گلوتامین یا ال گلوتامین،مکملی محبوب عضلات در بدنسازی!

گلوتامین

مکمل گلوتامین جزو مکمل‌هایی است که نه تنها برای بدنسازها بلکه در میان همه ورزشکاران مصرف آن بسیار رایج است.  

این مکمل حتی در سلامت دستگاه ایمنی و سلامت گوارش نقش ضروری دارد، همچنین بدن به‌طور طبیعی آمینو اسیدگلوتامین را می‌سازد. در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعات مفیدی از این مکمل به شما بدهیم.   

گلوتامین چیست؟

مکمل بدنسازی یک آمینواسید غیرضروری است و بیشتر در پلاسما، عضلات و اسکلت بدن انسان وجود دارد.  

غلظت گلوتامین خون در یک فرد سالم ۳ تا ۴ برابر سایر اسید‌های آمینه است، حدوداً ۶۰% اسید آمینه درون سلولی را تشکیل می‌دهد و تقریباً از عضلات به مقدار ۹ گرم در روز به داخل خون ترشح می‌شود. این اسید آمینه  از ترکیب گلوتامات و آمونیاک با مصرف آدنوزین تری فسفات تشکیل می شود.

تحقیقات انجام شده در مورد گلوتامین به وضوح نشان داده است این اسید آمینه به راحتی قادر است تا عضلات را از گزند تجزیه شدن پروتئین در امان نگه داشته و پدیده مخرب آتروفی عضلات را به خوبی مهار کند.

این اسید آمینه که به شکل مکمل تهیه و عرضه می‌شود در متابولیسم پروتئین نقش بسیار مهمی دارد و حجم عضلات را افزایش می دهد. این آمینواسید به شکل مکمل بدنسازی گلوتامین نیز تهیه می شود نقش مهمی در رشد عضلات بازی می کند.

این آمینواسید اثر زیادی بر ترشح هورمون رشد در بدن دارد و همین امر سبب افزایش قدرت عضلات و چربی سوزی می شود. به همین دلیل بسیاری از بدنسازان برای نتیجه بهتر گرفتن از این مکمل بدنسازی استفاده می کنند.   

تفاوت گلوتامین و ال گلوتامین :

گلوتامین نام خود آمینواسید و ال گلوتامین ، پودر این اسید آمینه می باشد. که به صورت پودر مکمل در بازار عرضه می شود.

چرا بدن به گلوتامین نیاز دارد؟

آمونیاک و نیتروژن باید از طریق رگهای خونی در سرتاسر بدن انتقال یابند. گلوتامین به بدن برای انجام این وظیفه کمک می کند. به همین بهتر است میزان این آمینواسید در خون ثابت باشد.

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم گلوتامین آمینواسیدی مفید برای حفظ سلامت دستگاه گوارش است. بدنسازان دایما در حال تمرین و ورزشهای سنگین هستند به همین دلیل بدن آنها باید گلوتامین اضافه را دریافت کند و مکمل بدنسازی گلوتامین گزینه بسیار خوبی برای جبران کمبود آمینواسید بدن است.

اگرچه برخی مطالعات، هیچ مزیتی برای ورزشکارانی که از گلوتامین استفاده می کنند برنشمرده است، اما منابع دیگر از جمله مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می گویند که مکمل گلوتامین بعد از ورزش شدید، می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت و به محافظت در برابر بیماری های متداول، کمک کند.
در حالیکه گلوتامین، فراوان ترین آمینو اسید در بدن است، ممکن است مقدار آن در زمانی که بدن شما در حال ترمیم است، کاهش یابد. شاید به همین دلیل است که ورزشکاران از مکمل گلوتامین استفاده می کنند. اگرچه هیچ داده ی علمی وجود ندارد که از استفاده ی گلوتامیــن برای مقاصد ورزشی حمایت کند، اما گلوتامین یکی از محبوب ترین مکمل ها در میان بدنسازان و ورزشکاران است.

چگونه و چه مقدار از مکمل بدنسازی گلوتامیـن استفاده کنیم؟!

به طور کلی میزان معقول استفاده از مکمل بدنسازی ال گلوتامین ۵۰۰ میلی گرم و سه بار در روز است.

هیچ مقدار مصرف رسمی و توصیه شده ای برای عضله سازی وجود ندارد، اما اکثر تولید کنندگان این مکمل، معمولا ۵ گرم از آن را دو یا سه بار در روز توصیه می کنند.

ورزشکاران باید این مقدار را به ۵ تا ۱۵ گرم در روز برسانند. البته قبل از استفاده از این مکمل بهتر است با مربی خود مشورت کنید و هرگز سرخود از مکمل ها استفاده نکنید.

بهترین زمان مصرف ال گلوتامیــن صبح، پس از ورزش و قبل از خواب شب است.

این مکمل را می توان با آب و یا آب میوه نوشید. مکمل ال گلوتامیـن را با آب سرد مصرف کنید، مصرف این مکمل با نوشیدنی های گرم اثرات آن را از بین می برد.

نتایج مصرف ال گلوتامیـن تقریبا یک هفته بعد از مصرف مشخص می شود، اما اگر درست و اصولی ورزش کنید و از این مکمل استفاده کنید اثرات آن به خوبی در بدن مشخص می شوند.

منابع سرشار از گلوتامین:

این اسید آمینه در اکثر گوشت ها و محصولات حیوانی و همچنین هر محصول لبنی یا محصولی مانند پروتئین آب پنیر یا پروتئین کازئین موجود در شیر به مقدار زیادی یافت می شود. سطح آن در غذاهای مختلف عبارتند از:
• در ۴.۷ درصد پروتئین گوشت گاو
• در ۸.۸ پروتئین شیر
• در ۱۱.۱ درصد پروتئین برنج سفید
• در ۱۶.۲ درصد پروتئین ذرت
• در ۹.۱ درصد پروتئین توفو
• در ۴.۳ درصد پروتئین تخم مرغ
حتما بخوانید :
پروتئین پودر آب پنیر (وی) چیست؟

فواید مصرف مکمل ال گلوتامیـن

گلوتامیــن یکی از مهم‌ترین اجزای پروتئین عضلات و باعث عضله سازی می‌شود. برخی از فواید آن عبارت‌اند از:

  • این مکمل می‌تواند به حفظ بافت‌های عضلانی در ورزشکاران کمک کند، زیرا ورزش زیاد می‌تواند موجب کاهش سطح گلوتامین خون شود با مصرف این مکمل، بدن برای تامین این گلوتامین مصرفی، از ذخایر گلوتامین عضلانی استفاده نمی‌کند.
  • مصرف این مکمل سبب سرعت بخشیدن به بازسازی عضلات پس از تمرین‌ها و مقابله با ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که ترشح آن فرسایش و تحلیل عضلات را در پی دارد.
  • مصرف این مکمل می‌تواند به بهبود آسیب معده ناشی از هلیکوباکتر که باعث زخم معده می‌شود، کمک کند.
  • مکمل گلوتامیـن در بیمارانی که عمل جراحی خصوصا شکم داشته‌اند کمک می‌کند که از هدر رفتن نیتروژن جلوگیری شود و از استرس جراحی می‌کاهد.
  • گلوتامین باعث افزایش سنتز پروتئین در عضله‌های اسکلتی و رشد عضلات می‌شود، رشد عضلانی توان میوفیبر‌ها را برای انقباض افزایش می‌دهد.
  • مصرف این مکمل باعث سرعت بخشیدن به سوختن چربی‌های بدن می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را بهتر جذب کند.
  • یکی دیگر از فواید گلوتامین حفظ توده عضلانی در مواقع استرس است.
  • این مکمل از ترکیب گلوتامات و آمونیاک تشکیل می‌شود، مصرف این مکمل  در زمان آسیب یا ضرب دیدگی می‌تواند بهبودی را تسریع بخشیده و عملکرد سیستم ایمنی را بهتر کند.
  • گلوتامین، برای بیماران سرطانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این آمینواسید از پوشش داخلی دستگاه گوارش محافظت کرده و به درمان و پیشگیری زخم معده و بیماری‌های التهابی روده کمک کند.

عوارض مصرف گلوتامیـن:

تاکنون هیچ عوارض جانبی برای مصرف گلوتامین گزارش نشده است اما همانند تمام مکمل‌ها مصرف بیش‌ازحد هرگز توصیه نمی‌شود.

مصرف بیش‌ازحد گلوتامین موجب ناراحتی معده می‌شود ازاین‌رو همان‌طور که گفته شد از مصرف زیاد آن باید خودداری کرد.

در صورت مشاهده درد قفسه سینه، مشکلات شنوایی، عفونت (تب، لرز، گلو درد) سریعا به پزشک مراجعه کنید.

واکنشهای آلرژیک این مکمل بسیار محدود است اما ممکن است کهیر، مشکلات تنفسی و تورم در بدن رخ دهد.

عوارض جانبی دیگر تهوع، استفراغ، درد عضلات، احساس خستگی، سردرد، سرگیجه، واکنش پوستی، خشکی دهان و آبریزش بینی هستند.

مصرف طولانی مدت و زیاده از حد گلوتامین می تواند در دراز مدت تاثیرات منفی داشته باشد. همچنین باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان می شود.

مصرف همزمان گلوتامین با کراتین

آنچه که در گذشته مطرح شده است؛ شما نباید این دو مکمل را با هم مصرف کنید! زیرا این دو مکمل به حامل‌ها و ناقل‌های یکسانی در بدن وابسته هستند. زمانی‌ که این دو مکمل با هم مصرف شوند برای وصل شدن با حامل‌ها به رقابت می‌پردازند و یکی برنده شده و دیگری بازنده می‌شوند. اما… تحقیقات معتبری در خصوص تداخل مصرف کراتین و گلوتامین وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان به صورت علمی تداخلی برای این دو در نظر گرفت.

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروخانهمقالاتمقالات ویژهمکمل های غذاییمکمل های ورزشی

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس خصوصیآمینو اسیدابزار پزشکیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن خرید مکمل ورزشیال گلوتامین چیست؟بهترین برند بوتاکس موبهترین مکملبهترین مکمل بدنسازیبهترین مکمل لاغریتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتداخل مکمل های ورزشی با همچرا نباید کراتین و گلوتامین رو با هم خورد>چگونه و چه مقدار از مکمل بدنسازی گلوتامیـن استفاده کنیم؟!خواص ال گلوتامینداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانسدرخواست پرستاردرخواست پزشکدرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرماندوز مصرف گلوتامینزمان مصرف گلوتامینسلامتیعضله سازیعوارض ال گلوتامینعوارض داروهاعوارض گلوتامینعوارض مصرف گلوتامینفرق گلوتامین با ال گلوتامینفواید مصرف مکمل گلوتامینگلوتامین آسپرین 24گلوتامین پروتئین وی است؟گلوتامین چیستگلوتامین در بدنسازیگلوتامین ضرر دارد؟لوازم آرایشی بهداشتیمحبوب ترین مکمل بدنسازیمصرف روزانه مکملمصرف کراتین و گلوتامینمصرف گلوتامینمضرات گلوتامینمکمل بدنسازیمکمل ضروری در بدنسازیمکمل غذاییمکمل گلوتامینمکمل های غذایی و ورزشیمکمل ورزشیمکمل ورزشی آسپرین 24مکمل ورزشی ضرورینحوه مصرف گلوتامین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram