اسید فولیک چیست و چه خواصی دارد؟


اسید فولیک یا فولیک اسید که به نام‌های فولات یا ویتامین B۹ نیز خوانده می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه ب است. فولات به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز خون سالم بسازد و نیز در غذاهای خاصی یافت می شود.

این ویتامین برای سلامت سیستم عصبی، خون و سلول‌های بنیادین حیاتی است.اسید فولیک، بدن را در مقابل نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های مادرزادی، سرطان و نرمی استخوان حفظ می‌کند و برای رشد سلول‌ها و متابولیسم بدن ضروری است. فولات همان فولیک اسیدی است که در طبیعت یافت می‌شود.این مکمل در اثر حرارت دیدن، جوشیده شدن و ماندن در دمای اتاق از بین می‌رود.

موارد استفاده از اسید فولیک :

  • پیشگیری یا درمان کم خونی
  • به پرورش و رشد به موقع و طبیعی مغز ، جمجمه و نخاع جنین کمک میکند و از بیماری شکاف بین مهره ای (نخاع) در کودک جلوگیری میکند.
  • به کاهش عوارض ناشی از متوترکسات ، دارویی که برای درمان آرتروز شدید ، بیماری التهاب روده (کرون) یا پسوریازیس مصرف میشود، کمک می کند.

منابع طبیعی فولیک اسید کدام اند؟

منابع خوب و مفید اسید فولیک شامل:

  • سبزجات از جمله اسفناج، بروکلی و کاهو
  • لوبیا، نخود فرنگی و عدس
  • میوه هایی همچون لیمو، موز، طالبی، هندوانه، پرتقال، کیوی و عنبه
  • جگر و قلوه (زنان باردار از جگر نباید استفاده کنند)
  • زرده تخم مرغ، شیر، دانه های آفتابگردان و حبوبات نیز از دیگر منابع این ویتامین می باشند.

فولیک اسید به صورت قرص یا شربت نیزتجویز میشود. این ویتامین همچنین میتواند همراه با سولفات آهن (برای درمان کم خونی و فقر آهن) و یا سایر ویتامین ها و مواد معدنی (به شکل مولتی ویتامین) مصرف شود.

نکاتی درباره ی فولیک اسید :

  • اکثر بزرگسالان و کودکان می توانند آن را مصرف کنند.
  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، توصیه می شود اسید فولیک را تا هفته ۱۲ بارداری مصرف کنید. این کار به رشد طبیعی کودک کمک میکند.
  • فولیک اسید معمولا عوارض جانبی ندارد اما در برخی موارد باعث از دست دادن اشتها و نفخ میشود. این عوارض جانبی معمولاً خفیف و کوتاه مدت است.
  • افرادی که به سرطان ، کم خونی و کمبود ویتامین B12 ، بیماری های کلیوی و یا قلبی مبتلا هستند باید قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند.

میزان مصرف :

میزان مصرف شما از این ویتامین بستگی به نیاز بدن شما به آن است. به این منظور بهتر است درباره ی دوز مصرف آن با پزشک مشورت کنید. دوز معمول برای اکثر زنانی که قصد بارداری دارند و یا در طی ۱۲ هفته اول بارداری ۴۰۰ میکروگرم است که معادل مصرف قرص آن یکبار در روز است.

برای درمان کم خونی ، دوز معمول برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱ سال ۵ میلی گرم است که معادل مصرف یک بار در روز ، به مدت ۴ ماه است.

اگر فرزند شما زیر ۱۲ ماه باشد ، پزشک با توجه به وزن فرزند شما دوز مناسب را تجویز میکند.

برای جلوگیری از کم خونی ، دوز معمول برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال ۵میلی گرم معادل روزانه یک قرص طی یک هفته است.

اسید فولیک و ویتامین B12

مکمل اسید فولیک برای کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 مفید است.

اما این مکمل بر روی تغییرات و ناهنجاری های عصبی ناشی از کمبود ویتامین B12 اثری ندارد. برای درمان این ناراحتی های عصبی تنها مصرف ویتامین B12 مفید است.

مطالب مرتبط:

قرص هماتینیک و درمان کمبود آهن

About folic acid

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهسلامتیمقالاتمقالات ویژهمکمل های غذایی

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپرین 24استخدام پرستار خصوصیاسید فولیکبارداریبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارخواص اسید فولیکداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکدرمان کم خونیفولاتفولیک اسیدقرص فولیک اسیدقرص ویتامینکم خونیلوازم آرایشی بهداشتیمکمل فولیک اسیدمکمل های غذایی و ورزشیمنبع ویتامین ب12موارد استفاده از اسید فولیکمیزان مصرف اسید فولیکویتامین B12ویتامین B9ویتامین بویتامین ب12ویتامین ب9

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram