هر آنچه درباره آمبولانس هوایی باید بدانید

آمبولانس هوایی- امداد هوایی

آمبولانس هوایی ؛هر آنچه که درباره امداد هوایی باید بدانید!   

آمبولانس هوایی یا اورژانس هوایی به معنی انتقال بیمار یا مصدوم توسط وسایل پرنده مانند هواپیما و هلیکوپتر مجهز به تجهیزات مراقبتهای ویژه ICU و حضور کادر پزشکی متخصص و پرستاران اورژانس است.

ما در سایت آسپرین تلاش نموده ایم مردم عزیز کشور ما به این سرویس ها دسترسی داشته باشند و بتوانند عزیزان خود که دچار بیماری یا حادثه شده اند را در ایمن ترین شکل ممکن و در کوتاه ترین زمان به مقصدی که در نظر دارند منتقل نمایند .  

تاریخچه   

درسال ۱۹۱۷ و طی جنگ جهانی اول فرانسوی‌ها از هواپيما برای حمل مجروحان جنگی استفاده کردند .

 در طی دهه‌های بعد استفاده از وسايل پروازی در حمل بيماران خصوصاً در ارتش گسترش پيدا کرد و در طی جنگ دوم جهانی انتقال بيماران توسط  هواپيما بطور گسترده‌ای صورت گرفت.

اين هواپيما طی سه سال حدود ۱/۱ ميليون نفر بيمار و مجروح را از صحنه جنگ به ايالات متحده منتقل کرد .

در جنگ کره استفاده از بالگردهای نظامی Bell طی دو سال (از ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۳) موجب تسهيل در انتقال بيش از ۱۷ هزار نفر از مجروحان گرديد.
همچنين عملکرد درخشان بالگردها در جنگ ويتنام در نبرد داستوف به‌منظور جابجايی بيماران موجب شد که استفاده از اين وسيله در شرايط غيرجنگی نيز مدنظر قرار گيرد .

 

لذا در سال ۱۹۷۲ اولين برنامه انتقال بيماران به کمک بالگرد (AMT) در مناطق غيرجنگی در دنور کلرادو راه‌اندازی شد. در سال ۱۹۷۹ بيش از ۵۰۰ مأموريت آمبولانس هوايی در ايالات متحده و بيش از ۲۰۰ مأموريت در آلاسکا صورت گرفت تا سال ۱۹۹۰ بيش از ۱۷۰ برنامه انتقال هوايی در ايالات متحده اجرا می‌شد .

 

آمبولانس هوایی در ایران بیش از ۵۰ سال سابقه دارد ، ولی بیشترین استفاده از آمبولانس هوایی در طی جنگ تحمیلی صورت گرفت که بالگردها و هواپیماهای نظامی اقدام به انتقال مجروحین جنگی نمودند ، و از سال ۱۳۷۹ تا کنون این امر به صورت غیر نظامی انجام شده است .

خوشبختانه خدمات آمبولانس هوایی در ایران روز به روز پیشرفته تر شده و امکان استفاده از آن توسط فوریتهای پزشکی هوایی ایران فراهم شده است.

 مزايای انتقال هوايی:

بالگردها و هواپيماهای مدرن سرعت‌های بالايی دارند و لذا امکان انتقال سريع را فراهم می‌کنند. صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار از مزايای بسيار بزرگ اين وسايل می‌باشد. از ديگر سو عموماً پرسنل به‌کار گرفته شده در اين آمبولانس ها ورزيده‌تر و با تجربه‌تر هستند. در عين حال امکان حمل تعداد بيشتری از بيماران به روش انتقال هوايی وجود دارد .

 

هرچند که ماهیت انتقال هوایی بیماران در بخش خصوصی با ماموریت های اورژانس هوایی که مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور انجام می دهند تفاوت دارد. ولی استفاده از تجهیزات استاندارد که برای این منظور طراحی شده اند و بهره مندی از حضور پزشکان متخصص و کادر پرستاری مجرب موجب گردیده تا این سرویس مورد استقبال واقع شده و بیماران متعددی از این طریق توانسته اند به درمان های مورد نیاز دسترسی پیدا نمایند.

آمبولانس هوایی- امداد هوایی

بیمارانی که در شهرهای دور ساکن هستند و بدلایل مختلف مایل به مراجعه به مراکز درمانی مجهز تر در شهرهای دیگر میباشند میتوانند با استفاده از سرویس های هوایی این مرکز با ضریب ایمنی بسیار زیاد و تحت مراقبتهای ویژه پزشکی به مراکز درمانی مورد نظر منتقل گردند.

 

طراحی داخلی در کابین هواپیما ها و هلی کوپتر هایی که به این منظور در نظر گرفته شده اند به گونه ای است که کلیه تجهیزات مراقبتهای ویژه ( ICU ) تعبیه گردیده و پزشکان و پرستاران حاضر در پرواز به سهولت میتوانند از آنها استفاده نمایند.

 

بسیاری از این تجهیزات اختصاصا به منظور استفاده در ارتفاع طراحی گردیده و قابلیت های خود را در ارتفاع بالا از دست نخواهند داد.

 

تفاوت جت های آمبولانس با بالگردها در این است که کابین هواپیماها قابلیت کنترل فشار در ارتفاع مشخصی را دارند ولی اغلب بالگردها قادر به کنترل فشار کابین نمی باشند.

 

به همین علت در برخی موارد مشاهده شده که تجهیزات طراحی شده برای آمبولانس های زمینی در بالگردها به درستی عمل نکرده و دچار اختلال میگردند.

معايب و محدوديت‌های انتقال هوايی :

از نظر فيزيولوژيک تغيير ارتفاع با تغييرات دما و فشار همراه است که اين خود بر حجم گازهای موجود در بدن اثر می‌گذارد و می‌تواند موجب عوارض خاص در بيمار يا پرسنل پروازی شود .

طبق قانون بويل حجم يک گاز با فشار آن رابطه عکس دارد و طبق قانون شارل حجم يک گاز با دمای آن رابطه مستقيم دارد. لذا با صعود به ارتفاعات به علت کاهش دما (هر ۳۰۰ متر ۲ درجه سانتی‌گراد افت دما داريم) و کاهش فشار، انتظار تغيير در حجم گازها را خواهيم داشت . گرچه بالگردها نسبت به آمبولانس زمينی دوربردتر هستند ولی در مقايسه با هواپيماها برد کمتری دارند. متأسفانه بالگردها به شدت تحت‌تأثير آب و هوای منطقه هستند و گاه امکان به کارگيری آنان خصوصاً در آب وهوای بد موجود نيست.

از جمله معايب ديگر که در هواپيما کمتر ديده می‌شود فضای فيزيکی محدود در کابين بالگردهاست . از ديگر سو هواپيماها نيز اکثراً به‌منظور حمل بيمار طراحی نشده‌اند و پرواز با آن‌ها به علت سرعت و شرايط ويژه برای پرسنل و بيماران پراسترس خواهد بود .

همچنين رطوبت در ارتفاعات کم می‌شود و شانس دهيدراسيون افزايش می‌يابد. شتاب بالا نيز در بسياری از افراد احساس ناخوشايندی ايجاد می‌کند. نيازمندی بالگرد و هواپيما به منطقه فرود از جمله مشکلات استفاده از اين وسايل است .
و بالاخره اينکه هزينه انتقال هوايی بسيار بالاتر از انتقال زمينی است و به همين علت از بالگردها توسط EMS و بيشتر در حمل بيماران از صحنه به شرط آب و هوای مناسب و در مسافت‌های حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مايل استفاده می‌شود در حاليکه هواپيماها اکثراً توسط شرکت‌های خصوصی و در حمل‌ونقل بين بيمارستانی به‌کار می‌روند و حتی در آب و هوای نامناسب و بيشتر در فواصل بالای ۲۵۰ مايل مناسب هستند .

هزینه و قیمت اعزام هواپیما ، هلیکوپتر و گروه پزشکی هوایی

هزینه آمبولانس هوایی : یکی از موارد مهم در خصوص استفاده از خدمات آمبولانس هوایی ، هزینه و قیمت اعزام هواپیما ، هلیکوپتر ، گروه پزشکی هوایی و تجهیزات مورد نیاز مراقبتهای ویژه است .

هزینه آمبولانس هوایی بر اساس چند آیتم تعیین میگردد و متغیر است . موارد فوق جزو فاکتورهای تعیین کننده هزینه انتقال هوایی هستند .

برای انتقال هوایی بیمار ان باید شرح حال کاملی از بیمار و خلاصه ای از پرونده پزشکی در اختیار داشته باشیم .

پزشکان متخصص طب هوا فضا تعیین میکنند که آیا بیمار حائز شرایط لازم برای حضور در هواپیما و هلی کوپتر میباشد ، سپس تعیین میگردد که کدامیک از پزشکان و پرستاران متخصص باید بعنوان تیم پزشکی در پرواز حضور داشته باشند .

از موارد دیگری که بر قیمت و هزینه انتقال هوایی تاثیر میگذارد  :

وضعیت بیمار که تعیین کننده تخصص گروه پزشکی هوایی میباشد

طول مسیر پرواز

نوع هواپیما یا هلیکوپتر

زمان توقف هواپیما و هلیکوپتر در زمانی که بیمار و همراهان در حال انتقال به فرودگاه هستند

نیاز به اعزام گروه پزشکی و تجهیزات پرتابل به بیمارستان برای تحویل گرفتن بیمار

تاخیر هایی که مسبب آن تیم پزشکی یا گروه پروازی نباشند …

هزینه هلیکوپتر نسبت به هواپیما

شاید این موضوع به نظر برسد که هزینه های استفاده از هلی کوپتر بدلیل جثه کوچکتر از هواپیما و عدم نیاز به باند فرودگاه و خدمات فرودگاهی بسیار کمتر از هواپیما باشد ، ولی به دلیل هزینه های آموزش خلبان و کادر پرواز ، تعمیر و نگهداری ، تامین قطعات ، خدمات فنی و …. هزینه هلیکوپتر ها حتی تا ۳ برابر بیشتر از هواپیما میباشد .

به همین دلیل در بسیاری از مواقع ، استفاده از هلی کوپتر امداد نسبت به جت آمبولانس افزایش هزینه چشمگیر دارد .

به دلیل اینکه هلی کوپتر کندتر از هواپیما حرکت میکند و قادر به طی کردن مسافتهای خیلی طولانی نمیباشد ، انتقال هوایی بیمار ان در فواصل دور یا خارج از کشور باید حتما از طریق جت آمبولانس ( هواپیمای جت) صورت گیرد.

به دلیل تحریم ها پیش آمده ، در ایران امکان انتقال هوایی بیماران به برخی از کشورها را وجود ندارد ، ولی توانسته ایم ضمن امضاء تفاهم نامه  با شرکت های خارجی که آنها نیز در زمینه آمبولانس هوایی و انتقال هوایی بیماران فعالیت دارند ، امکان انتقال بیماران به تمام  کشور های جهان را فراهم نماییم .

انواع مأموريت‌های آمبولانس‌های هوايی:

 پاسخ اوليه : يعنی تخليه مجروحان و بيماران از صحنه حادثه که عموماً توسط بالگردها انجام می‌شود .
پاسخ ثانويه (بين بيمارستانی): که عبارتست از حمل بيماران بين مراکز درمانی که توسط بالگرد يا هواپيما ميسر است .
تخليه مجروحان فراوان: که در حوادث غيرمترقبه و توسط بالگرد يا هواپيما صورت می‌گيرد .  

خدمه پرواز: 

پرسنل EMS  پروازی معمولاً بايد دوره‌های مربوط به پرواز و ايمنی را گذرانده باشند. مسووليت اصلی حفظ ايمنی پرواز برعهده خلبان است تيم پرسنل EMS  شاغل در بالگردها اکثر موارد دو نفره و شامل پرستار ـ پارامديک يا دو پرستار يا دو پارامديک است و گاه از پزشک هم در تيم استفاده می‌شود ولی بيشترين و کاربردی‌ترين تيم همان ترکيب پرستار ـ پارامديک است و اکثر برنامه‌ها فاقد پزشک هستند

نکات ضروری در مورد باند فرود بالگردها

فاصله تا بالگرد باید ۳۰ متر باشد. تماشاگران بايد حداقل۶۰ ´ ۳۰ ابعاد منطقه فرود و پرسنل زمينی ۳۰ متر از محل فرود فاصله داشته باشند. در حين نزديک شدن به بالگرد بايد تمام تجهيزات و وسايل از سطح شانه پايين‌تر نگه داشته شوند. بازکردن، بستن در کابين و سوار و پياده کردن بيمار فقط بايد با دستور پرسنل پروازی انجام گيرد. برای نزديک شدن به بالگرد فقط بايد از جلو و در منطقه ايمن به‌وسيله نزديک شد و هيچگاه نبايد از پشت به سمت بالگرد نزديک شد .
در حين نشست و برخاست بايد تمام پرسنل زمينی از وسيله حداقل ۳۰ متر فاصله گرفته باشند. برای چشم و گوش خود و بيمار پوشش مناسب فراهم کنيد که از آسيب گردوخاک و صدا مصون بمانيد .
درصورتی که بالگرد در زمين شيب دار ايستاده از پايين شيب به آن نزديک شويد .

 

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط :

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

با انواع آمبولانس A,B,C آشنا شوید!

با آمبولانس ICU و CCU بیشتر آشنا شوید

آمبولانس نوزاد

درخواست آمبولانس خصوصی با اپلیکیشن آسپرین۲۴

 

آسپرین ۲۴ ،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی,لوازم آرایشی بهداشتی

درخواست آمبولانسمقالاتمقالات ویژه

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیآمبولانس خصوصی تهرانآمبولانس کددارآمبولانس ویژهاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن در خواست امبولانساپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیامبولانسامداد هوایی برای چه کسانی استامداد هوایی چگونه استبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستاردارو ضروری در آمبولانسداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانسدرخواست آمبولانس ICUدرخواست آمبولانس VIPدرخواست آمبولانس آسپرین24درخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست امبولانس هواییدرخواست امداد هواییدرخواست اورژانس هواییدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست و پزشکهزینه امداد هواییهزینه اورژانس هوایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram