سرما درمانی بهتر است یا گرما درمانی؟

سرما و گرما درمانی

سرما و گرما درمانی


سرما درمانی بهتر است یا گرما درمانی؟      

روش سرما درمانی:

در برخی موارد از سرما و گرما درمانی برای ماساژ درمانی استفاده می‌شود. این حالت از درمان نیز باعث کاهش درد می‌شود با این تفاوت که دردهای تیز و تند را کاهش می‌دهد. عضلات و ماهیچه‌های آسیب‌دیده با استفاده از سرما، بهبود می‌یابند. در اثر سرما عصب‌ها نیز سردتر می‌شوند و پیام درد نیز سریع به بافت‌ها نمی‌رسد. عنصر سرما باعث کرختی و بی‌حسی آن منطقه خاص می‌شود و علاوه بر آن تورم و التهاب آن را نیز کاهش می‌دهد. 

در حقیقت هدف از سرما درمانی و گرمادرمانی در شیوه‌های ماساژ درمانی، معیوب کردن چرخه درد است. میزان سرما در تسکین درد، تفاوت ایجاد می‌کند. برای از بین بردن درد و سرمای بسیار زیاد لازم است به همین دلیل برای سرمادرمانی استفاده از محصولات بسیار سردکننده توصیه می‌شود. همزمان با خون اکسیژن و سایر مواد مغذی نیز به آن منطقه می‌رسد و چرخه درد معیوب می‌شود. به صورت یک قانون کلی از سرما برای درمان دردهای تند و تیز استفاده می‌شود. در ضمن سرما تأثیر زیادی در کاهش تورم و التهابات دارد. متدها و ابزار مورد استفاده در جلسات سرمادرمانی و گرما درمانی ماساژ، متفاوت هستند اما هدف نهایی همه آنها رضایت مشتری به معنی کاهش و تسکین درد در او و احساس تازگی و نشاط است.  

روش گرما درمانی

گرما درمانی از بکارگیری یک بطری یا کیسه آب گرم، حمام آب گرم تا تجهیزات فیزیوتراپی همچون اولتراسوند و دیاترمی موج کوتاه را در بر می گیرد.
افزایش درجه حرارت بافت باعث گشادی موضعی رگهای خونی و در نتیجه افزایش خونرسانی و تغذیه بهتر موضع آسیب دیده توسط اکسیژن و مواد مغذی می شود. ثابت شده که گرما برای کاهش درد و تسکین عضلات نیز مفید است. گرما بافتها را انعطاف پذیر نموده و به کاهش سفتی و حرکت راحتتر مفاصل کمک می نماید.


برای آسیب های قدیمی (بیش از ۶ هفته) هنگامیکه التهاب و تورم اولیه برطرف شد، گرما درمانی مناسب است. گرما همچنین برای سفتی مفاصل (مانند آرتریت) و اسپاسم های عضلانی مناسب است.

البته گرما درمانی مانند سرما درمانی باید بلافاصله پس از ورزش انجام شود. بهتر است گرما درمانی برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها مورد استفاده قرار نگیرد و تنها برای درمان دردهای با تأخیر عضلات انجام شود چون گرما در آسیب‌دیدگی روند التهاب را سرعت می‌بخشد و به درد بیشتر منجر می‌شود. برای گرما درمانی می‌توان از وان آب گرم، پدهای گرمایی الکتریکی یا دستی، سونا بخار و ماساژ سنگ‌داغ استفاده کرد.

استفاده متناوب از سرما و گرما درمانی

تضاد درمانی یا استفاده متناوب از سرما و گرما برای کاستن از درد عضلات ورزشکاران روشی مناسب است. در این شیوه ابتدا جریان خون با سرما درمانی کاهش می‌یابد و بدون وقفه با گرما درمانی افزایش پیدا می‌کند تا ری‌کاوری مناسبی صورت پذیرد ولی برتری خاصی به روش‌های دیگر ریکاوری ندارد. سرما و گرما درمانی پشتوانه علمی دارد ولی نباید فراموش کرد که هیچ‌کدام از آن‌ها شیوه کامل و قدرتمندی نیستند و هرگز نباید گزینه اصلی درمان باشند.

ممکن است از خواندن این مطلب هم خوشتان بیاید.

 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

تجهیزات پزشکیداروخانهسلامتی

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیتجهیزات پزشکیداروداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلاینسرما درمانیسرما درمانی بازیکنان فوتبالسرما درمانی برای لاغریسرما درمانی بهتر است یا گرما درمانیسرما درمانی پوستسرما درمانی چیستسرما درمانی در ورزشسرما درمانی زگیلسرما درمانی صورتسرما درمانی لاغریسرما و گرما درمانیسرما و گرما درمانی چیستگرما درمانیگرما درمانی با نانوذرات مغناطیسیگرما درمانی برای دیسک کمرگرما درمانی پرتقالگرما درمانی چشمگرما درمانی چیستگرما درمانی در فیزیوتراپیگرما درمانی سرطانگرما درمانی مرکباتگرمادرمانی در جدولگرمادرمانی در جدول کلاسیکلوازم آرایشی بهداشتیمکمل های غذایی و ورزشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram