چگونه می توان آسیب به سلامتی خود را در برابر آلودگی هوا کاهش داد

آلودگی هوا

مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید. ورزش منظم داشته باشید. سیگار نکشید فشار خون بالا ، دیابت و کلسترول را کنترل کنید. اینها کلمات قدیمی حکمت برای یک زندگی سالم است. اما آخرین باری که پزشکان به شما گفتند از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنید کی بود؟ شواهد جمع آوری شده در مورد تأثیر آلودگی بر سلامتی ما نشان می دهد که این باید توصیه دیگری باشد – اگرچه پیروی از آن آسان نخواهد بود.

آلودگی چیست؟

توصیف ساده آلودگی هر چیزی است که توسط انسان وارد محیط می شود و به سلامت انسان یا اکوسیستم آسیب می رساند. به این ترتیب ، انواع زیادی از آلودگی – در هوا ، آب و خاک – وجود دارد که می تواند به شکل گازها ، فلزات سنگین ، مواد شیمیایی ، باکتری ها و حتی سر و صدا ایجاد شود.   

بیایید در اینجا بر آلودگی هوا تمرکز کنیم. آلودگی هوای بیرون شامل سوختن سوخت های فسیلی (زغال سنگ ، گاز ، نفت) و آتش سوزی می شود. اینها گازهای مضر ، دود (ایجاد شده توسط ازن سطح زمین) و دوده (ذرات ریز) تولید می کنند که برای تنفس مضر است. شومینه ها و اجاق های خانگی که از گاز ، زغال سنگ یا سوخت های زیست توده مانند چوب یا زباله های گیاهی استفاده می کنند که گاهی در کشورهای کم درآمد استفاده می شود ، از جمله عوامل ایجاد کننده آلودگی هوای داخل ساختمان هستند. 

آلودگی هوا یک چرخه پیچیده و معیوب است. اثرات سمی آن با افزایش دما بدتر می شود. دمای بالاتر به نوبه خود خطر آتش سوزی های بی رویه و استفاده از انرژی را افزایش می دهد (به کولر گازی فکر کنید). هر دو می توانند گازهای گلخانه ای را ترغیب کنند که تغییرات آب و هوایی را افزایش می دهد ، که به نوبه خود باعث افزایش دما و تغذیه دیگر آب و هوای شدید در سراسر جهان می شود ، چرخه ای که بدتر می شود و همچنان تکرار می شود.

در ایالات متحده ، آلودگی هوا از زمان تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۹۷۰ تا حدود زیادی بهبود یافته است. با این حال ، برخی از سطوح آلاینده های هوا در چند سال گذشته افزایش یافته است ، و آلودگی هوا همچنان دارای آثار جدی جدی برای سلامتی است ، هم در سطح ملی. و در سطح جهانی.

آلودگی هوا چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد؟

مطالعات متعدد در طول این سالها مکررا نشان داده است که افزایش سطح هوای آزاد ذرات معلق با افزایش بستری شدن برای بیماریهای قلبی ، سکته مغزی ، دیابت ، ذات الریه ، تشدید بیماری مزمن انسدادی ریه و سایر مشکلات جدی سلامتی مرتبط است. به نظر می رسد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای بلند مدت و یا قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای کوتاه مدت اهمیت دارد. 

مطالعه ای که امسال منتشر شد به بررسی مدل های جهانی سطح آلودگی و ارزیابی ریسک جمعیت جهان طی ۱۴ سال پرداخت. این سوزاندن سوخت های فسیلی را به تنهایی با نزدیک به نه میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ مرتبط می کند – این یک نفر از هر پنج مرگ است – از جمله بیش از ۳۵۰ هزار نفر در ایالات متحده. بیشتر این مرگ و میرها ناشی از سکته های قلبی و مغزی است.

چه کسی به ویژه در برابر اثرات احتمالی آلودگی هوا آسیب پذیر است؟ افراد مسن ، جوان یا باردار ، و افرادی که دارای بیماریهای زمینه ای مانند بیماری قلبی یا ریوی هستند. علاوه بر این ، افرادی که در جوامع کم درآمد زندگی می کنند ، که اغلب در نزدیکی کارخانه های صنعتی یا مناطق پر رفت و آمد واقع شده اند ، به طور نامتناسب تحت تأثیر قرار می گیرند.

برای کاهش آسیب های ناشی از آلودگی چه می توانید بکنید؟

از شاخص کیفیت هوا (AQI) به عنوان راهنمایی برای کمک به شما استفاده کنید. شاخص کیفیت هوا(به انگلیسیAir quality index) یا شاخص آلودگی هوا با نام اختصاری AQI، شاخصی عددی است که توسط سازمان‌های دولتی برای سنجش آلودگی هوای یک منطقه و پیش‌بینی آینده آن به کار می‌رود. با افزایش عدد این شاخص، احتمال در خطر قرار گرفتن سلامت عمومی بالاتر می‌رود. بعضی کشورها مانند کانادا، مالزی و سنگاپور شاخص‌های ملی خودشان را برای تعیین کیفیت هوا توسعه داده‌اند.

. هنگامی که AQI در مناطق ناسالم قرار دارد ، سعی کنید از فعالیت در فضای باز ، به ویژه در نزدیکی مناطق دارای ترافیک پرهیز کنید. در داخل خانه بمانید و پنجره ها را در حین استفاده از کولرها و پنکه ها در زمان گرم بودن ببندید ، در صورت امکان ، تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری کنید. یا وقتی بیرون می روید ، ماسک بزنید: ماسک های پارچه ای و ماسک های جراحی ممکن است به ذرات بزرگتر کمک کنند ، اما فقط برخی از ماسک ها مانند N95s ذرات ریز را فیلتر می کنند. همچنین باعث می شود هنگام بازگشت به خانه لباس های خود را عوض کنید.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا یکی دیگر از مواردی است که می توانید انجام دهید. دستگاه تصفیه هوا، با از بین بردن ذرات آلاینده مانند گرد و غبار، گرده، موی حیوانات خانگی، کپک ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس ها، بوهای نامطبوع و بوی سیگار، می تواند هوایی پاک، سالم و عاری از هر نوع آلاینده را در محیط اطراف شما ایجاد کند.

در مورد حمل و نقل عمومی فکر کنید. تا جایی که می توانید به جایگزین های سالم تری برای رانندگی فکر کنید. اگر این گزینه برای شما مناسب است ، محصولات محلی بخرید تا حمل و نقل و حمل و نقل جهانی که به آلودگی هوا کمک می کند را بیشتر کاهش دهید. و هنگام رانندگی ، هنگامی که توقف کرده اید خودروی خود را خاموش کنید ، که تخمین زده می شود سه میلیارد گالن سوخت در زمان توقف خودرو ها بیهوده هدر می رود و سالانه ۳۰ میلیون تن دی اکسید کربن عمده گازهای گلخانه ای در ایالات متحده تولید می کند. 

اجاق گاز خود را تعویض کنید هنگامی که زمان اجاق گاز جدید فرا می رسد ، اجاق های القایی یا برقی را به جای اجاق گاز انتخاب کنید. اجاق گازهای القایی نه تنها از آلودگی داخلی جلوگیری می کنند ، بلکه از کمترین میزان انرژی نیز استفاده می کنند.

فیلترها را تعویض کنید. تعویض منظم فیلترهای تهویه مطبوع و تصفیه هوا باعث بهبود کیفیت هوا و کاهش مصرف انرژی می شود.

ترویج انرژی پاک و تجدیدپذیر چه انتخاب یک برنامه انرژی ۱۰۰٪ تجدیدپذیر و چه رای دادن به رهبرانی که انرژی تجدیدپذیر را در اولویت قرار می دهند ، اقدام برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی دارای مزیت مضاعف مبارزه با تغییرات آب و هوا و آلودگی هوا است ، در نهایت به سمت آینده ای پایدار با سیاره ای سالمتر و تو سالم تر

 

مظالب مرتبط :

چگونه می توان آسیب به سلامتی خود را در برابر آلودگی هوا کاهش داد

 


مقالات

آسپرین 24آلودگی هوااپلیکیشن آسپریناپلیکیشن آسپرین 24اسپری اکسیژنانواع ماسک تنفسیدستگاه تصفیه هوادستگاه ضد عفونی کننده هواشستشوی مجاری تنفسیضاخص کیفیت هواکاهش آسیب از آلودگی هواکاهش مضرات آلودگی هوامضرات آلودگی هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram