بورسیت لگن

بورسیت لگن (بورسیت هیپ)

بورس ها کیسه های کوچک و ژله مانندی هستند که در سرتاسر بدن از جمله در اطراف شانه، آرنج، لگن، زانو و پاشنه قرار دارند. این کیسه ها حاوی مقدار کمی مایع هستند و بین استخوان ها و بافت های نرم قرار می گیرند و به عنوان بالشتک برای کمک به کاهش اصطکاک عمل می کنند.

بورسیت ، التهاب کیسه بورس است. دو بورس اصلی در مفصل ران وجود دارد که معمولاً تحریک و ملتهب می شوند.

  • یکی از بورس ها، نقطه استخوانی در ناحیه استخوان لگن به نام تروکانتر بزرگ را می پوشاند. به التهاب این بورس، بورسیت تروکانتریک می گویند.
  • دیگری، بورس ایلیوپسواس است که در قسمت داخلی (سمت کشاله ران) لگن قرار دارد. هنگامی که این بورس ملتهب می شود، به این بیماری بورسیت لگن نیز گفته می شود، اما درد در ناحیه کشاله ران قرار دارد. این عارضه به اندازه بورسیت تروکانتریک رایج نیست، اما به روشی مشابه درمان می شود.

بورسیت هیپ اغلب بورسی را درگیر می کند که تروکانتر بزرگتر استخوان ران را می پوشاند، اگرچه بورس ایلیوپسواس نیز می تواند ملتهب شود.

عکس

علائم بورسیت لگن

علامت اصلی بورسیت تروکانتریک درد در ناحیه لگن است. درد معمولاً به قسمت بیرونی ران گسترش می یابد. در مراحل اولیه، درد معمولاً تیز و شدید توصیف می شود. بعداً، درد ممکن است ناحیه بیشتری را درگیر و در ناحیه بزرگتری از لگن پخش شود.

به طور معمول، درد در شب، هنگام دراز کشیدن روی لگن آسیب دیده، و هنگام بلند شدن از روی صندلی پس از مدتی نشستن، بدتر می شود. همچنین ممکن است با راه رفتن طولانی مدت، بالا رفتن از پله یا چمباتمه زدن بدتر شود!

عوامل خطر

بورسیت هیپ می تواند هر کسی را مبتلا کند، اما در زنان و افراد میانسال یا مسن شایع تر است. در افراد جوان و در مردان کمتر دیده می شود.

عوامل خطر زیر با ایجاد بورسیت هیپ مرتبط است.

  • آسیب به واسظه فشار مکرر (استفاده بیش از حد). این می تواند هنگام دویدن، بالا رفتن از پله، دوچرخه سواری یا ایستادن برای مدت طولانی رخ دهد.
  • آسیب مفصل ران. هنگامی که روی لگن خود بیفتید یا برای مدت طولانی روی یک طرف بدن خود دراز بکشید، ممکن است آسیب به نقطه لگن شما رخ دهد.
  • بیماری ستون فقرات. این شامل اسکولیوز، آرتریت ستون فقرات کمری (پایین) و سایر مشکلات ستون فقرات است که ممکن است بر نحوه راه رفتن شما تأثیر بگذارد.
  • نابرابری طول پا وقتی یک پا به طور قابل توجهی کوتاهتر از دیگری باشد، بر نحوه راه رفتن شما تأثیر می گذارد و می تواند منجر به تحریک بورس ران شود.
  • روماتیسم مفصلی. این باعث می شود کیسه بورس بیشتر ملتهب شود.
  • جراحی در اطراف لگن یا کاشت پروتز در مفصل ران می تواند بورس را تحریک کرده و باعث بورسیت شود.
  • خارهای استخوانی یا رسوبات کلسیم. اینها می توانند در داخل تاندون هایی که عضلات را به تروکانتر متصل می کنند، ایجاد شوند. آنها می توانند بورسا را تحریک کرده و باعث التهاب شوند.

معاینه دکتر

برای تشخیص بورسیت لگن، پزشک یک معاینه فیزیکی جامع انجام می‌دهد و به دنبال حساسیت در ناحیه لگن است. همچنین ممکن است آزمایش های اضافی را برای رد سایر آسیب ها یا شرایط احتمالی انجام شود. این آزمایش ها می توانند شامل تصویربرداری مانند اشعه ایکس، اسکن استخوان و ام آر آی (MRI) باشند.

درمان غیر جراحی

درمان اولیه بورسیت هیپ شامل جراحی نمی شود. بسیاری از افراد مبتلا به بورسیت لگن می توانند با تغییرات ساده در شیوه زندگی تسکین پیدا کنند، از جمله:

اصلاح فعالیت: از فعالیت هایی که علائم را بدتر می کند خودداری کنید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): ایبوپروفن، ناپروکسن، پیروکسیکام، سلکوکسیب و … ممکن است درد را تسکین داده و التهاب را کنترل کنند. از NSAID ها با احتیاط و برای دوره های محدود استفاده کنید. با پزشک خود در مورد NSAID هایی که استفاده می کنید صحبت کنید. در صورت داشتن شرایط پزشکی خاص یا مصرف داروهای خاص، NSAID ها ممکن است دارای عوارض جانبی نامطلوب (منفی) باشند.

دستگاه های کمکی: در صورت نیاز از عصا یا عصا برای یک هفته یا بیشتر استفاده کنید.

فیزیوتراپی: پزشک شما ممکن است تمریناتی را برای کشش باند IT و یا افزایش قدرت و انعطاف لگن تجویز کند. شما ممکن است این تمرینات را به تنهایی انجام دهید، یا یک فیزیوتراپ ممکن است به شما آموزش دهد که چگونه عضلات لگن خود را کشش دهید و از درمان های دیگری مانند ماساژ درمانی ، یخ، گرما یا اولتراسوند استفاده کنید.

تزریق استروئید: تزریق کورتیکواستروئید همراه با بی حس کننده موضعی نیز ممکن است به کاهش علائم بورسیت لگن کمک کند. این یک درمان ساده و موثر است که می تواند در مطب پزشک انجام شود. این روش درمانی شامل یک تزریق منفرد به بورس است. تزریق ممکن است باعث تسکین موقت (ماهانه) یا دائمی شود. در صورت بازگشت درد و التهاب، تزریق مجدد چند ماه پس از تزریق اولیه ممکن است مفید باشد، اما کشف علت بورسیت برای درمان قطعی آن (به صورت کامل) مهم است. محدود کردن تعداد تزریقات مهم است، زیرا استفاده طولانی مدت از تزریق کورتیکواستروئید ممکن است به بافت های اطراف آسیب برساند.

بورسیت لگن (هیپ)

درمان جراحی

برای بورسیت هیپ به ندرت نیاز به جراحی است. اگر پس از انجام تمام درمان های غیرجراحی بورس ملتهب و دردناک باقی بماند، پزشک ممکن است برداشتن بورس را با جراحی توصیه کند. برداشتن بورس به مفصل ران آسیب نمی رساند و لگن بدون آن می تواند به طور طبیعی عمل کند.

یک تکنیک جدیدتر که محبوبیت بالایی دارد، برداشتن بورس با آرتروسکوپی است. در این روش، بورس از طریق یک برش کوچک (۱/۴ اینچی) روی مفصل ران برداشته می‌شود. یک دوربین کوچک یا آرتروسکوپ در برش دوم قرار داده می شود تا پزشک بتواند ابزارهای جراحی مینیاتوری را هدایت کند و بورس را خارج کند. این جراحی کمتر تهاجمی است و بهبودی سریعتر و درد کمتری نسبت به جراحی باز دارد.

هر دو نوع جراحی به صورت سرپایی (یک روز) انجام می شود. بنابراین یک شب بستری در بیمارستان معمولاً ضروری نیست. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که برداشتن بورس با آرتروسکوپی کاملاً مؤثر است، اما این جراحی هنوز در حال بررسی و مطالعه است.

توانبخشی

پس از جراحی، به یک دوره توانبخشی کوتاه ممکن است نیاز داشته باشید. اکثر بیماران دریافتند که استفاده از عصا برای چند روز مفید است. درد ناشی از جراحی معمولاً پس از چند روز از بین می رود.

پیشگیری

اگرچه همیشه نمی توان از بورسیت هیپ پیشگیری کرد، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از بدتر شدن التهاب انجام دهید:

از فعالیت‌های تکراری که به باسن فشار وارد می‌کند، خودداری کنید.
در صورت نیاز وزن کم کنید.
برای تفاوت طول ساق پا، یک جا کفشی مناسب تهیه کنید.
قدرت و انعطاف عضلات لگن را حفظ کنید.

داروخانهسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

التهاب بورسبورسبورسیتبورسیت لگنبورسیت هیپدرد قسمت بیرونی کشاله راندرد کساله راندرد لگنکیسه های بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram