مکمل BCAA

مکمل BCAA


مکمل BCAA چیست؟   

BCAAمخفف اسم چندکلمه‌ایِ Branched-Chain Amino Acids به معنی آمینواسیدهای شاخه‌دار است. بله اسم عجیبی دارد، ولی این نام چندان هم بی‌معنی نیست.
ساختار مولکولی مکمل BCAA شاخه شاخه بوده و به همین خاطر آن را به این نام می‌شناسند. به‌طور کلی بدن شما برای عضله‌سازی نیاز به ۸ آمینواسید ضروری دارد که ۳ مورد از آن داخل مکمل BCAA معروف یافت می‌شود.
درحالی که مکمل BCAA ممکن است باعث افزایش حجم عضلات شود؛ اما به اعتقاد ما، BCAA بیشتر برای حفظ عضلات در رژیم های کم کالری مفید خواهد بود. این مکمل برای استفاده بدنسازان حرفه ای و افرادی که باید بدنی بدون چربی و عضلانی برای رقابت ها داشته باشند، پیشنهاد می شود.

این سه آمینواسید شامل:   

• والین (Valine) بالا بردن سنتز پروتئین و تسریع ریکاوری عضلات پس از تمرین.
• لوسین (Leucine) در بایو سنتز پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. و همچنین برای افزایش توده عضلانی تاثیرگذار است.
• ایزولوسین (Isoleucine) رشد تارچه‌های عضلانی و همینطور سنتز پروتئین را بالا می‌برد.
این سه آمینواسید را می‌توانید داخل مکمل BCAA بیابید و به عضله‌سازی برسید.

انواع بی سی ای ای :  

پودرهای بی سی ای ای

متداول ترین نوع مکمل bcaa ، حالت پودری آن است. این نوع پودرها بدون طعم بوده و به راحتی می توانید با پروتئین ها ، مکمل های بعد از تمرین و یا سایر مکمل ها ترکیب کنید. البته امروزه مکمل های بی سی ای ای طعم دار نیز در بازار موجود است.
کپسول / قرص های بی سی ای ای
یکی دیگر از انواع رایج مکمل bcaa ، حالت قرص و یا کپسولی آن است. به طور کلی این محصولات به اندازه پودرهای بی سی ای ای محبوب نیستند ، زیرا جهت دریافت دوز مورد نظر باید قرص بخورید و سرعت هضم قرص و کپسول کندتر از پودر است. علاوه بر این ، قرص های bcaa خیلی بزرگ تر از سایر مکمل ها هستند.

چرا مصرف کافی BCAA بسیار مهم است ؟

BCAA تنها آمینو اسید هایی هستید که در کبد تنزل پیدا نمی کنند . آمینو اسید های دیگر قبل از پخش شدن در سایر نقاط بدن ، توسط روده و کبد تنظیم می شوند . با این وجود ، BCAA ها مستقیما وارد رگ های خونی می شوند . این به این معنا می باشد که موادی که شامل BCAA می باشند مستقیما بر روی سطح پلاسما تاثیر می گذارد و بر روی بافت های ماهیچه ای متمرکز می باشد . BCAA ها برای تولید انرژی در طول تمرین می سوزند ( اکسید می شوند ) ، بنابراین سوخت مهمی برای تمارین به شمار می روند .

ویژگی های مکمل بی سی ای ای

• افزایش توده عضلانی در بدن بدون از دست دادن وزن
• حفظ توده خالص عضلانی و جلوگیری از تجزیه آنها
• حاوی ال_ لوسین، ال_ والین و ال_ ایزولوسین
• کاهش تجزیه عضلانی و توسعه عضلات
• افزایش بافت عضلانی خالص

برطبق جدیدترین تحقیقاتی که صورت گرفته است میزان مورد نیاز روزانه ۱۴۴ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

برطبق همین تحقیق افراد بزرگسال باید برطبق اعداد زیر مصرف داشته باشند:

زنان: حداقل روزانه ۹ گرم
• مردان: حداقل روزانه ۱۲ گرم
این میزان برای ورزشکاران اندکی بالاتر خواهد بود. شما می توانید این مکمل را قبل یا بعد از تمرین مصرف کنید

آیا مصرف BCAAs بی خطر است؟

آیا مکمل های BCAA برای استفاده بی خطر و سالم هستند؟ مطالعات نشان داده اند مقدار دریافتی مکمل های BCAA در گستره روزانه ۵ تا ۲۰ گرم به شکل قرص ۱ تا ۷ گرم در هر لیتر به شکل مایع هیچگونه اثرات جانبی مخرب و مغایری ندارند. مصرف بیش از حد مکمل های BCAA ممکن است به مانعی جهت جذب دیگر آمینواسیدهای موجود در رژیم غذایی تبدیل شود و خطر ابتلا به ناراحتی های معده ای و روده ای را افزایش دهد، بنابراین از مصرف بیش از اندازه این مکمل ها اجتناب کنید.

آیا BCAA در رژیم غذایی یافت می شوند؟

بله. BCAA ها در غذاهای سرشار از پروتیین وجود دارند. هر قدر کیفیت منبع پروتیینی بهتر باشد میزان BCAA موجود در آن نیز بیشتر است. در بین تمام منابع پروتیینی پروتیین آب پنیر بیشترین مقدار BCAA را داراست.

مکمل های BCAA چگونه مصرف می شوند؟

رایج ترین فرم این مکمل ها قرص است. این قرص ها در فواصل زمانی متناوب در طول روز مورد استفاده قرار می گیرند. BCAA ها به صورت پودر و مایع نیز در دسترس هستند.

میزان BCAA به گرم نسبت به ۱۰۰ گرم پروتئین

  •  پروتئین وی ایزوله ۲۶ درصد
  • پروتئین شیر ۲۱ درصد
  • پروتئین عضلات ۱۸ درصد
  •  پروتئین سویا ایزوله ۱۸ درصد
  •  پروتئین گندم ۱۵ درصد

BCAA فواید بیشتری از کاهش تخریب پروتئین و افزایش سنتز پروتئین را دارد. آن‌ها به افزایش فشار تمرین کمک می‌کنند. با آمینواسید تریپتوفان بر سر ورود به مغز رقابت دارد و تریپتوفان می‌تواند تبدیل به انتقال دهنده عصبی سروتونین شود.
در طول تمرین سطح سروتونین افزایش می‌یابد و خستگی تمرین را افزایش می‌دهد. مکمل‌های BCAA تریپتوفانی را که به مغز وارد می‌شود کاهش می‌دهند و در نتیجه میزان تولید سروتونین کاهش می‌یابد. همین امر باعث می‌شود تا بتوانید سخت‌تر و طولانی‌تر تمرین کنید.

عوارض جانبی BCAA

مکمل‌های بی سی‌ای‌ای اگر طبق دستور و به‌درستی مصرف شوند، ایمن هستند و خطری برای فرد نخواهند داشت. بااین‌حال اگر پس از مصرف مکمل بی سی دبل ای دچار عارضه خاصی شدید فوراً مصرف آن را قطع کنید. اگرچه BCAA نقش مهمی در متابولیسم بدن انسان بر عهده دارد ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است برای بدن مضر باشد.

به‌‌ طور معمول مصرف BCAA تا ۶ ماه هیچ عارضه جانبی خاصی نداشته و می‌توانید این مکمل را بدون نگرانی مصرف کنید، ولی گاهی اوقات ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • درد
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • اگر عمل جراحی در پیش دارید یا به‌تازگی عمل شده‌اید، بهتر است مصرف BCAA را به تأخیر بیندازید.

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروخانهمقالاتمقالات ویژهمکمل های ورزشی

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانسآمبولانس icuآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیبهترین پرستار خصوصیبهترین مکمل bcaaتجهیزات پزشکیتخصص پرستارخرید مکمل bcaaخواص مکمل bcaaداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکزمان مصرف مکمل bcaaفواید مکمل bcaaقیمت مکمل bccaلوازم آرایشی بهداشتیمکمل BCAAمکمل bcaa چیستمکمل بدنسازی bcaaمکمل های غذایی و ورزشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram