سکته مغزی – علائم نشانه ها و اقدامات اولیه


سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که مسیر خون رسانی به مغز که اکسیژن را منتقل میکند ، مسدود شود. این شرایط یک شرایط اورژانسی است زیرا سلولهای مغزی در طی چند دقیقه بدون اکسیژن می میرند. سکته مغزی در هر سنی ممکن است رخ دهد ، اما با افزایش سن ، خطر سکته مغزی افزایش می یابد.

دو نوع سکته مغزی وجود دارد:    

۱- سکته اسکمیک که در اثر لخته شدن خون ایجاد می شود.

۲- سكته های هموراژیك در اثر خونریزی در مغز یا اطراف آن اتفاق می افتد.

سکته های مغزی ایسکمیک ۸۷ درصد از کل سکته ها را تشکیل می دهد. آنها هنگامی اتفاق می افتند که لخته خون وجود داشته باشد و جریان خون را به بخشی از مغز مسدود کند. سکته مغزی هموراژیک هنگامی رخ می دهد که یک رگ خونی ضعیف در مغز پارگی کند و به بافت مغز اطراف خونریزی کند که این اتفاق بر سلولهای خونی در بافت اطراف فشار می آورد  و باعث آسیب می شود.

آنوریسم مغز یک برآمدگی در رگ خونی مغز است که اغلب شبیه به توتی است که روی ساقه دار آویزان می شود. آنوریسم مغز می تواند نشت یا پارگی داشته باشد و باعث خونریزی در مغز (ضربه خون آور)شود اغلب پارگی عروقی مغز در فضا بین مغز و بافت نازکی که مغز را پوشانده است رخ می دهد این نوع سکته خون آور، خونریزی مغزی نامیده می شود.

فشار خون بالا و مزمن همچنین ممکن است دیواره شریان ها را تضعیف کند و آنها را مستعد پارگی کند.

علائم هشدار دهنده سکته مغزی چیست؟

  • افتادگی صورت
  • ضعف در بازو
  • مشکل در گفتار یا لکنت زبان

در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، با اورژانس یا آمبولانس تماس بگیرید.

چگونه سکته مغزی زا تشخیص دهیم؟

مهترین اصل جهت کمک به بیماری که دچار سکته  شده است، تشخیص زودرس آن است زیرا زمان نقش بسیار حیاتی در درمان این بیماران دارد.

بی‌حسی و ضعف ناگهانی صورت، بازو و پا به خصوص در یک طرف بدن، گیجی ناگهانی، ضعف در صحبت کردن یا فهم سخت جملات و افت بینایی در یک یا هر دو چشم به طور ناگهانی برخی از علائم سکته مغزی هستند. همچنین راه رفتن سخت، سرگیجه، عدم تعادل و یا عدم هماهنگی در اعضای بدن و درد شدید و ناگهانی سر بدون دلیل مشخص نیز از دیگر علائم آن هستند.

در زمان بروز این علائم باید بلافاصله با اورژانس و مراکز درمانی تماس گرفته شود و نکته مهم این است که زمان بروز علائم حتما یادداشت شود.

هنگام بروز سکته مغزی چه باید کرد ؟

با توجه به این که درمان فقط در ساعات ابتدایی بروز علائم امکان دارد برای همین یک زمان طلایی وجود دارد، یعنی اگر بیمار در ۴ تا ۵ ساعت ابتدایی بروز علائم به مراکز درمانی مجهز منتقل شود، امکان بهبود وجود دارد. همچنین نباید وقت را تلف کرد، زیرا هر یک دقیقه حیاتی است، پس فورا با آمبولانس تماس گرفته و بیمار را به اولین مرکز درمانی برسانید. اگر یک یا چند نشانه سکته مغزی را برای بیش از چند دقیقه داشتید فورا با آمبولانس یا اورژانس تماس بگیرید.

کمک های اولیه در هنگام بروز سکته مغزی :

توجه داشته باشید که بیمار باید بوسیله آمبولانس به بیمارستان منتقل شود چرا که اقدامات اورژانسی و شرایط کمک های اولیه در آمبولانس ها فراهم است. میتوانید چندین کار را قبل از رسیدن مامورین اورژانس انجام دهید:

  • با فرد صحبت کنید، از آنها درباره نام و اطلاعات شخصی دیگرشان بپرسید. اگر فرد قادر به صحبت کردن نباشد، از آنها بخواهید که در پاسخ به سوالات، دست شما را بفشارند. اگر فرد پاسخ ندهد، احتمالا بیهوش شده است.
  •  آنها را به آرامی در موقعیتی راحت قرار دهید. در حالت ایده آل، آنها باید به پشت دراز کشیده و زیر سر آنها را با بالشت یا لباس بلندتر کنید و پس از آن دیگر شخص را حرکت ندهید.
  •   بررسی کنید که مجاری تنفسی آنها باز باشد
  •   هیچ گونه غذا یا مایعات را در اختیارشان قرار ندهید.
  •   علائم شخص را یادداشت کنید و بدنبال هر گونه تغییراتی در وضعیتشان باشید. مهم است که پرسنل اورژانس را تا آنجا که ممکن است از اطلاعات بیمار آگاه سازید.

چگونه از بروز سکته جلوگیری کنیم ؟

اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی بهتر ، ورزش و تحرک بدنی بیشتر ، کنترل فشار خون و کلسترول و قطع مصرف سیگار باعث کاهش چشمگیر خطر سکته مغزی می شود. همچنین مشکلات گردش خونی مانند بیماری سرخر‌گ‌های محیطی یا کمخونی شدید را نیز میبایست درمان کنید.

تشخیص پزشکی سکته مغزی :

وقتی فردی با علائم و نشانه‌های سکته مغزی به بخش اورژانس مراجعه می‌کند، در ابتدا باید نوع سکته مغزی را مشخص کرد.  پزشکان بوسیله ی عکسبرداری اورژانسی ، نوع سکته مغزی ـ مسدود شدن یا منفجر شدن رگ خونی ـ را تشخیص میدهند. نتایج آزمایش‌های اضافی، محل خونریزی درون مغز را مشخص می‌کند. در صورت وجود علائم ذکر شده، تشخیص در مراکز درمانی و با انجام معاینات و تصویربرداری توسط متخصصان مغز و اعصاب تائید می‌شود.

Everything You Need to Know About Stroke

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

درخواست آمبولانسسلامتیمقالات

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپرین 24استخدام پرستار خصوصیانواع سکتهانواع سکته مغزیبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتشخیص پزشکی سکته مغزیتشخیص سکته مغزیچگونه از بروز سکته جلوگیری کنیمچگونه سکته مغزی زا تشخیص دهیم؟داروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکسکتهسکته مغزیعلائم نشانه ها و اقدامات اولیه سکته مغزیعلائم هشدار دهنده سکته مغزی چیست؟کمک های اولیه در هنگام بروز سکته مغزیکمک های اولیه هنگام سکتهلوازم آرایشی بهداشتیمکمل های غذایی و ورزشیهنگام بروز سکته مغزی چه باید کرد ؟

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram