راهکارهایی برای بهبود سلامت کبد

Improve liver health

چند نمونه از غذا ها مفید و مضر برای سلامت کبد !

  • بلغور جو دوسر (اوت میل)

غذای حاوی فیبر زیاد می تواند به عملکرد کبد شما در بهترین حالت خود کمک کند. اگر به دنبال یک وعده غذایی عالی برای شروع روز خود هستید، بلغور جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان می دهد که اوت میل می تواند به شما کمک کند تا اضافه وزن و چربی شکم را از بین ببرید، که راه خوبی برای حفاطت از بدن در برابر بیماری های کبدی است.

اوت میل

  • از خوردن غذاهای چرب بپرهیزید

سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب نامناسبی برای حفظ سلامت کبد شما هستند. اگر غذاهایی که سرشار از چربی های اشباع شده هستند زیاد مصرف کنید ، این امر می تواند کار کبد شما را سخت تر کند. با گذشت زمان ممکن است منجر به التهاب شود که به نوبه خود می تواند باعث ایجاد زخم در کبد شود که به عنوان سیروز شناخته می شود. بنابراین دفعه بعد ، به سفارش یک گزینه سالم تر فکر کنید!  

فست فود

  • کلم بروکلی

اگر می خواهید سلامت کبد خود را حفظ کنید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می تواند بخشی از این استراتژی باشد. برخی مطالعات نشان می دهد که این غذای ترد می تواند از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کند. کلم بروکلی بخار پز شده را حتی افرادی که مبتلا به مشکلات تیروئید هستند می توانند مصرف کنند.

کلم بروکلی

  • نوشیدن قهوه

اگر نمی توانید بدون مصرف قهوه روز را پشت سر بگذارید، از شنیدن این موضوع خوشحال خواهید شد که ممکن است فوایدی برای کبد شما داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می تواند کبد شما را از آسیب ناشی از مصرف زیاد الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش دهد.

قهوه

  • مصرف شکر را محدود کنید!

مصرف بیش از حد مواد شیرین می تواند به کبد شما آسیب برساند. به این دلیل که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر زیاده روی کنید، کبد شما بیش از حد چربی می‌سازد، که در نهایت در بدن ذخیره می‌شود. در دراز مدت، ممکن است به شرایطی مانند بیماری کبد چرب مبتلا شوید. پس به کبد خود لطفی کنید و شیرینی جات را به طور مداوم مصرف نکنید.

 

مصرف شکر را محدود کنید

  • چای سبز

چای سبز مملو از نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است در برابر برخی از انواع سرطان از جمله کبد محافظت کند. اگر خودتان چای سبز را دم کرده و گرم بنوشید، کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. چای سرد و چای سبز آماده دارای سطوح بسیار پایین تری کاتچین هستند.

چای سبز

  • نوشیدن آب کافی

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کبد خود انجام دهید حفظ وزن متعادل است. به جای نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار یا نوشیدنی های رژیمی عادت کنید که آب بنوشید. از اینکه مصرف نوشیدنی های مضر روزانه چقدر کالری در بدن شما ذخیره می کند شگفت زده خواهید شد.

  • آجیل ها

آجیل ها منابع خوبی از ویتامین E هستند، ماده مغذی که تحقیقات نشان می دهد ممکن است به محافظت در برابر بیماری کبد چرب کمک کند. بادام برای قلب شما نیز مفید است، پس دفعه بعد که تمایل به خوردن میان وعده دارید، یک مشت آجیل بخورید، یا آنها را در سالاد امتحان کنید.

  • اسفناج

سبزی های دارای برگ پهن آنتی اکسیدانی قوی به نام گلوتاتیون دارند که می تواند به عملکرد صحیح کبد شما کمک کند. اسفناج یک پایه عالی برای سالاد در وعده شام است و همچنین با سیر و روغن زیتون تفت داده شده بسیار خوشمزه است. می توان کمی پارمزان تازه روی آن پاشید.

  • گیاهان و ادویه جات

آیا می خواهید همزمان از سلامت کبد و قلب خود محافظت کنید؟ از پونه کوهی، مریم گلی یا رزماری در غذاهای خود استفاده کنید. آنها منبع خوبی از پلی فنول های سالم هستند. مزیت دیگر این است که به شما کمک می کنند تا مصرف نمک را در بسیاری از غذاها کاهش دهید. دارچین، پودر کاری و زیره نیز بسیار مفید هستند.

  • مصرف تنقلات بسته بندی شده را محدود کنید

چیپس و محصولات مشابه معمولاً مملو از شکر، نمک و چربی هستند. کاهش مصرف این تنقلات با ارزش غذایی پایین با برنامه ریزی امکان پذیر است. یک استراتژی خوب این است همیشه مقداری تنقلات سالم همراه داشته باشید تا از هوس های روزانه جلوگیری کنید.

 

مطالب بیشتر:

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

سبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین۲۴اپلیکیشن آسپرین24اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیبهبود سلامت کبدبیماری کبد چربتجهیزات پزشکیداروخانه آنلاینداروخانه مجازیسلامت کبدغذا ها مفید و مضر برای کبدکبدلوازم آرایشی بهداشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram