انواع آمبولانس

با انواع آمبولانس A,B,C آشنا شوید!    

انواع آمبولانس ها بر اساس استاندارد ملی ایران شماره ۴۳۷۴ مربوط به آمبولانس و تجهیزات وابسته آن، آمبولانس ها به سه تیپ A، تیپ B و تیپ C تقسیم بندی می شوند. 
این تقسیم بندی براساس کاربرد آمبولانس، تجهیزات پزشکی آمبولانس، ابعاد کابین بیمار و تفاوت هایی در نوع کانورژن داخلی انجام شده است: 

۱.آمبولانس های تیپ A:

آمبولانس هایی که جهت ارائه خدمت به بیمارانی که نیازمند آرائه خدمات فوریتهای پزشکی نمی باشند, اطلاق می گردد که واجدمشخصات فنی آمبولانس تیپ A استاندارد کشور بوده و در مراکزی از قبیل مراکز خدمات آمبولانس های خصوصی, بیمارستان ها, درمانگاه های شبانه روزی, شرکت ها و نهادها بکارگیری می گردد.    

۲. آمبولانس های تیپ B:

آمبولانس هایی که به منظور درمان های اولیه و انتقال و پایش بیماران طراحی و تجهیز شده است.

۳. آمبولانس های تیپ C:

آمبولانس هایی که به منظور درمان های پیشرفته و انتقال بیماران طراحی و تجهیز شده است.

آمبولانسType A :

دو نوع آمبولانس تیپ A حمل و نقل بیمار وجود دارد:

TYPE A1 مناسب برای حمل و نقل یک بیمار.

TYPE A2 مناسب برای حمل و نقل یک یا چند بیمار.

آمبولانس نوع A  برای انتقال بیماران در وضعیت پایدار و هوشیار مناسب می باشد.این نوع آمبولانس ها می توانند به صورت آفرود و شاسی بلند که جهت کار در مسیرهای صعب العبور مناسب می باشد و برای مسیر های شهری مدل معمولی انتخاب می شود.

این آمبولانس ها بر اساس استاندارد ۴۳۷۴ موسسه ملی استاندارد مجهز به کلیه تجهیزات مورد نیاز برای انتقال بیمارانی که در شرایط کاملا هوشیار و پایدار بسر می برند بوده و معمولا برای جابه جایی داخل شهری و بین شهری بیمارانی که دوره درمان در مراکز درمانی را طی نموده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

اما اطلاق عنوان ” عادی” به اینگونه آمبولانس ها به این معنی نیست که از تجهیزات مورد نیاز بیماران برخوردار نبوده یا کادر پزشکی با تجربه برای مراقبت از بیماران را نداشته باشند.

یکی از دلایل استفاده مراکز درمانی از آمبولانس تیپ A برای انتقال بیماران پایدار که نیازی به مراقبتهای ویژه و آمبولانس کددار ندارند میتواند به این دلیل باشد که این آمبولانسها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند. به این صورت که چون تجهیزات مراقبتهای ویژه مثل “مانیتور- ونتیلاتور- الکتروشوک- اینفیوژن پمپ و ….” در این آمبولانسها نصب نیست ، هزینه کمتری نسبت به آمبولانس های مجهز برای آن صرف شده و بنابراین هزینه انتقال بیماران کاهش می یابد.

تیپ آمبولانسَ A

طرح کلی آمبولانس تیپ A1 و A2

آمبولانس Type B:

آمبولانسهایی هستند که به کلیه تجهیزات مورد نیاز بیماران بدحال مجهز میباشند و این امکان را بما میدهند که با برخورداری از کادر پزشکی باتجربه بتوانیم بیماران بدحال که به دلایل مختلف در وضعیت ناپایدار بسر میبرند را در اهواز و تمام نقاط کشور منتقل نماییم

به این تیپ آمبولانس ها  آمبولانس های مراقبتهای ویژه یا در اصطلاح پزشکی واحدهای سیار ICU و CCUنیز گفته می شود؛

معمولا از این آمبولانسها برای انتقال بیماران در تمام رده های سنی استفاده می شود. تجهیزات پرتابل آمبولانس مراقبتهای ویژه به گونه ای طراحی گردیده است تا بتوانیم از آنها برای نوزادان ؛ کودکان و بزرگسالان بهره ببریم.

این امبولانس ها مجهز به ۱۰ نوع سیستم و دستگاه پزشکی می باشد که شامل موارد زیر است :
ونتیلاتور: سیار-فول پارامتر ( واجد کلیه مد های تنفسی،حجمی و فشاری)
دستگاه شوک قلبی با قابلیت عملکرد چندگانه دارای نمایشگر علائم حیاتی و …
مانیتور-کیف احیاء- کیف دارویی- سیستم ساکشن سنترال- سیستم اکسیژن سانترال_ پمپ انفوزیون- پمپ سرنگ_ انواع اسپیلنت ها-کید- ست سوختگی_ ست زایمان- گلوکومتر

در واقع این تیپ از آمبولانس ها بعنوان واحد پیشرفته درمانی محسوب می گردند و در رده بندی های وزارت بهداشت؛ طبق استانداردهای درمانی و آموزش پزشکی در گروه B جای گرفته اند.

تیپ آمبولانس B

داخل آمبولانس Type B

آمبولانس Type C

آمبولانس هاي بسيار مجهزي هستند که علاوه بر امکان انتقال بیمار و درمان‌های پیشرفته، امکانات احياء و ICU  و CCU  را در اختيار دارند و نوعي مرکز اورژانس پرتابل محسوب مي شوند.

از این نوع آمبولانس اغلب برای حمل بیماران در شرایط بسیار حساس (ICU) بین بیمارستان ها استفاده می‌شود.تجهیزات این تیپ کامل تر از تجیهزات تیپ B است در این نوع آمبولانس علاوه بر تجهیزات بکار برده شده در آمبولانس‌های تیپ B دارای اکثر تجهیزات حیاتی اورژانس همچون امکانات احیاء ICU و CCU است. حضور این تجهیزات بیمارستانی باعث می‌شود که آمبولانس‌های تیپ  C به عنوان نوعی واحد اورژانس سیار به نظر بیاید و توانایی حمل بیمارانی که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند را داشته باشد.

آمبولانس ICU و CCU – کد دار

در کشور ما دسته بندی آمبولانس ها بر اساس استاندارد ۴۳۷۴ موسسه ملی استاندارد به ۳ گروه A-B-C تقسیم شده اند که هر کدام از این گروه ها ملزم به رعایت مقررات استاندارد از لحاظ نوع خودرو و تجهیزات پزشکی داخل کابین هستند.

این الزامات توسط بازرسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدقت مورد نظارت قرار می گیرند و کلیه آمبولانس ها باید در دوره های مشخص نیز جهت تمدید کارت معاینه طبی اختصاصی به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه مراجعه نمایند.  

یکی از انواع آمبولانس ها ، آمبولانس Type B یا در اصطلاح عمومی موسوم به ” کددار” یا ” ICU- CCU” میباشد. 

تجهیزات پزشکی آمبولانس ICU:

تجهیزات پزشکی آمبولانس تیپ B به ۷ بخش اصلی به شرح ذیل تقسیم بندی می شود:

  • تجهیزات جابجایی و حمل بیمار
  • تجهیزات تهویه و تنفس
  • تجهیزات ثابت نگهدارنده بیمار
  • تجهیزات تشخیصی
  • تجهیزات برای مدیریت مسائل تهدید کننده حیات
  • تجهیزات مراقبت پرستاری

آمبولانس نوزاد:

آمبولانس نوزاد در دسته بندی آمبولانس های ویژه قرار دارد نام دیگر آمبولانس نوزاد انکولانس است. بعضی از نوزادان در ابتدای تولد خود دچار تنگی تنفسی و یا بیماری های دیگر می شوند که باید تحت مراقبت های ویژه N.I.C.U  قرار گیرند و بستری شوند . اکثریت بیمارستان ها بخش مراقبت N.I.C.U مجهز نیستند با این وجود بهتر است که در مواقعی که نوزاد را به بیمارستان منتقل می کنید از آمبولانس که به بخش N.I.C.U مجهز است استفاده کنید.

آمبولانس حمل نوزاد تقریبا مجهز به تجهیزات آمبولانس آی سی یو ( ICU ) میباشد با این تفاوت که آمبولانس حمل نوزادان مجهز به دستگاه انکوباتور میباشد . 

انکوباتور  

انکوباتور دستگاهی است که دما و اکسیژن و رطوبت آن مطابق با وضعیت نوزاد کنترل می شود و برای حمل نوزاد با آمبولانس آی سی یو ( ICU ) یا نگهداری نوزاد در بخش مراقبتهای ویژه از آن استفاده مینماییم.

تحت شرایط نگهداری درانکوباتور با اینکه نیاز نوزادان به اکسیژن به حداقل می رسد اما تامین اکسیژن مورد نیاز از این جهت که شش های آنها خود قادر به تامین اکسیژن کافی نمی باشد بسیار مهم است.

تا چند سال پیش فقط نوزادانی که زودتر از موعد بدنیا می آمدند در انکوباتور نگهداری می شدند اما امروزه پزشکان معتقدند که تمامی نوزادان بهتر است ۲ تا ۳ روز در انکوباتور قرار بگیرند تا در معرض هوای آزاد قرار نگرفته ، کنترل شوند و در عین حال مراقبتهای پزشکی براحتی بر روی آنان صورت گیرد.

یک انکوباتور نوزاد عمدتا برای ثابت نگه داشتن دمای ۳۷ درجه سانتی گراد درون بدن نوزاد به کار می رود.

همچنین اکثر انکوباتورها هوا را مرطوب و می توانند مقداری اکسیژن به آن اضافه کنند. نوزادان نارس، سیستم عصبی تکامل نیافته داشته و همچنین به علت کمبود انرژی قادر به تنظیم دمای درونی بدنشان نخواهند بود؛ بنابراین نیاز است تا از دمای بدنشان به وسیله انکوباتور محافظت شود. 

 

آمبولانس هوایی:

آمبولانس هوایی یا اورژانس هوایی به معنی انتقال بیمار یا مصدوم توسط وسایل پرنده مانند هواپیما و هلیکوپتر مجهز به تجهیزات مراقبتهای ویژه ICU و حضور کادر پزشکی متخصص و پرستاران اورژانس است.

 مزايای انتقال هوايی:

بالگردها و هواپيماهای مدرن سرعت‌های بالايی دارند و لذا امکان انتقال سريع را فراهم می‌کنند. صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار از مزايای بسيار بزرگ اين وسايل می‌باشد. از ديگر سو عموماً پرسنل به‌کار گرفته شده در اين آمبولانس ها ورزيده‌تر و با تجربه‌تر هستند. در عين حال امکان حمل تعداد بيشتری از بيماران به روش انتقال هوايی وجود دارد .

 

هرچند که ماهیت انتقال هوایی بیماران در بخش خصوصی با ماموریت های اورژانس هوایی که مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور انجام می دهند تفاوت دارد. ولی استفاده از تجهیزات استاندارد که برای این منظور طراحی شده اند و بهره مندی از حضور پزشکان متخصص و کادر پرستاری مجرب موجب گردیده تا این سرویس مورد استقبال واقع شده و بیماران متعددی از این طریق توانسته اند به درمان های مورد نیاز دسترسی پیدا نمایند.

آمبولانس VIP:

این آمبولانس ها نمونه بسیار ویژه از امدادگران بیمارستانی محسوب  می شود، زیرا نسبت به دیگر آمبولانس ها دارای مزایایی است و همین موضوع سبب ارجحیت آمبولانس VIP بر آمبولانس های دیگر شده است. 


تفاوت آمبولانس VIP با سایر آمبولانس ها    

ساختار و فیزیک آمبولانس ویژه مشابه آمبولانس های مورد استفاده در بخش های مراقبت ویژه می باشد، تنها تفاوت آنها در تعداد پرسنل و کادر درمانگر است. 

مزیتی که آمبولانس ویژه دارد این است که تمامی امورات در آن با نظم و سرعت خاصی انجام می گیرد، علاوه بر این مورد مزیت دیگر این است که کادر پزشکی این آمبولانس ها به زبان های رایج  در دنیا مانند عربی، ترکی، انگلیسی، فرانسوی و کردی تسلط دارند، از این رو چنین آمبولانس هایی اجازه عبور از مرزها را هم داشته و از طریق آن ها می توان به امداد رسانی به افراد آسیب دیده پرداخت.  

علاوه بر این تیم پزشکی این آمبولانس ها به زبان های مختلف مسلط می باشند. این امبولانس ها با دریافت مجوزهای لازم می توانند به خارج از مرزها برای کمک به بیماران و مجروحان بروند.

تعرفه حمل بيمار توسط آمبولانس خصوصی در سال ۱۳۹۸

هزینه حمل بيمار توسط آمبولانس خصوصی تيپ B ( در سال۱۳۹۸)

داخل شهري

تهران ۳،۰۰۰،۰۰۰

كلان شهرهاي غير از تهران ۲،۴۰۰،۰۰۰

۱،۸۰۰،۰۰۰  شهرستان ها

بين شهري به ازاي هر كيلومتر -(فقط هزينه رفت محاسبه ميگردد)(ريال)

۲۲،۰۰۰

*ميزان تعرفه ورودي جهت انتقال بين شهري معادل ۷۵ % تعرفه داخل شهري ميباشد.
*توقف به ازاي هر ساعت بعد از شروع ساعت سوم معادل ۲۵۶،۰۰۰  ريال ميباشد.
*هزينه برگشت در سرجمع تعرفه لحاظ گرديده و به طور جداگانه قابل اخذ نميباشد.

 

تعرفه حمل بيمار توسط آمبولانس خصوصی تيپ A ( در سال۱۳۹۸)

داخل شهري

تهران ۲،۸۰۰،۰۰۰

كلان شهرهاي غير از تهران ۲،۲۰۰،۰۰۰

۱،۷۰۰،۰۰۰  شهرستان ها

بين شهري به ازاي هر كيلومتر -(فقط هزينه رفت محاسبه ميگردد)(ريال)

۱۹،۰۰۰

*ميزان تعرفه ورودي جهت انتقال بين شهري معادل ۷۵ % تعرفه داخل شهري ميباشد.
*توقف به ازاي هر ساعت بعد از شروع ساعت سوم معادل ۲۱۰،۰۰۰  ريال ميباشد.
*هزينه برگشت در سرجمع تعرفه لحاظ گرديده و به طور جداگانه قابل اخذ نميباشد.

 

 

درخواست آمبولانس خصوصی از طریق اپلیکیشن آسپرین۲۴

یکی از بخش های اپلیکشن آسپرین۲۴ درخواست انواع آمبولانس خصوصی متناسب با نیاز بیماران می باشد.

نحوه درخواست آمبولانس خصوصی در آسپرین ۲۴  :    

  • نصب اپلیکیشن آسپرین ۲۴
  • افزودن بیمار و ذخیره مشخصات عزیز از جمله سن، سابقه بیماری و …
  • ذخیره آدرس های منتخب از قسمت پروفایل من

وتمام…

حالا هر موقع که احتیاج به آمبولانس داشته باشید، فقط با چند کلیک ساده میتوانید برای عزیزانتان درخواست آمبولانس بدهید.

برای درخواست آمبولانس لازمه اول نوع آمبولانس مشخص شود، بعد عزیزی که قبلا ثبت نام کردید را انتخاب و در آخر هم موقعیت مکانی ثبت شده را از میان آدرس های منتخب مشخص کنید.

بعد از پاسخ شرکت های آمبولانسی موجود، میتوانید یکی از آن ها رو بر حسب مسافت و امتیاز انتخاب نمایید.

خدمات آمبولانس اپلیکیشن آسپرین۲۴ برای کسانی که از نظر سلامتی در خطر هستند و یا در حین حمل و نقل به تجهیزات پشتیبان احتیاج دارند، پیشنهاد می شود.

 آمبولانس های خصوصی می توانند جهت تسریع در انتقال به مراکز درمانی از خطوط ویژه شهری جهت سرعت بخشی در انجام ماموریت های محوله و نجات جان بیماران استفاده نماید.در کنار درخواست آمبولانس می توان از خدمات پزشکی و پرستاری نیز جهت رفاه حال بیماران در هنگام انتقال  به مراکز درمانی استفاده کرد.

 

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط :

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

با آمبولانس ICU و CCU بیشتر آشنا شوید

آمبولانس نوزاد

هر آنچه درباره آمبولانس هوایی باید بدانید

درخواست آمبولانس خصوصی با اپلیکیشن آسپرین۲۴

 

 

دستورالعمل داروهای آمبوالانس های تیپ A,B,C

آسپرین ۲۴ ،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی,لوازم آرایشی بهداشتی  

 

 

 

 

تجهیزات پزشکیدارودرخواست آمبولانسمقالاتمقالات ویژه

Aspirin24آسپرین 24آمبولانسآمبولانس CCUآمبولانس icuآمبولانس vipآمبولانس انکوباتور دارآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیآمبولانس خصوصی تهرانآمبولانس کددارآمبولانس نوزادآمبولانس نوزاد با معمولی چه فرقی داردآمبولانس نوع bآمبولانس نوع Cآمبولانس نوعaآمبولانس هواییآمبولانس ویژهآیین نامه آمبولانساپلیکیشن آسپریناپلیکیشن در خواست امبولانسانکوباتورانواع آمبولانستجهیزات آمبولانستجهیزات پزشکیتفاوت آمبولانس VIP با سایر آمبولانس هاتیپ آمبولانستیپ های آمبولانسدارودارو ضروری در آمبولانسداروهای آمبولانسدرخوات آمبولانس آسپرین24درخواست آمبولانسدرخواست آمبولانس VIPدرخواست آمبولانس آسپرین24درخواست آمبولانس ارزاندرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست آمبولانس تشریفاتدرخواست آمبولانس خصوصیدرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندستورالعمل داروهای آمبولانسمزایای آمبولانس هوایینحوه درخواست آمبولانسنحوه درخواست آمبولانس با اپلیکیشن آسپرین۲۴هلیکوپتر امداد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram