رژیم غذایی پالئو: پالئو چیست و چرا اینقدر محبوب است؟

رژیم غذایی پالئو

آیا رژیم غذایی پالئو که از برنامه غذایی انسان های ماقبل تاریخ الگوبرداری شده است ، برای انسانهای مدرن مناسب است؟  

رژیم غذایی پالئو یک برنامه غذاییست مبتنی برغذاهایی شبیه به آنچه که در دوره پارینه سنگی ( تقریباً از ۲.۵ میلیون تا ۱۰ هزار سال پیش ) خورده می شد.  

این رژیم غذایی معمولاً شامل گوشت بدون چربی ، ماهی ، میوه ، سبزیجات ، آجیل و دانه ها است – غذاهایی که در گذشته می توانستند با شکار و جمع آوری آنها را بدست آورند. رژیم غذایی پائو غذاهایی را که از دوره  ظهور کشاورزی (حدود ۱۰،۰۰۰ سال پیش) متداول شد ، محدود می کند. این غذاها شامل لبنیات ، حبوبات و غلات هستند.

نامهای دیگر رژیم غذایی پالئو شامل رژیم غذایی سرخپوشان ، رژیم پارینه سنگی و رژیم غارنشین است.   

هدف  

هدف از رژیم غذایی پالئو بازگشت برنامه غذایی به روشی بیشتر شبیه آنچه انسانهای اولیه می خوردند است . استدلال این رژیم غذایی این است كه بدن انسان از نظر ژنتیكی با رژیم مدرن كه با شیوه های كشاورزی پدید آمده است – منطبق نیست – ایده ای كه به عنوان فرضیه اختلاف نظر شناخته می شود.

کشاورزی چیزی را که مردم می خورند تغییر داد و لبنیات ، غلات و حبوبات را به عنوان اصلی ترین عنصر در رژیم غذایی انسان ایجاد کرد. این تغییر نسبتاً دیر و سریع در رژیم ، طبق این فرضیه ، از توانایی بدن در سازگاری پیشی گرفت. اعتقاد بر این است که این عدم تطابق یکی از عوامل مؤثر در شیوع چاقی ، دیابت و بیماری های قلبی است.

چرا بخواهید رژیم غذایی پائو را دنبال کنید؟

شما ممکن است تصمیم بگیرید که رژیم غذایی پالئو را دنبال کنید زیرا:

  • می خواهید وزن کم کنید یا یک وزن سالم را حفظ کنید
  • می خواهید به برنامه ریزی وعده های غذایی کمک کنید

جزئیات رژیم غذایی پالئو

توصیه ها در تبلیغ رژیم های غذایی پالئو متفاوت است ، و برخی از برنامه های این رژیم غذایی دستورالعمل های سختگیرانه تری نسبت به بقیه دارند. به طور کلی رژیمهای غذایی پالئو از این دستورالعمل ها پیروی می کنند.

انواع مختلف رژیم پالئو

 چندین روش برای انجام رژیم پالئو وجود دارد که هرکدام قوانین، تنظیمات و دستور العمل خود را دارند. در ادامه چند روش رایج برای دنبال کردن رژیم پالئو را بررسی می کنیم:

 رژیم پالئو استاندارد در این رژیم شما باید قوانین رژیم پالئو سنتی را پیاده کنید. غلات، حبوبات و مواد غذایی فرآوری شده حذف می شوند و تمرکز بر روی مواد غذایی کامل مانند میوه، سبزیجات، گوشت، آجیل ها و دانه ها است.

 رژیم پالئو خود ایمن:  مواد غذایی تحریک کننده التهاب را حذف می کنید و سپس رفته به رژیم خود باز می گردانید تا ببینید کدام ماده خوراکی باعث التهاب می شود. رژیم پالئو خود ایمن برای افرادی که اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس منتشر یا روماتیسم مفصلی دارند انتخاب بسیار فوق العاده ای است.

 رژیم پالئو ۸۰/۲۰ اگر حتی تصور حذف کامل غلات برای شما سخت است این سبک به درد شما می خورد. شما در ۸۰ درصد از رژیم خود را به صورت پالئو پیش می‌ برید و ۲۰ درصد باقی مانده را از مواد خوراکی غیر پالئو می خورید.

 رژیم پالئو گیاه خواری:  ترکیب اصول رژیم گیاهخواری و پالئو چنین سبک غذایی را به وجود می آورد. در رژیم پالئو گیاه خواری باید تمام محصولات حیوانی را باید حذف کرد. به همین خاطر برخی ادعا می‌ کنند که برای کسب نتیجه در رژیم پالئو باید محصولات حیوانی وجود داشته باشند.

چی بخورم؟

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • آجیل و دانه ها
  • گوشتهای کم چربی ، به ویژه حیوانات گیاهخوار و حیوانات وحشی پر جنب و جوش
  • ماهی ، به ویژه آنهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون ، ماهی خال مخالی و ماهی تن هستند
  • روغن های حاصل از میوه و آجیل مانند روغن زیتون یا روغن گردو
  • عسل
  • شیر های غیرلبنی شیر نارگیل و…
دیاگرام هرم غذایی رژیم پالئو

 

از خوردن چه چیزی در رژیم پالئو دوری کنم؟

  • غلات مانند گندم ، جو دوسر و جو
  • حبوبات مانند لوبیا ، عدس ، بادام زمینی و نخود فرنگی
  • محصولات لبنی
  • شکر تصفیه شده
  • نمک
  • سیب زمینی ها
  • غذاهای بسیار فرآوری شده به طور کلی

منوی یک روز معمولی

سالاد بر اساس رژیم غذایی پالئو

در اینجا نگاهی به آنچه شما ممکن است در طی یک روز معمولی بر اساس رژیم غذایی پالئو مصرف کنید:

  • صبحانه ۲ عدد تخم مرغ و یک عدد میوه
  • ناهار مرغ پخته شده به همراه کاهو
  • شام گوشت گوسفند به همراه پوره سیب زمینی
  • تنقلات، خوراک مختصر. یک پرتقال ، هویج یا کرفس توت و توت فرنگی.

رژیم غذایی همچنین بر نوشیدن آب و فعالیت جسمی روزانه تأکید دارد.

نتایج

تعدادی آزمایش بالینی تصادفی رژیم غذایی پالئو را با سایر برنامه های غذایی مانند رژیم غذایی مدیترانه ای یا رژیم دیابت مقایسه کرده اند. به طور کلی ، این آزمایشات نشان می دهد که رژیم غذایی پالئو در مقایسه با رژیم های غذایی میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی، غلات کامل، حبوبات و لبنیات کم چرب ممکن است مزایایی به همراه دارد. این مزایا  شامل موارد زیر است:

  • کاهش وزن بیشتر
  • هضم گلوکز را بهبود می بخشد
  • کنترل فشار خون بهتر
  • کاهش تری گلیسیرید
  • مدیریت بهتر اشتها

با این حال ، جهت تشخیص مزایا و معایب هر رژیم غذایی پس از انجام آزمایش های بلند مدت بر روی افراد بیشتری که بطور تصادفی رژیم های غذایی مختلف را دنبال می کنند نیاز است که آن رژیم به مدت طولانی اجرا شود.

سؤالاتی در مورد رژیم های پالئو

بیشتر نگرانی ها یا سؤالات در مورد رژیم غذایی پالئو به خاطر انتخاب مواد غذایی و فرضیه اصلی است:

نگرانی های مربوط به رژیم پالئو

پالئو سرشار از سبزیجات ، میوه و آجیل است – همه عناصر یک رژیم غذایی سالم است.

تفاوت اصلی بین رژیم غذایی پالئو و سایر رژیمهای سالم عدم وجود غلات و حبوبات است که منابع خوبی از فیبر , ویتامین ها و سایر مواد مغذی محسوب می شوند. همچنین در رژیم غذایی لبنیات وجود ندارد ، که منبعی سرشار از پروتئین و کلسیم است.

این غذاها نه تنها از نظر بهداشتی در نظر گرفته می شوند بلکه به طور کلی مقرون به صرفه تر و در دسترس تر از غذاهایی مانند حیوانات وحشی و حیوانات علف خوار و آجیل هستند. بنابراین برای برخی از افراد ، رژیم غذایی پالئو ممکن است خیلی گران باشد.

 علاوه بر این رژیم غذایی پالئو تاکید زیادی بر مصرف گوشت دارد. به همین خاطر شاید رژیم پالئو برای همه افراد مناسب نباشد. همچنین رژیم برای افراد گیاه خوار و کسانی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کنند طراحی نشده است.

مصرف گوشت به صورت متعادل کاملا سالم است اما مصرف بیش از حد مشکلاتی در پی دارد. به طور مثال مصرف بالای گوشت قرمز با افزایش خطر سرطان روده بزرگ و مرگ در ارتباط است.

سوال در مورد فرضیه رژیم غذایی پالئو

محققان معتقدند كه فرضیه اساسی رژیم غذایی پالئو می تواند بیش از این ماجرای چگونگی سازگاری انسان با تغییرات در رژیم غذایی را تغییر دهد. این استدلال به خاطر درک پیچیده تر تکامل نیازهای غذایی انسان می باشد که شامل موارد زیر است:

  • تغییرات رژیم غذایی مبتنی بر جغرافیا ، آب و هوا و در دسترس بودن مواد غذایی – نه تنها رو آوردن به کشاورزی – بلکه تکامل نیازهای غذایی را نیز شکل می دهد.
  • تحقیقات باستان شناسی نشان داده است که رژیم های غذایی اولیه انسان ممکن است دانه های وحشی را تا ۳۰،۰۰۰ سال پیش – یعنی قبل از معرفی کشاورزی – در بر داشته باشد.
  • تحقیقات ژنتیکی نشان داده است که تغییرات تکاملی قابل توجه پس از دوران پارینه سنگی ادامه یافته است ، از جمله تغییرات مربوط به رژیم غذایی ، مانند افزایش تعداد ژن های مرتبط با تجزیه نشاسته های رژیم غذایی.

خط آخر

رژیم غذایی پالئو ممکن است به شما در کاهش وزن یا حفظ وزن کمک کند. همچنین ممکن است اثرات درمانی دیگری نیز به همراه داشته باشد. با این حال ، هیچ مطالعه بالینی طولانی مدت در مورد فواید و خطرات احتمالی رژیم وجود ندارد.

ممکن است با ورزش کافی و خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم با میوه و سبزیجات زیادی بتوانید به همان مزایای سلامتی برسید.

 

سبک زندگیسلامتیمقالات

ASPIRIN 24Aspirin24paleo dietآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیانواع رژیم پالئوایا رژیم پالئو ضرر داردبرنامه غذاییبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتفاوت ؤزیم غذایی پالئوچگونه ؤزیم بگیریمچگونه ؤزیم پالئو بگیریمداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدر رژیم پالئو چی بخوریمدر رژیم پالئو چی نخوریمدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست و پزشکرژیم پارینه سنگیرژیم پالئورژیم پالئو برای چه کسانی خوب استرژیم پالئو و دیابترژیم غذایی پالئورژیم غذایی لاغریفواید رژیم پالئوگیاهخواریلاغرینمونه برنامه برای رژیم غذایی پالئوآسپرین 24

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram