اصول مراقبت و پرستاری از بیمار مبتلا به آلزایمر

آلزایمر

آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که سلولهای مغز را از بین می برد و حافظه ، افکار و رفتارهای فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. دوستان یا خانواه بسیاری از افرادی که آلزایمر دارند میبایست هر روز به فرد بیمار در انجام کارهای روزمره کمک کنند. در این مقاله ،  نکاتی برای کمک به افراد در مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر را مطرح میکنیم. همچنین نکات مربوط به پرستاری و درخواست کمک حرفه ای را نیز ارائه می دهیم.

بیماری آلزایمر

علائم آلزایمر با پیشرفت بیماری بدتر می شود ، که این خود چالش های جدیدی را برای مراقبان به همراه دارد. درک مراحل آلزایمر و علائم مرتبط با آنها می تواند به افراد کمک کند تا از قبل برای مراقبت از بیمار خود برنامه ریزی کنند. بیماری آلزایمر شامل سه مرحله خفیف ، متوسط و شدید است.

آلزایمر خفیف

افرادی که بیماری آلزایمر خفیف دارند یا در مراحل اولیه این بیماری قرار دارند ، همچنان می توانند به طور مستقل عمل کنند. آنها می توانند با کمترین مشکل به مشارکت در فعالیتهای حرفه ای و اجتماعی و روزمره خود ادامه دهند. در طی این مرحله ، افراد ممکن است در تمرکز یا به خاطر سپردن وقایع اخیر مشکل داشته باشند و یا ممکن است کلمات یا نام های خاصی را فراموش کنند. مشکلات در نوشتن و حل مسئله از دیگر علائم اولیه آلزایمر است.

علائم بیماری آلزایمر خفیف (در مراحل اولیه)

علائم اولیه شروع بیماری آلزایمر ممکن است شامل موارد زیر باشد :

۱-کاهش قدرت حافظه

کم شدن حواس و حافظه یکی از علائم رایج بیماری آلزایمر است. ممکن است فرد مبتلا به آلزایمر در یادآوری اطلاعات و موارد جدید ، مانند تاریخ ها یا حوادث یا اطلاعات جدید ، با مشکل رو به رو شود.

اکثر افراد با افزایش سن گاهی اوقات چیزها را بیشتر فراموش می کنند. اگر از دست دادن حافظه مربوط به سن باشد و به دلیل بیماری آلزایمر نباشد ، آنها می توانند بعداً چیزهای فراموش شده را به یاد بیاورند.

۲-دشواری در حل مسئله یا انجام یک حرفه

برای فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است دنبال کردن و بخاطر سپردن مراحل انجام کار مانند دستور العمل آشپزی یا رانندگی دشوار باشد. همچنین حل مسئله نیز ممکن است دشوار به نظر برسد ، مثلاً هنگام جمع کردن اعداد و حساب و کتاب برای پرداخت قبض ها.

۳-دشواری در انجام دادن کارهای روزمره

فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است در انجام وظایفی که مرتباً انجام می دهد از جمله تغییر تنظیمات تلویزیون ، کار با رایانه ، تهیه یک فنجان چای یا رفتن به یک مکان آشنا دچار مشکل شود. این دشواری در انجام کارهای آشنا و روتین می تواند در خانه یا محل کار رخ دهد.

۴-مشکل در بینایی و تشخیص

بینایی ممکن است برای شخص مبتلا به آلزایمر چالش برانگیز باشد. خواندن ، قضاوت در مورد فاصله ها یا ایجاد تفاوت بین رنگ ها ممکن است برای فرد بیمار دشوار به نظر برسد.

شخصی که معمولاً رانندگی یا دوچرخه سواری می کند ممکن است در انجام این فعالیت ها دچار مشکل شود.

۵-مشکل در حرف زدن و نوشتن

برای یک فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است پرداختن به یک مکالمه دشوار باشد. همچنین آنها ممکن است آنچه را که می گویند یا گفته شده است را فراموش کنند.

این افراد همچنین ممکن است در هجی کردن ، به کار بردن علائم نگارشی و دستور زبان در نوشتن نیز مشکل داشته باشند.

۶-گم کردن اشیا یا وسائل

ممکن است فرد مبتلا به زوال عقل نتواند بخاطر بسپارد که اشیا یا وسائل خود را اخرین بار کجا گذاشته است ، مانند کنترل از راه دور ، اسناد مهم ، پول نقد یا کلید. به همین دلیل ممکن است آنها افراد دیگر را به سرقت متهم کنند.

۷-مشکل در تصمیم گیری آگاهانه

برای یک فرد مبتلا به آلزایر ممکن است سخت باشد که درک کند که چه چیزی درست و منطقی است. به این معنی که مثلا آنها هزینه های زیادی را بابت چیزهایی که نیاز ندارند پرداخت میکنند.

همچنین برخی از مبتلایان نیز کمتر به مرتب بودن و یا بهداشت شخصی خود توجه می کنند.

۸-تغییر در خلق و خو و گوشه گیری

فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است علاقه ای به معاشرت با افراد دیگر نداشته باشد ، چه در زندگی در خانه و چه در محل کار.

آنها ممکن است گوشه گیر شوند و با دیگران صحبت نکنند ، یا وقتی دیگران با آنها صحبت می کنند توجه نکنند. همچنین ممکن است از انجام برخی از سرگرمی ها یا فعالیت ها دست بکشند.

فرد بیمار ممکن است دچار تغییرات خلقی یا تغییرات شخصیتی شود. به عنوان مثال ، ممکن است حساس ، افسرده و یا مضطرب شوند.

پرستاری از بیماران مبتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر (سطح پیشرفت متوسط)

آلزایمر در این مرحله شامل کاهش قابل توجه حافظه ، گیجی و علائم جسمی میباشد. افراد در این مرحله ممکن است علائم زیر را نشان دهند:

مشکل در شناخت اعضای خانواده و دوستان نزدیک
مشکل در سازماندهی یا پیروی از دستورالعمل ها
در انجام کارهای منظم روزانه مانند لباس پوشیدن مشکل دارند
بی قراری یا مشکل خوابیدن
سرگردانی یا گم شدن
بی اختیاری ادرار یا مدفوع
تغییر شدید در شخصیت و خلق و خو

بیماری آلزایمر (مرحله پیشرفته)

افرادی که در مرحله آخر بیماری آلزایمر قرار دارند تقریباً در تمام فعالیتهای اساسی روزانه خود مانند نشستن ، راه رفتن و غذا خوردن به کمک نیاز دارند. در طی این مرحله ، افراد ممکن است توانایی مکالمه را از دست دهند. ممکن است در جویدن یا بلعیدن نیز مشکل داشته باشند. بسیاری از افراد مبتلا به آلزایمر شدید آگاهی از محیط خود را از دست می دهند و دیگر نمی توانند اعضای خانواده خود را تشخیص دهند.

بیماری آلزایمر

مراقبت و پرستاری از بیمار مبتلا به آلزایمر

ایجاد یک روند روتین و روزمره

پرستار یا مراقب بیمار میتواند با ایجاد یک برنامه روزمره ثابت به بیمار کمک کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد. انجام این کار می تواند به تقویت احساس آشنایی در شخصی که مبتلا به آلزایمر است ، کمک کند. شخص پرستار یا مراقب باید سعی کنند از ایجاد تغییرات چشمگیر در برنامه روزانه خودداری کنند ، زیرا این امر ممکن است برای بیمار گیج کننده و یا ناراحت کننده باشد. گاهی اوقات ، برخی تغییرات غیرقابل اجتناب است ، مانند معرفی یک پرستار جدید به بیمار یا تغییر مکان نگهداری وی. افراد مبتلا به آلزایمر معمولاً برای سازگاری با افراد و مکان های جدید به زمان نیاز دارند ، بنابراین پرستار بیمار باید سعی کند تغییرات را به تدریج اعمال کند.

پرستار بیمار می تواند وی را با مشاغل روزانه زیر درگیر و فعال نگه دارد:

پخت و پز
تمریناتی مانند پیاده روی ، کشش و تمرین با وزنه سبک
رقصیدن
گوش دادن به موسیقی
انجام یک بازی ساده
رفتن به یک رستوران ، موزه یا پارک مورد علاقه
دیدن یک فیلم
بازدید از دوستان و خانواده

پرستار همچنین می تواند برای به گردش بردن بیمار در ساعاتی از روز برنامه ریزی کند .

آلزایمرمعاشرت و رفتار با بیمار

بیماری آلزایمر می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی فرد در برقراری ارتباط با دیگران تأثیر بگذارد. آنها ممکن است در تفسیر یا به خاطر سپردن کلمات خاص مشکل داشته باشند. همچنین ممکن است در وسط جمله ، مرتباً حواسشان پرت شود.

پرستار باید از راهکارهای زیر برای سهولت در برقراری ارتباط با بیمار استفاده کند:

تماس چشمی و لبخند
پرسیدن سوال های ساده
پرسیدن نام افراد و تلاش برای به یاد آوردن
صحبت با صدای آرام و ملایم و اجتناب از رفتار کودکانه با فرد بیمار
آرام بودن و توانایی کنترل کردن در هنگام عصبانیت

تغذیه بیمار مبتلا به آلزایمر

بسیار مهم است که به افراد مبتلا به آلزایمر کمک کنید خوب غذا بخورند و هیدراته بمانند. این افراد  ممکن است وزن کم کنند ، به خصوص اگر:

  • نمی توانند به یاد بیاورند که آخرین بار چه وقت غذا خوردند
  • طرز پخت غذا ها را فراموش کرده اند
  • تنوع غذایی پایینی داشته باشند
  • دیگر از زمان صرف غذا آگاهی نداشته باشند
  • توانایی بویایی و چشایی را از دست داده اند
  • در جویدن و بلعیدن مشکل دارند

یکی از وظایف مهم مراقب و پرستار این است که اطمینان حاصل کند بیمار غذای کافی و مقوی مصرف میکند ، پرستار بیمار باید:

  • وعده های غذایی را هر روز در یک زمان مشخص سرو کند
  • سرو غذا در بشقاب های رنگارنگ که می تواند به افزایش اشتها کمک کند
  • وعده صبحانه کامل تری را برای بیمار فراهم کند
  • مکمل های ویتامین به بیمار بدهد
  • در صورت خواست بیمار ، میان وعده های مقوی تدارک ببیند
  • غذاهایی که خوردن و بلع آنها راحت تر است را برای بیمار تدارک ببیند

مراقبت و پرستاری حرفه ای از بیمار مبتلا به آلزایمر و درخواست خدمات پرستاری بیمار

افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند با پیشرفت بیماری به مراقبت بیشتری نیاز دارند. بیماران ممکن است در انجام کارهای سخت جسمی مانند حمام کردن ، حرکت دادن یا لباس پوشیدن به کمک شخص دیگری نیاز داشته باشند.

از وظایف و خدمات حرفه ای پرستاران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کمک و مراقبت کامل در فعالیتهای شخصی و روزانه بیمار
  • کمک به بیمارانی که توانایی راه رفتن خود را از دست داده اند
  • کمک پزشکی برای بیماران با سابقه بیماری
  • مراقبت از بیمارانی که احتمال زمین خوردن آنها بالاست و در تعادل مشکل دارند
  • کمک به بیمارانی که دچار اضطراب بیماری شده اند
  • مراقبت از بیمارانی که احتمال گم شدن آنها در بیرون از خانه بالاست

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

با نصب اپلیکیشن آسپرین ۲۴ ، میتوانید خدمات پزشکی و پرستاری در منزل را در زمان دلخواه خود درخواست بدهید. همکاران ما در آسپرین ۲۴ شامل شرکت های ارائه دهنده خدمات درمانی در منزل مجرب  و دارای مجوز رسمی و دارای چندین سال سابقه در زمینه خدمات پرستاری در منزل میباشند.  

پس از نصب اپلیکیشن میتوانید مشخصات بیمار ، کودک و یا سالمند خود را مانند سن، جنسیت و نوع بیماری و سابقه بیمار را وارد کرده و نوع خدمت مورد نظر مانند پزشک ، پرستار ، بهیار یا مراقب را مشخص و سپس با توجه به امتیاز شرکت ها در اپلیکیشن و یا ترجیحات دیگر ، مرکز ارائه خدمات پرستاری مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آسپرین ۲۴ ایجاد کننده پل ارتباطی بین مشتری و شرکت های متخصص جهت تسهیل در ارائه و دریافت سرویس است. آسپرین ۲۴ با پیگیری های مداوم و نظارت کامل بر نظرات مشتریان در خصوص خدمات ارائه شده، سعی در فراهم ساختن بستری شفاف و سرعت بخشیدن و تسهیل سفارش گذاری دارد.خدمات آسپرین ۲۴ شامل ارائه سهولت سفارش گذاری، پیشنهاد شرکت های متخصص خوش نام در زمینه خدمات پزشکی و دارویی، ایجاد امکان مقایسه قیمت های پیشنهادی و شفافیت قیمت خواهد بود.

 

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط :

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

بیماری آلزایمر چیست؟ راه کار های پیشگیری از آلزایمر را بدانید!

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

درخواست پرستاردرخواست پزشکسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آلزایمرآلزایمر خفیفاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیاستخدام یک پرستار کودک حرفه ایالزایمربیمار آلزایمریبیماری آلزایمرپرستار بیمار آلزایمریپرستار بیمار الزایمریپرستار سالمندپرستار متخصص خصوصیپرستاری از بیمار الزایمریپیشرفت الزایمرپیشگیری از الزایمردرخواست پرستاردرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرماندرمان آلزایمردرمان الزایمرزوال عقلسلامتیعلائم آلزایمرعلائم الزایمرعلائم شروع آلزایمرعلائم شروع الزایمرکهولت سنمراحل آلزایمرمراحل الزایمرمراقبت از بیمار آلزایمریمراقبت از بیمار الزایمریمرحله شدید الزایمرنشانه های آلزایمرنشانه های الزایمرنشانه های بیماری الزایمرنشانه های شروع بیماری الزایمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram