بی خوابی و درمان آن با دارو ها و مکمل های خواب آور

بی خوابی و درمان آن با دارو ها و مکمل های خواب آور

یک فرد بالغ و سالم به طور متوسط ​​به ۶ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. اما امروزه بی خوابی از مشکلات شایع جامع امروزی می باشد. خواب کمتر از ۷ ساعت در شب با عوارضی مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی، سکته مغزی و استرس روانی مرتبط می باشد. بيشتر ما درطول زندگي خود چندباري در خوابيدن  دچار مشكل مي شويم. اين مشكل (Insomnia –  بي خوابي)  اغلب موقتي است و بيشتر هنگام ناراحتي و يا هيجان روي مي دهد و پس از چند روز كه اوضاع به حال عادي بازگشت خود به خود حل مي شود. بی خوابی در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است. به طوری که این افراد، ۱/۵ برابر بیش‌تر از افراد جوان از بی خوابی شکایت دارند.   

انواع بی خوابی   

۱ – بی خوابی ناشی از عوامل محیطی : علل این نوع از بی خوابی شامل :

  1. استرس ناشی از اتفاقات 
  2. شرایط محیطی مانند نور،حرارت و سرو صدا
  3. تغییرات برنامه خواب مانند تغییر شیفت کاری یا بی خوابی ناشی از مسافرت طولانی ( jet lag )

۲ – بی خوابی ناشی از سایر بیماریها مانند آسم، افسردگی، آرتروز، سرطان، سوزش معده، روده، داروها و یا مصرف موادی مانند الکل، کافئین و تنباکو.

قرص های خواب آور

اگر تغییر سبک زندگی مؤثر نباشد، فرد می تواند قرص خواب را به عنوان راه حل کوتاه مدت انتخاب کند. ممکن است بسیاری از افراد به قرص خواب نیاز نداشته باشند.  قرص های خواب آور شامل آرام بخش ها یا خواب آورها می باشند و به اشکال مختلفی وجود دارند. همچنین افراد می توانند قرص های طبیعی و گیاهی، با نسخه یا بدون نسخه را مصرف کنند.  

انواع مختلفی از قرص‌های خواب آور وجود دارد. پزشک معالج بر اساس علت و نوع بی خوابی که تجربه کرده‌اید، مناسب‌ترین نوع قرص خواب را برای شما تجویز خواهد کرد. پزشک شما در زمان تجویز قرص خواب، سایر بیماری‌ها و داروهای مصرفی را نیز در نظر خواهد گرفت.

معرفی انواع قرص خواب

  • بنزودیازپین : این دسته از قرص‌های خواب‌آور که شامل امازپام، تریازولام و… هستند به رفع اختلالات خواب مانند راه رفتن در خواب یا کابوس‌ دیدن کمک می‌کنند. اما باید مراقب عوارض آنها مانند خواب‌آلودگی در طول روز و اعتیادی که به‌همراه می‌آورند هم باشید. این دارو نباید به مدت بیش از ۲ تا ۴ هفته استفاده شوند و تنها برای درمان بی خوابی کوتاه مدت استفاده می‌شوند.
  • زولپیدم : زولپیدم با نام تجاری آمبین (Ambien)، دارویی ضد تشنج، ضد اضطراب و آرامبخش است. این دارو برای دوره درمانی کوتاه و حداکثر ۱۰ روز استفاده می شود. زولپیدم به سرعت عمل کرده و به همین دلیل لازم است که حتما حدود نیم ساعت قبل از خواب و در منزل از آن استفاده شود. از عوارض جانبی داروی زولپیدممی توان به تهوع، استفراغ، درد عضلانی، گرفتگی یا آبریزش بینی، سردرد، گیجی و خواب آلودگی اشاره کرد.
  • لورازپام : قرص لورازپام جزء گروه دارو های آرام بخش قرار دارد و برای بیمارانی که در خواب مشکل دارند تجویز می شود، این نوع از قرص خواب هم مانند دیگر دارو های خواب آور برای فرد وابستگی ایجاد می کند و اگر در مدت طولانی استفاده شود ناراحتی های ذهنی و جسمی را به وجود می آورد.عوارض این دارو شامل : بی نظم شدن حرکات/ سرگیجه/ فراموشی لحظه ای/ ناتوانی در تکلم/ لرز/ سردرد/ بی قرار شدن/ضعف و بی خوابی.
  • آلپرازولام : آلپرازولام یک داروی ضد اضطراب از خانواده بنزودیازپین ها می باشد که برای درمان اختلالات اظطراب، اختلالات پانیک ( حمله های ناگهانی و غیر منتظره ترس شدید و نگرانی ) و درمان بی خوابی بکار می رود.افرادی که برای نخستین مرتبه از قرص های ضد افسردگی مانند آلپرازولام یا حتی به عنوان یک آرام بخش استفاده می کنند ممکن است به مشکلی بر نخوردند اما این مصرف کم کم به یک اعتیاد تبدیل شده و تا جایی پیش می رود که مصرف آن به صورت هر شب یک قرص در می آید.عوارض : خواب آلودگی شدید، حساسیت به نور و صدا، ضعف و خستگی، گیجی، کج خلقی و خشکی دهان، تغییر در اشتها، تغییر در وزن بدن.
  • اگزازپام : داروی اگزازپام جز ترکیبات ضد اضطراب و آرامبخش می باشد. از موارد استفاده آن می توان به اضطراب، تنش و محرومیت از الکل اشاره کرد. برخی از عوارض قرص اگزازپام عبارت است از احساس خواب آلودگی، گیجی و سردرد. اگزازپام اعتیاد آور است و می تواند وابستگی ایجاد کند.

توجه داشته باشید برخی از انواع قرص خواب فقط برای مصرف در کوتاه‌مدت هستند. برای استفاده از قرص خواب حتما با پزشک مشورت کنید و بیش از دوز تجویزشده، قرص مصرف نکنید. حتی اگر میزان دوز تجویزشده از سوی پزشک مؤثر واقع نمی‌شود، باز هم بدون اجازه او دست به افزایش میزان مصرف نزنید.

قرص ملاتونین 

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که چرخه خواب را مدیریت می کند و نظم می بخشد. برخی از افرادی که از بیماری بیخوابی رنج می برند یا به اختلالات خواب دچار هستند، می توانند قرص ملاتونین مصرف کنند.

موارد مصرف ملاتونین:

۱ـ مشکلات خواب سالمندان همچون کم خوابی و بیخوابی را از بین می برد.

۲ـ عوارض ناشی از دوران قاعدگی را کاهش می دهد.

۳ـ برای افراد سالم خواب راحت تری را به وجود می آورد.

۴ـ ساعت خواب افرادی که به علل مختلف ساعت خواب آن ها به هم خورده است را تنطیم می نماید.

۵ـ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی

۶ـ کمک به درمان اختلالات خواب در کودکان با اختلالات نورولوژی ـ روانی مانند عقب ماندگی ذهنی ، اوتیسم ، اختلالات روانی و صرع و …

عارضه جانبی مهمی که اغلب افراد هنگام مصرف مکمل ملاتونین دچار آن می شوند، خواب‌آلودگی است، که بعد از قطع مصرف دارو برطرف می‌ شود.

مکمل ‌های غذایی ملاتونین در دوزهای کم، به صورت کوتاه‌ مدت و دراز مدت، بی‌ خطر هستند. اما باید در مورد مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

داروهای گیاهی درمان بیخوابی

ریشه والرین : ریشه والرین در مکمل های گیاهی رایج است و می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.ریشه والرین یک ماده رایج در مکمل های گیاهی است که افراد برای بهبود خواب، تسکین اضطراب و افزایش آرامش از آن استفاده می کنند. این مکمل ها به اشکال مختلفی مانند چای، مایعات و کپسول ها تولید می شوند.محصولات ریشه والرین در داروخانه ها، فروشگاه های داروهای گیاهی  و داروخانه های آنلاین موجود است.

منیزیم : منیزیم یک ماده معدنی است که برای آرامش و تسکین استرس مهم است. کمبود منیزیم با افزایش خطر بی خوابی ارتباط دارد. بسیاری از مردم به علت رژیم های غذایی ناسالم و استرس بیش از حد، مصرف الکل و مصرف کافئین ، کمبود منیزیم دارند.

استفاده از مکمل های منیزیم استرس و اضطراب را کاهش می دهد و کمک می کند تا مغز خود را آرام کنید و به خواب بروید. همچنین می تواند به تنظیم تولید ملاتونین نیز کمک کند ، که  برای خواب آرام در شب لازم است.

ویتامین B کمپلکس : در حالی که تعداد کمی از ویتامین‌های خانواده B برای استرس توصیه می‌شود، تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین B به تنهایی می‌تواند موجب تسکین سیستم عصبی و کمک به خوابی آرام‌تر شود.

مواد غذایی خواب آور

از مواد غذایی بهبود دهنده خواب می توان به شیر ، چای سبز ، موز ، ذرت؛ گوجه فرنگی، سیب زمینی، برنج، جو، انگور و گیلاس اشاره کرد. می توانید این مواد غذایی را حدود ۳ ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا ترشح ملاتونین را تحریک کنند.

با نصب اپلیکیشن آسپرین ۲۴ میتوانید در کوتاه ترین زمان دارو یا مکمل مورد نظر خود را از نزدیک ترین داروخانه استعلام گرفته و از موجودیT مشخصات و قیمت آن اطلاع پیدا کنید.

 

مطالب مرتبط :

آیا از بی خوابی رنج می برید؟

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهسلامتیمقالاتمقالات ویژهمکمل های غذایی

آرامش بخشآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آلپرازولامآمبولانسآمبولانس icuآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیآمبینآمپول کتورولاک برای دندان دردآیا قرص خواب اعتیاد می آورداپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاختلال خواباز بی خوابی رنج می بریداعتیاد قرص خواباگزازپامانواع قرص خواباینسامنیابررسی دلایل بی خوابیبنزودیازپینبی خواب شدنبی خوابیبیخواب شدنبیخوابیبیخوابی شبانهپرستار متخصص خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارترشح هورمون خوابخوابخواب ارامخوابیدنداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیداروهای خواب آورداروهای گیاهی درمان بیخوابیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درماندرمان اختلالات خوابدرمان بی خوابیدرمان بیخوابیدرمان خانگی بی خوابیدرمان خانگی بیخوابیدرمان گیاهی بی خوابیدرمان گیاهی بیخوابیدرمان مشکلات خوابدلیل بی خوابیرفع اختلالات خوابزولپیدمسلامتیعلت بی خوابیعلت بیخوابیعلت و درمان بی خوابی شبانهعلل بی خوابیعلل بیخوابیعوارض بی خوابیعوارض بیخوابیعوارض داروهاعوارض داروی خواب اورعوارض قرص آلپرازولامعوارض قرص اگزازپامعوارض قرص بنزودیازپینعوارض قرص خوابعوارض قرص زولپیدمعوارض قرص لورازپامعوارض قرص ملاتونینعوامل بی خوابی و راههای درمان آنقرص خوابقرص خواب آورقرص خواب اورقرص ملاتونینکارهایی که به درمان بی خوابی کمک می کنندکپسول ملاتونینکیفیت خوابمشکل خوابیدنمشکلات خواب سالمندانمکمل غذاییمکمل غذایی خواب آورملاتونینمواد غذایی خواب آورنوشیدنی خواب آورهورمون خواب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram