رفلاکس معده؛ علت و درمان ترش کردن معده

رفلاکس معده؛ علت و درمان ترش کردن معده

در ورودی معده شما، یک دریچه عضله ای حلقه ای شکل، وجود دارد، که اسفنکتر مری پایین (LES) نامیده می شود به طور معمول، LES بعد از عبور مواد غذایی بسته میشود اگر LES به طور کامل بسته نشود، اسید تولید شده توسط معده، می تواند به مری نفوذ کند این، می تواند سوزش سر دل را ایجاد کند. اگر علائم رفلاکس اسید معده ،بیش از دو بار در هفته اتفاق افتد، شما بیماری رفلاکس اسید دارید، همچنین به عنوان بیماری رفلاکس معده (GERD) شناخته می شود.

دلایل ایجاد رفلاکس معده :

این رفلاکس اسیدی هنگامی رخ میدهد که مقداری از اسید معده به داخل مری و گلو پس زده میشود. معده حاوی اسید هیدروکلریک ، یک اسید بسیار قوی است که به تجزیه مواد غذایی و از بین بردن عوامل بیماری زا مانند باکتری ها کمک می کند. رفلاکس معده گاهی دلایل ناشناخته ایدارد که افراد در هر سنی میتوانند به آن مبتلا شوند. عمده دلیل آن غالبا ناشی از سبک زندگی فرد است اما گاهی نیز می تواند دلایلی داشته باشد که قادر به پیشگیری نباشیم. یکی از دلایلی که قابل پیشگیری نیست ، فتق هیاتال (یا هیاتوس) است. سوراخی در دیافراگم که اجازه می دهد تا اسید قسمت فوقانی معده وارد قفسه سینه شود ، که گاه منجر به رفلاکس معده می شود.

سایر عوامل به راحتی قابل کنترل هستند . این عوامل عبارت اند از:

  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • فعالیت فیزیکی ناکافی
  • مصرف برخی از داروها ، از جمله داروهای آسم ، آنتی هیستامین ها ، مسکن ها ، آرام بخش ها و ضد افسردگی ها
  • بارداری همچنین به دلیل فشار اضافی روی اندام های داخلی می تواند باعث رفلاکس اسید شود.

رژیم غذایی و عادتهای غذایی که در رفلاکس معده موثر هستند :  

  • پرهیز از کافئین
  • پرهیز از الکل
  • مصرف کمتر نمک
  • خوردن مواد غذایی با فیبر بالا
  • پرهیز از وعده های غذایی بزرگ
  • پرهیز از دراز کشیدن پس از صرف غذا
  • پرهیز از مصرف شکلات ، نوشیدنی های گازدار و آب میوه های اسیدی

درمان دارویی رفلاکس معده :

دسته اول آنتی‌اسیدها هستند که باعث تسکین سوزش معده و خنثی کردن اسید معده می شوند.  این داروها چون با اسید معده واکنش خنثی سازی انجام میدهند لازم است هر ۱ تا ۳ ساعت بعد از غذا و به صورت مکرر جهت تسکین علائم از آن استفاده گردد (البته این داروها فقط در ۲۰ درصد بیماران قادر به برطرف کردن علائم ریفلاکس هستند).

دسته دوم از داروهای موثر در درمان رفلاکس داروهای افزایش دهنده سرعت تخلیه معده مانند متوکلوپرامید، سیزاپراید ودومپریدون (حتی در برخی موارد استفاده از آنتی بیوتیک اریترومایسین) هستند. این داروها از طریق افزایش سرعت تخلیه معده مانع توقف طولانی مدت غذا در معده می شوند و همین امر باعث کاهش برگشت محتویات غذایی معده که با اسید هم مخلوط شده است به داخل مری می شود.

دسته سوم داروهای (سایمتیدین، رانیتیدین، فاموتیدین و نیزاتیدین) بیشتر در درمان ترشح اسید شبانه مؤثر می‌باشند. یکی از مشکلات مصرف آنها، تحمل نسبت به دارو و کم شدن اثر دارو پس از مصرف طولانی آن می باشد. پاسخ به درمان وابسته به شدت بیماری، دوز دارو و طول مدت درمان بوده و در درمان بیماران با علائم خفیف تا متوسط به کار می روند.

در مقایسه با آنتی اسیدها شروع اثر این دسته دارویی بعد از ۴۵ تا ۳۰ دقیقه بوده و طول اثر (حدودا ۱۰ ساعت) بیشتری دارند.

دسته چهارم از داروهای ضد رفلاکس و کاهنده اسید معده داروهای مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند امپرازول، پنتوپرازول، رابپرازول و لانزوپرازول هستند که ترشح اسید تحریک شده با غذا و اسید شبانه را با درجه بیشتری نسبت به سایر داروها مهار می‌کنند.

این داروها معمولا قبل از اولین وعده غذایی در روز، وقتی که بیشترین میزان ترشح اسید معده وجود دارد باید مصرف شوند.

درمان گیاهی و خانگی رفلاکس معده :

علاوه بر درمان‌‌های دارویی، با استفاده از فرآورده‌‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌‌ها هم تا حدودی میتوان علائم رفلاکس را تسکین داد که برخی از این ترکیبات عبارت اند از:

  • ویتامین‌‌های مغذی آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، C، و E
  • گیاهان دارویی مانند: آلوئه ورا، شیرین بیان، آویشن، بابونه، زنیان، تخم کرفس، تخم شوید، تخم رازیانه، انیسون، دارچین، زنجبیل، رزماری، مرزنجوش، گلپر، به لیمو، تخم گشنیز، گل همیشه بهار
  • جویدن آدامس بدون قند
  • خوردن موز یا سیب

مطالب مرتبط :

درمان مشکلات گوارشی با فاموتیدین

What is acid reflux؟ 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهسلامتیمقالات

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپرین 24استخدام پرستار خصوصیاسید معدهبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارترش کردنداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست و پزشکدلایل ترش کردندلایل رفلاکس معدهرفلاکس معدهعوامل ترش کردنعوامل رفلاکس معدهمعده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram