گرفتگی عضلات و اسپاسم

اسپاسم و گرفتگی عضلات

 گرفتگی عضلات و اسپاسم زمانی اتفاق می افتد که عضله ای به صورت  غیرارادی  منقبض می شود و درد را به همراه داشته باشد. گرفتگی عضله موردی بسیار شایع است . به طور معمول ، بخشی از عضله یا کل عضله میتواند درگیر شود. شایع ترین اسپاسم عضلات در قسمت ران ، ساق پا ، پشت پا ، دست ها ، بازوها ، شکم و گاهی اوقات در قفسه سینه اتفاق می افتد. 

شدت اسپاسم های عضلانی از کشیدگی خفیف تا درد شدید متفاوت است. اسپاسم عضله می تواند به صورت انقباض حاد در عضله یا گروهی از عضلات رخ دهد یا در بعضی موارد اسپاسم عضله می تواند برای مدت طولانی باقی بماند و باعث ناراحتی و درد زیادی شود. اسپاسم هیپرتونیک عضله زمانی اتفاق می افتد که عضله در بیشتر مواقع در حالت منقبض باقی بماند و عضلات حتی هنگام استراحت نیز شل نشوند.    

اسپاسم و گرفتگی عضلات

دلایل اسپاسم و گرفتگی عضلات  

عضلات قدرت کششی دارند ، به این معنی که می توانند تا حدی کشیده شوند ، که باعث اسان تر شدن حرکت میشود . با این حال ، در موارد خاص ، اگر عضلات بیش از توان خود کشیده شوند ، می تواند باعث پارگی یا کشیدگی جزئی شود. این امر می تواند باعث اسپاسم عضله یا انقباض شدید در عضله شود. همچنین اسپاسم عمدتاً هنگامی رخ می دهد كه بعلت استفاده بیش از حد از عضله ای خاص خونرسانی به آن دچار مشکل شده و این امر سبب تجمع مواد اضافی در عضله میشود (مثل لاكتات) و این مواد سبب اسپاسم عضله می شوند. 
وقتی عضله به دلیل فشار بیش از حد ، زمین خوردن ، ضربه یا آسیب دیدگی بیش از حد کشیده می شود ، می تواند باعث پارگی جزئی شود. به طور معمول ، اسپاسم عضلانی به دلیل کشش بیش از حد ، طی چند روز یا چند هفته بهبود می یابد. با این حال ، اگر علائم آن طولانی مدت باشد ،  ممکن است علت آن یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به توجه دارد. صدمات جدی به ستون فقرات یا مفاصل می تواند باعث اسپاسم عضلانی شدید یا مکرر شود. 

اسپاسم و گرفتگی عضلاتبرخی از دلایل عمده اسپاسم عضلات عبارتند از:

استفاده بیش از حد از عضلات – استفاده بیش از حد از گروه خاصی از عضلات شایعترین علت اسپاسم عضلات است. این بیشتر در افرادی دیده می شود که از دست ، پاها یا سایر قسمتهای بدن خود برای انجام فعالیتهای تکراری استفاده می کنند. مشاغل خاص مانند تایپ کردن ، نقاشی ، خیاطی ، بافندگی یا مشاغل دیگر می تواند منجر به انقباض عضله بیش از حد شود و باعث اسپاسم عضلات شود.
کشیدگی عضلانی – فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین ، وزنه و غیره ، می توانند عضلات گردن و کمر را در افراد ، تحت فشار قرار دهند. 
آسیب – آسیب یا ضربه به ماهیچه ها ، استخوان ها یا بافت های نرم مانند رباط ها ، تاندون ها و غیره می تواند باعث اسپاسم عضلات  شود. عضلات گردن و کمر معمولاً در اثر آسیب دیدگی به کمر یا ستون فقرات کشیده می شوند. فعالیت هایی که خطر کشیدگی عضلات را به همراه دارند مثل بالا بردن وزنه های سنگین  یا حرکات ورزشی سنگین می توانند صدمات مختلفی به بدن وارد کنند و منجر به اسپاسم عضلات شوند.
مشکلات دیسک بیماری شایع که در مورد اسپاسم عضلات گردن و پشت مشاهده می شود ، یک بیماری زمینه ای یا آسیب به ستون فقرات است. بیرون زدگی یا فتق دیسک بین مهره ای می تواند باعث اسپاسم عضلانی شدید ، درد و مشکل در حرکت شود. دیسک گردن یا دیسک کمر یکی از دلایل جدی اسپاسم عضلات است که باید با احتیاط درمان شود.
بیماری مفصل و ستون فقرات – اسپاسم عضلات می تواند نتیجه یک اختلال اساسی در مفصل یا ستون فقرات باشد. التهاب در مفصل ، وضعیت آرتروز مفصل ، شرایط تأثیرگذار بر بافت های نرم اطراف مفصل می تواند باعث اسپاسم عضلات در ناحیه شود. این موارد معمولاً به صورت اسپاسم عضلانی در کمر ، دستها و پاها دیده می شود.
کمبودهای تغذیه ای – کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی ، سطح پایین کلسیم ، عدم تعادل الکترولیت ها و غیره می تواند باعث اسپاسم عضلات شود. عدم تعادل الکترولیت ها اغلب به دلیل فشار بیش از حد ، از دست دادن مایعات به دلیل استفراغ بیش از حد یا اسهال ، کمبود آب بدن و غیره رخ می دهد که می تواند باعث اسپاسم عضلات شود. این اسپاسم ها بیشتر شبیه گرفتگی عضلات هستند که مدت کوتاهی دوام می آورند و با کشش ملایم ، مصرف مایعات و مواد معدنی مغذی کافی قابل بهبود هستند.

اسپاسم و گرفتگی عضلاترهایی از گرفتگی و اسپاسم عضلات

۱- هنگام احساس اسپاسم عضله ، فعالیت خود را متوقف کنید. اسپاسم می تواند در حین ورزش یا هنگام انجام کارهای عادی روزمره اتفاق بیفتد. در اولین نشانه اسپاسم ، بلافاصله کاری را که انجام می دهید متوقف کنید . این گرفتگی اگرچه ممکن است دردناک باشد ، اما طولانی مدت نیست
سعی کنید ناحیه ای که دچار گرفتگی است را ماساژ دهید یا مالش دهید. این می تواند به شل شدن عضله و افزایش جریان خون در ناحیه کمک کند
۲- به عضلات آسیب دیده چند روز استراحت دهید. به خصوص اگر اسپاسم پشت باشد. درد پس از اسپاسم شایع است. عضلات شما ممکن است کشیده شده باشند و باید مدتی برای بهبودی وقت داشته باشند. حتماً در این مدت عضله را به آرامی حرکت دهید تا از سفت و خشک شدن آن جلوگیری کنید.
۳- تمرینات کششی. اگر دچار اسپاسم یا گرفتگی عضله هستید ، تمرینات کششی می تواند به شما کمک کند. هنگام کشش ، عضله را در جهت مخالف عضله منقبض شده بکشید و آن را نگه دارید. هنگام کشش ، عضله آسیب دیده را به آرامی بلند کرده و بکشید.  هر تمرین کششی را تقریباً به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید.
۴- تمرینات ملایم را برای اسپاسم کمر انجام دهید. اگر دچار اسپاسم کمر هستید ، تمرینات آرام ممکن است کمک کند. فقط در مواقعی که درد کم شده یا گرفتگی عضلات کم است ، ورزش هایی مناسب کمر درد را انجام دهید. اگر اسپاسم کمر شدید یا بسیار دردناک است ، این ورزش ها را انجام ندهید. 
– همانطور که زانوهای خود را بالاتر از حد طبیعی بلند می کنید به اطراف راه بروید و کمرتان را صاف نگه دارید 
– دستان خود را بر روی سر خود قرار دهید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید و برای ۵-۱۰ ثانیه نگه دارید. این کار را ۳-۴ بار در روز انجام دهید زیرا به کشش عضلات پشت کمک می کند.
– روی زمین دراز بکشید و یک زانو را به آرامی به سمت سینه بکشید. ۱۰ ثانیه نگه دارید و زانو دیگر را بکشید. این حرکت را ۵-۱۰ بار و ۲-۳ بار در روز انجام دهید. همچنین می توانید هر دو زانوی خود را به سمت سینه بکشید.
– از کمپرس سرد و یا کمپرس گرم استفاده کنید. گرما باعث شل شدن عضلات و متوقف شدن اسپاسم می شود و  سرما می تواند به تورم و درد کمک کند. با توجه به اسیب ناحیه از یکی از این دو کمپرس میتوانید استفاده کنید.
– مایعات بنوشید. هنگامی که عضلات بدن شما کم آب هستند ، مهم است که به اندازه کافی هیدراته شوید. آب و نوشیدنی ها (به شکل یا آب میوه ، نوشیدنی های ورزشی و غیره) می توانند به شما کمک کنند . سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم برای انقباض و آرامش کافی عضلات لازم است.
اسپاسم و گرفتگی عضلات

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

سلامتیمقالات

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسپرین۲۴آمبولانس خصوصیاپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپاسماسپاسم عضلاتاسپاسم عضلات پااسپاسم عضلانیاسپاسم عضلانی عصبیاسپاسم کمراسپاسم گردناسپاسم و گرفتگی عضلاتبرای گرفتگی عضلات چه بخوریمتجهیزات پزشکیداروداروخانهدرخواست پرستار خصوصی در آسپرین 24درخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرمان اسپاسم عضلانیدرمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزشدرمان گرفتگی عضلات دستدرمان گرفتگی کمردرمان گرفتگی گردندلایل اسپاسم و گرفتگی عضلاتدلایل عمده اسپاسم عضلاتدیسکعلت گرفتگی پا در شبعلت گرفتگی عضلات پشت پاعلت گرفتگی کمرگرفتگی پشتگرفتگی عضلات پاگرفتگی کمرگرفتگی گردنگرفتگی مچ دستلوازم آرایشی بهداشتیمکمل های غذایی و ورزشی

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram