تسکین درد سینوس ها و گرفتگی بینی

درد سینوس ها و گرفتگی بینی

تسکین درد سینوس ها و گرفتگی بینی از طریق ماساژ، درمان های دارویی و خانگی

چگونه درد سینوس ها و گرفتگی بینی را تسکین دهیم :

هنگامی که احساس گرفتگی بینی می کنید ، ممکن است نفس کشیدن برای شما دشوار باشد. التهاب منجر به تورم مجاری بینی می شود که جریان هوا را منقبض می کند و نفس کشیدن از طریق بینی را دشوار می کند. التهاب و تورم همچنین خارج کردن مخاط از بینی را دشوار می کند ، بنابراین ممکن است تجمع مخاط نیز داشته باشید.

احساس احتقان ممکن است با علائم دیگر سرماخوردگی مانند آبریزش بینی یا سردرد نیز همراه باشد. این علائم می تواند انجام کارهای روزمره را برای شما سخت کند و به طور کلی احساس خستگی می کند.

چه عواملی باعث درد سینوس ها و گرفتگی بینی می شود؟

ممکن است فکر کنید که گرفتگی بینی شما در نتیجه مخاط غلیظ و زیاد است. با این حال ، گرفتگی بینی معمولاً به دلیل تورم بافت هایی که بینی شما را پوشانده اند رخ می دهد. این تورم زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی در بافت های بینی شما گشاد می شوند ، تا سلول های پاسخ ایمنی را به بینی برسانند تا با ویروسی که وارد بدن شده است مقابله کنند.

علل درد سینوس ها و گرفتگی بینی (احتقان بینی) شامل موارد زیر است:

ویروس: ویروس هایی که باعث سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوند اغلب مستقیماً از طریق بینی وارد بدن می شوند. پس از ورود ، آنها در داخل مخاط مجرای بینی شما شروع به تکثیر می کنند. پاسخ بدن به عفونت منجر به التهاب و احتقان بینی می شود.

آلرژی: اگر آلرژی را تجربه کنید ، ممکن است متوجه شوید که بینی شما اغلب گرفتگی دارد. محرک های خاصی مانند گرد و غبار ، گرده گلها و … می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند ، که تورم بافت های بینی شما را ایجاد می کند و منجر به گرفتگی بینی می شود.

شما می دانید که درد سینوس ها و گرفتگی بینی چقدر ناخوشایند است ، اما آیا تا به حال فکر کرده اید که سینوس های شما دقیقاً چه کاری انجام می دهند؟ و در واقع کجا واقع شده اند؟

شناخت بیشتر در مورد سینوس ها می تواند به شما کمک کند تا سینوس و گرفتگی بینی را که بسیار آزاردهنده است، درمان کنید. سینوس ها یک سیستم متصل به حفره های توخالی در جمجمه شما هستند. اینکه چرا ما سینوس داریم؟! یک نظریه این است که آنها به مرطوب سازی هوای تنفسی کمک می کنند. نظریه دیگر این است که آنها به کاهش وزن جمجمه و تقویت صدای ما کمک می کنند. هنگامی که از گرفتگی و فشار سینوس رنج می برید ، احتمالاً بیشترین احساس فشار و درد را در چشم ، پیشانی و گونه های خود دارید. به این دلیل که این مناطق بزرگترین مویرگهای سینوسی شما را نگه می دارند.

  1. استخوان گونه شما سینوس های فک بالا (که بزرگترین سینوس ها هستند) را نگه می دارد.
  2. پیشانی شما محل سینوس های پیشانی است.
  3.  ناحیه بین چشم های شما شامل سینوس های اتموئید (پرویزنی) است.
  4.  همچنین سینوس های کوچکی به نام سینوس اسفنوئید وجود دارد که در استخوان های پشت بینی شما قرار دارند.

 سینوسهای با یک بافت نرم و صورتی رنگ به نام مخاط پوشانده شده است. وقتی سالم هستید ، علاوه بر لایه نازکی از مخاط ، سینوس های شما خالی هستند. با این حال ، هنگامی که از سرماخوردگی یا آلرژی رنج می برید ، ممکن است سینوس های شما ملتهب شده و مخاط بیشتری تولید کنند تا از مزاحمان جلوگیری کند ، خواه باکتری باشد یا مواد حساسیت زا. هنگامی که از گرفتگی سینوس و بینی رنج می برید ، ممکن است عوارض جانبی دیگری در بدن مانند سردرد ، گوش درد ، یا درد گردن و شانه را داشته باشید.

احتقان بینی (گرفتگی بینی) چه مدت طول می کشد؟

اگر احتقان بینی شما از سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد ، احتمالاً تا زمانی که سرماخوردگی یا آنفولانزا (در حدود ۵ تا ۱۰ روز) وجود دارد یا حتی بیشتر ادامه خواهد داشت. اگر گرفتگی بینی شما در اثر آلرژی باشد ، بسته به قرار گرفتن در معرض آن ماده حساسیت زای خاص ، ممکن است طولانی تر شود.

چگونه می توان علائم احتقان یا گرفتگی بینی را برطرف کرد؟

وقتی گرفتگی بینی دارید، استشمام مداوم یا تنفس دهانی ممکن است سبب خشکی دهان و گلو شود و آزاردهنده باشد. گرچه هیچ درمانی قطعی و کاملی برای گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود ندارد ، شما می توانید علائم را کاهش کنید تا در حالی که بدن از ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا خلاص می شود ، احساس بهتری داشته باشید.

بسیاری از داروهای بدون نسخه و سرماخوردگی و آنفولانزا علائم متعددی را درمان می کنند. اطمینان حاصل کنید که علائم دیگری را که ممکن است همراه با گرفتگی بینی تجربه کنید ، شناسایی کنید ، بنابراین می توانید محصول مناسب شرایط خود را انتخاب کنید.

موارد زیر را امتحان کنید:

سینوس های خود را شستشو دهید!

شستشوی سینوس ها با آب نمک می تواند به پاکسازی مخاط و سایر مواد تحریک کننده (مانند گرده ، گرد و غبار و باکتری ها) کمک کرده و التهاب غشای مخاطی را کاهش داده و در نتیجه تخلیه بهتری داشته باشد. این کار را می توان با نتی پات (Neti pot) ، سرنگ یا محصولات مختلف دیگری که در داروخانه ها یافت می شود ، انجام داد. هنگام استفاده از شستشوی بینی ، حتما از آب استریل یا جوشیده استفاده کنید و پس از هر بار استفاده دستگاه را کاملاً بشویید و خشک کنید.

داروهای ضد احتقان (دکونژستانت) را امتحان کنید !

از آنجا که گرفتگی بینی نتیجه متورم شدن مجاری بینی است ، بنابراین داروهایی که تورم بافت ها را کاهش می دهند ممکن است کمک کننده باشند. داروهای ضد احتقان بدون نسخه ، با کوچک کردن لایه های ملتهب یا مخاط بینی ، از طریق فرآیندی به نام انقباض رگ های خونی گرفتگی بینی را تسکین می دهند. کوچک شدن این بافت ها مجاری تنفسی را باز می کند ، مقاومت را کاهش می دهد و جریان هوا را بهبود می بخشد.

داروهای ضد احتقان بینی بدون نسخه ، جریان خون در غشای بینی و درنتیجه تورم، التهاب و احتقان را در مخاط مجاری بینی یا چشم کاهش می دهند. این داروها می توانند به باز شدن مجاری بینی و کاهش فشار در سینوس ها کمک کنند.

این داروها به صورت قرص، شربت، قطره بینی و اسپری‌های بینی وجود دارد. بسیاری از آنها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند.

ماساژ تسکین درد سینوس ها :

می توانید با استفاده از انگشتان دست سینوس های خود را به آرامی ماساژ دهید تا گرفتگی بینی برطرف شود. به عنوان مثال ، انگشتان اشاره را در دو طرف بینی خود در جایی که بینی و گونه قرار دارد قرار دهید (با یک انگشت در هر طرف) ، و فشار متوسط ​​را برای ۲ تا ۳ دقیقه اعمال کنید. همچنین می توانید از انگشتان اشاره خود برای ایجاد فشار روی پل بینی خود ، درست بین ابروهای خود استفاده کنید. برای ۲ تا ۳ دقیقه نگه دارید. این ماساژ سینوسی باعث راحتی در مجاری بینی شما می شود.

  • دستان و انگشتان خود را به هم بمالید تا گرم شود. مقدار کمی روغن (روغن بادام یا روغن کرچک یا روغن های مخصوص ماساژ با رایحه های آرامش بخش) روی کف دست خود بریزید. این کار موجب کاهش اصطکاک می شود و رایحه روغن همچنین می تواند به تقویت آرامش کمک کند.
  • تورفتگی حفره های چشم در هر دو طرف صورت و در محل اتصال بینی به برجستگی ابروها قرار دارد. چشم های خود را ببندید و با انگشت شست یا اشاره به این ناحیه فشار متوسطی وارد نمایید، این کار می تواند به تسکین علائم گرفتگی سینوس ها و بینی، سردردهای سینوس پیشانی و خستگی چشم کمک کند.

تسکین درد سینوس ها با ماساژ

 

  • به کمک انگشتان خود به دو طرف گونه در نزدیکی سوراخ های بینی ، روی گونه های خود فشار وارد کنید یا حرکت دورانی انجام دهید. اگر در سینوس های شما تجمع فشار ایجاد شده باشد ، ممکن است این ماساژ کمی دردناک احساس شود. اگر احساس درد عمیقی دارید ، ماساژ را متوقف کنید و یک درمان جایگزین را امتحان کنید یا با پزشک مشورت کنید.
  • سینوس های ناحیه پیشانی را در بین ابروها و در مرکز پیشانی با استفاده از یک حرکت دایره ای ماساژ دهید و انگستان خود را از بین ابرو به سمت شقیقه های خود به بیرون حرکت دهید.

درمان سینوزیت با ماساژ

 

  • سینوسهای اتموئید و اسفنوئید را ماساژ دهید. برای این کار انگشتان خود برای حرکت در امتداد کنار پل بینی خود با حرکت رو به پایین و دورانی استفاده کنید.

تخلیه سینوس ها از طریق ماساژ :

درد سینوس ها و گرفتگی بینی

  • با استفاده از انگشت شست خود از وسط پیشانی به سمت شقیق های خود ماساژ دهید.
  • انگشتان خود را در وسط بینی قرار دهید و شروع به ماساژ دادن به سمت گوش های خود کنید.
  • انگشتان خود را زیر فک قرار داده و در امتداد کناره های گردن به سمت استخوان های ترقوه بکشید.

سینوزیت (بیماری سینوس ها) زمانی اتفاق می افتد که سینوس ها ملتهب می شوند ، معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی است. با این حال ، قارچ ها و ویروس ها نیز می توانند دلیل این بیماری باشند. بیماری حاد سینوس علائم آزار دهنده ای ایجاد می کند که می تواند تا چند ماه وجود داشته باشد. خوشبختانه ، درمان های طبیعی وجود دارد که در تسکین علائم مرتبط با سینوزیت موثر است تا در حالی که بدن شما با عفونت مبارزه می کند، راحتی بیشتری داشته باشید.

بیماری سینوزیت اغلب با سرماخوردگی شدید اشتباه گرفته می شود زیرا علائم مشابهی مانند سردرد ، درد صورت و چشم ، گرفتگی بینی و آبریزش بینی دارد. بیماری سینوس با سرماخوردگی متفاوت است زیرا ممکن است در اثر عفونت باکتریایی ایجاد شود که اغلب برای از بین بردن میکروب های ایجاد کننده عفونت نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک دارد.

برای تسکین علائم سینوزیت راه کارهای خانگی وجود دارند که به طور طبیعی کمک کننده هستند و می تواند طول مدت این بیماری را کاهش دهند. 

درمان های خانگی برای تسکین درد سینوس ها و گرفتگی بینی :

راهکار اولیه برای درمان درد سینوس ها و گرفتگی بینی در منزل باید مرطوب نگه داشتن مجاری بینی و سینوس ها باشد تا از تحریک بیشتر جلوگیری کند. در اینجا چند روش برای مرطوب نگه داشتن مجاری بینی وجود دارد:

تخلیه سینوس ها با تخم مرغ

  1. استفاده از تخم مرغ آب پز شده: تمام آنچه نیاز دارید یک تخم مرغ آب پز و یک پارچه یا حوله پنبه ای نازک است. تخم مرغ را بجوشانید و پوست آن را جدا کنید. تخم مرغ را در حالی که گرم است در حوله یا پارچه پنبه ای نازک بپیچید و آن را روی پیشانی خود ، بین چشم ها و گودی مابین بینی و چشم قرار دهید، تا این که دیگر گرمای تخم مرغ را نتوانید تحمل کنید. گرمای تخم مرغ هر چه بیشتر باشد، نتایج بهتری خواهد داشت. این کار را تا زمانی ادامه دهید که تخم مرغ شروع به سرد شدن کند. وقتی خنک شد تخم مرغ را حتماً دور بریزید و از خوردن آن خودداری کنید. روز بعد نیز همین کار را مجدداً تکرار کنید. نتیجه این درمان دو روز طول می کشد. انجام این کار سبب خروج چرک و عفونت از سینوس ها می شود و سینوس های شما به طور کامل باز می شوند. 
  2. از دستگاه های بخورخانگی استفاده کنید. افزودن رطوبت به هوا می تواند از خشک شدن و گرفتگی بینی جلوگیری کند.
  3. یک دوش آب گرم می تواند به تسکین درد و رفع گرفتگی بینی کمک کند. 
  4. بخور آب گرم انجام دهید. صورت خود را روی یک ظرف آب گرم قرار دهید و یک حوله یا ملحفه تمیز روی سر خود بیندازید تا مخاط بینی شما شل شود.
  5. مایعات زیادی بنوشید. برای نازک نگه داشتن مخاط و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن به مایعات نیاز دارید. از نوشیدن الکل و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا نوشابه خودداری کنید، زیرا می توانند کمبود آب بدن را بدتر کنند.
  6. کمپرس آب گرم: یک روش عالی برای کاهش سردرد و فشار سینوس قرار دادن کمپرس گرم روی پیشانی و بینی است. این کار به رفع گرفتگی بینی کمک می کند و علائم سرماخوردگی شما را تسکین می دهد.
  7. هنگام خواب زیر سر خود را بلند کنید. این به تخلیه سینوس ها کمک می کند و احتقان را کاهش می دهد.
  8. مصرف غذاهای پرادویه: برخی افراد دریافتند که غذاهای پرادویه مانند فلفل یا خردل تند به باز شدن مجاری بینی آنها کمک می کند و مقداری از درد و فشار سینوس را تسکین می دهد. برخی شواهد نشان می دهد که کپسایسین ، ماده موثره فلفل قرمز ، می تواند به تسکین نوعی درد کمک کند. 

مطالب مرتبط:

 

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط:

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

 

 

درمان سردرد با ماساژ

میگرن ، درمان آن و رهایی از سردرد

 

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

داروسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاستخدام پرستار خصوصیپر شدن سینوس هاپرستار سالمندتجهیزات پزشکیتسکین درد سینوس هاداروداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرد پشت چشمدرد سینوس هادرماندرمان درد سینوس هادرمان درد سینوس ها با ماساژدرمان سینوزیتدرمان سینوزیت با تخم مرغدرمان سینوزیت با تخم مرغ آب پزدرمان عفونت سینوس هادرمان گرفتگی بینیسینوزیتسینوس هاشستشوی سینوس هاعفونت سینوس هاعلت عفونت سینوس هاگرفتگی بینیگرفتگی بینی و سینوس هالوازم آرایشی بهداشتیماساژ تخلیه سینوس هاماساژ سینوس هامکمل های غذایی و ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram