هر چیزی که لازم است درباره نگهداری داروها درمنزل بدانید!

نگهداری داروها درمنزل

نگهداری داروها درمنزل    

خیلی از ماها در خانه داروهای مختلفی را نگهداری می کنیم اما از خطرات نگهداری دارو در خانه اطلاعی نداریم . منظور از نگهداری داروها در منزل این است که یک روزی از آنها استفاده شود و اغلب داروهایی که در منزل نگهداری می شوند شامل باقی مانده ی داروهایی است که به طور ناقص مصرف شده اند. نگهداری دارو در منزل شرایطی دارد و باید برخی از داروها را دور ریخت.نگهداری داروها درمنزل چگونه باید انجام شود؟ 

احتمالا در منزل شما هم انواع کیسه و جعبه های دارویی از قرص های رنگارنگ گرفته تا سرنگ های بدون استفاده یافت می شود ، در ادامه، با شرایط نگهداری دارو در خانه  آشنا می شویم.  

نگهداری دارو در یخچال

یخچال علارغم خنک بودن به دلیل مرطوب بودن، بهترین محل نگهداری همه داروها نیست زیرا ممکن است رطوبت به داروها نفوذ کرده وباعث خراب شدن آن شود. فقط داروهایی مانند انسولین، برخی از سوسپانسیون های آنتی بیوتیک ها، شیاف ها، انواع واکسن ها که توسط دکتر به نگهداری در یخچال توصیه شده است را در یخچال نگهداری کنید.

نگهداری دارو در کابینت

دقت کنید نگهداری داروها درمنزل از آنجایی که حرارت، نور و رطوبت بر مواد موثره داروها اثر می گذارد بهتر است داروها را در کابینت های  خنک و در محافظت از نور و رطوبت قراردهید. از نگهداری داروها در کابینت بالای اجاق گاز، سینک ظرفشویی، حمام و سرویس بهداشتی خودداری کنید زیرا گرما و مخصوصا رطوبت این محیط ها می تواند باعث تخریب داروها شده و بدین ترتیب ممکن است داروهای شما کارایی مناسبی در بدن نداشته باشند.

نگهداری دارو در ظروف پلاستیکی

نگهداری داروها درمنزل به سادگی می‌توانید از ظروف درب دار پلاستیکی استفاده کنید، این ظروف به اشکال مختلف در بازار موجود است شما می‌توانید به سادگی انواع طبقه بندی شده آن را انتخاب کنید و داروهای خود را بر اساس نوع استفاده دسته بندی کنید تا در صورت لزوم به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

نگهداری دارو در سبدهای حصیری

برای نگهداری داروها درمنزل سبدهای حصیری گزینه مناسبی است. شما روی هر سبد برچسبی بزنید و داروها را دسته بندی کنید کنید.

نگهداری دارو دور از دسترس کودکان

در نگهداری داروها درمنزل نکته‌ای که بیش از هر چیز حائز اهمیت است دور از دسترس بودن کودکان است. برای این منظور انتخاب کابینت‌های بالایی یا باکس مخصوص نگهداری دارو می‌تواند موثر باشد. حتی می‌توانید از ایده‌ی کابینت مخفی استفاده کنید و به فضای کابینت و داروهای خود نظم ببخشید.

چه داروهایی را باید دور ریخت؟

  • داروهای دارای برچسب های ناخوانا و داروهایی با بسته بندی دچار خراش را باید دور انداخت.
  • داروهای تغییر رنگ یافته یا بد بو را باید دور انداخت .
  • داروهایی که با مصرف آن دچار حساسیت وعوارض شده اید را باید دور انداخت.
  • نگهداری آنتی بیوتیک، داروهای نسخه ای و داروهای ممنوع در خانه، خطرناک است.
  • به تاریخ انقضای دارو توجه کنید و داروهای تاریخ گذشته را دور بیاندازید زیرا مصرف اینگونه داروها عوارض زیادی را به همراه دارد.
  • سرنگ و دستکش استریل نیز تاریخ انقضای مصرف دارند. سرنگ (میکروست) و یا دستکش استریل که تاریخ مصرف آن گذشته و یا کاغذ پوشش آنها پاره شده باشد غیر استریل و غیر قابل استفاده است.
  • برای دور انداختن داروهای تاریخ انقضا گذشته آنها را از بسته بندی اصلی خارج کنید و داخل نایلون زباله بیندازند یا در چاه فاضلاب بریزید.
  • داروهایی غیر قابل استفاده در منزل که تاریخ انقضای آنان فرا نرسیده را به مراکز منتخب جمعیت هلال احمر اهدا کنید.

تا چه زمانی می توانیم یک دارو را در منزل نگه داریم؟

لازم است به تاریخ انقضای دارو نگاه کنید و اگر دارو تاریخ گذشته بود آن را دور بیاندازید . داروهای اضافه و مخصوص یک بیماری را در صورت درمان آن بیماری دور بیاندازید .داروهایی که نمی توانید برچسب آنها را ببینید بلافاصله دور بریزید.

اگر از محتوی بطری شربت اطمینان ندارید و برچسب روی بطری پاک شده است ، بیش از این آن را نگهداری نکنید. قرص ها یی که دچار تغییر رنگ، لک، شکنندگی یا بوی بد شده اند را دور بریزید. اگر دارویی که باید در یخچال قرار گیرد در دمای خانه قرار گرفت یا داروی مخصوص برای یک بیماری مزمن خیس شد ، دور بریزید و مجددا آن را تهیه کنید.

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهمقالات

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپرین 24استخدام پرستار خصوصیبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکلوازم آرایشی بهداشتیمکمل های غذایی و ورزشینگهداری دارونگهداری دارو در دمای بالانگهداری دارو در مسافرتنگهداری دارو در یخچالنگهداری داروهانگهداری داروها درمنزلنگهداری داروهای ترکیبینگهداری داروهای شیمی درمانینگهداری داروهای یخچالی

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram