منظور از عبارت “فاقد پارابن” چیست ؟

فاقد پارابن

فاقد پارابن / پارابن فری / بدون پارابن / پارابن / دارای پارابن / حاوی پارابن

آیا می دانید منظور از عبارت “فاقد پارابن” چیست ؟

آیا مردم باید نگران پارابن در محصولات بهداشتی و  آرایشی باشند؟

آیا استفاده از محصولات فاقد پارابن (paraben free) ایمن است؟

و…

پاسخ به این سوالات را در مقاله زیر می توانید بیابید!  

شاید تا بحال به عبارت فاقد پارابن (paraben free) روی برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی برخورد کرده باشید ! اما نمیدانید که معنای واقعی آن چیست: “بدون پارابن“.

در چند سال گذشته سر و صدای زیادی در مورد پارابن ها به وجود آمده است، اما این مواد از دهه ۱۹۵۰ تاکنون در محصولات مختلف وجود داشته اند !

پارابن چیست؟

پارابن ها مواد شیمیایی و مصنوعی هستند که به عنوان نگهدارنده در خمیر دندان ، دئودورانت ، شامپو، کرم ها و سایر محصولات بهداشتی و آرایشی ، غذاها ، نوشیدنی ها و داروها استفاده می شوند. پارابن ها به عنوان مواد نگهدارنده با جلوگیری از رشد باکتری ها ، قارچ ها و دیگر میکروب های مضر ، ماندگاری محصولات را افزایش می دهند.

طبق انجمن شیمی آمریکا ، پارابن ها در بیش از ۸۵٪ محصولات بهداشتی ، آرایشی و مراقبتی وجود دارند. اگر محصولی که استفاده می کنید حاوی متیل پارابن ، اتیل پارابن ، پروپیل پارابن ، بوتیل پارابن و ایزوبوتیل پارابن است ، پس فاقد پارابن نیست!

آنچه که مردم را نگران می کند این است که اگرچه ممکن است محصولات حاوی مقادیر محدود پارابن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) ایمن و تایید شده باشند ، اما قرار گرفتن در معرض تجمع مواد شیمیایی حاصل از چندین محصول مختلف می تواند در بدن بیش از حد مجاز ذخیره شود. بیشترین نگرانی این است که پارابن ها باعث اختلال در عملکرد هورمون ها می شوند، تاثیری که با افزایش خطر سرطان مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که هجوم هورمون استروژن بیش از حد در برخی موارد می تواند واکنش هایی مانند افزایش تقسیم سلول های پستان و رشد تومورها را ایجاد کند.

در سال ۲۰۰۴ ، فیلیپا داربر ، دانشمند انگلیسی ، مقاله ای تحقیقاتی را منتشر کرد که به نظر می رسد ردپای پارابن ها در نمونه های بافت سرطان پستان پیدا شده است. این مطالعه برای آزمایش پارابن در تومورهای سرطان سینه در انسان نشان داد که ۵ پارابن مختلف در ۱۹ تومور از ۲۰ تومور وجود دارد. “داربر” دریافت که پارابن ها نه تنها از طریق پوست می توانند وارد بدن شما شوند ، بلکه باعث رشد سلول های سرطانی موجود نیز می شوند.

به گزارش  CSC پارابن ها همچنین با مشکلات تولید مثل ، ایمونولوژیک ، عصبی و تحریک پوست ارتباط دارند. CSC گزارش می دهد: “بسیاری از تولید کنندگان لوازم آرایشی طبیعی و ارگانیک گزینه های موثرتری از پارابن ها برای جلوگیری از رشد میکروبی در محصولات مراقبت شخصی پیدا کرده اند.” “برخی از شرکت ها محصولات بدون مواد نگهدارنده ایجاد کرده اند که ماندگاری آنها نسبت به محصولات معمولی کمتر است (شش ماه تا یک سال) ، اما اگر روزانه استفاده شوند احتمالاً قبل از پایان تاریخ انقضا، مصرف می شوند.

بنابراین عوارض جانبی پارابن ها را می توان شامل موارد زیر دانست:

با گذشت زمان ، مصرف مقدار زیاد از برخی مواد می تواند برای شما مضر باشد.  پارابن ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند! با وجود پارابن ها در اکثر محصولات آرایشی مرسوم ، استفاده روزانه از این محصولات با گذشت زمان باعث تجمع پارابن ها در بدن می شود و ممکن است آسیب استفاده از این محصولات بیشتر از منفعت آن ها باشد. این اتفاق زمانی می افتد که پارابن های مزاحم در محصولات مصرفی از طریق پوست و بدن جذب شوند.

در کنار محصولات آرایشی و مراقبت از پوست ، غذاها و نوشیدنی ها نیز به مواد نگهدارنده نیاز دارند تا از رشد باکتری ها و میکروب های مضر جلوگیری کرده و به ما آسیب نرسانند. وقتی پارابن ها به مرور از طریق غذا یا مواد افزودنی خوراکی بلعیده می شوند ، خطرات و اثرات سلامتی می توانند به طور بالقوه بیشتر باشند.

برای پی بردن به خطرات و عوارض پارابن ها و اینکه چرا باید از محصولات فاقد پارابن استفاده کرد ، ادامه مطلب را مطالعه نمایید:

  •  پارابن ها اخلالگران غدد درون ریز هستند!

ساختار شیمیایی پارابن ها مشابه هورمون استروژن است. شباهت پارابن ها به استروژن، آنها را به عنوان مخل غدد درون ریز نشان داده است و حتی پارابن ها اخیراً به موارد بلوغ زودرس در دختران نیز مرتبط شده اند.

با گذشت زمان ، اختلال غدد درون ریز می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله آکنه بزرگسالان ، رشد پستان در مردان ، اختلالات رشد و اعصاب و سرطان های مختلف شود. مطالعات دیگر نشان داده اند که پارابن ها همچنین می توانند سطح هورمون تیروئید را تغییر دهند و باعث اثرات احتمالی بر سلامتی شوند.

  • ارتباط پارابن ها با سرطان سینه!

در حالی که برخی تحقیقات نشان داده است که پارابن ها می توانند از فعالیت هورمون استروژن در سلول های بدن تقلید کنند ، این فعالیت استروژنی با اشکال خاصی از سرطان سینه در ارتباط است. استروژن هورمونی زنانه است که شناخته شده است و باعث رشد و تقسیم سلولهای پستانی نرمال و سرطانی می شود. پارابن ها در تومورهای پستان نیز وجود دارند.

  • ارتباط پارابن با مشکلات تولید مثل!

تحقیقاتی در مورد پارابن ها با افزایش خطر مشکلات تولیدمثلی انجام شده است. این تغییرات ممکن است به اثرات سوء سلامتی در مادران و فرزندان آنها منجر شود ، به طور بالقوه منجر به عوارض تولید مثلی و افزایش خطر سرطان در بزرگسالان و همچنین مشکلات رشد در کودکان می شود.

  • پارابن می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند!

پارابن ها می توانند باعث تحریک و واکنش های آلرژیک در پوست ، به ویژه در پوست های حساس ، آسیب دیده یا شکسته شوند. مطالعات نشان می دهد که پارابن ها می توانند به ویژه برای کسانی که از قبل در آن بیماری پسوریازیس ، اگزما یا الگوی درماتیت تماسی دیده می شوند ، التهاب آور باشند. به همین دلیل است که پارابن ها اغلب برای حفظ کرم های موضعی هیدروکورتیزون یا پمادهای آنتی بیوتیکی استفاده نمی شوند.

  • سریع جذب پوست می شود!

چقدر سریع و راحت پارابن ها می توانند جذب پوست شوند؟ طبق EWG ، پارابن ها از طریق پوست سالم به سرعت جذب می شوند. در سال ۲۰۰۶ ، مراکز کنترل بیماری تقریباً در تمام ۱۰۰ نمونه ادرار آزمایش شده پارابن را کشف کردند که نشان دهنده قرار گرفتن در معرض گسترده در آمریکایی ها است. این ثابت کرد که این مواد شیمیایی پرکاربرد به سرعت جذب پوست می شوند ، که با گذشت زمان می تواند آسیب برساند.

اما در پایان بررسی اینکه آیا واقعا نباید از محصولات دارای پارابن استفاده کرد؟!

در اروپا تاثیرات پارابن موجود در محصولات روی موش ها جثه بزرگ مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که باعث کاهش تولید اسپرم در برخی از موش ها می شود. کشور دانمارک در سال ۲۰۱۱ استفاده از ترکیبات پاراب را در محصولات ممنوع کرد. در اروپا نیز به علت امنیت پایین و بدون اینکه روی انسان آزمایش و مطاله ای انجام بشه استفاده از پارابن ها ممنوع اعلام شد. اما در آمریکا هنوز مجاز است و محصولات با مقدار مجاز پارابن هنوز مورد تایید سازمان FDA می باشد.

جالب است بدانید که اگر پارابن در محصولات به عنوان نگهدارنده (preservative) و برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از ایجاد قارچ ها و باکتری ها  از محصولات حذف شود، کمپانی ها باید از یک نگهدارنده دیگر و شاید قوی تر استفاده نمایند تا مانع رشد باکتری ها و قارچ ها در محصولات شوند. چه بسا که نگهدارنده های دیگر و قوی تر نیز عوارض جانبی بیشتری داشته باشند و حتی ممکن است باعت التهاب و آلرژی شوند. بنابراین نمی توان نتیجه گرفت که محصولات بدون پارابن کاملا بی ضرر و ایمن هستند.

برخی از پزشکان و متخصصان پوست به افرادی که مشکلات پوستی شدیدی دارند و باید از محصولاتی به طور مکرر استفاده نمایند، به علت ترسی که در بین مردم وجود دارد درباره استفاده از محصولات پارابن دار ، توصیه میکند تا از محصولات فاقد پارابن استفاده شود تا بدون ترس از استفاده زیاد مشکلات پوستی آنها برطرف گردد.  

American Cancer Society هیچ اطلاعاتی درباره این  که پارابن در محصولات بهداشتی آرایشی در انسان باعث سرطان می شود را تایید نکرده است. تا کنون هیچ مطالعه ای این موضوع را اثبات نکرده است.

مطالب مرتبط:

 

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

زیباییسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرین 24آسپرین۲۴آمبولانس خصوصیآیا محصولات دارای پارابن مضر هستنداپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیبدون پارابنپارابنپارابن چیستپارابن فریپارابن و سرطان سینهپرستار سالمندتجهیزات پزشکیحاوی پارابندارای پارابنداروداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرمانرخواست خدمات پزشکی آنلاینسرطان سینهسلامتیفاقد پارابنلوازم آرایشی بهداشتیمحصولات فاقد پارابنمکمل غذاییمکمل های غذایی و ورزشیمنظور از عبارت "فاقد پارابن" چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram