هرآنچه که باید درباره دستگاه تست قند خون (گلوکومتر) بدانید!

دستگاه تست قند خون

 

هرآنچه که باید درباره دستگاه تست قند خون (گلوکومتر) بدانید!     

تست قند خون خانگی روش ایمن و مقرون به صرفه ای برای بررسی قند دیابتی ها قبل از ایجاد مشکلات بیشتر است. این دستگاه حتی برای کسانی که دیابت ندارند نیز مفید است, چون دیابت همیشه باعث بروز علائم بخصوص در مراحل اولیه نمی شود. همچنین هر بیمار دیابتی که انسولین تزریق می کند لازم است حتماً دستگاه کنترل قندخون یا (گلوکومتر) را در منزل تهیه کند. زیرا به منظور کنترل بیماری لازم است شما قند خون خود را اندازه گیری نمائید و از روی میزان قندخون، پزشک میزان انسولین مورد نیاز شما را تعیین می کند.

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این دستگاه پرداخته و اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم. 

در ابتدا باید بدانید چرا اندازه گیری قند خون ضروری است!

دستگاه تست قند خون ( گلوکومتر)

چرا باید قند خونتان را تست کنید؟

تست قند خون – یا نظارت بر – گلوکز خون – اطلاعات مفیدی را برای مدیریت دیابت فراهم می کند , می تواند به شما کمک کند:

-سطوح قند خون را که بالا یا پایین هستند، شناسایی کنید

-قضاوت کنید که چگونه به اهداف کلی درمان رسیده اید

-درک کنید که چگونه عوامل دیگری مثل بیماری و استرس، سطح قند خون را تحت تاثیر قرار می دهند.

-درک کنید که چگونه رژیم غذایی و ورزش بر سطح قند خون تاثیر می گذارند

-بر تاثیر داروهای دیابت بر میزان قند خون نظارت داشته باشید

فواید تست قند خون

دستگاه قند خون (گلوکومتر) چیست و چه کاربردی دارد ؟

دستگاه تست قند خون که با نام هاب گلوکومتر یا گلوکوزمتر نیز شناخته میشودیک ابزار پزشکی است که برای تعیین تخمینی غلظت گلوکز در خون به کار می‌رود. این ابزار یکی از اجزاء اصلی مانیتورنیگ قند در خانه برای بیماران دیابتی یا هیپوگلیسمی است. یک قطره کوچک از خون که توسط سوزن زدن به پوست با یک سوزن لنست به دست‌آمده روی یک صفحه یک‌بار مصرف آزمایش قرار می‌گیرد که توسط دستگاه استفاده و قند خون محاسبه می‌شود.

۲۵ نوع متخلف دستگاه گلوکومتر در دسترس شماست!

حدود ۲۵ نوع مختلف دستگاه گلوکومتر وجود دارد. این دستگاه‌ها از لحاظ میزان خون مورد نیاز، سرعت اندازه‌گیری، توانایی ذخیره در حافظه، قیمت، نوارهای مصرفی و دقت اندازه‌گیری تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. دستگاه‌های قند خون در قدیم سایز بزرگی داشتند و نتیجه را با تاخیر نشان می‌دادند اما امروزه دستگاه‌های موجود در بازار تنها بین ۵ ثانیه تا یک دقیقه زمان می‌برند تا قند را اندازه‌گیری کنند. علاوه براین دستگاه‌های جدید می توانند قندهای اندازه‌گیری شده را در حافظه خود ثبت کنند و حتی به کامپیوتر هم وصل می‌شوند. دامنه اندازه‌گیری این دستگاه‌ها وسیع است، یعنی از حدود قند صفر که پایین‌ترین درجه است و معمولا در هیچ فردی رخ نمی‌دهد تا حدود ۶۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر که بالاترین درجه است را نشان می‌دهد. قند خون بالاتر از این میزان بسیار خطرناک است و فرد باید به اورژانس مراجعه کند.

برای خرید یک دستگاه قند خون خوب :  نکات مهم در خرید یک دستگاه قندخون خوب + معرفی بهترین برندها

نحوه اندازه گیری قند خون با دستگاه تست قند خون (گلوکومتر)

برای استفاده از دستگاه اندازه‌گیری قند خون یا «گلوکومتر» باید یک قطره کوچک از خون را روی نوار یک بار مصرف گلوکومتر قرار داد و نوار را داخل دستگاه گذاشت. ترکیبات شیمیایی به کار رفته در این نوارها با برخورد با خون می‌توانند میزان گلوکز خون را نشان دهند. برخی از این دستگاه‌ها میزان جریان الکتریکی را در خون اندازه‌گیری می‌کنند و بر اساس آن قند را می‌سنجند.

در اکثر اوقات میبینیم که فرد بعد از سوراخ کردن پوست، شروع به فشار دادن محل می کند اگر حجم کمی خون خارج شود در دستگاههایی که فاقد سیستم هشدار حجم کم خون هستند (که دستگاههای زیادی در بازار این تکنولوژی را ندارند)

ممکن است مقدار قند خون را به اشتباه کمتر گزارش کنند.

لذا توصیه می شود بعد از شستن دستها به منظور جلوگیری از آلودگی انگشتان به چربی، مواد شیرین، ابتدا انگشت اصطلاحا دوشیده شود تا نوک در انگشت خون بیشتری جمع شود و بعد استفاده از لنست (سوزن دستگاه) جهت سوراخ کردن، از فاصله ای دورتر از محل سوراخ باز هم به روش دوشیدن خون را به سمت محل خونریزی هدایت کنید (فشار دهید)

 

اندازه گیری تست قند خون

چه زمانی باید تست قند خون انجام شود؟

پزشکی ممکن است آزمایش را در سه زمان مختلف انجام دهد, و اغلب طی چند روز,

 در صبح ناشتا:

این امر اطلاعاتی را در مورد سطوح گلوکز خون قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی فراهم می کند. خواندن قند خون قبل از خوردن, تعداد خط پایه را فراهم می کند که این عدد در طول روز سرنخ هایی درباره فرآیندهای گلوکز ارائه می دهد.

تست قند خون قبل از غذا:

گلوکز خون قبل از غذا کم می شود, بنابراین قند خون بالا در این زمان مشکلات مدیریت قند خون را نشان می دهد.

تست قند خون بعد از غذا:

آزمایش پس از غذا ایده خوبی در مورد اینکه بدن چگونه به غذا واکنش می دهد و اگر شکر به طور موثر به سلول ها برسد, ایده خوبی می دهد. قند خون بعد از غذا می تواند به تشخیص دیابت بارداری که در دوران بارداری اتفاق می افتد کمک کند. اغلب پزشکان در حدود ۱۲ ساعت بعد از غذا آزمایش می کنند ؛ پزشک برنامه پایش گلوکز برای فرد را شخصی خواهد کرد.

با پزشک خود در مورد این که چقدر برای ثبت نتایج قند خون خود نیاز دارید صحبت کنید.

تفسیر نتایج قند خون

برای افراد مبتلا به دیابت، خواندن قند خون باید به شرح زیر باشد:

-ناشتا (آزمایش صبحگاهی یا قبل از غذا):۸۰ – ۱۳۰ میلی گرم در هر یک دهم لیتر (L / dl)

-قبل از غذا:۷۰ تا ۱۳۰ mg/dl

-دو ساعت پس از شروع غذا: زیر ۱۸۰ mg/dl

-هنگام خواب: زیر ۱۲۰ mg/dl

همانطور که گفته ایم اعداد هدف ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند و ممکن است در طول زمان بسته به سلامت فرد، سن، وزن و عوامل دیگر تغییر کند.

برای افرادی که دیابت ندارند، میزان قند خون باید در محدوده زیر باشد:

-ناشتا (آزمایش صبحگاهی یا قبل از غذا): زیر ۱۰۰ mg/dl

-قبل از غذا: کم تر از ۱۱۰ mg/dl

-دو ساعت بعد از غذا: زیر ۱۴۰ mg/dl

-هنگام خواب: زیر ۱۲۰ mg/dl

فرد نمی تواند دیابت را تنها با تست های خانگی تشخیص دهد.

افراد با مطالعات غیر معمول نیاز به آزمایش بیشتر توسط یک پزشک دارند.

پزشک همچنین ممکن است آزمایش های ناشتا، آزمایش های تحمل قند، یا استفاده ترکیبی از این روش ها را انجام دهد.

آسپرین ۲۴ ،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین پزشکی,آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی,لوازم آرایشی بهداشتی

 

 

 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

 

تجهیزات پزشکیداروخانهمقالاتمقالات ویژه

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین پزشکیاستخدام پرستار خصوصیبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتنظیم سطح قند خونداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکدستگاه تست قند خونقند خونگلوکومترلوازم آرایشی بهداشتیمحدوده مجاز قندخونمکمل های غذایی و ورزشینحوه اندازه گیری قند خون

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram