حساس شدن دندان ها – علت و راه کارهای درمانی !

حساس شدن دندان ها

حساس شدن دندان ها / حساسیت دندان ها / دندان های حساس

علت حساس شدن دندان ها چیست؟!

آیا طعم بستنی یا نوشیدن چای و قهوه داغ گاهی تجربه دردناکی برای شما محسوب می شود؟ آیا مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن باعث می شود که گاهی اوقات این احساس درد از بین برود؟ در این صورت ، ممکن است دندان های حساسی داشته باشید…

دلایل احتمالی حساس شدن دندان ها عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان (وجود حفره)
  • شکستگی یا ترک خوردگی دندان ها
  • وجود مواد پرکننده فرسوده روی دندان
  • بیماری لثه
  • فرسودگی مینای دندان
  • از بین رفتن لثه (تحلیل رفتن لثه) و ریشه دندان در معرض دید

در دندان های سالم ، یک لایه مینا از تاج دندان ها(بخشی که بالای خط لثه است) محافظت می کند. در زیر خط لثه لایه ای به نام سمنتوم از ریشه دندان محافظت می کند. در زیر مینای دندان و سمنتوم عاج است.

تراکم عاج کمتر از مینا و سمنتوم است و حاوی لوله های میکروسکوپی (لوله های کوچک توخالی یا کانال) است. هنگامی که عاج پوشش محافظ مینای دندان یا سمنتوم خود را از دست می دهد ، این توبول ها باعث می شوند که گرما و سرما یا غذاهای اسیدی یا چسبناک به اعصاب و سلول های داخل دندان برسند. هنگام تحلیل رفتن لثه ، ممکن است عاج نیز در معرض دید قرار گیرد. نتیجه می تواند حساسیت بیش از حد باشد.

تحلیل رفتن لثه - حساس شدن دندان ها

دندان های حساس :

وقتی دندان های حساسی دارید ، فعالیت های خاصی مانند مسواک زدن ، خوردن و آشامیدن می تواند باعث ایجاد درد شدید و موقتی در دندان های شما شود. حساسیت دندان ها به طور معمول نتیجه فرسودگی مینای دندان یا ریشه دندان هستند. با این حال ، گاهی اوقات ، احساس ناراحتی در دندان به علت عوامل دیگری مانند وجود حفره ، ترک خوردن دندان ، پرشدگی فرسوده یا بیماری های لثه ایجاد می شود.

بعضی اوقات موارد دیگر نیز می توانند باعث تشدید آنها شوند ، مانند غذاهای شیرین و ترش یا حتی هوای سرد.

برای اینکه بتوانید این مشکل دندان را درمان کنید لازم است تا بدانید چه عاملی ممکن است پشت آن باشد! هنگامی که علت را بفهمید ، می توانید راه حلی پیدا کنید…

از مینای دندان خود مراقبت کنید!

مینای دندان یک لایه محافظ سخت و محکم است که به دندان های شما کمک می کند تا با همه چیزهایی که روی دندان ها قرار می گیرد کنار بیاید. وقتی مینای دندان از بین رود ، انتهای عصبی که باعث درد می شوند در معرض تماس قرار می گیرند.

اگر دندان های حساسی دارید ، ممکن است مینای دندان شما فرسوده شده باشد…

جلوگیری یا ایجاد تأخیر در آسیب مینای دندان ها:

خیلی محکم مسواک نزنید! آیا دندان های خود را با فشار زیاد مسواک می کنید؟ ممکن است شما چیزی بیشتر از برداشتن پلاک از روی دندان ها برداشته باشید. مسواک زدن به صورت افقی و در راستای خط لثه می تواند مینای دندان شما را با سرعت بیشتری از بین ببرد. شما باید از یک برس نرم استفاده کنید و با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه خود مسواک بزنید تا مینای دندان تمیز و محکم باشد.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید. نوشابه ، آب نبات چسبناک ، کربوهیدرات های پر قند – همه اینها به مینای دندان حمله می کنند.

در عوض ، میان وعده بخورید:

  • میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر
  • پنیر
  • شیر
  • ماست ساده

اینها دهان شما را مرطوب می کند و به مبارزه با اسید و باکتری هایی که می توانند دندان های شما را از بین ببرند کمک می کند.

بزاق یکی از راه های مقابله دهان با باکری ها و اسیدها است.

همچنین می توانید چای سبز یا سیاه بنوشید و یا آدامس های بدون قند بجوید.

اگر چیزی اسیدی می خورید ،برای مسواک زدن عجله نکنید . قبل از مسواک زدن ، حدود یک ساعت صبر کنید تا آسیب کمتری به دندان ها وارد شود.

دندان قروچه با گذشت زمان ، مینای دندان شما را از بین می برد. گاهی اوقات ، درمان ریشه ای استرس می تواند مشکل دندان قروچه را متوقف کند. اگر با این راه کار درمان نشد، دندانپزشک می تواند برای شما یک آتل یا محافظ دهان مناسب تجویز کند.

اگر مشکل شدید باشد ، ممکن است برای تغییر موقعیت دندان یا یک شل کننده عضله به کارهای دندانپزشکی نیاز داشته باشید.

روش های سفید کردن دندان ها ممکن است حساسیت دندان ها را بیشتر کند. خوشبختانه حساسیت ناشی از سفید کردن معمولاً موقتی است. با دندانپزشک خود در مورد اینکه چگونه ممکن است درمان روی شما تأثیر بگذارد و اینکه آیا باید آن را ادامه دهید، صحبت کنید.

دندان های حساسدندان های حساس قابل درمان هستند. نوع درمان به علت ایجاد حساسیت بستگی خواهد داشت. اگر حساسیت دندان ها شما را اذیت می کند ، به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند دلایل اساسی درد دندان شما را شناسایی کند. بسته به شرایط ، دندانپزشک شما ممکن است یکی از انواع روش های درمانی را پیشنهاد دهد:

  • استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت (خمیر دندان مخصوص دندان های حساس): خمیردندان هایی با خاصیت حساسیت زدایی می توانند در بعضی موارد از درد مرتبط با دندان های حساس جلوگیری کنند. این محصولات شامل ترکیباتی است که به جلوگیری از انتقال احساس از سطح دندان به عصب کمک می کند. محصولات متنوعی بدون نسخه در دسترس است. از دندانپزشک خود بپرسید کدام محصول می تواند برای شما بهتر باشد.
  • استفاده از فلوراید: دندانپزشک شما ممکن است برای تقویت مینای دندان و کاهش درد ، در نواحی حساس دندان هایتان از ژل فلوراید استفاده کند. این روش در مطب انجام می شود و مینای دندان را تقویت می کند و انتقال احساس را کاهش می دهد. همچنین ممکن است دندانپزشک استفاده از فلوراید به صورت دهانشویه را پیشنهاد دهد.
  • حساسیت زدایی یا باندینگ: گاهی اوقات ، می توان با استفاده از رزین باندینگ ، سطوح حساس یا آسیب دیده دندان را درمان کرد. در این درمان ممکن است به بی حس کننده موضعی نیاز باشد.
  • جراحی پیوند لثه: اگر ریشه دندان شما بافت لثه را از دست داده باشد یا به اصلاح بخشی از لثه های شما تحلیل رفته باشد، می توان مقدار کمی از بافت لثه را از جای دیگر دهان گرفته و به محل آسیب دیده پیوند زد. این کار می تواند از ریشه ها محافظت کرده و حساسیت را کاهش دهد.
  • عصب کشی (درمان ریشه): اگر دندان های حساس شما باعث درد شدید می شود و سایر درمان ها مؤثر نباشند، ممکن است دندانپزشک شما یک عصب کشی کانال ریشه را توصیه کند. روشی که برای درمان مشکلات هسته نرم دندان (پالپ دندان) استفاده می شود. اگرچه به نظر می رسد این آخرین راه کار درمان باشد ، اما موفقیت آمیزترین روش برای از بین بردن حساسیت دندان محسوب می شود.

برای جلوگیری از عود مجدد دندان های حساس ، روزانه دندان های خود را با مسواک نرم و خمیر دندانهای حاوی فلوراید و مخصوص دندان های حساس مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. به جای استفاده از حرکات شدید و تند هنگام مسواک زدن، از حرکات آرام استفاده کنید و از خمیر دندان های ساینده خودداری کنید. اگر مشکل دندان قروچه دارید ، از دندانپزشک خود در مورد محافظ دهان سوال کنید. دندان قروچه می تواند باعث شکستگی دندان ها و ایجاد حساسیت شود.

همچنین در خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی های اسیدی ، مانند نوشیدنی های گازدار ، مرکبات و مشروب زیاده روی نکنید. همه اینها می توانند با گذشت زمان مقدار کمی مینای دندان را از بین ببرند. هنگامی که مایعات اسیدی می نوشید ، از نی استفاده کنید تا تماس مایع اسیدی با دندان را محدود کند. پس از خوردن یا نوشیدن یک ماده اسیدی ، آب بنوشید تا سطح اسید در دهان شما متعادل شود و بلافاصه مسواک نزنید.

 

مطالب مرتبط:

علائم و درمان آبسه دندان !

دندان درد ! راه های درمان، مسکن های خانگی و دارویی

انتخاب خمیردندان مناسب!

واترجت جایگزینی برای نخ دندان !

بوی بد دهان را چگونه ازبین ببریم؟

 

*آسپرین ۲۴*

اپلیکیشن درخواست خدمات پزشکی آنلاین، آمبولانس خصوصی، درخواست پزشک و پرستار، دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی*

داروداروخانهسبک زندگیسلامتیمقالاتمقالات ویژه

ASPIRIN 24Aspirin24aspirin24appآسپرینآسپرین 24آسپرین 24 اپلیکیشن درخواست پرستارآسیب مینای دندانآمبولانس خصوصیاسپرین 24تجهیزات پزشکیتحلیل رفتن لثهحساس شدن دندانحساس شدن دندان هاحساسیت دندانخمیر دندان ضد حساسیتخمیردندان های مخصوص دندان های حساسداروداروخانهداروخانه آنلاینداروخانه مجازیدرخواست پزشک و پرستاردرخواست خدمات پزشکی آنلایندرماندندان های حساسدندانپزشکذندانپزشکیسلامتیعصب کشیعصب کشی (درمان ریشه)علت حساس شدن دندان هافلورایدلوازم آرایشی بهداشتیمسواک زدنمکمل های غذایی و ورزشیمینای دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram