انواع دستگاه های ضد عفونی کننده محیط و تصفیه هوا

انواع دستگاه های ضد عفونی کننده محیط و تصفیه هوا

با فرا رسیدن فصل پاییز فصل آلرژی ها و زمستان فصل سرما و افزایش انواع آلاینده ها در هوای شهرهای بزرگ و پدید آمدن وارونگی دمایی، حساسیت هایی مانند خارش چشم، تنگی نفس، سوزش و آبریزش بینی، سرماخوردگی و آنفولانزا آغاز می گردد و شیوع کرونا مجددا اوج می گیرد. یکی از راه های مقابله با این آلرژن ها و ویروس ها  استفاده از دستگاه تصفیه هوا در منازل و ادارات می باشد. 

دستگاه تصفیه هوا ، با از بین بردن ذرات آلاینده مانند گرد و غبار، گرده، موی حیوانات خانگی، کپک ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس ها، بوهای نامطبوع و بوی سیگار، می تواند هوایی پاک، سالم و عاری از هر نوع آلاینده را در محیط اطراف شما ایجاد کند. با توجه به شیوع بیماری کرونا و اهمیت آن در این روزها، در این مقاله به تاثیر استفاده از دستگاه تصفیه هوا و روش های فیلتراسیون هوا برای مقابله با کرونا ویروس و انواع آلودگی ها پرداخته ایم.

دستگاه ضد عفونی کننده هوا و سطوح UV      

پس از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹، تقاضا برای انواع دستگاه‌های ضد عفونی کننده سطوح و محیط به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. انسان ها از قرنها پیش اعتقاد داشتند که نور خورشید می‌تواند از شیوع عفونتها جلوگیری کند.  در سال ۱۸۷۷ دو محقق انگلیسی دریافتند که تکثیر میکروارگانیسم ها  زمانی که تحت تابش نور آفتاب قرار می‌گیرد متوقف می‌گردد. امروزه این نوع اشعه که باعث جلوگیری از فعالیت باکتریها می‌گردد به عنوان اشعه ماورای بنفشUV شناخته شده است. بدین ترتیب ، ضدعفونی بدون استفاده از مواد شیمیایی و با به کارگیری حرارت بالا میسر شد و ضدعفونی در مواردی که قبلا مشکل و یا غیر ممکن بود نیز امکان پذیر گردید. امروزه ضدعفونی با اشعه ماورای بنفش ، نه فقط به عنوان یک روش با ارزش و موثر شناخته شده، بلکه در خیلی از موارد به عنوان مکمل سایر روشهای ضدعفونی بکار گرفته می‌شود.

موارد استفاده از ضدعفونی با اشعه uv

سه مورد اصلی استفاده از روش ضدعفونی با اشعه uv وجود دارد:

  • ضدعفونی مایعات
  • ضدعفونی فضاها
  • ضدعفونی سطوح اجسام : برای گندزدایی موجودات اعم از ویروس، باکتری و… باید مقدار انرژی مشخصی در زمان مشخصی به سطح تابیده شود تا این موجودات از بین بروند.

این دستگاه به جای محلول برای ضد عفونی کردن سطوح از اشعه استفاده می‌کند، میزان پاک‌کنندگی این دستگاه به مراتب بالاتر از دستگاه‌های معمولی پاششی است، تنها عیب آن، این است که برای پوست انسان مضر است، برای همین از آن برای ضد عفونی کردن تجهیزاتی استفاده می‌شود که نمی‌توان آن را با استفاده از محلول‌های مایع ضد عفونی کرد. 

تجهیزات مخابراتی، پزشکی، نامه‌های اداری و مانند اینها، از جمله مواردی هستند که با کمک دستگاه ضد عفونی کننده UV فرآیند ضد عفونی در مورد آنها انجام می‌گیرد

نور ماوراء بنفش میکروب کش و یک ضد عفونی کننده  قوی است  که میکروارگانیسم ها را با از بین بردن اسیدهای نوکلئیک غیر فعال می کند و DNA آنها را با طول موج کوتاه خود مختل می کند. 

هشدار های استفاده از اشعه یو وی:

  • قبل از روشن نمودن چراغ UVC باید افراد از اتاق خارج شوند.
  • قبل از ورود مجدد افراد، حتما باید چراغ خاموش گردد.
  • کلید روشن و خاموش کردن چراغ باید خارج از اتاق باشد یا از کلید ریموت بی سیم استفاده شود.
  • درب کلیه کمدها، قفسه های شیشه ای و وسایل موجود در اتاق باز باشد
  • در صورت تماس مستقیم، افراد از لباس های محافظ و عینک مخصوص استفاده نمایند.
  • این چراغ در محدوده عملکرد خود گاز ازون تولید نمیکند و اتاق بلافاصله پس از خاموش نمودن چراغ قابل استفاده است.

دستگاه ضدعفونی کننده و تصفیه هوا و سطوح با فناوری اُزن

علاوه بر اشعه UV خاصیت ازن سازی دستگاه تصفیه هوا نیز نقش موثری در از بین بردن ویروس ها و باکتری های موجود در محیط دارد.  البته ازن خود به تنهایی اگر به مقدار زیاد در هوا وجود داشته باشد برای ریه ها ضرر دارد اما مقدار تولید شده آن توسط دستگاه های تصفیه هوا غالبا کنترل شده و مجاز است. دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا به دستگاهی گفته میشود که بتواند تمام ویروسها و باکتریهای موجود در هوا را که باعث بروز انواع بیماری شود از بین ببرد. از این دستگاه برای ضدعفونی و تصفیه کردن هوا استفاده میشود. یک سیستم بسیار کارآمد که میتواند تمام ویروس‌ها و باکتری‌ها در هوای منزل یا محل کار را ازبین ببرد، همچنین باعث جلوگیری از پخش و انتشار عوامل آلرژی‌زا شده و در درمان این گونه بیماری ها کمک شایانی میکند.

به طور کلی دستگاه تصفیه هوا محصولی است که برای افراد دارای ریه های حساس و مشکلات تنفسی توصیه می شود چرا که این دستگاه ها دارای فیلتر های قدرتمند از جمله فیلتر هپا هستند که باعث می شود ذرات بسیار ریز تا ۰.۳ میکرون جذب آن شده و خروجی آن هوایی پاک و عاری از ذرات درشت آلوده کننده هوا باشند. اما با شیوع روزافزون ویروس کرونا که به خصوص این افراد و همچنین افراد سالمند نیز بیشتر در خطر ابتلا به شکل خطرناک این بیماری هستند، قابلیت اشعه UV یا ماوراء بنفش و ضد عفونی کنندگی هوا می تواند نقش مهمی در سلامتی این افراد ایفا کند.

مزایا و ویژگی های دستگاه تصفیه و ضد عفونی کننده هوا :

  1. افزایش جذب اکسیژن فعال و دفع کربن دی‌اکسید
  2. جلوگیری  از شیوع و انتقال بیماری‌های واگیردار
  3. پالایش و ضدعفونی محیط
  4. اثرات مطلوب و باورنکردنی بر ضد افسردگی

دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا همچنین در خصوص مکان‌هایی که نیاز به شرایط ضدعفونی دارند بسیار فوق‌العاده عمل می‌نماید. ازن ، قوی‌ترین اکسیدکننده طبیعی می‌باشد که نه تنها میکروب‌ها ، قارچ‌ها ، ویروس‌ها ، باکتری‌ها و هرگونه میکروارگانیسم‌های خطرناک را از بین برده و نسبت به حذف بوهای نامطبوع، بسیار عالی عمل میکند.

سایر مزایا و ویژگی های دستگاه تصفیه هوا :

  • به دلیل اکسیدکنندگی بسیار بالای گاز اوزون , این گاز نقش اساسی در گندزدایی ، پاکسازی و ضد عفونی کردن محیط دور از دسترس دارد و همچنین کوچکترین میکروب ها و ویروس های معلق در هوا و یا بر روی سطوح را از بین می برد.
  • یکی از  راه های مقابله با بحران شیوع و گسترش ویروس کرونا 
  • برخی از دستگاه های ضدعفونی کننده  ، علاوه بر ضدعفونی کردن سطح و هوای محیط ، تصفیه هوا را هم انجام می دهد.
  •  مناسب برای استفاده در محیط های اداری و خانگی 
  •  استفاده برای اماکن درمانی ، بیمارستانی ، اداری ، سازمانی و شرکتی

دستگاه استریل سازی :

در حالت کلی استریل سازی به فرآیندی گفته می شود که طی عملیاتی تمامی میکروارگانیسم ها اعم از قارچ، باکتری، میکروب ها و ویروس ها که برای سلامتی انسان زیان آور است از بین می برند، این عملیات از طریق حرارت دهی امکانپذیر است که استفاده از حرارت دهی خشک یا مرطوب در اجسام برحسب جنس آنها تعیین می گردد.

توسط دستگاه استریل کننده اشعه ی فرابنفش می توان اقدام به ویروس زدایی کرد. وجود  لامپ های یو وی در داخل دستگاه استریل کننده باعث میشود که هم از قسمت پایین و هم از قسمت بالا به وسیله ایی که داخل دستگاه قرار میدهید از هر طرف برخورد کند و تمام باکتری ها را از بین ببرد . بدین ترتیب  می توان گفت که دستگاه استریل کننده به وسیله ی اشعه ی uv در از بین بردن ویروس ها و باکتری و … می تواند موثر عمل کند.

دستگاه اکسیژن ساز 

دستگاه اکسیژن ساز یا همان تغلیظ کننده (غلیظ کننده) اکسیژن یکی از مهمترین و ضروری ترین وسایل پزشکی خانگی می باشد که اکسیژن مورد نیاز بیماران را (بیمارانی که سطح اکسیژن یا SPO2 خون شان پایین است) با تغلیظ کردن هوای محیط به اکسیژن خالص به طور مستمر تامین می کند.

دستگاه اکسیژن ساز چه زمانی مورد نیاز می باشد؟

امروزه بسیاری از مردم از انواع بیماری های قلبی، ریوی و یا دیگر بیماری های تنفسی مانند کرونا رنج می برند. تعداد قابل توجهی از این بیماران می توانند از درمان به کمک اکسیژن مکمل برای مراقبت های تنفسی در خانه، بیمارستان و یا در یکی از مراکز پزشکی بهره مند شوند. 

“با نصب اپلیکیشن آسپرین ۲۴ ، میتوانید موجودی و قیمت هر کدام از این تجهیزات را به راحتی و در سریع ترین زمان از نزدیک ترین داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی  استعلام بگیرید.”

مظالب مرتبط :

چگونه می توان آسیب به سلامتی خود را در برابر آلودگی هوا کاهش داد

مراقبت و پرستاری ازفرد مبتلابه کرونا

تجهیزات پزشکیسبک زندگیسلامتیمقالات

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آلودگی هوااپلیکیشن آسپریناز بین بردن کرونا با اشعه فرابنفشاز بین بردن کرونا در محیطاز بین بردن کرونا در محیط خانهاز بین بردن کرونا در هوااستریل کردن محیط خانهاستریل کردن وسائلاستریل کردن وسایلاستعلام تجهیزات پزشکیاستعلام دارواستعلام قیمت تصفیه هوااستفاده از اشعه یو ویاشعه UVاشعه فرابنفشاشعه یو ویانواع دستگاه تصفیه هواانواع دستگاه‌های ضد عفونی کننده سطوحایا دستگاه تصفیه هوا کرونا را از بین میبردپیشگیری از کروناپیشگیری کروناتجهیزات پزشکیتصفیه هوای خانگی و اداریتمیز کردن هوای خانه از ویروسچگونه لباس هارا از کرونا ضدعفونی کنیمچه نوع دستگاه تصفیه هوا خوب استداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه انلاینداروخانه مجازیدرمان به کمک اکسیژندستگاه استریل سازیدستگاه اکسیژن سازدستگاه اکسیژن ساز خانگیدستگاه تصفیه هوادستگاه تصفیه هوا در منازل و اداراتدستگاه ضد عفانی کنندهدستگاه ضد عفونی و تصفیه هوادستگاه ضدعفونی کردن وسائلدستگاه ضدعفونی کردن وسایلدستگاه ضدعفونی کنندهدستگاه ضدعفونی کننده هواروش های ضدعفونی کردن دستروش های فیلتراسیون هواشست و شو و ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجاتشیوع کروناضد عفونی کردن خانهضد عفونی کردن خانهچضد عفونی کردن سطوحضد عفونی کردن محیط خانه از ویروسضد عفونی محیط با تصفیه هواضدعفونی سطوحضدعفونی سطوح اجسامضدعفونی فضاهاضدعفونی کردن سطوح از کروناضدعفونی کردن لباسضدعفونی کردن محیط خانهضدعفونی کردن وسائلضدعفونی کردن وسائل از کروناضدعفونی کردن وسایلضدعفونی مایعاتضدعفونی محیطضدعفونی هوا از کروناطرز استفاده از دستگاه تصفیه هوافیلتراسیون هواکاربرد دستگاه تصفیه هواکدام نوع دستگاه تصفیه هوا بهتر استکروناکرونا در خانهکرونا در محیطکرونا در هواکرونا روی سطوحکرونا و تصفیه هواکووید 19لامپ UVلامپ یو ویماورای بنفش UVمراقبت های تنفسی در خانهمقابله با کرونامقابله با کرونا با دستگاه تصفیه هواموارد استفاده از ضدعفونی با اشعه uvنابودی کروناهوای پاکویروس کرونا چقدر در هوا میماندویروس کووید ۱۹ویژگی های دستگاه تصفیهویژگی های دستگاه تصفیه هوا

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram