علائم و درمان آبسه دندان !

علائم و درمان آبسه دندان

آبسه کیسه‌ای محتوی چرک است که اطراف ریشه‌ی دندانی که عفونت کرده به وجود می‌آید. آبسه‌ی لثه به این علت ایجاد می‌شود که باکتری‌های درون دهان منجر به ایجاد عفونت در فضای بین دندان‌ها و لثه‌ها می‌شوند. بعضی آبسه‌های لثه هم ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان هستند. آبسه‌ی لثه که با نام آبسه‌ی پریودنتال هم نامیده می‌شود، یک عارضه‌ی دردناک است که می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.آبسه دندان خود به خود بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه نیاز به درمان‌ دارد. برای درمان آبسه دندان باید به یک دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه دندان مراجعه کنید. چنانچه آبسه دندان درمان نشود، عفونت می‌تواند از فک به نواحی مجاور از جمله گردن و سایر اعضای بدن سرایت کند.

علائم آبسه دندانی : 

  • احساس درد شدید در دندان یا لثه  که ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود و به تدریج بدتر شود.
  •  در اطرف دندان یا لثه ، گوش ، فک و گردن درد احساس میشود.
  • درد هنگام خوابیدن بیشتر است و خواب شما را مختل میکند.
  • لثه های براق ، قرمز و متورم
  • حساسیت به غذا و نوشیدنی های گرم و سرد
  • بوی بد دهان یا طعم ناخوشایند در دهان

توجه داشته باشید اگر عفونت شیوع یابد ،  ممکن است باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن (تب) شده و عموماً فرد احساس بیماری میکند.

تسکین درد آبسه :

اگر فکر می کنید آبسه دندان دارید باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید ، مسکن ها میتوانند درد شما را کاهش دهند. ایبوپروفن بهترین مسکن برای آبسه های دندان است ، اما اگر به دلایل پزشکی قادر به مصرف آن نیستید ، می توانید به جای آن پاراستامول مصرف کنید. مصرف آسپرین برای افراد زیر ۱۶ سال توصیه نمیشود. همچنین به منظور تسکین درد ناشی از آبسه موارد زیر را رعایت کنید :

۱- از خوردن غذا یا نوشیدنی خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید.

۲- از یک مسواک نرم استفاده کنید و به طور موقت از کشیدن نخ دندان خودداری کنید.

۳- سعی کنید غذاهای آبکی بخورید و در صورت امکان با طرف مخالف آبسه دهان غذا بخورید.

درمان آبسه دندان :

آبسه های دندانی با حذف منبع عفونت و تخلیه چرک درمان می شوند. بسته به محل آبسه و میزان شدت عفونت ، درمان های احتمالی شامل موارد زیر است:

  • درمان ریشه کانال دندان – روشی برای برداشتن آبسه از ریشه دندان خراب قبل از پر کردن
  • کشیدن دندان – در صورت عدم امکان درمان ریشه  ، دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان آسیب دیده میکند.
  • برش لثه – در محل آبسه برش کوچکی  در لثه ایجاد می شود تا آبسه تخلیه شود (این معمولاً فقط یک راه حل موقت است و ممکن است به درمان بیشتری نیاز باشد)
  • اگر عفونت از محل آبسه به فک یا نقاط دیگری از بدن سرایت کرده باشد، معمولا آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. آنتی‌بیوتیک عفونت را از بین می‌برد، اما درمان کامل آبسه نیست.

پیشگیری از آبسه دندان:

با سالم نگه داشتن دندان و لثه می توانید خطر ابتلا به آبسه های دندان را کاهش دهید. به این منظور شما باید :

۱- حداقل یک بار در روز از نخ دندان یا براش بین دندانی استفاده کنید تا بین دندانها و زیر لثه تمیز شود.

۲- دندان های خود را دو بار در روز با خمیردندان فلورایدی مسواک بزنید (هر بار حداقل ۲ دقیقه)

۳- بعد از مسواک زدن از شستن دهان با آب و دهانشویه خودداری کنید زیرا این باعث می شود لایه محافظتی خمیردندان از بین برود .

۴- غذاها و نوشیدنی های قندی و نشاسته ای مصرف نکنید (خصوصاً بین وعده های غذایی یا قبل از خواب)

۵- در صورت داشتن دندان شل یا ترک‌خورده به دندانپزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط :

درباره آموکسی سیلین آنتي بيوتيك پرمصرف بیشتر بدانيد!

Dental abscess

 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

سلامتیمقالات

آبسهآبسه دندانآبسه لثهآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیابسهابسه لثهاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپرین 24استخدام پرستار خصوصیبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکدرمان آبسه دندانیدرمان ابسه دندانعلائم آبسه دندانعلائم آبسه لثهعلائم و درمان آبسه دندانلوازم آرایشی بهداشتیمکمل های غذایی و ورزشی

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram