علائم ویروس کرونا ، علائم خفیف و شدید تا عوارض بعد از بهبودی

علائم ویروس کرونا

علائم ویروس کرونا را بهتر بشناسیم!  

بیماران مبتلا به عفونت شدید و حاد کرونا ویروس می توانند طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند ، اما بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا به صورت خفیف حتی ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنند. در این مطلب قصد داریم شدت این بیماری و علائم و دستورالعمل های بالینی مربوطه را مورد بررسی قرار دهیم.

کووید ۱۹ و بیماری سارس هر دو از طریق ویروس کرونا رخ می­ دهد. ویروسی که منجر به بروز سارس می­ شود با نام سارس-کووید ویروس (SARS-CoV) شناخته می­ شود. بنابراین ویروس کووید ۱۹، (SARS-CoV-2) نیز نامیده دارد.

به طور کلی ، بزرگسالان مبتلا به کووید SARS-CoV را می توان از نظر  شدت بیماری و علائم ویروس کرونا بر وضعیت جسمانی هر فرد به صورت زیر دسته بندی کرد. با این حال ، در مواردی ممکن است علائم در افراد مختلف به طور متفاوتی بروز کند و همچنین وضعیت بالینی بیمار ممکن است با گذشت زمان تغییر کند.

دسته ی اول :   

بیماری بدون علامت : افرادی که آزمایش SARS-CoV ( آزمایش تقویت اسید نوکلئیک یا آزمایش آنتی ژن) مثبت دارند ، اما علائمی مطابق با COVID-19 ندارند. در حال حاضر مشخص نیست که چند درصد از افراد مبتلا به کووید ممکن است دچار علائمی نشوند. طبق گزارشات رادیولوژی در آزمایش برخی از افراد مبتلا به کووید بدون علامت ، نشانه های درگیری ریه و عفونت وجود داشته است.

دسته ی دوم :

علائم خفیف :  بیماران با علائم خفیف ممکن است علائم و نشانه های مختلفی را نشان دهند (به عنوان مثال تب ، سرفه ، گلودرد ، ضعف ، سردرد ، درد عضلانی ، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، از دست دادن چشایی و بویایی). در این دسته از مبتلایان تنگی نفس و کوفتگی شدید بدن دیده نشده است و یا درگیری ریه در آنها کمتر بوده است.  بیشتر این بیماران می توانند در یک مکان به صورت سرپایی یا در خانه از طریق درخواست پزشک در منزل ویزیت شوند. 

( با نصب اپلیکیشن آسپرین ۲۴ ، میتوانید خدمات پزشکی و پرستاری در منزل را در زمان دلخواه خود درخواست بدهید. همکاران ما در آسپرین ۲۴ شامل شرکت های ارائه دهنده خدمات درمانی در منزل مجرب  و دارای مجوز رسمی و دارای چندین سال سابقه در زمینه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل میباشند. )

بیماران مسن و مبتلایان به بیماریهای زمینه ای در معرض خطر بیشتری در مورد پیشرفت بیماری هستند. بنابراین ، ارائه دهندگان خدمات مراقبتی و پرستاری باید این بیماران را از نزدیک تحت نظارت قرار دهند تا بهبود کامل حاصل شود. 

دسته ی سوم :

بیماران با علائم خفیف تا متوسط : افرادی که علائم تنگی نفس و کاهش ظرفیت ریوی را از خود نشان داده و در بررسی های رادیولوژی نیز علائم ریوی در آن ها مشهود است. اگر بیمار مبتلا به ذات الریه یا مشکوک به آن باشد باید با دستور پزشک درمان آنتی بیوتیکی انجام شود و همچنین وضعیت بیمار باید روزانه مورد ارزیابی قرار گیرد.

دسته ی چهارم :

بیماران با علائم شدید : این بیماران ممکن است علائم شدیدتری از خود نشان دهند. در این بیماران درگیری ریوی در بالاترین حد قرار داشته و اکسیژن درمانی باید بلافاصله با استفاده از یک کانول بینی یا یک دستگاه اکسیژن ساز  انجام شود. 

کرونا ویروس

علائم ابتلا به ویروس Covid-19

این ویروس می تواند طیف وسیع و متغییری از علائم را در افراد مختلف ایجاد کند ، از بیماری خفیف گرفته تا ذات الریه. علائم این بیماری تب ، سرفه ، گلودرد و سردرد است. در موارد شدید ممکن است در تنفس نیز مشکلاتی بوجود آید.

شایعترین علائم COVID-19 تب ، خستگی و سرفه خشک است. بعضی از بیماران ممکن است درد نیز داشته باشند . گرفتگی بینی ، آبریزش بینی یا گلو درد نیز از علائم دیگر به شمار میرود. این علائم معمولاً خفیف هستند و به تدریج شروع می شوند.

اکثر افراد (حدود ۸۰٪) بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می یابند و برای اکثریت افراد – به ویژه برای کودکان و بزرگسالان – بیماری ناشی از ویروس COVID-19 به طور کلی خفیف است. با این حال ، برای برخی از افراد خصوصاً کسانی که بیماری های زمینه ای دارند، می تواند علائم جدی و شدیدی داشته باشد.

کرونا ویروس

علائم ماندگار  COVID-19 حاد پس از بهبودی

گزارشات زیادی در مورد بیماران مبتلا به COVID-19 حاد وجود دارد که پس از بهبودی، همچنان علائمی را تجربه می کنند. برخی از علائم گزارش شده که پس از بهبودی کرونا ممکن است همچنان بروز یابند شامل خستگی ، درد مفصل ، درد قفسه سینه ، تپش قلب و تنگی نفس  است. مطالعاتی پیرامون این ویروس در کشور چین نشان می دهد که عملکرد ریوی در بیماران مبتلا به کرونای حاد و شدید ، ۱ ماه پس از ترخیص از بیمارستان نیز ممکن است به حالت عادی باز نگردد. 

بر طبق مطالعه ای در کشور انگلستان ، از بین ۱۰۰ بیمار بستری (۳۲ مورد در بخش مراقبت های ویژه و ۶۸ مورد بستری در بخش) ، ۷۲٪ بیماران ICU و ۶۰٪ بیماران بخش ، دچار خستگی و تنگی نفس بودند. حتی هفته ها پس از ترخیص از بیمارستان ممکن است برای برخی از این بیماران،  توان بخشی و خدمات مراقبتی ضروری باشد.

علائم نورولوژیک و روانپزشکی نیز در میان بیمارانی که از COVID-19 حاد بهبود یافته اند گزارش شده است. میزان بالای اضطراب و افسردگی در برخی از بیماران گزارش شده است. بر طبق گزارشات بیماران جوان تر، علائم روان پزشکی و افسردگی بیشتری نسبت به بیماران بالای ۶۰ سال دارند. بیماران ممکن است تا ۳ ماه پس از تشخیص COVID-19 (کرونا) ، سردرد ، تغییرات بینایی ، کاهش شنوایی ، از دست دادن چشایی یا بویایی ، کم تحرکی ، بی حسی در اندام ها ، لرزش ، از دست دادن حافظه  و تغییرات خلقی را تجربه کنند.

کرونا ویروس

درمان بالینی و بیمارستانی covid-19 (کرونا)

اکثر بیماران مبتلا به COVID-19 علائم ویروس کرونا را به صورت خفیف تا متوسط تجربه می کنند که نیازی به درمان و بستری شدن در بیمارستان ندارد. برخی از بیمارانی که به شدت بیمار می شوند در بیمارستان بستری می شوند و در آنجا اغلب به دستگاه تنفس و  مراقبت ویژه (ICU) احتیاج دارند.

در حال حاضر و با شیوع ویروس خطرناک کرونا، خانواده ها در تلاش برای فراهم کردن شرایط مراقبتی با کیفیت و علمی برای عزیزان خود در منزل هستند. بیماران مختلف با توجه به نوع بیماری، شدت بیماری و طول مدت درمان به مراقبت های خاصی نیاز دارند که گاهاً خانواده ها به دلیل نداشتن تخصص لازم قادر به انجام این امر نیستند. 

مراقبت از بیمار و همچنین خدمات چک آپ و ویزیت توسط پزشک ،می تواند صورت شبانه روزی و یا پاره وقت در ساعات مشخصی از روز صورت بگیرد. این موضوع با توجه به نظر پزشک و همچنین درخواست خانواده تعیین می شود. امروزه به کمک تکنولوژی و حضور افراد متخصص می توان تجهیزات پیشرفته پزشکی را در منزل برای بیماران فراهم کرد. و از نظر کیفیت، خدماتی در سطح کیفیت خدمات بیمارستانی بهره مند شد.

برای اطلاع از شرکت های ارائه دهنده خدمات پزشکی و پرستاری در منزل، میتوانید اپلیکیشن آسپرین ۲۴ را نصب کرده و خدمات مورد نیاز خود را در زمان دلخواه درخواست کنید.

 

صفحه اینستاگرام آسپرین ۲۴ را جهت دریافت آخرین ویدئو ها و اخبار دنبال کنید. 

 

مطالب مرتبط:

اپلیکیشن آسپرین ۲۴ منتشر شد. 

لینک دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک نصب نسخه وب اپ (برای کاربران IOS )

وظایف کلی پزشک و پرستار خصوصی در منزل

مراقبت ویژه ICU و CCU در منزل

پرستاری از بیمار مبتلا به ام اس در منزل – مراقب یا پرستار خصوصی

پرستار سالمند در منزل

پرستار کودک در منزل

وظایف بهیار و کمک بهیار در منزل

آنچه باید درباره ی خدمات مراقبتی و پرستار در منزل بدانید!

ارائه خدمات (ICU,CCU) مراقبت های ویژه در منزل

همه چیز درباره ی دیابت (علائم ، تشخیص ، تفاوت دیابت نوع ۱ و ۲ و …)

دستگاه فیزیوتراپی خانگی

فیزیوتراپی در منزل

ماساژ درمانی و تسکین دردهای مزمن !

اقدامات اولیه در صورت صدمه و خونریزی !

پرستار خصوصی در منزل؛ وظایف پرستار شخصی برای بیماری‌های مختلف

اقدامات اولیه جهت کنترل خونریزی !

مراقبت و پرستاری ازفرد مبتلابه کرونا

درمان خانگی و گیاهی گلودرد

چگونه بفهیمیم سرماخورده ایم یا به آنفولانزا مبتلا شده ایم؟!

Coronavirus disease 2019 (COVID-19)

 

*آسپرین بیست و چهار، اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی و دارویی آنلاین*

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

درخواست پرستاردرخواست پزشکسلامتیمقالات

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appcoronaCOVID-19آزمایش کروناآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآیا کرونا درمان داردابتلا به کرونااپلیکیشن آسپریناپلیکیشن درخواست خدمات پزشکیاسپرین 24استخدام پرستار برای بیمار کروناییاستخدام پرستار خصوصیانواع علائم کروناانواع کروناایا گلو درد نشانه کرونا استبرای پرستاری بیمار کرونا چه کنیمبعد بهبودی از کرونا نیز علایم بیماری را دارندپرستار در منزلپرستار متخصص خصوصیپرستاریپرسش و پاسخ‌ درباره ویروس جدید کروناپس از بهبودی از کرونا بیماران چه علائمی پیدا می‌کنندپس از کروناتجهیزات پزشکیتجهیزات درمانیخدمات درمانی در منزلداروی کرونادر صورت ابتلا به کرونا چه باید کرددرخواست پزشکدرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرد کرونادرماندرمان کرونادوران نقاهت کروناسلامتیشایع ترین علامت کروناعلائم ابتلا به کروناعلائم خفیف کروناعلائم شدید کروناعلائم کروناعلائم مختلف کروناعوارض ابتلا به کروناعوارض بعد کروناعوارض بعد کرونا چیستعوارض کرونا چیستکروناکرونا بدون علامتکرونا ویروسکووید 19کووید19لوازم آرایشی بهداشتیمراقبت از بیمار کروناییمشکلات و عوارض درازمدت کرونا چیستمکمل های غذایی و ورزشینفس تنگی کروناویروس کرونا

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram