چگونه در خانه محلول و ژل ضدعفونی کننده بسازیم؟

ضدعفونی کننده دست

چگونه در خانه  ژل ضدعفونی کننده  بسازیم؟    

این روزها اهمیت و ضرورت استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده و ماسک آموزش جهت جلوگیری از بیماری ویروس کرونا بر هیچکس پوشیده نیست به ‌ویژه که در این شرایط با کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده در داروخانه‌ها مواجه می‌شویم، بهتر است به فکر راه‌های دیگری برای حفظ بهداشت فردی باشیم. کمتر از خانه بیرون برویم و تا جای ممکن نکات بهداشتی را رعایت کنیم. مثلا می‌توانیم خودمان در خانه محلول ضدعفونی کننده, ماسک یا ژل ضدعفونی کننده تهیه بسازیم.

در این مطلب ما به شما ۳ روش تهیه ژل ضدعفونی کننده دست خانگی را آموزش می دهیم.

میزان کارایی محلول ضدعفونی کننده دست

محلول‌های ضدعفونی کننده حاوی الکل می‌توانند تعداد میکرب‌های دست را کم کنند؛ اما این محلول‌ها نمی‌توانند هر نوع میکربی را از بین ببرند (برای نمونه کلسترودیوم دیفیسیل [clostridium difficile] یا نورُویرروس [norovirus] که التهاب روده و معده و اسهال و استفراغ ایجاد می‌کنند). با‌این‌حال، هنوز هم بهترین روش پیشگیری از کرونا ، صحیح شستن دست‌ها به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون است. به‌علاوه، اگر دست‌تان به خاک یا روغن آلوده باشد، تمیز کردن آنها با محلول‌های ضدعفونی کننده فایده‌ای ندارد و حتما باید با آب و صابون شسته شوند.

اما در برخی اماکن عمومی مثل داخل مترو که امکان شستن دست ها وجود ندراد داشتن یک ژل دست ضدعفونی کننده میتواند بسیار کارآمد باشد!

آموزش تهیه ژل ضد عفونی کننده در خانه

روش اول:

برای اینکار ابتدا مواد زیر آماده کنید. میتوانید این مواد را از داروخانه تهیه نمایید.

مواد لازم:

  1. ژل آلوورا ۹۴ درصد (۲۵۰ سی سی)
  2. الکل طبی (۵۰۰ سی سی)
  3. اسانس نعنا ۳۰ قطره (برای رفع بوی الکل، شملا می‌توانید از هر اسانسی استفاده نمایید.)

موارد فوق را در مخلوط کن یا میکسر ریخته و حدود ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه مخلوط کنید.

محصول نهایی را در بطری یا ظرف اسپری ریخته و هر زمان نیاز بود از آن استفاده نمایید.

روش دوم:

شاید این نوع محلول ضدعفونی بیشتر به محصول‌های موجود در بازار شبیه باشد. توصیه می‌کنیم که از این محلول برای کودکان استفاده نکنید.

مواد لازم:

  1. ۱ قاشق غذاخوری الکل مالشی؛
  2. یک‌سوم قاشق غذاخوری گلیسیرین گیاهی (اختیاری)؛
  3. یک‌چهارم پیمانه ژل آلوئه‌ورا؛
  4. ۱۰ قطره اسانس دارچین؛
  5. ۱۰ قطره اسانس درخت چای؛
  6. آب مقطر یا نقره کلوئیدی که قدرت آنتی‌باکتریالی دارد؛
  7. اسانس‌های دیگر برای خوش‌بو شدن.

ابتدا ژل آلوئه‌ورا، گلیسیرین گیاهی و الکل مالشی را در کاسه‌ای با هم مخلوط کنید. اسانس دارچین، اسانس درخت چای و اسانس‌های دلخواه دیگر را به محلول اضافه کنید. این مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید؛ سپس آب مقطر یا نقره کلوئیدی را به‌میزان دل‌خواه اضافه کنید تا محلولتان رقیق شود.

روش سوم: برای کودکان

پوست کودکان حساس تر است الکل می تواند پوست آنها را خشک کرده یا حتی آسیب بزند. یا ممکن است در اثر خوردن آن دچار مسمویت شوند در نتیجه برای درست کردن ژل ضدعفونی کننده دست برای کودکان از روش زیر متشکل از مواد گیاهی است استفاده کنید :

مواد لازم:

  1. یک‌چهارم پیمانه ژل آلوئه‌ورا؛
  2. ۲۰ قطره روغن اسانس میکروب‌کش (ایمن برای کودکان).

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست برای کودکان بسیار ساده است: فقط کافی است مواد بالا را با هم مخلوط کنید و در بطری سیلیکونی نگهداری کنید.

چند نکته

  • اگر الکل ایزوپروپیل پیدا نکردید، از الکل متانول استفاده نکنید؛ زیرا این دو گونه الکل را نمی‌توان به‌جای یکدیگر استفاده کرد. متانول به‌شدت اشتعال‌زا و سمی است.
  • در تهیه محلول ضدعفونی کننده دست باید مراقب باشید، زیرا الکل اشتعال‌زا است.
  • حتما دقت کنید که هرگونه ژل ضدعفونی کننده دست حاوی الکل را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • بهتر است ژل مرطو‌ب‌کننده آلوئه‌ورا یا گلیسیرین را کم استفاده کنید، زیرا این مواد میزان الکل موجود در محلول را تا زیر ۶۰ درصد پایین می‌آورند.

رعایت نکات نگه‌داری ضدعفونی کننده خانگی:

  • عدم قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای افزایش زمان ماندگاری
  • ریختن در بطری‌های کوچک جهت حمل ساده و آسان
  • قابلیت نگه‌داری ژل ضدعفونی کننده خانگی بیش از شش ماه

نحوه استفاده صحیح از محلول ضدعفونی کننده

  • میزان توصیه‌شده از محلول ضدعفونی کننده دست (به‌اندازه یک سکه) را در کف دست قرار دهید.
  • دست‌ها را به‌خوبی به‌هم بمالید. محلول ضدعفونی کننده حتما باید بین انگشت‌ها و زیر ناخن‌ها برسد.
  • تا زمانی که دست‌ها خوب خشک شوند، این کار را ادامه دهید یا صبر کنید محلول ضدعفونی خودش خشک شود. از خشک‌کردن محلول با دستمال خودداری کنید.

hand sanitizer

آیا دستمال مرطوب میتواند جایگزین ژل ضدعفونی کننده شود؟

در حالی که همه افراد به دنبال خرید یا درست کردن انواع محلول های ضدعفونی کننده هستند، برخی دستمال های مرطوب را جایگزین این مواد کرده اند! این اقدام بسیار نادرست است و نه تنها کمکی به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌کند، بلکه باعث پراکندگی هرچه بیشتر ویروس‌ها و میکروب‌ها میشود! از آنجا که کاربرد اصلی این گونه دستمال ها، پاک کردن دست ها و سایر سطوح در صورت کثیف شدن و دسترسی نداشتن به آب است، لازم است فقط برای این منظور مورد استفاده قرار بگیرد. در واقعا دستمال های مرطوب میتوانند جایگرین آب شوند و ژل های ضدعفونی کننده جایگزین آب و صابون میشوند.

و در آخر:

در این مقاله طرز تهیه ۳ نوع محلول ضدعفونی کننده خانگی را تقدیم شما گردید که امیدواریم برایتان مفید واقع شود. این ژل های ضدعفونی کننده باتوجه به اینکه به صورت خانگی تهیه می شوند ممکن است کارایی ژل های ضدعفونی کننده استاندار موجود در بازار را نداشته باشند.حتما دست‌هایتان را مرتب با آب و صابون بشویید و اگر در موقیعتی بودید که به آب و صابون دسترسی نداشتید و ژل ضدعفونی کننده هم پیدا نکردید، محلول‌های ضدعفونی کننده خانگی گزینه‌های خوبی هستند.

اگر این مقاله برایتان مفید بود، حتما آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا بتوانیم باهم این روزهای بحرانی را پشت سر بگذاریم. همچنین اگر در این زمینه دانش و تخصص دارید، تجربه‌ها و دانش خودتان را برای بهبود این مقاله با ما در میان بگذارید.

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

سبک زندگیسلامتیمقالات

Aspirin24aspirin24appآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن در خواست امبولانساپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتهیه ژل ضدعفونی کنندهچگونه در خانه ژل ضدعفونی کننده بسازیمداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیدرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکدستمال مرطوبدستمال مرطوب به جای ژل ضدعفونی کنندهراه مقابله با کروناروش های ضدعفونی کردن دستژل ضدعفونی کننده خانگیژل ضدعفونی کننده دستژل ضدعفونی کننده دست سازژل ضدعفونی کننده دست کودکانکروناکرونا راشکست میدهیمکرونا ویروسلوازم آرایشی بهداشتیمحلول ضدعفونی کنندهمکمل های غذایی و ورزشیویروس کرونا

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram