پودر آب پنیر (پروتئین وی) و خواص آن در بدنسازی

پودر آب پنیر

با  پودر آب پنیر (پروتئین وی) و خواص آن در بدنسازی آشنا شوید!         

پروتئین یک ماده مغذی مهم است که همه بطور روزانه به آن نیاز دارند. پروتئین در ترمیم سلولهای بدن، ترمیم و بازسازی عضلات و استخوانها و کنترل بسیاری از فرآیندهای مهم بدن مربوط به سوخت و ساز نقش بسیار کلیدی ایفا می کند.پروتئین منبع بسیار مهمی برای تامین انرژی بدن می باشد. پروتئین انواع مختلفی دارد اما مهم ترین نوع آن پروتئین وی است.  
امروزه مکمل پروتئین وی یا پودر آب پنیر یکی از ۱۰ مکمل پرطرفدار در بدنسازی است. اما چرا؟ در واقع پروتئین وی نقش بیشتری را در سلامتی بدن ما نسبت به یک پروتئین ایفاد می کند!
در ادامه این مقاله از آسپرین ۲۴ با ما باشید تا فواید و خواص پروتئین آب پنیر برای عضله سازی و ارتباط آن با کاهش وزن را بررسی کنیم. 

پروتئین وی یا پروتئین آب پنیر چیست؟   

وی محصول جانبی تولیدات پنیر است. وی در واقع مایعی است که پس از دلمه بستن شیر باقی می ماند. جالب است بدانید این مایع را قبلاً دور می ریختند. بعدها مشخص شد که وی حاوی پروتئین هایی کاملی است که به سنتز پروتئین و عضله سازی کمک می کند و اینطوری بود که مکمل وی خلق شد.
شیر در واقع شامل دو نوع پروتئین اصلی است: کازئین (۸۰٪) و وی (۲۰٪).

 

پروتئین وی از شیری که در تبدیل شدن به پنیر است به وجود می آید. پروتئین آب پنیر را می توان از کازئین و چربی موجود در شیر جدا کرد یا به صورت محصول جانبی پنیر به دست آورد.
پودر آب پنیر سرشار از کربوهیدرات است و درمقابل، پروتئین جداسازی شده از آن پادشاه پروتئین ها است.
پروتئین آب پنیر مخلوطی از بتا لاکتوگلوبین، آلفا لاکتوگلوبین، بوین سرم آلبومین و ایمونوگلوبین می باشد.

انواع پروتئین وی :

۱.پروتئین وی هیدرولیز شده: معمولاً در مصارف کلینیکی استفاده می شوند، زیرا تا حدی خرد شده اند و هضم آنها آسان تر است
۲. پروتئین وی ایزوله :حاوی حداقل چربیو کلسترول است، و ۹۰% بیشتر پروتئین دارد
۳.کنسانتره پروتئین وی:که شامل چربی، لاکتوز و ۲۹ تا ۸۹% پروتئین است که این مقدار به نوع محصول بستگی دارد.
لاکتوز از هر دو نوع پروتئین وی(کنسانتره و ایزوله) حذف شده است. این امر، مصرف آن‌ها را برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مناسب می‌سازد.
خالص‌ترین و متمرکزترین شکل پروتئین وی، پروتئین وی ایزوله است که که حاوی کمترین میزان چربی، لاکتوز و کلسترول و بالاترین میزان آمینو اسیدهای ضروری می باشد. همین امر پروتئین وی ایزوله را به یک مکمل محبوب در بین بدنسازان تبدیل کرده است.

خواص پودر آب پنیر (وی)

فواید بسیاری در ارتباط با مصرف پروتئین پودر آب‌ پنیر وجود دارد و محققان به طور مداوم خواص درمانی احتمالی جدیدی پیدا می‌کنند.
در اینجا ما مهمترین خواص این پروتئین مغذی را برای شما بازگو میکنیم:

۱.منبع غنی آمینو اسید

پروتئین وی منبع غنی از آمینو اسیدهای ضروری است. بدن خود قادر به ساختن این آمینو اسیدها نمی باشد و بطور روزانه از طریق تغذیه غذاهای حاوی پروتئین نیاز خود را برآورده می کند. اسیدهای آمینه ضروری بلوک های سازنده عضلات ، پوست، ناخن و بافت های دیگر بدن می باشند. پروتئین وی حاوی ۹ آمینو اسید ضروری برای بدن است!
تحقیقات نشان میدهد که پروتئین وی عالی ترین نوع پروتئین و انتخاب بسیار خوب برای افراد در همه سنین می باشد.

۲. کمک به کاهش وزن

مصرف پروتئین آب پنیر گزینه ای بسیار ایده آل و جذاب برای کاهش وزن است
مطالعات ثابت کرده‌اند که پروتئین وی نسبت به پروتئین سویا بیشتر به کاهش وزن کمک می‌کند، در نتیجه در رژیم‌های کاهش وزن قابل استفاده است (حتی می‌توان گفت که انواع پروتئین وی ایزوله بهتر نیز هستند).
در یک مطالعه از ۱۵۸ فرد که در مجله Nutrition & Metabolism منتشر شد، به آن‌هایی که آب پنیر داده شد ” به طور قابل‌توجهی چربی بدن را از دست دادند و حفاظت بیشتری از ماهیچه خالص در مقایسه با مصرف نوشیدنی های کنترلی نشان داد .”

۳. کمک به ساخت عضله و افزایش قدرت و اندازه آن

مطالعات نشان داده است که اگر پروتئین وی همراه با تمرینات سنگین مصرف شود، می‌تواند قدرت و اندازه عضلات را افزایش دهد. پروتئین‌ وی یکی از بهترین نوع پروتئین‌هایی است که می توانی برای ساخت عضلات از آن استفاده کرد چرا که پروتئین وی به سرعت به خاطر طول کم آمینو اسیدهای شاخه دار آن جذب بدن میشود که خود باعث ریکاوری مطلوب و رشد در عضلات میشود.
با مصرف پروتئین وی قبل یا بعد از تمرین شما می‌توانید مقدار آمینواسیدهای موجود در بدن خود را برای روند رشد عضله‌ها افزایش دهید.
خوردن حدود ۶ گرم اسیدآمینه ضروری همراه با ۳۵ گرم کربوهیدرات بلافاصله بعد از ورزش، سنتز پروتئین عضلانی را تا ۲۰۰ درصد بالاتر از سطح استراحت بهینه می‌کند.

البته اینکه نیاز داشته باشید در رژیم غذایی خود از پروتئین وی و یا فرم ایزوله آن استفاده کنید، بستگی به فعالیت‌های روزانه شما دارد. پروتئین وی به سرعت به خاطر طول کم آمینو اسیدهای شاخه دار آن جذب بدن میشود که خود باعث ریکاوری مطلوب و رشد در عضلات میشود.

۴. کنترل اشتها و کمک به ثبات وزن در بیماران خاص

پروتئین وی برای جلوگیری از اضافه وزن در افرادی که مبتلا به ایدز هستند مفید می‌باشد. این پروتئین شامل چند ترکیب زیستی فعال یا مولکول های کوچک است که اثرات زیادی بر بدن شما دارند. پروتئین (Glycomacro GMP) یکی از مواردی است که در آب پنیر موجود بوده و نقش مهمی در سرکوب اشتها دارد. GMP می تواند ترشح هورمون CCK که یکی از هورمون های روده است را افزایش دهد. CCK نقش مهمی در ارسال سیگنال های سایه ای به مغز دارد، که ممکن است تاثیر خوبی برای کم کردن وزن داشته باشد.
مطالعه ای در نشریه Appetite حضور GMP را در پروتئین آب پنیر یکی از موارد مهمی عنوان کرد که می تواند روی اشتها اثر بگذارد.

محققان با مقایسه پروتئین هیدرولیز شده با یک پروتئین آب پنیر خالص دریافتند که کسانی که پروتئین هیدرولیز شده مصرف می کنند، در مقابل کسانی که پروتئین خالص می خوردند اشتهای بیشتری دارند. زیرا عمل هیدرولیز باعث از دست رفتن مقدار زیادی از GMP پروتئین می شود. محققان این روند را به کم شدن GMP نسبت داده و آن را اثباتی برای تاثیر پذیری بالای GMP بر اشتها دانستند و باید اذعان کرد از خواص پروتئین آب پنیر کنترل اشتها از طریق پروتئین GMP می باشد.

۵. جلوگیری از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان پروستات

پروتئین وی می‌تواند از سرطان پروستات جلوگیری کند. محققان مشاهده کردند، هنگامی که در محیط آزمایشگاهی پروتئین وی را به سلول‌های پروستات انسان وارد کردند، سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون به طور چشمگیری افزایش یافت. این در حالیست که آنتی اکسیدان‌هایی نظیر گلوتاتیون به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کننده سرطان کمک می‌کنند. همچنین مطالعات جدید نشان می دهد این پروتئین ازسرطان پستان نیز جلوگیری می کند.

خطرات احتمالی پودر آب پنیر چیست؟

خطرات پروتئین آب‌ پنیر عبارتند از درد معده و گرفتگی عضلات هنگام مصرف در دوزهای بالا.
برخی از افرادی که به شیر حساسیت دارند ممکن است به طور خاص به پودر آب پنیر نیز حساسیت داشته باشند. در دوزهای متوسط،پروتئین آب ‌پنیر معمولا باعث هیچ گونه اتفاقات ناخوشایندی نمی‌شود با این حال مصرف خیلی زیاد می‌تواند باعث شود:
• درد معده
• گرفتگی‌های عضلانی
• کاهش اشتها
• تهوع
• سردرد
• خستگی
دوزهای بالای پروتئین آب‌ پنیر همچنین ممکن است باعث آکنه شوند.

پودر آب پنیر

علت واکنش آلرژیک پس از مصرف پروتئین وی (پودر آب پنیر):

پروتئین وی حاوی لاکتوز است. برخی از افراد به علت کمبود آنزیم لاکتاز در روده، در هضم مولکول لاکتوز شیر ناتوان هستند.

مصرف پروتئین وی در این افراد ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.

علت ایجاد اختلال در کلیه‌ها پس از مصرف پروتئین وی (پودر آب پنیر):

هیچ مدرک علمی برای اثبات این نکته که پروتئین وی موجب اختلال عملکرد کلیه می‌شود وجود ندارد. اما مصرف پروتئین وی در طولانی مدت و یا در دوزهای بالا می‌تواند به کلیه آسیب برساند و یا باعث استرس شود.

نکات مهم در مصرف:

• اگر از داروی خاصی مانند لوودوپا برای بیماری پارکینسون و یا داروهای درمان پوکی استخوان استفاده می‌کنید بهتر است از مصرف پروتئین وی خودداری نمایید.
• همیشه با متخصص تغذیه خود در مورد مصرف کردن یک مکمل مشورت کنید مخصوصا اگر در دوران بارداری و یا شیردهی هستید.
• سایر عوارض جانبی ممکن است شامل آسیب به کلیه‌ها یا کبد، ایجاد پوکی استخوان یا واکنش آلرژیک باشد. واکنش آلرژیک یک مورد اورژانسی جدی است و علایمی مانند بثورات و تورم صورت و یا تنگی نفس دارد.
• اکثر مردم با پروتئین وی به خوبی کنار می‌آیند، اما دوزهای بالای آن می‌تواند باعث تهوع، سردرد، افزایش حرکات روده، تشنگی، گرفتگی عضلات، نفخ، بی‌اشتهایی و تورم شود.

مقدار مجاز برای مصرف پروتئین وی در طول روز

از آنجایی که نیاز های هر فرد برای دریافت پروتئین یکسان نمی باشد تعیین کردن عدد خاصی برای این موضوع درست نمی باشد.اولین کاری که شما باید انجام دهید تعیین میزان کالری و درشت مغذی های مورد نیاز روزانه شما می باشد.

بعد از تعیین دقیق میزان این درشت مغذی ها شما میتوانید میزان دریافت پروتئین خود را بر اساس آن تعیین کنید.
دوزهای مطلوب پروتئین وی برای هر فرد باید به طور خاص و زیر نظر متخصص تغذیه تعیین شود، زیرا نه تنها میزان فعالیت و سبک زندگی افراد بر این میزان تاثیرگذار است، بلکه کیفیت و نوع مواد فعال موجود در مکمل‌های هر شرکت سازنده نیز با دیگری متفاوت است.

اطلاعات غذایی آب‌پنیر
مقدار در هر ۱۰۰‏ g

پودر آب پنیر

انرژی (کیلوکالری) ۲۶
چربی کل ۰٫۴ g
چربی اشباع ۰٫۲ g
چربی چنداشباع‌نشده ۰ g
چربی تک‌اشباع‌نشده ۰٫۱ g
کلسترول ۲ mg
سدیم ۵۴ mg
پتاسیم ۱۶۱ mg
کربوهیدرات کل ۵ g
فیبر غذایی ۰ g
قند ۵ g
پروتئین ۰٫۹ g
ویتامین آ ۱۲ IU

ویتامین ث ۰٫۱ mg
کلسیم ۴۷ mg

آهن ۰٫۱ mg
ویتامین ب۶ ۰ mg

ویتامین ب۱۲ ۰٫۳ µg
منیزیم ۸ mg

آسپرین ۲۴،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین,آمبولانس خصوصی،درخواست پزشک و پرستار، دارو,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی

 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروخانهمقالاتمقالات ویژهمکمل های غذاییمکمل های ورزشی

protein wheyآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانسآمبولانس icuآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن خرید مکمل ورزشیاپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاستخدام پرستار خصوصیاطلاعات غذایی آب‌پنیرانواع پروتئین ویبدنسازیبهترین پرستار خصوصیپروتئین کازئینپروتئین هیدرولیز شدهپروتئین ویپروتئین وی ایرانیپروتئین وی ایزولهپروتئین وی ایزوله چیستپروتئین وی برای جلوگیری از اضافه وزنپروتئین وی پگاهپروتئین وی خریدپروتئین وی سایتکپروتئین وی سلوکورپروتئین وی گلدپروتئین وی گلد استانداردپودر آب پنیر پروتئین پودر آب پنیرتجهیزات پزشکیتخصص پرستارچربی بدنخطرات احتمالی پودر آب پنیر چیست؟خواص پودر آب پنیر (وی)داروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکعضله سازیعلت واکنش آلرژیک پس از مصرف پروتئین ویعوارض پودر آب پنیرعوارض پودر آبپنیرعوارض مصرف بیش از حد پروتئین ویفواید پروتئین ویگلوتامین پروتئین وی است؟لوازم آرایشی بهداشتیمصرف پروتئین آب پنیرمکمل عضله سازیمکمل های غذایی و ورزشیمکمل ورزشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram