پت اسکن چیست؟ پیشگیری از بیماری با پت اسکن

پت اسکن

برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (به انگلیسی: Positron Emission Tomography) که به اختصار پِت اسکن (انگلیسی: PET scan) گفته می‌شود،  یک روش تصویربرداری است که از مواد رادیواکتیو برای مشاهده و اندازه گیری فرایندهای متابولیکی در بدن استفاده می کند. اسکن PET به ویژه برای بررسی موارد سرطان و تعیین میزان گسترش سرطان و چگونگی پاسخ به درمان مفید است. در ادامه به سوال پت اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟ پیشگیری از بیماری با پت اسکن پاسخ میدهیم.     

 پت اسکن معمولا برای تشخیص و کنترل بیماری های زیر انجام میشود:  

صرع : پت اسکن می تواند بخشی از مغز بیماری که تحت تاثیر صرع قرار میگیرد نشان دهد. این موضوع به پزشکان کمک میکند که مناسبترین روش درمانی را انتخاب کنند. درحالیکه MRI  برای افراد بعد از یک تشنج توصیه میشود.

آلزایمر : این روش در کمک به دکتر در تشخیص بیماری آلزایمر بسیار مفید و موثر است و با اندازه گیری مقدار جذب قند در مغز دقت تشخیص بیماری آلزایمر را افزایش میدهد.

سرطان : پت اسکن مرحله پیشرفت سرطان را نشان میدهد و همچنین میتواند نشان دهد که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر و به پزشکان کمک کند که در درمان سرطان مناسب ترین تصمیم را بگیرند . همچنین میتواند تاثیر ادامه شیمی درمانی را نیز به پزشک نشان دهد.  

بیماری های قلبی : این روش به تشخیص محل آسیب دیده در قلب کمک می کند هر گونه اخلال در عملکرد قلب با استفاده از پت اسکن تشخیص داده میشود.

مزایای پِت اسکن نسبت به سایر اسکن ها چیست؟

اسکن PET تغییرات متابولیکی را در سطح سلول در اندام یا بافت نشان می دهد. این ویژگی بسیار مهم است زیرا بیماری اغلب از سطح سلولی آغاز می شود. سی تی اسکن و MRI نمی توانند مشکلاتی را که در سطح سلولی در بدن رخ میدهند را نشان دهند. اسکن PET می تواند خیلی زود تغییرات را در سلولهای شما را تشخیص دهد. سی تی اسکن و MRI بعد از وقوع کامل تغییرات میتوانند آن را تشخیص دهد ، زیرا بیماری ساختار اندام ها یا بافت های را تغییر می دهد. تشخیص بیماری در سطح سلولی بهترین دید را به پزشک در مورد بیماری های پیچیده می دهد ، از جمله:

بیماری قلبی عروقی
تومورهای مغزی
اختلالات حافظه
اختلالات تشنج

در برخی مواقع نیز امکان انجام پِت سی تی اسکن (PET_CT) و پِت ام آر آی (PET_MRI) وجود دارد. وقتی هر یک از این اسکن ها همراه با اسکن PET انجام شود ، منجر به نتیجه و چک آپ دقیق تری میشود زیرا رایانه با ترکیب تصاویر دو اسکن ، تصویری سه بعدی ایجاد می کند که اطلاعات بیشتری را فراهم می کند و تشخیص دقیق تر را امکان پذیر می کند.

پت اسکنعوارض پِت اسکن :

اسکن PET شامل امواج رادیواکتیو است ، اما قرارگیری در معرض تابش مضر آن کم و بنابراین خطرات برای بدن حداقل است. اما بهتر است با پزشک در مورد خطرات و عوارض احتمالی صحبت کنید.

نحوه انجام پت اسکن :

بیمار باید از مصرف هر گونه مواد غذایی برای حداقل چهار تا شش ساعت قبل از اسکن بپرهیزد ، اما به نوشیدن مقدار زیادی آب سفارش می شود. قبل از انجام اسکن مقدار کمی از دارو به بازوی بیمار تزریق می شود و یا به صورت گاز تنفس میشود. رسیدن هر دارویی به هدف مورد نظر در بدن ممکن است از ۳۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه طول بکشد. در زمان انتظار کشیدن برای رسیدن دارو به محل مورد نظر در بدن ، بیمار باید ثابت بماند و صحبت نکند.

دستگاه پت اسکن همانند MRI ، دارای یک تونل بزرگ در انتهاست که بیمار درون آن برده میشود ، سپس از بدن تصویر برداری میشود.

بیست و چهار ساعت قبل از اسکن ، از شما خواسته می شود که به رژیم کم کربوهیدرات و بدون قند پایبند باشید. غذاها و نوشیدنی هایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

غلات
ماکارونی
نان
برنج
شیر و ماست ، چه لبنی و چه غیر لبنی
آب میوه و میوه
الکل
نوشیدنی های کافئین دار
آب نبات ، از جمله آدامس و نعناع
غذاهایی که می توانید بخورید شامل گوشت ، آجیل و سبزیجات غیر نشاسته ای است.

چه کسانی نباید پت اسکن انجام دهند ؟

زنان باردار و زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند نباید این اسکن را انجام دهند . قبل از انجام آن در صورت حامله بودن باید به پزشک اطلاع دهید . همچنین افرادی هم که آن را انجام داده اند باید در ساعات اولیه  از خانمهای باردار و نوزادان و کودکان خردسال فاصله بگیرند.

مطالب مرتبط:

کمک به درمان آلزایمر با کپسول کورکومین

PET scan

 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

سلامتیمقالات

PET scanPET اسکنآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپرین 24اسکناقدامات قبل از پت اسکنام ار ایپت اسکنپت اسکن برای چیستپت اسکن پروستاتپت اسکن چگونه استپت اسکن چگونه انجام میشودپت اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟ پیشگیری از بیماری با پت اسکنپیشگیری از آلزایمرپیشگیری از بیماریپیشگیری از بیماری های قلبیپیشگیری از سرطانتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتشخیص آلزایمرتشخیص بیماریتشخیص زودهنگام سرطانتشخیص سرطانتشخیص سلول های سرطانیچه کسانی نباید پت اسکن انجام دهند ؟خطرات پت اسکنداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرمان صرعدقت پت اسکنسی تی اسکنصرععوارض پت اسکنفرق پت اسکن با سی تی اسکنقبل از پت اسکن چه بخوریمقیمت پت اسکنلوازم آرایشی بهداشتیمراقبت های بعد از پت اسکنمزایای پت اسکنمکمل های غذایی و ورزشینحوه انجام پت اسکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram