آمپول کتورولاک چه کاربردی دارد؟

آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک چیست؟  

کتورولاک (Ketorolac) از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌باشد که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود. کتورولاک که به صورت تزریق داخل عضلانی، داخل وریدی یا خوراکی مصرف می‌شود برای رفع درد، تورم و التهاب پس از جراحی هم استفاده می‌شود. امروزه به علت عوارض جانبی شایع در بعضی کشورها مصرف این دارو کاهش یافته است اما برتری این دارو نسبت به مرفین نداشتن عارضه دپرشن تنفسی و عدم وابستگی و نیز طولانی‌تر بودن اثر ضد درد آن نسبت به اپیوئیدهای تزریقی از جمله مورفین است.  

دوز مصرفی آمپول کتورولاک 

برای مصرف صحیح داروی کتورولاک لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید. اگر پزشک داخلی این دارو را تجویز کرده از دستورات پزشک پیروی کنید. این دارو با تزریق عضلانی یا مستقیم داخل رگ مصرف می‌شود. اگر به صورت مداوم کتورولاک برای شما تجویز شده است، معمولا مصرف آن به صورت هر ۶ ساعت یک آمپول تزریقی است که باید توسط پزشک تزریق شود. همچنین نباید این آمپول را داخل ستون فقرات تزریق نمود.

دوز مصرف داروی کتورولاک به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. برای جلوگیری از خطر خونریزی معده و دیگر عوارض جانبی این دارو از کمترین دوز موثر برای کمترین دوره تزریق استفاده کنید. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و اگر بیشتر از ۵ روز از مصرف کتورولاک می‌گذرد و احساس بهبود یا کاهش درد نداشتید برای تعویض دارو یا استفاده داروهای دیگر با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر این دارو را خودتان مصرف می‌کنید حتما دستورالعمل مصرف دارو را مطالعه بکنید. قبل از استفاده آمپول کتورولاک موارد ایمنی مانند تغییر رنگ دارو یا مشاهده ذرات در داخل دارو را بررسی کنید و در صورت این اتفاقات از استعمال دارو خودداری کنید. همچنین اگر هنگام تزریق دارو احساس درد افزایش یافت و یا حال عمومی شما بهبود نیافت و بدتر شد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی آمپول کتورولاک

هر دارو به موازات اثرات نامطلوب درمانی ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته شود.اگرچه تمام عوارض ذکر شده در یک فرد دیده نمیشود.
عوارض جانبی با احتمال وقوع بیشتر: ادم،افزایش فشار خون،پورپورا،راش پوستی،استوماتیتیس،تهوع، سوءهاضمه،درد شکمی،اسهال،یبوست،نفخ،احساس پری دستگاه گوارش،استفراغ،سر درد،خواب آلودگی،گیجی،درد و کبودی محل تزریق.
عواض دیگر شامل: زخم معده،خونریزی گوارشی،بیماری کرون،کولیت،ترومبوسیتوپنی،آنمی،مننژیت آسپتیک،بی اشتهایی،هیپوناترمی،هیپر کالمی،افسردگی،بی خوابی،اضطراب،توهم،وزوزگوش،برادیکاردی،رنگ پریدگی،خونریزی،ناباروری در زنان،تنگی نفس،خستگی،تشنگی شدید،اختلال کبدی و اختلال کلیوی میباشد.

تداخلات داروئی آمپول کتورولاک

داروهای ضد انعقاد،کومارین،وارفارین،هپارین،داروهای ترومبولیتیک ماند آلتپلاز و انیسترپلاز و استرپتوکیناز و یوروکیناز،آسپرین و سایر سالیسیلاتها،داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دیگر،سفامندل،سفوپرازون،سفوتیتان،والپروئیک اسید،لیتیم،متوتروکسات،پروبنسید،داروهای افزایش دهنده فشارخون،دیورتیک ها،ترکیبات طلا،داروهای نفروتوکسیک،داروهای مهارکننده تجمع پلاکتی،ترومبوکسان،پنتوکسی فیلین،دیگوکسین،آنتی بیوتیکهای کینولونی،زیدوودین،تاکرولیموس،SSRIs مانند سرترالین،فلووکسامین

مصرف در بارداری و شیردهی

در ۳ ماهه اول و دوم حاملگی گروه C و در ۳ ماهه آخر و هنگام زایمان در گروه D قرد.بی خطری مصرف آن در دوران بارداری به اثبات نرسیده است.کتورولاک از جفت عبور میکند و حدود ۱۰% از دوز مصرفی به جنین میرسد لذا مصرف آن در دوران بارداری و در زمان زایمان به دلیل کاهش انقباضات رحمی و احتمال بروز خونریزی رحمی ممنوع میباشد.همچنین به دلیل عوارض جانبی این دارو در نوزادان شیرخوار،مصرف آن در مادران شیرده توصیه نمی گردد.

نحوه نگهداری آمپول کتورولاک

کتورولاک را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. دارو را در دستشویی نگه ندارید. همهٔ داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات بگذارید. در صورت انقضای دارو یا بی‌نیازی‌تان به آن، کتورولاک را در توالت یا بین آشغال‌های معمولی‌تان نریزید. برای دفع درست داروها می‌توانید از پزشک یا داروساز بپرسید.

 

 

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط:

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

 

مطلب مشابه : اسپری تنفسی اکسیژن

 

 

*آسپرین ۲۴*

،اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین ,آمبولانس خصوصی ، درخواست پزشک و پرستار، دارو  ,مکمل های غذایی و ورزشی, تجهیزات پزشکی, لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهمقالاتمقالات ویژه

آسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیآمپول کتورولاکآمپول کتورولاک 30آمپول کتورولاک برای دندان دردآمپول کتورولاک چیستآمپول کتورولاک در سرماخوردگیآمپول کتورولاک در قاعدگیآمپول کتورولاک کورتون است؟اپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپرین 24استخدام پرستار خصوصیامپول کتورولاک برای چیهامپول کتورولاک برای سردرد خوبهبهترین پرستار خصوصیتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتداخلات داروئی آمپول کتورولاکداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرخواست و پزشکدوز مصرفی آمپول کتورولاکعوارض جانبی آمپول کتورولاکلوازم آرایشی بهداشتیمکمل های غذایی و ورزشی

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram