عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)

عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا

شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)

فروکتوز چیست؟   

فروکتوز یکی از ترکیبات طبیعی است و جزو قندها محسوب می‌شود که در بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و عسل وجود دارد.

شکر خوراکی هم فروکتوز دارد. در واقع نیمی از شکری که می‌خورید را گلوکز و نیم دیگر آن را فروکتوز تشکیل می‌دهد.   

مواد طبیعی برای افزودن عطر و طعم به غذاها برای تولید کنندگان مواد غذایی مقرون به صرفه نیست! به همین خاطر بسیاری از کارخانجات برای تولید مواد غذایی، به مواد افزودنی روی آورده اند.

به خاطر داشته باشید که فروکتوز ، در مقادیر کم ، در رژیم غذایی ما وجود دارد و بدن ما معمولاً مقادیر کم فروکتوز را به خوبی مدیریت می کند. البته ، مقدار سمیت و آسیب رساندن به فروکتوز برای همه افراد بسته به عوامل مختلف متفاوت است ، اما یک قانون اساسی برای اکثر افراد سالم حدود ۵۰ گرم فروکتوز در روز است. با توجه به اینکه اکثر میوه ها نیمی از گلوکز و نیمی از فروکتوز هستند ، مصرف بیش از ۱۰۰ گرم قند از میوه ها در هر روز می تواند مشکل ساز شود.

شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) چیست ؟

شربت ذرت با فروکتوز بالا ، شیرین کننده ای است که تولیدکنندگان از نشاسته ذرت تهیه می کنند. همانند سایر قندها ، هنگامی که فرد به مقدار زیاد آن را مصرف کند، می تواند باعث پوسیدگی دندان ، چاقی و سندرم متابولیک شود. شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) یک شیرین کننده مصنوعی است که در چند دهه اخیر به سرعت جایگزین شکر طبیعی شده است.

بسیاری از غذاها حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) هستند، حتی اگر طعم شیرینی نداشته باشند. متداول ترین منابع این ماده شامل موارد زیر می باشد:

  • نوشابه: تقریباً همه نوشابه های گازدار حاوی غالباً مقادیر بسیار زیادی HFCS هستند.
  • آب میوه های شیرین: برخی از آب میوه ها ، از جمله آنهایی که تولیدکنندگان برای کودکان به بازار عرضه می کنند
  • دسرهای فرآوری شده: شیرینی های بسته بندی شده، از جمله آب نبات ، کلوچه های بسته بندی شده ، سس ها، مربا، ژله ، بستنی و سایر دسرها
  • خوراکی های میوه ای بسته بندی شده: میوه خشک و سایر میان وعده های میوه ای
  • کراکر: برخی از کراکرها ، بسته های میان وعده ای مخلوط و سایر محصولات شبه کراکر
  • چاشنی ها و سس های سالاد: در بسیاری از چاشنی ها مانند سس گوجه فرنگی ، از HFCS  به عنوان شیرین کننده استفاده می شود. برچسب های سس سالاد ، سس گوجه فرنگی ، سس کباب و سایر چاشنی ها را بررسی کنید.
  • موادغذایی منجمد یا کنسروی: انواع وعده های غذایی از پیش بسته بندی شده ، از جمله برخی پیتزا ها و…
  • کره بادام زمینی و کره های سایر مغزها: کره بادام زمینی به نظر می رسد یک ماده غذایی خوش طعم باشد، اما در واقع بسیار شیرین است. بسیاری از تولیدکنندگان کره مغزها شکر و برخی دیگرHFCS  را اضافه می کنند.
  • نان و گندم: برخی از نان ها و گندم های شیرین ، از جمله برخی پاستاها

عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)

  1. فروکتوز فقط توسط کبد متابولیزه می شود و نمی تواند مانند گلوکز به طور مستقیم برای انرژی سلولهای بدن استفاده شود. بنابراین نه تنها برای بدن کاملاً بی فایده است ، بلکه در مقدار زیاد نیز سم است زیرا کبد برای خلاص شدن از شر فروکتور، آن را به چربی تبدیل می کند.
  2. فروکتوز اضافی به کبد آسیب می رساند و منجر به مقاومت به انسولین در کبد و همچنین بیماری کبد چرب می شود. در حقیقت ، فروکتوز همان تأثیرات الکل (اتانول) را که در حال حاضر به عنوان سم کبد شناخته می شود ، بر کبد دارد.
  3. فروکتوز تولید اسید اوریک را افزایش می دهد ، که مصرف بیش از حد آن ، می تواند باعث نقرس ، سنگ کلیه و یا تشدید فشار خون شود.
  4. فروکتوز اضافی به تنهایی می تواند باعث ایجاد تمام مشکلات مرتبط با سندرم متابولیک (دیابت ، چاقی ، بیماری قلبی) شود.
  5. سلولهای سرطانی با فروکتوز به عنوان منبع انرژی خود بیشتر رشد و تکثیر می کنند.
  6. فروکتوز به سرعت باعث مقاومت در برابر لپتین می شود. لپتین هورمونی است که اشتها و متابولیسم را برای حفظ وزن طبیعی کنترل می کند. افراد مقاوم به لپتین به راحتی چربی می گیرند و چاق می شوند.

در یک رژیم غذایی سالم نیازی به گنجاندن شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) در برنامه غذایی نیست. در حقیقت ، گنجاندن آن در برنامه غذایی ممکن است سلامتی را نیز به خطر بیندازد!

محدود کردن مصرف HFCS می تواند به کاهش مصرف قند در برنامه غذایی کمک کند ، همچنین می تواند به عنوان عاملی برای کمک به کاهش وزن یا اهداف سلامتی از برنامه غذایی حذف گردد.

افرادی که می خواهند مصرف HFCS خود را محدود کنند ممکن است به علت فراوانی مواد غذایی حاوی HFCS ناامید شوند. افرادی که نمی توانند HFCS را از رژیم غذایی خود کاملاًحذف کنند ، با کاهش مصرف همچنان می توانند از مزایای سلامتی بهره مند شوند.

آنها می توانند با کاهش مصرف نوشابه و حذف میان وعده های فرآوری شده مصرف این ماده را کمتر کنند! 

 

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط :

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

 

 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

سبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appHFCSآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناسید اوریکبیماری کبد چربپرستار سالمندتجهیزات پزشکیدارودرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرمانرژیم غذایی سالمسلامتیسنگ کلیهشربت ذرت با فروکتوز بالاشربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)شکرفروکتوزفروکتوز چیست؟قندکبد چربلوازم آرایشی بهداشتیمکمل های غذایی و ورزشینقرسنوشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram