قبل از خرید فشارسنج حتما این نکات را مدنظر بگیرید!!


چگونه می توانیم یک فشارسنج خوب بخریم؟    

قبل از آن که در مورد انواع  فشارسنج صحبت کنیم، لازم می دانیم که شما را با مفهوم فشار خون آشنا سازیم.   

تعریف فشار خون چیست؟

فشار خون: (Blood pressure ) به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ ها وارد می‌آید و یکی از علائم حیاتی است. فشار نرمال فشار سیستول کمتر از mmHg120 و دیاستول کمتر از mmHg 80 می باشد. اعداد بالاتر از این به مفهوم بالا بودن فشار بوده و نشانه ای از قریب الوقوع بودن عوارض فشار خون است. 

چنانچه فشار سیستول mmHg120 تا mmHg 139 و دیاستول mmHg 90 -80 باشد مرحله شروع فشار خون نامیده می شود. فشار سیستول بالاتر از mmHg 140 و دیاستول بالاتر از ۹۰ مرحله اول فشار خون بالا نامیده می شود.           

اندازه گیری فشار خون با فشارسنج

چرا گرفتن فشار خون مهم است؟

فشار خون را از آن جهت قاتل خاموش می‌دانند که اغلب تا مراحل انتهایی دارای نشانه خاصی نیست و برای اطلاع از میزان آن باید حتما اندازه گیری شود. اگرچه برخی از علامت‌ها برای کم فشاری یا پرفشاری فهرست شده است، اما باز هم ممکن است در افراد مختلف علایم متفاوتی داشته باشد. مثلا ممکن است شخصی به هنگام فشار بالا دچار سرگیجه شود، اما فرد دیگری با فشار پایین نیز همان علامت را داشته باشد.

فاجعه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بر اساس حدس و گمان خود عمل کند، مثلا احساس کند سرگیجه او ناشی از فشار پایین است (در حالی که فشار او بالا باشد) و برای درمان اولیه خود نمک و قند بخورد. یا بر عکس آن. فشار بالا بروی عروق مغز باعث ایجاد سکته مغزی می گردد و باعث کاهش عملکرد کلیه ها خواهد شد. همچنین برروی قلب اثر کرده و سبب تسریع در ایجاد گرفتگی عروق قلب و سکته قلبی می شود.

بنابراین عاقلانه ترین راه، سنجش فشار خون است، که برای اندازه گیری آن می‌توان به مراکز درمانی مراجعه کرد. در برخی از مواقع دسترسی به پزشک به دلیل دوری راه، کسالت و نداشتن همراه، مسافرت، زمان نامناسب و. .. امکان پذیر نیست.

فشارسنج های خانگی یک وسیله ضروری

امروزه با عرضه انواع فشارسنج‌های دقیق با اندازه گیری آسان، کار راحت شده است. با خرید یک دستگاه فشار خون می‌توان به سنجش فشار خون در هر مکان و هر زمان پرداخت. این موضوع برای بیماران قلبی، افراد مبتلا به فشار خون بالا و سالمندان کاملا ضروری است. همچنین در زنان باردار کنترل فشار خون امری مهم است.

انواع دستگاه‌های فشار خون

 دستگاه‌های اندازه گیری فشار خون به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. دستگاه‌های فشار خون آنالوگ مثل فشارسنج جیوه ای و عقربه ای
  2. دستگاه‌های فشار خون دیجیتال

فشارسنج پزشکی انواع و اقسام بسیاری دارد اما سه نوع دستگاه فشار خون جیوه‌ای و فشارسنج دیجیتال و دستگاه فشار سنج عقربه‌ای در ایران بیشتر کاربرد دارند.

۱.فشارسنج عقربه‌ای

فشارسنج عقربه‌ای وسیله‌ای فنردار است که با استفاده از فشار هوا عقربه‌ای را روی صفحه مدرجی حرکت می‌دهد که هر درجه ی آن نشان گر یک میلیمتر جیوه‌است .این نوع دستگاه فشار خون حملش نسبت به نوع جیوه‌ای راحت‌تر است و ارزان تر می باشد.

فشارسنج عقربه ای

۲.فشارسنج جیوه‌ای

جیوه، ماده‌ای سمی است. بنابراین باید دور از دسترس باشد تا خطری برای کسی به وجود نیاید. البته در هیچ خانه یا مکانی به جز درمانگاه و بیمارستان هم فشارسنج جیوه‌ای را نمی‌بینید. شاید به خاطر همین است که بیشتر افراد فکر می‌کنند، فشارسنج جیوه‌ای بهترین و دقیق‌ترین نوع فشارسنج است که البته در واقعیت چنین چیزی صحت ندارد.

در هر حال، برای اندازه‌گیری فشار خون به کمک فشارسنج جیوه‌ای از یک بازوبند موسوم به کاف استفاده می‌شود. این کاف با یک منبع هوا تغذیه شده و با تغییرات سطح جیوه روی یک صفحه عمودی علامت‌گذاری‌شده، فشار خون شما خوانده می‌شود.

۳.فشارسنج‌ دیجیتالی

 فشارسنج‌های دیجیتالی هم نوع دیگری از ابزارهای سنجش فشار خون هستند که در دو نوع بازویی و مچی به بازار ارائه می‌شوند. این نوع از دستگاه سنجش فشار بیشتر مطلوب افرادی است که به تنهایی زندگی می‌کنند و امکان استفاده از فشارسنج بازویی را ندارند. یا اینکه استفاده از فشارسنج عقربه‌ای برایشان سخت است.

کار کردن با این نوع از فشارسنج بسیار ساده است. فشارسنج‌های دیجیتالی به مانومترهایی دیجیتالی مجهز هستند و با بستن کاف به دور بازو یا مچ‌بند و انگشت‌بند به دور انگشت، فشار خون قابل اندازه‌گیری می‌شود. فشارسنج‌های دیجیتالی به گوشی نیازی ندارند.

هنگام خرید به این نکات دقت کنید:

۱. دقت و حساسیت:

مهم ترین مسئله در خرید دستگاه فشار خون، دقت بالای آن است. برای تشخیص دقت درست دستگاه، یک راه مقایسه نتیجه آن با فشارسنج جیوه‌ای یا عقربه‌ای است. همچنین توصیه می‌شود هر شش ماه نتایج با فشارسنج جیوه‌ای سالم مقایسه شود.

۲. حافظه :

بعضی از فشارسنج‌های دارای حافظه هستند و دو کاربر مختلف می‌توانند نوسانات و تغییرات فشار خود را در آن ذخیره کنند. یعنی هم امکان ذخیره سابقه فشار خون‌تان در دستگاه وجود دارد و هم این ثبت تاریخچه برای بیش از یک کاربر ممکن است. اگر قرار است هر روز فشارتان را اندازه بگیرید و مثلا در پایان هفته برای معاینه و انجام بخشی از روند درمان‌تان، گزارشی به پزشک معالج خود ارائه بدهید، فشارسنج‌های حافظه‌دار انتخاب بسیار مناسبی خواهند بود.

۳. کاف دستگاه:

به اندازه کاف فشار سنج توجه داشته باشد. اندازه کاف نادرست باعث نشان دادن فشار نادرست توسط دستگاه می شود. اینکه فشار سنج مچی است یا بازویی، در انتخاب اندازه کاف تاثیر دارد. بعضی از کاف های فشار سنج برای استفاده هر نوع اندازه بازو یا مچ دستی طراحی می شوند. قبل از خرید اندازه بازو یا مچ خود را اندازه گیری نمایید تا در در خرید بتوانید اندازه مناسب را انتخاب نمایید.

۴. منبع تغذیه :

از آن جایی که باد کردن کاف توسط دستگاه تقریبا مصرف بالایی دارد، توجه به میزان باتری و کیفیت آن مهم است. در برخی از مدل‌ها باتری و آداپتور هر دو قابلیت استفاده دارند. در مواقعی که باتری دستگاه تمام می‌شود و به ویژه برای سالمندان امکان دسترسی و تهیه باتری جدید سخت است، آداپتورها بهترین گزینه هستند. همچنین در هنگام سفر و یا در بیرون از منزل حمل آداپتور کمی مشکل است که می‌توان از ذخیره باتری‌ها کمک گرفت.

۵. ضمانت نامه فشار سنج:

در هنگام خرید فشار سنج دیجیتالی به ضمانت نامه آنها نیز توجه کنید و اینکه آیا خدمات پس از فروش دارند یا خیر. کلیه فشارسنج های بانی اسپرت دارای ضمانت نامه های معتبر و گارانتی شرکتی و خدمات پس از فروش می باشند.

۶. تشخیص آریتمی قلبی:

تمام فشارسنج‌های دیجیتال به اندازه گیری ضربان قلب می‌پردازند اما تنها برخی از انواع آن قابلیت تشخیص آریتمی قلبی را دارند. ضربان نامنظم قلب را آریتمی می‌گویند. تشخیص این نامنظمی در برخی از بیماران قلبی اهمیت دارد.

بهترین مارک دستگاه فشار خون کدام است؟

۱. مانیتور فشار خون Omron

به طور متوسط از هر ۳ بزرگسال ۱ نفر دارای فشار خون بالا می باشد. اما می توانید به کمک دستگاه فشار خون آن را زود تشخیص داده و به خود کمک کنید. دستگاه فشار خون Omron یکی از دقیق ترین دستگاه های فشارسنج است که توسط پزشکان و داروسازان نیز تائید شده است. دستگاه فشار خون امرن ویژگی های مختلفی از جمله ظرفیت ذخیره سازی و اتصال به گوشی های هوشمند را داراست.

فشارسنج OMRON

۲.مانیتور فشار خون Beurer

دستگاه فشار خون بیورر نیز یکی از بهترین دستگاه های فشار خون دیجیتالی است که امکاناتی از جمله: انتقال از طریق فن آوری هوشمند بلوتوث و USB را در خود جای داده است. این دستگاه فشار سنج دارای باتری های قلیایی با ظرفیت ۴ برابر بیشتر از بقیه ی فشارسنج ها می باشد.

فشارسنج beurer

قبل از خرید فشارسنج از خود بپرسید

حالا که تصمیم گرفته‌اید، یک عدد فشارسنج مناسب برای منزل خود تهیه کنید باید ابتدا از خود سؤالاتی بپرسید. مثلا:

  • فشارسنج دیجیتالی یا عقربه‌ای؟

یکی از مهم ترین تفاوت های فشارسنج دیجیتالی با آنالوگ در آن است که در نوع دیجیتالی، میزان فشار خون بر روی مانیتور دستگاه نمایش داده می شود. برخی از آن ها منبع تغذیه باتری دارند و برخی دیگر با آداپتور کار می کنند.

این نوع فشارسنج ها علاوه بر نمایش فشار خون، امکان اندازه گیری ضربان قلب و تشخیص آریتمی را نیز فراهم ساخته اند.

در مجموع می توان گفت فشارسنج های دیجیتالی به دلیل کوچک بودن و حمل و نقل آسان و قابلیت استفاده در هر شرایط، طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

  • اگر دیجیتالی انتخاب من است؛ بازویی یا مچی؟

فشارسنج مچی یا بازویی

 فشارسنج‌های بازویی از فشارسنج‌های مچی دقیق‌تر هستند، اما استفاده از فشارسنج‌های مچی راحت‌تر است. نکته‌ی دوم این که کاف نباید خیلی سفت یا شل باشد. بنابراین بستن کاف فشارسنج بازویی ممکن است کمی مشکل به نظر برسد.

اما فشارسنج مچی را می‌توانید به‌سرعت روی مچ بسته و در هر شرایطی فشار خود را اندازه‌گیری کنید. برای اندازه‌گیری فشار باید فشارسنج هم‌سطح قلب قرار بگیرد.

فشارسنجی که روی بازو بسته شده به‌طور طبیعی با قلب در یک راستا قرار دارد اما در مورد فشارسنج مچی این‌طور نیست و باید مچ دست را جلوی قلب گرفت.

  • فشار سنج دیجیتالی، حافظه ذخیره داشته باشد یا خیر؟

میزان حافظه نگهداری اطلاعات بسیار مهم است. اکثر موارد بهتر است فشار سنج شما توانایی نگهداری حداقل یک ماه اطلاعات اندازه گیری شده را داشته باشد.

  • فشارسنج دیجیتالی سنجش ضربان قلب داشته باشد یا خیر؟

 

 

 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

تجهیزات پزشکیمقالات

Aspirin24aspirin24appasprblood pressure manitorfesharsanjآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیانواع فشارسنجبهترین برند فشارسنجبهترین پرستار خصوصیبهترین مانیتور فشار خونتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتشخیص آریتمی قلبیچگونه می توانیم یک فشارسنج خوب بخریم؟داروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24 اندازه گیری فشار خوندرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکرنج قیمت فشار سنجدیجیتالیفشار خونفشارسنجفشارسنج بازویی یا مچی؟فشارسنج خوبفشارسنج دیجیتالیفشارسنج عقربه ایقیمت فشارسنجکاف چیستلوازم آرایشی بهداشتیمانیتور فشارخونمانیتور فشارخون Beurerمانیتور فشارخون OMRONمکمل های غذایی و ورزشینکات مهم در خرید فشارسنج

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram