
  • سنگ کلیه
  • میگرن
  • شرایط اسکلتی عضلانی از جمله فیبروزیت ، فیبرومیالژیا ، اسپاسم عضلات ، پرش یا تیک عصبی چشم ، گرفتگی عضلات ، و درد مزمن گردن و کمر
  • مشکلات عصبی از جمله میگرن. انقباضات عضلانی ، اسپاسم دستگاه گوارش ، گرفتگی عضلات ساق پا و انگشتان پا ، سرگیجه و گیجی.
  • سندرم پیش از قاعدگی؛ دیسمنوره، ناباروری ، انقباضات زودرس در بارداری، پره اکلامپسی و اکلامپسی
  • پوکی استخوان
  • سندرم رینود
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
  • پوسیدگی دندان

کمبود منیزیم در رژیم غذایی:

پخت و پز ، منیزیم را حتی از غذاهایی که سرشار از منیزیم هستند ، تخلیه می کند. الکل ، قهوه ، شکر و پروتئین زیاد در رژیم غذایی همچنین باعث کاهش سطح منیزیم در بدن می شوند.

منیزیم در جلبک های دریایی ، کینوا، ماهی سالمون، سبزیجات با برگ های پهن و سبز تیره، آجیل (بادام، بادام هندی و تخمه کدو) ، دانه ها ( کنجد و تخم کتان) ، شکلات تلخ و میوه‌هایی مانند موز و آووکادو وجود دارد.

متاسفانه ، شکلات ممکن است تنها شکل منیزیم باشد که بسیاری از افراد به طور منظم از آن استفاده می کنند. زیرا برای رفع  تلخی از شکلات ، مقادیر زیادی شکر و شیر استفاده می شود.

کمبود منیزیم - منابع غذایی حاوی منیزیم

جالب است بدانید که واکنش بدن به استرس، در صورت قرار گرفتن در شرایط استرس زا اینگونه است:

  • ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد و باعث افزایش خون رسانی به مغز می شود تا تصمیم گیری بهتر انجام شود.
  • قند خون افزایش می یابد تا در نتیجه تجزیه ذخایر گلیکوژن ، چربی و پروتئین ناشی از افزایش آدرنالین ، سوخت بیشتری برای انرژی فراهم کند.
  • خون از روده ، به عضلات بزرگ بازوها و پاها منتقل می شود تا قدرت بیشتری ایجاد کند ، یا در صحنه خطر بالقوه سرعت بیشتری داشته باشد.
  • لخته شدن سریعتر خون ، برای جلوگیری از هدر رفتن خون در اثر پارگی یا خونریزی داخلی اتفاق می افتد.

حال جالب تر از آن نقشی است که منیزیم در هر مرحله از واکنشهای استرس زا ایفا می کند. مثلا:

  • وقتی فشار خون بالا می رود ، در صورت کمبود منیزیم ، عضلات صاف دیواره رگ های خونی شما اسپاسم می کنند. این می تواند باعث فشار خون بالا و مزمن شود.
  • وقتی قند خون بالا می رود ، منیزیم مسئول باز شدن غشای سلولی انسولین برای ورود قند به سلول ها است. اگر کمبود منیزیم داشته باشید ، قند خون همچنان افزایش می یابد و سلول ها گلوکز دریافت نمی کنند.
  • اگر عضلات بزرگ بازوها و پاها از نظر منیزیم ضعیف باشد ، افزایش گردش خون می تواند باعث گرفتگی عضلات ، تحریک پذیری و سندرم پای بی قرار شود.
  • کمبود منیزیم، می تواند منجر به لخته شدن خون درپا ، ریه و مغز شود.

کمبود منیزیم و اضطراب و حملات پانیک

کمبود منیزیم می تواند برخی از مشکلات نگران کننده ، از جمله حملات قلبی را ایجاد کند. کمبود منیزیم می تواند باعث بدتر شدن حملات پانیک در افراد مستعد شود.

اگر یکی از اجزای اصلی سوخت مغذی مورد نیاز بدن برای کارکرد صحیح آن را از دست داده ایم ، آیا منطقی نیست که قبل از مراجعه به داروهایی برای سرکوب علائم ، آن سوخت طبیعی را تأمین کنیم؟!

منیزیم یک روش درمانی مهم برای حملات پانیک است زیرا به روش های مختلف به آرامش بدن کمک می کند. این ماده به ارتقا آرامش عضلانی ، تعادل سیستم عصبی ، عملکرد مناسب آدرنال و تولید مقادیر طبیعی سروتونین کمک می کند.

اگر دچار کمبود منیزیم باشید ، عضلات شما به طور غیر طبیعی سفت می شوند. منیزیم باعث شل شدن عضلات می شود. کلسیم برعکس عمل می کند. اگر بدن کلسیم زیادی دریافت کند و منیزیم کافی نداشته باشد ، عضلات شما متشنج و سفت می شوند. حتی ممکن است رسوبات کلسیم ایجاد شود، چیزی که در مبتلایان به فیبرومیالژیا ممکن است رخ دهد. این فشردگی در عضلات فک می توانند منجر به دندان قروچه و سردرد شوند. مانند این که شما در حالی که تمام عضلات خود را فشار داده اید راه بروید. چند دقیقه آن را امتحان کنید و ببینید چقدر دردناک است.

وقتی سطح منیزیم کم است ، شما نمی دانید چرا دچار عصبانیت ، بی علاقگی ، دلهره ، گیجی ، پرش چشم ، خستگی ، بی خوابی ، ضعف عضلانی ، عصبی بودن ، عدم تمرکز ، ضعف حافظه ، تپش قلب و لرزیدن می شوید.

  • اگر پزشک از شما بپرسد که آیا اخیراً احساس ضعف کرده اید ، در خواب مشکل دارید و احساس می کنید بیش از حد تحت فشار هستید (که همه علائم نقص منیزیم است) ، ممکن است داروی ضد افسردگی نیز به شما پیشنهاد شود. پیش از مصرف این نوع داروها با عوارض فراوان مطمئن شوید که کمبود منیزیم سبب بروز این علائم نشده باشد.

اگر شرایط شما به گونه ای است که با آدرنالین ، فشار و استرس زندگی می کنید ، حتماً به اندازه کافی منیزیم مصرف کنید. افرادی که مدام تحت استرس و فشار هستند در معرض بیماری های قلبی ، اسپاسم عضلات ، حساسیت بیش از حد و تحریک پذیرتر هستند. استرس  باعث سوختن این ماده معدنی حیاتی می شود و شما را در برابر شرایط مربوط به استرس آسیب پذیر می کند. بهبود تمرکز و کاهش استرس را می توان با مصرف منیزیم درمان کرد.

کمبود منیزیم و سردرد

سردرد نشانه مطمئنی برای استرس است. شانه های شما قوز شده ، عضلات گردن شما محکم است و کشش به حدود دوازده عضله پوست سر شما گسترش می یابد. منیزیم می تواند تنش در آن عضلات را کاهش دهد و به همه عضلات شما کمک کند تا شل شوند. فقط سردردهای تنشی نیستند که در اثر کمبود منیزیم ایجاد می شوند. میگرن ، سردردهای PMS و سردردهای پس از حوادث ناگوار همگی تحت تأثیر این ماده معدنی معجزه آسا قرار دارند.

میگرن می تواند شدیدترین درد شناخته شده برای انسان را ایجاد کند. این سردردها ناتوان کننده هستند و گفته می شود غیر قابل درمان هستند. به نظر می رسد داروهای مسکن در طول زندگی تنها گزینه ای است که پزشکان می توانند ارائه دهند. همچنین استفاده از مقداری ویتامین B6 در صورتی که منیزیم به تنهایی سبب تسکین کامل درد نمی شود.

برای نشان دادن میزان فعالیت منیزیم ، در اینجا روش های زیادی وجود دارد که منیزیم می تواند به درمان میگرن کمک کند:

  • منیزیم رگ های خونی را شل کرده و باعث گشاد شدن آنها می شود و باعث کاهش اسپاسم و انقباضاتی می شود که میگرن ایجاد می کند.
  • منیزیم عملکرد انتقال دهنده های عصبی مغز و مواد التهابی را تنظیم می کند ، که در صورت عدم تعادل ممکن است در میگرن نقش داشته باشد.
  • منیزیم از جمع شدن بیش از حد پلاکت ها جلوگیری کرده و از تشکیل لخته های ریز جلوگیری می کند که می توانند رگ های خونی را مسدود کرده و باعث درد شوند.
  • منیزیم باعث شل شدن عضلات و جلوگیری از تجمع اسید لاکتیک می شود که همراه با تنش عضلانی می تواند باعث بدتر شدن سردرد شود.

کمبود منیزیم و بیماری قلبی

کمبود منیزیم در افرادی که بیماری قلبی دارند بسیار شایع است. افرادی که آنژین ، تپش قلب ، آریتمی قلبی ، فشار خون بالا ، لخته شدن خون و گردش خون ضعیف دارند ، اغلب کمبود منیزیم نیز دارند. در بعضی از بیمارستان ها که پزشکان اهمیت منیزیم را درک می کنند ، بلافاصله برای سکته قلبی حاد و آریتمی قلبی تجویز می شود. قلب مانند هر عضله دیگر، وقتی منیزیم کافی داشته باشد در حالت آرام قرار می گیرد.

بسیار ساده به نظر می رسد که باید از منیزیم استفاده شود!

اما هنوز یک بحث مداوم در جامعه پزشکی در مورد اینکه آیا منیزیم در درمان بیماری های قلبی جایی دارد ، وجود دارد. بخشی از مشکل این است که آزمایش خون دقیق برای منیزیم وجود ندارد.

فقط یک درصد از کل منیزیم موجود در بدن در جریان خون قرار دارد و این مقدار توسط چندین کنترل کننده و متعادل کننده که توسط بدن تنظیم شده در سطح استاندارد حفظ می شود. این بدان معناست که با پایین آمدن منیزیم خون ، بدن منیزیم را از استخوان ها و بافت های شما بیرون می کشد. اما اگر منیزیم بدن خیلی زیاد شود ، آن را از طریق ادرار یا روده از بدن خارج می شود. بنابراین ، وقتی پزشک آزمایش منیزیم خون را انجام می دهد ، معمولاً طبیعی به نظر می رسد. و به نظر می رسد سطح منیزیم همیشه طبیعی است!

امیدواریم این آزمایش به صورت دقیق تر در دسترس پزشکان قرار بگیرد تا بتوانند در تشخیص نقص منیزیم دقت بیشتری داشته باشند.

توصیه می شود که روزانه برای محافظت از قلب و سایر اعضای بدن از منیزیم استفاده شود تا در نهایت دچار نقص منیزیم نشویم. علائمی که می تواند شما را در بیمارستان بیاندازد!

کلسیم بیش از حد باعث انقباض می شود و منیزیم سلول های عصبی و عضلانی را شل می کند.

اگر کلسیم در سلول جمع شود ، عملکرد سلول را مختل می کند و می تواند منجر به آنژین ، فشار خون بالا ، آریتمی ، آسم ، تصلب شرایین و حتی حملات قلبی شود.

هنگامی که سلول های عضلانی قلب بیش از حد کلسیم دریافت کنند ، می توانند باعث اسپاسم قلبی ( حمله قلبی ) شوند . وقتی منیزیم کافی در بدن وجود داشته باشد، سلولهای عضله قلب شل می شوند.

کمبود منیزیم و فشار خون

متداول ترین داروهای فشار خون (فشار خون بالا) داروهای ادرار آور هستند، که سبب می شود بدن منیزیم را تخلیه کند.

منیزیم برای فعالیت آنزیمی که LDL ، کلسترول “بد” را کاهش می دهد ، ضروری است. این آنزیم همچنین تری گلیسیرید را کاهش داده و کلسترول خوب “HDL” را افزایش می دهد. آنزیم وابسته به منیزیم دیگر اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ را به پروستاگلاندین ها تبدیل می کند ، که برای قلب و سلامت کلی مورد نیاز است.

کمبود منیزیم و دیابت

کمبود منیزیم یک عامل خطر برای دیابت است.

منیزیم ترشح انسولین را افزایش می دهد و به انسولین کمک می کند تا گلوکز را به سلول منتقل کند. بدون وجود منیزیم کافی ، گلوکز و انسولین در خون جمع می شود و باعث آسیب به بافت ها می شود. اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب و مصرف منیزیم اولین قدم ها در کنترل دیابت است.

کمبود منیزیم و کلسترول

منیزیم روشی طبیعی برای کنترل کلسترول در بدن است (وقتی سطح کلسترول در بدن بالا رود). در حالی که از داروهای استاتین برای از بین بردن کل فرآیند استفاده می شود. اگر منیزیم کافی در بدن وجود داشته باشد ، کلسترول به عملکردهای لازم (تولید هورمون ها و حفظ غشای سلول) محدود می شود و به طور معمول بیش از حد تولید نمی شود.

 کمبود منیزیم و لخته شدن خون

منیزیم نقش مهمی در جلوگیری از لخته شدن خون دارد. کلسیم به طور کامل در خون حل نمی شود و این یک واقعیت است که باعث افزایش لخته شدن خون می شود. با این حال ، منیزیم لخته های خونی که کلسیم تولید می کند ، را حل می کند. یک آزمایش ساده وجود دارد که می توانید برای نشان دادن این ویژگی انجام دهید:

یک قاشق چای خوری پودر کلسیم را در یک لیوان آب هم بزنید. خواهید دید که به طور کامل حل نمی شود. سپس یک نصف قاشق چای خوری پودر منیزیم اضافه کنید و به طور معجزه آسایی منیزیم بلافاصله حل می شود و باعث از بین رفتن کلسیم می شود.

در جریان خون شما نیز همین اتفاق رخ می دهد. مطمئناً وقتی آسیب می بینید، لخته شدن خون یک عملکرد ضروری است. توانایی کلسیم در شروع لخته شدن خون تنها یکی از عوامل دخیل است. اگر منیزیم مصرف می کنید ، هرگز به این معنی نیست که دیگر خون شما لخته نمی شوید. وجود منیزیم کافی از لخته شدن غیر طبیعی جلوگیری می کند.

منیزیم یکی از عوامل ضروری برای مادران باردار و زایمان سالم است.

داشتن منیزیم کافی در دوران بارداری می تواند سلامتی کودک شما را از روز اول بهبود بخشد. اما نیاز به آن حتی قبل از تولد آغاز می شود. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که منیزیم می تواند از انقباضات زودرس ، اکلامپسی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به فلج مغزی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را تا حد زیادی کاهش دهد. منیزیم نیز ، مانند اسیدفولیک ، در دوزهای موثر باید یک مکمل مورد نیاز برای زنان باردار باشد.

بسیاری از علائم در بارداری ، مانند یبوست ، گرفتگی عضلات پا ، کمردرد ، احتباس در بدن ، تحریک پذیری و بی خوابی ، در واقع علائم کمبود منیزیم است.

کلسیم اضافی منیزیم را از بین می برد !

تعادل بین منیزیم و کلسیم بسیار مهم است. در واقع ، اپیدمی بیماری قلبی در زنان ممکن است در مصرف بیش از حد کلسیم تجویز شده از طریق پزشکی ریشه داشته باشد.

تا حدودی می توان تقصیر را به گردن پوکی استخوان انداخت. آزمایشات تراکم استخوان به عنوان یک استاندارد طلایی در نظر گرفته می شود تا مشخص شود آیا فردی (بیشتر خانم ها) باید داروهای تراکم استخوان و دوزهای بالای کلسیم مصرف کند.

در کل ، ما در یک جهان آهکی زندگی می کنیم. در رژیم غذایی ما ، مقدار کلسیم در مقایسه با منیزیم بسیار زیاد است. کلسیم بیشتر از منیزیم در خاک وجود دارد. منیزیم در طی فرآوری و پخت غذا از بین می رود. علاوه بر این ، به زنان گفته می شود برای جلوگیری از پوکی استخوان هزاران میلی گرم کلسیم غیر قابل جذب مصرف کنند. کلسیم همچنین در بسیاری از محصولات غذایی از جمله ماست و آب پرتقال یافت می شود. همه این عوامل به کلسیم اضافی منجر می شوند، و به نظر می رسد هیچ کس نمی فهمد که ما به مقدار مساوی منیزیم در بدن نیز نیاز داریم!

استخوان ها بیش از حد به منیزیم احتیاج دارند !

هرچه کلسیم بیشتری بدون تأثیر متعادل کننده منیزیم مصرف کنید ، علائم کمبود منیزیم و کلسیم اضافی را تجربه خواهید کرد. پوکی استخوان که سعی در جلوگیری از آن دارید در واقع به دلیل این عدم تعادل رخ می دهد. همچنین ممکن است دچار خار پاشنه ، سنگ کلیه ، سنگ صفرا ، تصلب شرایین ، فیبرومیالژیا و کیست پستان شوید. اینها همه علائم اضافی کلسیم است که می تواند با تعادل مناسب منیزیم برطرف شود.

کمبود منیزیم و PMS

بسیاری از زنانی نیاز دارند که با مصرف منیزیم علائم PMS خود را کاهش دهند.

PMS دو تا ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افتد و هیچ کس واقعاً نمی داند چرا؟! نفخ ، احتباس زیاد ، تحریک پذیری و بسیاری از علائم دیگر می تواند به صورت چرخشی بیاید و برود.

منیزیم به چندین روش شدت جریان قاعدگی را کاهش دهد. این ماده باعث اکسیژن رسانی خون و سم زدایی از آن شده و جریان سمی تیره را به قرمز روشن تغییر می دهد. منیزیم همچنین خونریزی را کمتر می کند و به طور طبیعی لخته ها را از بین می برد.

هنگامی که زنان منیزیم را در رژیم غذایی خود وارد می کنند ، اغلب متوجه می شوند که علائم شدید PMS آنها برطرف می شود. منیزیم به عنوان یک ادرار آور ملایم عمل می کند ، ماهیچه ها را شل می کند و باعث افزایش سروتونین (انتقال دهنده عصبی “احساس خوب”) می شود. هنگام کمبود منیزیم ، زنان می توانند احتباس مایعات ، تنش عضلانی و عدم تعادل در خلق و خوی را همراه با پریود تجربه کنند.

Uncategorizedداروداروخانهسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژهمکمل های غذاییمکمل های ورزشی

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24apppmsآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس خصوصیاسپرین 24اضطرابافت قند خونبهبود تمرکزبیخوابیبیماری قلبیپاتحریک پذیریخستگیداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست خدمات پزشکی آنلاینسندرم مرگ ناگهانی نوزادسنگ کلیهعوارض کمبود منیزیم در بدنفشار خونکمبود منیزیم در بدنکمبود منیزیم در رژیم غذاییکمبود منیزیم و PMSکمبود منیزیم و اضطراب و حملات پانیککمبود منیزیم و بیماری قلبیکمبود منیزیم و دیابتکمبود منیزیم و سردردکمبود منیزیم و فشار خونکمبود منیزیم و کلسترولکمبود منیزیم و لخته شدن خونکمردردگرفتگی عضلاتمکمل غذاییمکمل های منیزیممنیزیممیگرنیبوست

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram