با کاربردهای هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) آشنا شوید!

کاربرد های هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه یک ماده شیمیایی است که از ترکیب هیدروژن و اکسیژن ساخته شده است. هیدروژن پراکسید، یک اکسید کننده متداول است که کاربرد زیادی به عنوان سفید کننده دارد. معمولا ماده ای که در داروخانه ها به عنوان آب اکسیژنه فروخته میشود، ترکیبی از آب اکسیژنه(حدود ۳%) و آب است، در نتیجه می توان گفت از آب اکسیژنه برای مصارف گوناگون استفاده می شود ولی باید به درصد خلوص آن توجه کرد.

این ماده ارزان قیمت کاربردهایی فراتر از انتظار دارد و علاوه بر اینکه در پزشکی و مواد روشن کننده مو از آن استفاده می‌شود مصارف متعدد دیگری نیز دارد. امروزه تأثیر هیدروژن پراکسید برای پوست و اهمیت آن برای دندان به خوبی به اثبات رسیده و از این ماده شگفت‌انگیز به عنوان یک ضدعفونی‌کننده و سفید کننده قوی و بی خطر استفاده می‌شود.

در مقاله پیش رو به معرفی آب اکسیژنه و کاربرد های آن خواهیم پرداخت.

کاربردهای هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) در درمان و زیبایی 

  • افزایش سطح ایمنی بدن

تحقیقات انجام شده توسط  ژورنال “Nature” نشان می‌دهد که هیدروژن پراکسید نقش مهمی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

دانشمندانی که در این تحقیق مشارکت داشتند، دریافتند که حضور آب اکسیژنه  در داخل سلول‌ها بعد از آسیب دیدن بافت‌ها افزایش یافت. مطالعات بالینی نشان داد که هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه  اثرات گسترده‌ای را در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها، مخمرها و هاگ-باکتری‌ها نشان می‌دهد.

شیر مادر دارای هیدروژن پراکسید می باشد به خصوص آغوز، اولین شیری که بعد از تولد ترشح می گردد که منجر به فعال شدن سیستم ایمنی و بسیاری از فرآیندهای متابولیکی دیگر در نوزاد می شود، حاوی مقدار زیادی آب اکسیژنه یا به عبارتی هیدروژن پراکسید است.

برای حفظ سلامتی ، آب اکسیژنه توسط سیستم ایمنی به اندازه ای که مورد نیاز باشد تولید می گردد تا هر ارگانیسم حمله کننده را سریعا تخریب و نابود نماید .

آب اکسیژنه بر روی طيف وسيعی از ارگانيسم‌ها شامل باكتری‌ها، قارچ‌ها، مخمرها، ويروس‌ها و اسپورها موثر است. اما توجه داشته باشید که از نوع خوراکی آن استفاده نمایید.

  • پاک سازی زخم و ضد عفونی کردن

معمول ترین کاربرد آب اکسیژنه ، استفاده از آن برای ضدعفونی کردن زخم و جراحات است. از آب اکسیژنه میتوان برای زخم های کوچک و بریدگی ها به منظور پاک سازی بافت مرده، توقف خونریزی و جلوگیری از عفونت استفاده کرد.  آب اکسیژنه حاوی خواص ضدعفونی کنندگی و ضدمیکروبی است و برای ضدعفونی و مراقبت کردن از جراحات پوستی جزئی کارایی دارد.

  • سفید کردن دندان ها و از بین بردن بوی بد دهان

از هیدروژن پراکسید بیشتر به عنوان عنصر اصلی در مواد بلیچینگ برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. هیدروژن پراکسید نقش مثبتی در درمان مینای دندان و همچنین درمان کرم‌خوردگی دندان ایفا می‌کند. فقط در طی چند هفته، قادر به دیدن تفاوت‌های قابل‌توجهی خواهید بود، به این ترتیب که دندان‌ها روشن‌تر و سفید‌تر خواهند شد.

مزیت دیگر هیدروژن پراکسید برای مسواک است. در واقع، اگر مسواک‌تان را در هیدروژن پراکسید بزنید، برس آن عاری از میکروب‌ها و ویروس‌ها خواهد بود. همچنین می‌توانید از آن به عنوان دهانشویه و برای از بین بردن باکتری‌های دهان استفاده نمایید. به ‌منظور این کار باید محلولی که نصف آن آب اکسیژنه و نصف دیگر آن آب است تهیه کنید. سپس مقداری از آن را در دهان بریزید و غرغره کنید.

  • تسکین گلودرد 

 گلو درد می تواند با آب اکسیژنه نیز درمان شود آن را در دهان خود قرقره کنید تا نتایج را ببینید.

  • درمان عفونت های سینوسی

عفونت سینوسی التهاب مجاری هوایی در داخل بینی است. سینوزیت می‌تواند ناشی از عفونت، آلرژی و تحریک ناشی از مواد شیمیایی یا ذرات معلق باشد. هیدروژن پراکسید که به عنوان یک درمان عفونت سینوسی استفاده می‌شود، می‌تواند عفونت اصلی را از بین ببرد. این ماده حفره‌های بینی را پاکسازی می‌کند و میکروب‌های موجود را می‌کشد تا مانع پیشرفت بیش‌تر بیماری شود.

  • نرم کردن پینه و میخچه پا

اگر پینه و میخچه روی پاهای شما ظاهر شوند، پاهای خود را در مخلوطی از آب اکسیژنه و آب خیس کنید و پاهای شما یک بار دیگر نرم خواهند شد.

  • درمان زخم دهان یا افت 

زخم های سطحی و آفت که می توانند در دهان شکل بگیرند، می توانند با کمک آب اکسیژنه درمان شوند. آن را با کمی آب مخلوط کرده و آن را در حدود سی ثانیه در دهان خود قرقره و تف کنید و با آب آبکشی کنید به شما کمک خواهد کرد که از شر زخم دهان خلاص شوید. مهم است به یاد داشته باشید که آن را با آب ترکیب کنید چون غلظت زیاد می تواند باعث سوزش شود.

  • روشن کردن رنگ مو

اگر می خواهید به طرز نامحسوسی موهایتان را به مدت یک دوره روشن تر یا رنگ کنید، بدون متوسل شدن به رنگ کردن موهایتان، آب اکسیژنه یک جایگزین عالی است. با استفاده از هیدروژن پراکسید موهای‌تان مثل زمان استفاده از رنگ‌های شیمیایی روشن نمی‌شود، بلکه در واقع هایلایتی طبیعی روی موهای‌تان شکل می‌گیرد اگر موهای‌تان به رنگ قهوه‌ای روشن است.کاری که برای این منظور باید انجام بدهید این است که هیدروژن پراکسید را به نسبت مساوی با آب نیز رقیق کنید. بعد مطابق با دستورالعمل بالا پیش بروید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه موها را چک کنید.

  • درمان آکنه و جوش صورت

هیدروژن پراکسید اکسیدکننده ی قوی است که وقتی روی بافت پوست مالیده می شود باکتری های آن آسیب می بینند و محیط بدون باکتری ایجاد می شود که آکنه نتواند در آن رشد کند به این دلیل که خاصیت ضدمیکروبی آن از بروز عفونت جلوگیری می کند.

هم چنین خاصیت پوسته پوسته کردن هیدروژن پراکسید کمک می کند پوست پوسته پوسته شود تا با لایه برداری ملایم جوش ها محو شوند.
  • افزایش رطوبت هوا

از هیدروژن پراکسید ۳٪ در ۱ گالن آب در داخل دستگاه رطوبت‌ساز یا دستگاه بخور استفاده کنید.

کاربردهای روزمره هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) در منزل

  •  روشن کردن لکه‌های زیر بغل لباس
  • تمیز کردن ماشین ظرفشویی
  • استفاده به‌عنوان سفیدکننده در لباسشویی
  • افزایش رشد گیاه با اسپری کردن هیدروژن پراکسید بر روی آنها
  • شست و شو و ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات
  • سالم و تازه ماندن میوه ها و سبزیجات با اسپری کردن هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)

پراکسید هیدروژن که هنوز در اکثر داروخانه ها یافت می شود، جایگزین سفیدکننده است. با هزینه کم و فناوری طبیعت پسند در محیط زیست می توانید براحتی از این ماده در منزل استفاده کنید.

( با نصب اپلیکیشن آسپرین ۲۴ ، میتوانید این محصول را از داروخانه های اطراف خود به راحتی استعلام گرفته و از موجودی و قیمت آن اطلاع پیدا کنید)

Uses for Hydrogen Peroxide

داروزیباییسلامتیمقالاتمقالات ویژه

آب اکسیژنهآب اکسیژنه چیستآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس icuآمبولانس mآمبولانس تیپ Cآمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست آمبولانس خصوصیاپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاز بین بردن قارچ و باکتری‌های مضراز بین بردن لک روی لباساسپرین 24استخدام پرستار خصوصیافزایش رطوبت هواافزایش سطح ایمنی بدنبرای افزایش رطوبت در بخور چه بریزیمبرای خراب نشدن سبزی و میوه چه کنیمبهترین پرستار خصوصیپاک سازی زخم و ضد عفونی کردنپروتئین وی برای جلوگیری از اضافه وزنتجهیزات پزشکیتخصص پرستارتسکین گلودردتمیز کردن ماشین ظرفشوییجلوگیری از خراب شدن و پلاسیدن میوه و سبزیچگونه دندان هایمان را سفید کنیمچگونه رنگ موها را روشن کنیمچه کنیم تا گیاهان بیشتر رشد کنندخاصیت شیمیایی آب اکسیژنهخواص آب اکسیژنهخواص درمانی و زیبایی آب اکسیژنهداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست آمبولانس اکونومیکدرخواست پرستاردرخواست پرستار ICUدرخواست پرستار خصوصیدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست و پزشکدرست کردن دهانشویهدرمان آفت دهاندرمان آکنه و جوش صورتدرمان بوی بد دهان و تنفس بدبودرمان جوشدرمان زخم دهاندرمان زخم دهان یا افتدرمان عفونت های سینوسیدرمان گلودرددرمان ورم دهانراه حل سفید کردن دندانرشد بیشتر گیاهان باغچهروشن کردن رنگ موروشن کردن لکه‌های زیر بغل لباسروشن کردن موسفید کردن دندان هاسفید کردن دندان ها و از بین بردن بوی بد دهانسفید کردن دندانهاسفید کردن ناخنسفید کننده قویسفیدکننده در لباسشوییشست و شو و ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجاتکاربرد های آب اکسیژنهکاربردهای آب اکسیژنهکاربردهای پراکسید هیدروژنکاربردهای هیدروژن پراکسیدکمک به رشد بیشتر گیاهگلودردمصارف آب اکسیژنهمواد ضد عفونی کنندهنرم کردن پینه و میخچه پانگهداری بهتر از سبزیجات و میوه‌هاهیدروژن پراکسیدهیدروژن پراکسید برای دندان‌هاهیدروژن پروکسید

۱ دیدگاه

  • […] هیدروژن پراکسید : پریودنتال (بیماری لثه) یک عفونت جدی در لثه است که به طور کلی در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود و می تواند باعث مشکلاتی مانند درد ، خونریزی لثه و دندان های اطراف شود. بر طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۶  شستشو با دهانشویه پراکسید هیدروژن به کاهش پلاک دندان و علائم پریودنتال کمک می کند. برای استفاده از هیدروژن پراکسید ابتدا آن را با مقداری آب رقیق کنید. محلول را در دهان بچرخانید ، اما آن را قورت ندهید. این دارو برای کودکان مناسب نیست ، زیرا این خطر وجود دارد که آنها به طور تصادفی مخلوط را ببلعد. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram