روش های چاق شدن و افزایش وزن ، معرفی رژیم غذایی و مکمل های افزایش وزن

چاق شدن و افزایش وزن

طنزی بر زندگی حاکم است. اگر چاق هستید، می خواهید وزن اضافی را از دست بدهید، و اگر لاغر هستید، می خواهید وزن اضافه کنید. همیشه مرغ همسایه غاز است! اما در نهایت هدف همه افراد رسیدن به تناسب اندام و بدنی متناسب است. کمبود وزن نیز مانند اضافه وزن باعث ایجاد مشکلاتی می شود. حدود دو سوم افراد در جهان دارای اضافه وزن بوده و یا چاق هستند. با این حال، بسیاری از افراد هم با مشکل دیگری مواجه هستند که بیش از حد لاغر بودن است. لاغری یک نگرانی قابل توجه است، زیرا کمبود وزن می تواند به اندازه چاق شدن برای سلامتی مضر باشد. در این مقاله، چند رژیم غذایی مؤثر را فهرست و چاق شدن و افزایش وزن به کمک مکمل ها و داروهای گیاهی را نیز بررسی کرده ایم، که می تواند به شما در اضافه کردن وزن کمک نماید.

چه کسانی کمبود وزن دارند ؟   

کم وزنی به عنوان داشتن شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۱۸٫۵ تعریف شده است. در واقع این شاخص به عنوان ابزاری برای تعیین چاقی یا لاغری افراد به کار می رود. این مقدار از توده بدنی مورد نیاز برای داشتن وضعیت سلامت بهینه کمتر است. در مقابل، شاخص بیش از ۲۵ برای اضافه وزن و بیش از ۳۰ برای چاقی درنظر گرفته می شود.

شاخص توده بدن یا BMI که مخفف عبارت Body Mass Index می باشد از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم به توان دوم قد برحسب متر به دست می آید.

چنان چه نمایه توده بدن فرد کمتر از ۱۸/۵ باشد، فرد دچار کمبود وزن است، البته در برخی منابع، نمایه توده بدن زیر ۱۹ را برای زنان و زیر ۲۰ را برای مردان شروع مرحله کمبود وزن در نظر می‌گیرند.

عوارض لاغری :

  • پوکی استخوان
  • مشکلات پوست، مو یا دندان ها
  • مریض شدن مکرر و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها
  • احساس خستگی تمام وقت
  • دوران های قاعدگی نامنظم در زنان
  • احتمال ابتلا به کم خونی
  • ضعف عضلانی
  • پرکاری تیروئید

علل عمده لاغری و چاق نشدن

دلایل مختلفی وجود دارد که فرد دچار کمبود وزن است برخی از ای دلایل عبارت اند از :

  • دریافت ناکافی انرژی و مواد مغذی ؛ این عامل میتواند ناشی از فقر، عادات بد غذایی، شرایط روحی و عاطفی (که باعث بی‌اشتهایی می‌شود)، شرایط کاری و حذف وعده‌های غذایی، تنهایی، روزه گرفتن‌های طولانی، محدودیت حرکتی و یا نداشتن دندان‌های سالم باشد.
  • سابقه خانوادگی ؛ بعضی از افراد به علت ویژه گی های فیزیکی که در خانواده هایشان دارند به طور طبیعی دارای توده بدنی کم هستند.
  • بیماری های فیزیکی و یا بیماری های مزمن ؛ برخی از انواع بیماری ها میتواند باعث حالت تهوع، استفراغ و یا اسهال شودکه باعث میشود وزن بدن کم شود.سایر شرایط دیگر ممکن است اشتهای فرد را کاهش دهد.بیماری های مانند سرطان ، دیابت ،اختلالات تیروئید و سایر شرایط گوارشی مانند بیماری پولیت یا کرون.

  • بیماری های روانی ؛ سلامت ضعیف روانی میتواند در توانایی خوردن غذا در فرد تاثیر گذار باشد.مانند:افسردگی ،اضطراب ، اختلالات وسواسی اجباری، کم خونی و اختلالات در خوردن.

افزایش وزن

۱ – افزایش میزان کالری در رژیم غذایی : لازم است که بیش از ۲۵۰ کالری به صورت روزانه مصرف نمایید تا تقریباً نیم کیلو به وزن فعلی تان اضافه نمایید. غذاهای سرشار از کالری عبارت اند از : حبوبات، غلات، گوشت، نان، برنج، میوه های خشک و آجیل ها.

۲ – حتما یک میان وعده در نظر بگیرید : آجیل ، کره بادام زمینی،پنیر،میوه های خشک شده و آووکادو ، گزینه های مناسبی برای میان وعده میباشد.

۳ – مصرف شیر، و شیر خشک : اضافه کردن شیر بجای آب در هنگام آشپزی، یک راه آسان برای افزایش پروتئین و کالری مصرفی شماست. حتی برای اضافه کردن کالری بیشتر، می‌توانید همراه وعده‌های غذایی‌تان، شیر بنوشید. حتی میتوانید برای چاق شدن  یک ساعت قبل از خواب شیر بنوشید

۴ – در میان میان وعده های خود، موز بخورید

۵ –  قبل از وعده های غذایی آب ننوشید. این می تواند شکم شما را پر کند و دریافت کالری کافی را برای شما سخت تر کند

۶ – پروتئین خود را اول بخورید و سبزیجات را در آخر مصرف کنید. اگر مخلوطی از غذاها را در بشقاب خود دارید، ابتدا غذاهای غنی از کالری و پروتئین را مصرف کنید و در آخر سبزیجات را بخورید.

۷ – غذاهای ناسالم نخورید : خوردن غذاهای ناسالم ممکن است به شما در چاق شدن کمک کند، اما می تواند سلامت شما را در همان زمان نابود کند. اگر وزن کم دارید و طبیعتا می خواهید مقدار متعادلی از توده عضلانی و چربی زیر پوستی به دست آورید، نه یک دسته چربی شکمی ناسالم.

۸ – مقدار زیادی پروتئین بخورید : مهمترین مواد مغذی برای به دست آوردن وزن سالم پروتئین است. پروتئین بسیار پرکننده است، به طوری که می تواند گرسنگی و اشتهای شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. که این باعث می شود کالری مورد نیاز سخت تر به دست شما برسد. اگرخوردن مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت و ماهی و مرغ و حبوبات برایتان سخت است ، میتوانید از مکمل ها نیز به عنوان جایگزین و کمک به افزایش وزن نیز استفاده کنید.

مکمل های افزایش وزن

در برخی موارد، رژیم غذایی و ورزش به تنهایی نمی توانند نتایج را به همان سرعتی که انتظار دارید برای شما به ارمغان بیاورند. راه دیگری برای این کار، اضافه کردن برخی مکمل های اضافی به رژیم غذایی تان است. محصولات افزایش وزن پودرهایی با کالری بالا می‌باشند که می‌توان آن‌ها را با نوشیدنی مورد علاقه ترکیب کرد. معمولا آن‌ها دارای پروتئین زیاد، چربی کم و میزان متوسط کالری می‌باشند که از کربوهیدرات‌ها تامین می‌شوند.

زمانی که کلمه “وزن” را استفاده می‌کنیم منظور ماهیچه می‌باشد و در صورتی که به درستی استفاده نشوند این محصولات منجر به افزایش چربی می‌گردند. به منظور استفاده صحیح از این محصولات تنها کافی است که میزان کالری مورد نیاز بدن خود را تشخیص داده و از آن استفاده کنید. اما بهترین راه این است که قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

داروهای گیاهی افزایش وزن

  • مارچوبه
  • جنسینگ هندی
  • گیاه دارویی چن پی
  • ریشه قاصدک
  • چای بابونه
  • شیرین بیان

قرص مخمر آبجو

در قرص مخمر آبجو ویتامینهای گروه B، اسیدهای آمینه، مواد معدنی، فیبر، مواد آنتی اکسیدان و … وجود دارد. این قرص اشتها را نیز بالا می‌برد. اگر می‌خواهید چند کیلو چاق شوید نیز می‌توانید از مکمل مخمر آبجو استفاده کنید.  توجه داشته باشید اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا برای مصرف این مکمل مردد هستید حتماً نظر پزشکتان را جویا شوید.

چاق شدن صورت

چاق شدن صورت و گونه های برجسته، هر چهره ای را جوان تر و جذاب تر نشان می دهد در حالی که گونه های آویزان، نشان دهنده پیری و لپُ های آب رفته نشان دهنده مشکلاتی در سلامتی بدن هستند.
امروز بسیاری از افراد ترجیح می دهند صورتی پر داشته باشند. برخی از افراد، با کوچکترین تغییری در رژیم غذایی شان، صورتشان لاغر می شود.

یکی از کارهایی که معمولا پیشنهاد میشود؛ تزریق ژل، تزریق چربی و جراحی پروتز است. بهترین روش، تزریق چربی بدن خود فرد به ناحیه‌ای است که چربی تحلیل‌ رفته است. تزریق چربی، نوعی پیوند عضو و احتمال بروز آلرژی بعد از تزریق آن صفر است.

راه دیگری که برای چاق شدن صورت وجود دارد ؛ گنجاندن ویتامین ها در رژیم غذایی است. رژیم‌های غذایی نمی‌تواند فقط باعث چاقی صورت شود بنابراین بهتر است از برخی ویتامین ها نیز بهره جست.

برای چاقی صورت بهتر است در برنامه ی غذایی خود از خوراکی هایی استفاده کنید که دارای کلسیم، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشد. طبق تحقیقات انجام شده مکمل کلسیم از ضعیف شدن ماهیچه های صورت جلوگیری می کند و با کمک کردن به ساخت استخوان باعث چاق شدن صورت می شود.

ویتامین ای و چاقی صورت : ویتامین ای دسته ای از ویتامین هاست که برای سلامت پوست و مو بسیار مفید و موثر می باشد. این ویتامین در انواع غذاها و روغن ها یافت می شود اما در صورتی که نتوانیم این ویتامین را از طریق مواد خوراکی به بدن برسانیم از قرص ها و مکمل های آن باید استفاده کرد.

ویتامین های گروه B : ویتامین های B12 بر خلاف سایر ویتامین های گروه B در مواد غذایی به سختی پیدا می شود اما میتوانید این ویتامین را با نام ویتامین B کمپلکس از داروخانه ها خریداری و مصرف کنید .

منیزیم : منیزیم هم یکی از ویتامین های واجبی است که باید استفاده شود ، استفاده از این ویتامین باعث می شود تا مقدار قند خون و فشار خون شما کنترل شود و همچنین استخوان های را قوی تر و مستحکم تر خواهد کرد و در سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی دارد.

مطالب مرتبط :

مکمل ZMA چیست؟

مکمل BCAA چیست؟  

داروداروخانهزیباییسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژهمکمل های غذاییمکمل های ورزشی

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارافزایش وزنافزایش وزن سریعبرای چاق شدن چه بخوریمبرنامه غذایی روزانه برای چاق شدنبهترین راه برای چاق شدنپر شدن صورتپروتئینتپل شدن صورتچاق شدنچاق شدن با داروی گیاهیچاق شدن بدنچاق شدن پاچاق شدن پاهاچاق شدن پایین تنهچاق شدن در یک ماهچاق شدن در یک هفتهچاق شدن سریعچاق شدن صورتچاق شدن صورت و گونهچاق نشدنچگونه چاق شویمچه کسانی کمبود وزن دارندداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیداروهای گیاهی افزایش وزنراه های چاق شدن افراد لاغررژیم غذایی افزایش وزنرژیم غذایی چاقیسلامتیعلت چاق نشدنعلت لاغریعلل لاغریعوارض قرص مخمر آبجوعوارض لاغریفقر غذاییقرص مخمر آبجوقرص مخمر آبجو برای اضافه وزنقرص مخمر آبجو برای چاق شدنقرص مخمر آبجو برای چاقیقرص مخمر آبجو چیستکالریکمبود وزنلاغری بیش از حدمزایای قرص مخمرمکمل پروتئینمکمل غذاییمکمل غذایی برای چاق شدنمکمل های افزایش وزنمکمل ورزشیمکمل ورزشی افزایش وزنمکمل ورزشی چاق شدنویتامین چاقی صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram