درباره ی عمل های جراحی کاهش وزن بیشتر بدانید!

عمل های جراحی کاهش وزن

امروزه آمار چاقی به بالاترین حد خود رسیده است. با افزایش آمار چاقی مفرط در دنیا طبیعتا آمار جراحی لاغری نیز افزایش می یابد. اما آیا جراحی لاغری خطرناک است؟ عوارض آن ها چیست؟ کدام روش جراحی لاغری بهتر است؟    

خیلی از افرادی که از افزایش بی رویه وزن رنج می برند گاها از رژیم گرفتن خسته شده و تصور می نمایند که عمل جراحی تنها راه حل مشکل چاقی آنان است. اما واقعیت آنست که هر فرد چاقی نامزد خوبی برای استفاده از عمل جراحی نیست. علاوه بر این عمل جراحی جایگزین رژیم غذایی سالم نیست و حتی اگر شما عمل هم بنمایید بایستی تغییرات لازم را در رژیم غذایی خود اعمال نمایید. به همین دلیل دو نکته را باید مدنظر داشته باشید :

۱- پس از مشاوره ، پزشک تشخیص دهد شما کاندید خوبی برای عمل جراحی هستید. 

۲- فبل و بعد از عمل جراحی بایستی یک سری از اقدامات را داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.   

انواع عمل های جراحی لاغری

  • حلقه قابل تنظیم معده
  • بای پس معده
  • اسلیو معده
  • بالون معده

 در ادامه به توضیح برخی از کم تهاجم ترین و متعارف ترین جراحی های لاغری می پردازیم :

۱ –  حلقه معده 

در این جراحی یک کمربند قابل تنظیم که در داخل آن یک بالون کوچک قرار دارد را به دور قسمت فوقانی معده می بندند.

این کار باعث می شود قسمت فوقانی معده، به یک کیسه ی کوچک تبدیل شود. که یک راه بسیار باریک به بقیه معده نیز دارد.

بنابراین حلقه معده با محدود کردن معده، کاهش احساس گرسنگی و کاهش سرعت هضم غذا به کاهش وزن فرد کمک می کند. این حلقه قابل تنظیم بوده و می توان بعد ها آن را از بدن خارج کرد. با این روش بیمار ۵۰ درصد از وزن اضافی بدن خود را طی دو سال از دست خواهد داد.

عوارض احتمالی :

  • بازگشت چاقی در صورت مصرف شیرینی فراوان
  • عفونت حلقه که در صورت بروز، بایستی حلقه از طریق لاپاروسکوپ خارج شود
  • لغزش و عدم کار کرد حلقه
  • تهوع و استفراغ در صورت پرخوری
  • مشکلات محل تنظیم باند در زیر پوست

عمل های جراحی کاهش وزن

۲ – بای پس معده به روش Roux-en-Y

بای پس معده که با نام Roux-en-Y بای پس نیز شناخته می شود، شامل دو بخش است.

ابتدا جراح قسمت فوقانی معده را بخیه می زند و یک کیسه کوچک در آن قسمت تشکیل می شود که باعث می شود معده بسیار کوچک تر از قبل شود و بیمار نتواند غذای زیادی بخورد و خیلی زود احساس سیری کند.

سپس جراح روده ی کوچک را می برد و قسمت پایینی آن را به کیسه ی معده ی کوچک شده متصل می کند.

بای پس معده جزء جراحی های کم تهاجمی است زیرا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.بیمار پس از بای پس معده بسیار سریع تر از قبل احساس سیری می کند. همچنین به دلیل تغییر مسیر عبوری غذا از روده، میزان کالری و مواد غذایی کمتری به بدن جذب می شود. ۶۵ تا ۸۰ درصد وزن اضافه بدن طی ۱۸ ماه کاهش خواهد یافت.

عوارض احتمالی :

  • فقر مواد غذایی یا سوء تغذیه
  • عدم جذب ویتامین ها که منجر به کمبود غیر طبیعی ویتامین های B12 و D می شود
  • دچار شدن به سندروم دامپینگ که موجب می شود فرد به جراحی مجدد نیاز داشته باشد
  • بروز فتق و سنگ صفراوی

عمل های جراحی کاهش وزن

۳- اسلیو معده

طی جراحی اسلیو معده که به نام اسلیو گاستروکتومی نیز شناخته می شود، جراح بیشتر معده را بر می دارد و تنها بخش موزی شکلی که با بخیه بسته می شود، باقی می ماند.

این جراحی نیز مانند جراحی حلقه ی معده، باعث کاهش حجم معده و سیری زودهنگام بیمار می شود. 

با کوچک شدن حجم معده و از بین رفتن هورمون گرسنگی بیمار کالری بسیار کمتری دریافت کرده و وزن وی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. اکثر بیماران پس از اسلیو معده حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را طی ۶ تا ۱۲ ماه و ۵۰ تا ۷۰ درصد از آن را طی ۲ سال از دست خواهند داد. سرعت کاهش وزن در این جراحی نسبت به بای پس معده کمتر است که همین موجب کاهش احتمال افتادگی پوست پس از جراحی لاغری می شود. 

عمل اسلیو معده برگشت پذیر نیست زیرا قسمتی از معده برداشته شده است.

عوارض احتمالی :

  • جراحی کاهش وزن نمی تواند رفتار فرد را نیز تغییر دهد، یعنی اگر فرد عادات خود را عوض نکند مطمئنا وزن از دست داده را دوباره باز خواهد گرداند.
  • در طول عمل گاسترکتومی آستینی، جراحان بیشتر قسمت های معده را برمی دارند و از قسمت های باقی مانده معده یک لوله درست می کنند. این کاهش سایز معده مقدار غذایی را که فرد می تواند بخورد محدود می کند. حذف بیشتر قسمت های معده باعث تغییر در هورمون های روده، کاهش اشتها، و کاهش قند خون می شود.

عمل های جراحی کاهش وزن

۴ – بالون معده :

بالون معده جزء جراحی های غیرتهاجمی بوده زیرا شامل هیچگونه برش و خونریزی نمی شود. در واقع در این روند، پس از بیحسی بیمار، یک بالون یا بادکنک خالی از طریق دهان وارد بدن شده و به سمت معده هدایت می شود. پس از قرار گیری در معده، بالون با محلول سالین پر می شود. 

بالون قسمتی از حجم معده را اشغال کرده و موجب می شود تا بیمار کمتر احساس گرسنگی کند. این بالون معمولا پس از چندین ماه برداشته خواهد شد.  بیمار با گذشت ۶ ماه از جراحی لاغری می تواند حدود ۱۰ درصد از وزن اضافی خود را کم کند.

اثرات مفید جراحی کاهش وزن بر سلامت

پس از جراحی کاهش وزن  معمولا عوارض بالینی مرتبط با چاقی،  بهبود خواهند یافت که این عوارض عموما عبارتند از:

    تنگی نفس در خواب
    دیابت نوع ۲
     رفلکس مری معده (GERD)
    کلسترول بالا
     درد مفاصل دژنراتیو و یا عوارض ارتوپدیک
    فشار خون بالا
    آسم

البته باید متذکر شد که ادامه این بهیودی منوط به داشتن رژیم غذایی سالم خواهد بود. لازم به ذکر است پس از جراحی کاهش وزن، بدن در جذب برخی مواد مغذی ممکن است دچار مشکل شود اما در هر حال، دریافت روزانه مولتی ویتامین به علاوه دیگر مکمل ها با نظر متخصصین تغذیه می تواند در جهت پیشگیری و کاهش این کمبودها موثر باشد.

شرایط لازم برای انجام جراحی های لاغری

شما یک کاندید خوب برای جراحی لاغری خواهید بود، اگر:

  • یک بزرگسال چاق هستید؛ به خصوص اگر شرایط مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع دو را دارید.
  • خطرات احتمالی و مزایای جراحی را می دانید.
  • برای وفق دادن میزان خورد و خوراک بعد از جراحی آماده اید.
  • اقدام به تغییر سبک زندگی کرده اید تا وزن خود را پس از جراحی ثابت نگاه دارید.

نوجوانان معمولا یک کاندید خوب برای جراحی لاغری محسوب نمی شوند، مگر آنکه بیش از حد چاق باشند و شاخص توده ی بدنی (BMI) آنها بیش از ۳۵ باشد و یا بیماری مرتبط با وزن داشته باشند.

نکته : کسانی که رفلاکس معده دارند توصیه به جراحی اسلیو نمی شوند یا کسانی که سابقه سرطان فامیلیال معده دارند نباید جراحی بای پس انجام دهند.

سایر روش های جراحی برای لاغری و کاهش وزن :

عمل لیپوماتیک (پیکر تراشی ):

روشی پیچیده برای تخلیه چربی های موضعی بدن است. این چربی ها بدون درد و خونریزی از بدن حذف می شوند. هدف از این عمل کاهش سایز است. همچنین دقیق تر از روش لیپوساکشن عمل می کند.

لیپوماتیک یکی از روش های کم خطر برای خارج کردن چربی ها ست، این روش به خاطر ریسک پایین و عوارض جانبی بسیار کم به سرعت به یکی از محبوب ترین روش های لاغری در جهان تبدیل شده است.

عمل لیپوساکشن (لیپوپلاستی) :

لیپوساکشن یک روش جراحی زیبایی است که با از بین بردن چربی های اضافه سبب تغییر شکل مناطق خاصی از بدن می شود. لیپوساکشن با استفاده از لوله کوچک  (کانول) از جنس استیل انجام می‌شود.
لیپوساکشن معمولاً برای اهداف زیبایی انجام می شود، اما گاهی اوقات برای معالجه برخی شرایط استفاده می شود. برای مثال : لنف ادم ، ژنیکوماستی ، سندرم لیپودیستروفی

عمل ابدومینوپلاستی (جراحی زیبایی شکم) :

در این عمل چربی و پوست های اضافه از شکم حذف می شود و عضلات قسمت شکم را تنگ و صاف می کند. کسانی که قابلیت ارتجاعی پوست خود را از دست دادند یا بعد از زایمان پوست شکم شان شل شده است می توانند از این عمل استفاده کنند.
فواید ابدومینو پلاستی :

  • کاهش بی اختیاری ادرار
  • درمان فتق شکمی
  • بهبود عضلات ناحیه شکمی و بهبود ظاهری موقعیت شکم

لیپوساکشن چیست؟ آیا برای من مناسب است؟

آیا لیپوماتیک برای من مناسب است؟!

جراحی شکم ،ابدومینوپلاستی

زیباییسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

آسپرینآسپرین۲۴آیا جراحی لاغری خطرناک استآیا عمل جراحی لاغری خوب استابدومینوپلاستیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاثرات کاهش وزناثرات مفید جراحی کاهش وزن بر سلامتاثرات منفی کاهش وزناسلیو معدهبازگشت چاقیبالون معدهبالون معده چیستبای پس معدهبای پس معده به روش Roux-en-Yپیکر تراشیتناسب اندامتناسب اندام با جراحیجدیدترین متد جراحی لاغریجراحی کاهش وزنجراحی لاغری شکم و پهلوچاقیچاقی و سلامتیچه عملی برای لاغری خوبهحلقه قابل تنظیم معدهحلقه معدهداروخانه انلایندرمان فتق شکمیرژیمرژیم گرفتنروش های جراحی برای لاغری و کاهش وزنشرایط لازم برای انجام جراحی های لاغریعضلات ناحیه شکمیعمل ابدومینوپلاستیعمل اسلیو معدهعمل جراحی معدهعمل لاغریعمل لیپوساکشنعمل لیپوماتیکعمل های جراحی کاهش وزنعوارض اسلیو معدهعوارض بالون معدهعوارض بای پس معدهعوارض جراحی لاغریعوارض جراحی لاغری شکمعوارض حلقه معدهعوارض عمل معده برای لاغریفواید ابدومینو پلاستیفواید جراحی کاهش وزنکاهش بی اختیاری ادرارکدام روش جراحی لاغری بهتر استلاغریلاغری سریعلاغری فوریلیپوساکشنلیپوماتیکمعده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram